זה יכול להיות הרגע שלו: על העונה המוזרה שעברה על הארי קיין

הארי קיין
הארי קיין | Gettyimages

הוא היה במרחק נגיעה מגמר המונדיאל, אך החמיץ והחלום התנפץ. דווקא אחרי שנפצע, טוטנהאם חוללה ניסים והעפילה לגמר נגד ליברפול. מה יעבור לחלוץ בראש אם יקבל את הכדור לבדו מול אליסון? מיכאל יוכין מתכונן

קבוצות: טוטנהאם
(גודל טקסט)

החיים יכולים להיות מוזרים. ביולי 2018 היה הארי קיין במרחק נגיעה מהגמר הגדול בחייו – גמר המונדיאל. נדמה היה כי ההמנון הסוחף של נבחרת אנגליה, "הכדורגל חוזר הביתה", עשוי להפוך למציאות. הגרלה נוחה יחסית, לא מעט מזל, והנה לכם – האריות כבר חצי הגמר בוומבלי, מובילים 0:1 על קרואטיה, והקפטן קיין מקבל הזדמנות נהדרת להכפיל את היתרון.

מסירה אדירה של ג'סי לינגארד העמידה אותו מול השוער דניאל סובאשיץ', וכל המדינה עצרה את נשימתה. וזה נגמר רע. סובאשיץ' עצר את הניסיון הראשון, והספיק להגיע אפילו לריבאונד כאשר קיין כבר ניצב לכאורה מול שער ריק. הצ'אנס הלך, וקרואטיה חזרה בגדול. איבן פרישיץ' השווה אחרי ההפסקה, מריו מנדז'וקיץ' קבע 1:2 בהארכה, והחלום התנפץ לרסיסים. קיין לא הגיע לגמר, והאחריות על כך נפלה הישר על כתפיו.

בכלל, היה זה מונדיאל מוזר מאוד מבחינת חלוץ טוטנהאם – הוא סיים כמלך השערים עם שישה כדורים ברשת, אך הטורניר היה מאכזב מאוד מבחינתו ברמה האישית. השלושער מול פנמה הדגיש את האבסורד – הוא הורכב משני פנדלים וכדור אחד שפגע בסקורר בטעות מבלי שהיה מודע לכך. גם בשמינית הגמר מול קולומביה הבקיע קיין בפנדל. שני השערים "האמיתיים" הבודדים שלו היו במשחק הראשון מול טוניסיה החלשה. משם, העסק רק הלך ודעך, וההחמצה הגדולה מול קרואטיה רק הדגישה זאת.


מונדיאל מוזר מבחינתו. הארי קיין (Gettyimages)

בטוטנהאם, היו שחששו כי האכזבה תשפיע על כושרו של החלוץ בעונה החדשה. הספקות התבררו כמיותרים, כי קיין חזק מאוד מנטלית. הוא לא נותן לנסיבות לשבור את רוחו, והמשיך להפציץ ולהוביל, גם אם ממוצע הכיבושים ירד מעט בהשוואה לשלוש העונות הקודמות. הייתה לו תרומה משמעותית לכך שטוטנהאם דורגה במשך רוב העונה בטופ4 בפרמיירליג, וגם לכך ששרדה הגרלה קשה מאוד בשלב הבתים בליגת האלופות, ועלתה ברגע האחרון לשמינית הגמר על חשבון אינטר.

ובכל זאת, מעטים חלמו על העפלה לגמר. הסיכוי לכך נתפס כנמוך הרבה יותר בהשוואה לזה של אנגליה בגביע העולם. הוא ירד עוד יותר כאשר קיין נאלץ להחמיץ את המשחק הראשון בשמינית הגמר מול בורוסיה דורטמונד בשל פציעה בקרסולו, אבל יונג-מין סון דאג לנצח את הצהובים-שחורים בלעדיו. לבסוף, העסק נגמר בדמעות כאשר קיין נפגע שוב בקרסולו במשחק הראשון מול מנצ'סטר סיטי ברבע הגמר, וירד בכאב לחדר ההלבשה. בלעדיו, הבקיע סון שוב את שער הניצחון, וטוטנהאם השיגה 0:1, אבל זו לא הייתה נחמה גדולה אל מול הבשורה המרה. "קיין סיים את העונה", זעקו כותרות העיתונים. מי חשב אז על הגמר?

