כוכב הגדול של נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו, לא ידע היכן לקבור את עצמו שלשום בלילה. זה היה אמור להיות יום חגו. הוא שבר בפריז את שיא ההופעות של שחקן במדי הנבחרת - 128 משחקים - אבל דווקא הצליח להחריב את המסיבה כשהחמיץ פנדל גורלי נגד אוסטריה (0-0) ומנע ניצחון שהיה מטיס את נבחרתו לשלב הבא באליפות אירופה.



זאת פשלה שלא מתאימה לתיק העבודות המושלם של הסופרסטאר הכישרוני, וזאת אף על פי שהשאלה אם רונאלדו הוא הכדורגלן הטוב בעולם עדיין פתוחה. מה שברור הוא שרונאלדו הוא השחקן הבכיר באליפות הנוכחית.



כריסטיאנו רונאלדו בן ה־31 זכה שלוש פעמים בתואר כדורגלן השנה בעולם ושלוש פעמים באליפות אירופה עם קבוצות שבהן שיחק. יש לו כ־200 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות השונות ועל פי המגזין "פורבס", רק בשנה שעברה הוא הרוויח 88 מיליון דולר.



“למרות כל מה שהשיג, רונאלדו אמר שאם יש משהו שחסר לו בקריירה זה לזכות בתואר גדול עם נבחרת פורטוגל", אמר לי פדרו פונט, כתב בעיתון "הפורטוגלי רקורד", “גם בנבחרת אומרים שרוצים להגיע לגמר, לזכות בגביע. הציפיות הרבה יותר גבוהות כשבהרכב שלך נמצא השחקן הטוב בעולם".



נבחרת פורטוגל מתאמנת במחנה אימון שנמצא בעיירה מרקוסי, לא רחוק מפריז. זהו מתחם אימונים סגור שבו משתמשת בדרך כלל נבחרת הרוגבי הצרפתית ועכשיו - הן בשל התנאים האידיאליים שהמתקן מציע והן בשל רמת האבטחה הגבוהה שבו - הוסב לטובת הכנותיה של פורטוגל. בגלל נוכחותו של כוכב־על כמו רונאלדו, הפורטוגלים סומנו כאחת הנבחרות שנמצאות בסכנת פגיעה גבוהה מהיתר.



סגל גדול יש לפורטוגל, אבל עשרות הצלמים שעמדו ביציע בזמן האימון בשבוע שעבר לא הפסיקו להתעסק בקפטן הנבחרת, שמודע לכל תנועה שהוא עושה. לא פעם הוא אפילו שם יד על הפה כשהוא מדבר, מחשש שמילה מיותרת שלו תעשה כותרות בכל העולם.



אבל אליפות אירופה לא עושה לרונאלדו טוב בינתיים. כבר במשחק הפתיחה נגד איסלנד, הובכה פורטוגל עם תוצאת תיקו 1-1. רונאלדו תקף את הנבחרת הקטנטונת ואמר שהמנטליות הזעירה שלהם לא תיקח אותם לשום מקום.



האיסלנדים מיד נדלקו והחלו להקניט. “הוא לוזר", הרשה לעצמו הקשר האיסלנדי, קארי ארנסון, לומר. “מה הוא חשב, שנשחק כמו ברצלונה? בזמן המשחק אפילו לא התייחסנו אליו יותר מאשר לאחרים".



אף שהוא לא מראה זאת, בתוך תוכו רונאלדו כנראה מתוסכל. בריאל מדריד, אחת הקבוצות הטובות והעשירות בעולם, הוא משחק עם השחקנים הכי מוכשרים שאפשר לרכוש, ואילו בנבחרת המצב שונה: פורטוגל היא מדינה בת עשרה מיליון תושבים כשבגרמניה, לשם השוואה, ישנם 80 מיליון, בצרפת 66 מיליון ובאנגליה 53 מיליון. הפוטנציאל של הפורטוגלים לאיתור שחקני־על מוגבל יותר.



ב־2004, כשפורטוגל אירחה את אליפות אירופה אצלה בבית, היא הגיעה לגמר, ושם, במרחק נגיעה מהגביע, הפסידה אחרי הפתעה גדולה ליוון. רונאלדו שיחק אז, אבל הוא היה נער בן 19 בתחילת דרכו.



“זה היה רגע קשה", הוא סיפר לאחרונה בראיון לאתר הרשמי של אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופית. “ידענו שזאת הזדמנות נדירה להיות האלופים, אבל כדורגל לימד אותי שאין משהו בטוח. מה שנראה ודאי היום, מחר יתברר כדמיון. הנבחרת יכולה להיות מצוינת ובעוד שבוע איומה, צריך לחשוב על עתיד חיובי. פורטוגל יכולה לזכות בדברים גדולים כמו אליפות אירופה".




רונאלדו
רונאלדו



"תמיד מכוון למעלה"


העיתונים הפורטוגליים מכירים את הרצון העז של הכוכב לרשום עוד פרק בספר ההיסטוריה. “הוא תחרותי, תמיד היה כזה, הכי חשוב לו לנצח", תיאר אותו העיתונאי קרלוס טורש מהמגזין "סבאטו", “אתה צריך לשמוע את הצעקות שלו כשהוא מנצח את אחד מחבריו לנבחרת במשחק פינג פונג. תמיד מכוון למעלה".



לואיס מתיאוס, מאתר האינטרנט הפורטוגלי "מאיספוטבול", הוסיף: “אני חושב שרונאלדו לא מלחיץ את עצמו, יש לו יותר מדי ניסיון, אבל בטורניר כמו שאנחנו נמצאים, חשוב לו להוכיח שוב שהוא הטוב בעולם".



צריך לציין שלמרות גודל המדינה, פורטוגל היא עדיין יצרנית שחקני כדורגל מצטיינת. היא ברזיל של אירופה. רק עכשיו עבר רנאטו סאנצ'ז בן ה־18 לביירן מינכן הגרמנית תמורת 35 מיליון יורו. ורונאלדו הוא עילוי של פעם במאה שנה. הוא שבר שלשום את שיא ההופעות שהיה שייך ללואיס פיגו, אגדה פורטוגלית נוספת, שעשה קריירה מפוארת גם בברצלונה וגם בריאל מדריד.



פיגו אמר על היורש: “רונאלדו הוא מהשחקנים הטובים בעולם, הוא מאוד חשוב לנבחרת וכשהוא במיטבו אי אפשר לעצור אותו".



רונאלדו הוא לא רק השחקן בעל מספר ההופעות הגדול ביותר בפורטוגל, הוא גם מבקיע השערים מספר אחת בנבחרת עם 58 כיבושים.



עד שהוא הופיע, מבחינת פורטוגל היה שחקן אחד במעמד של אלוהים – אאוזביו, שהלך לעולמו לפני שנתיים בגיל 71. אפילו פיגו אמר על הכוכב המנוח כי “אי אפשר להשוות אף אחד לאאוזביו, הוא המלך".



אאוזביו אומנם לא הגיע למספרים של רונאלדו, אבל בימים שבהם לא הייתה טלוויזיה אגרסיבית כמו היום ומעשיות גבורה נבנו על סיפורים שעברו מאב לבנו, היה מספיק שהשחקן המיתולוגי הוביל את פורטוגל למקום השלישי באליפות העולם ב־1966 ושם כבש תשעה שערים.



גם אאוזביו עצמו לא אהב את ההשוואה בינו לבין רונאלדו. “אני הבקעתי 41 שערים ב־64 משחקים, בזמן שהוא היה צריך 106 משחקים כדי להגיע לאותו מספר", אמר פעם, “אף פעם לא שיחקתי נגד נבחרות קטנות כמו אזרבייג'אן וליכטנשטיין. יותר קל היום".



מתיאוס מ"איספוטבול" התבקש לפרש את הסוגיה: “כל אגדה צריכה את הזמן שלה כדי לסדר את מעמדה. כשאתה פורטוגלי בן 40, כמוני, ההורים שלך דיברו על אאוזביו כל השנים. ‘כשהוא שיחק זו היה תור הזהב, בטח לא כמו היום', אבל אין מה לדאוג. עם הזמן הפורטוגלים ייתנו לרונאלדו את הקרדיט שמגיע לו".



“כשרונאלדו שיחק במדי מנצ'סטר יונייטד נגד בנפיקה, בליסבון, הוא הוחלף על ידי המאמן", נזכר פונט מרקורד, “בדרך לספסל הוא עבר ליד האוהדים ועשה להם אצבע משולשת. הם לא ישכחו לו את זה אף פעם".



ניגוד מוחלט של מסי


כאמור, לא כל הפורטוגלים משתגעים על השחקן הטוב ביבשת, הכוכב הבלתי מעורער של נבחרתם.



מסתבר שבימים לא טובים שלו בנבחרת, מתחילים לרכל ולהעלות השערות האם הוא באמת משקיע את כל כולו במדים הלאומיים, או שמא שומר את רגליו למשחקי ריאל מדריד, שם נמצאים הכסף הגדול והתהילה, ושם אמורה להיות מוכרעת השאלה מי הטוב בעולם - הוא או ליאו מסי, הכוכב הארגנטינאי של ברצלונה.



“לא פעם שומעים את הטענה שהוא לא נותן מעצמו מאה אחוז, ואני חושב שזה לא הוגן", אומר פונט, “הרי בכל פעם שמדברים עם שחקנים בנבחרת תמיד הם מציינים כמה הוא עוזר ומעביר את הידע הנרחב שלו. אנשים שוכחים לפעמים שמי שמסייע לו כאן אלה לא שחקני ריאל מדריד".



נראה שפונט צודק. שלשום אחרי המשחק, נצפה השחקן חג במעגלים במרכז המגרש. קשה היה לנחם אותו על החמצת הפנדל, כל כך רצה לנצח. רק שזאת לא רק היכולת, זאת גם האישיות.



בפורטוגל, כמו בקרב לא מעט אוהדי כדורגל בעולם, יש רתיעה מרונאלדו בגלל אופיו הטווסי; היותו מוחצן, נראה מאוהב בעצמו ולא מפחד להראות את זה. תכונה זאת היא שהפכה אותו לניגוד מוחלט של מסי, הנחבא אל הכלים.



ליאו מסי
ליאו מסי




לא מעט אנשים בפורטוגל אף מעדיפים את הכוכב הארגנטינאי על פניו. “כשאתה בוחן את רונאלדו, יש הדמות על המגרש ויש זו שמחוצה לו", הסביר מתיאוס, “אני מסתפק ביכולת המצוינת על הדשא, אבל יש כאלה שמסתכלים על החבילה כולה ומשוכנעים שככה לא צריך להתנהג שחקן. אני רק יכול לספר לך שרונאלדו מת על ילדים. לפעמים, כשאין מצלמות מסביב, אני רואה אותו לוקח בצד ילד, אחד שהוא לא מכיר, וסתם מתמסר איתו עם כדור. הוא יותר צנוע מהדמות שהוא משדר". ברונאלדו, למי שאינו יודע, יש גם צד פילנתרופי מפותח: במונדיאל 2014, במשחק של פורטוגל נגד ארצות הברית, הוא הופיע בתספורת בצורת זיגזג כמחווה לילד חולה סרטן שיש לו צלקת בדיוק בצורה הזאת. בנוסף, בשנה שעברה הוא השתתף בסרטון ויראלי שנועד לעורר את תשומת הלב הציבורית לתופעת חסרי הבית, שבו התחפש להומלס וכידרר בכיכר במרכז מדריד.



מאמן הנבחרת הפורטוגלית, פרננדו סנטוס, לא פעם מתעצבן ואומר שהנבחרת אינה של שחקן אחד, שיש כוכבים נוספים, אבל זה לא עוזר. תוך שניות מעטות הוא חוזר לדבר על רונאלדו ועל כמה שהוא חשוב למסגרת.



לפורטוגל נשאר משחק אחד בבית המוקדם של אליפות אירופה, והוא יתקיים ביום רביעי נגד הונגריה. אם היא רוצה להעפיל לשלב הבא, היא תצטרך לנצח. אין ספק שלרונאלדו, בהופעתו ה־129 במדים הלאומיים ועם אינספור מדליות זהב על הצוואר, יהיה הרבה מה להוכיח.