ואולם, החיים לא מפסיקים להפתיע. דווקא כאשר קיין צפה מהצד, הצליחה טוטנהאם לחולל את הנס. בלעדיו היא מצאה את הרשת שלוש פעמים בגומלין מול האלופה של פפ גווארדיולה, כולל שער שנוי במחלוקת של פרננדו יורנטה שאושר אחרי התייעצות עם ה-VAR. שופטי הווידאו גם פסלו את שער הניצחון הדרמטי של סיטי בזמן פציעות וסייעו לתרנגולים לחולל סנסציה על חשבון הפייבוריטית. קיין חגג ביציע ולא העלה בדעתו שהדרמה בחצי הגמר תהיה גדולה יותר.


החיים לא מפסיקים להפתיע. הארי קיין (AFP)

אייאקס הייתה אמורה לעשות את זה. חביבת הקהל הנייטרלי, שהעיפה את ריאל מדריד ואת יובנטוס תוך הצגת כדורגל מהפנט, ניצחה 0:1 גם באצטדיונה של טוטנהאם, והייתה ראויה לתוצאה גבוהה יותר. כאשר הובילה 0:2 במחצית בגומלין באמסטרדם, מבטו של קיין ביציע הכבוד היה עגום. לוקאס מורה, אשר פתח בהרכב בעמדה קדמית מאוד בעיקר בשל היעדרותו של החלוץ, הבקיע שלושער אחרי ההפסקה, כולל הכיבוש הדרמטי על סף השריקה לסיום בתום זמן הפציעות, ושלח את קיין לריצת אמוק כדי לברך את חבריו. האם הוא היה מדייק לו היה עומד שם במקום הברזילאי? או אולי היה משחזר את הסיוט מול סובאשיץ' בלוז'ניקי? אין לדעת. דבר אחד בטוח – כאשר הכל היה בשליטתו, הוא החמיץ את העליה לגמר. כאשר צפה חסר אונים מהצד – ההעפלה לגמר הוגשה לו על ידי חבריו. ואז התברר לפתע שהעונה לא נגמרה. הקרסול היה אמור להחלים עד ה-1 ביוני.

וכך היה. אחרי חצי הגמר דיברו על תקווה. בשבוע האחרון, זה כבר ודאי. קיין חזר לאימונים, הוא כשיר לחלוטין, והמאמן מאוריסיו פוצ'טינו יכול להשתמש בשירותיו. הארגנטיני השתעשע בסוג של מלחמה פסיכולוגית כדי ליצור מסך עשן מדומה. "החלטתנו לשתף את קיין תיבחן על ידי התקשורת רק אחרי המשחק. אם ננצח, היא תהיה טובה. אם נפסיד, תרצחו אותי. אני לא יודע מה יהיה", הוא אמר. ואולם, מובן מאליו שקיין יהיה על הדשא במדריד. הוא כוכב גדול מדי בכדי לוותר עליו. אף אחד לא ירצח את פוצ'טינו אם טוטנהאם תפסיד כשהוא על המגרש. אם קיין יישאר על הספסל וטוטנהאם תישאר ללא הגביע – זה כבר סיפור אחר לגמרי. מבחינה ציבורית, אין כל סיכון בשיתופו, וכך יהיה.

וכעת אפילו הפציעה משחקת לטובת קיין. הוא טרי ורענן יותר בהשוואה לשחקני היריב. הוא נח פיזית ובעיקר מנטלית. אמנם מתיש להסתכל מהצד במאמצי חבריו על הדשא, אבל זה לא מתקרב לעומס הנפשי של המשחקים עצמם. הרעב שלו לא יודע גבול. את הגמר במוסקבה הוא איבד במו רגליו, אבל עכשיו הגורל זימן לו גמר אחר. "זו הרגשה מיוחדת. קשה להסביר אותה. כאוהד טוטנהאם, אני נרגש במיוחד לקראת האירוע הזה", הוא הצהיר. והוא עשוי להפוך לאחד השחקנים הגדולים בתולדות טוטנהאם אם יכניע את ליברפול ויביא ניצחון. אולי אפילו הגדול מכולם. זה יכול להיות הרגע שלו – אבל גם ההחמצה מול קרואטיה לא נמחקה מהתודעה. שתי החמצות גורליות תוך פחות משנה עלולות להעמיד את פועלו של קיין באור אחר. מה יעבור לו בראש אם יקבל את הכדור לבדו מול אליסון?


מה יעבור לו בראש אם יקבל את הכדור לבדו מול אליסון? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי