ארבע פעמים בשנתיים האחרונות הצליחה מכבי ת"א לנצח קבוצות חזקות ממנה משמעותית: בשני משחקי הפיינל פור אשתקד ובמשחקי הבית מול ריאל וברצלונה העונה. סקירת הסטטיסטיקות מאותם משחקים מלמדת שיש כמה נתונים חשובים שהתקיימו בכולם.

 

 

ראשית, בכל אותם ניצחונות גדולים, איבדו הצהובים 11 כדורים ומטה, לעומת ממוצע של 13.7 איבודים למשחק בשלב הטופ 16 העונה. לא ניתן להפריז בחשיבות הנתון הזה, משום שאיבודי כדור רבים הם המתכון הבטוח להתפרקות מול יריבות חזקות - על אחת כמה וכמה במגרשן הביתי. מספר חד ספרתי בקטגוריית האיבודים, מאוד יעזור למכבי להישאר בתמונת המשחק גם הערב.

 

הנתון השני מראה שבאותם משחקים, שמרה מכבי את יריבותיה על פחות מ-33 אחוזי קליעה מחוץ לקשת. ברצלונה מדייקת ביותר מ-44 אחוזים מזריקותיה לשלוש במשחקי הבית בשלב הטופ 16, וכשמולך משחקים קלעים כמו חואן קרלוס נבארו, ג'סטין דולמן, מרסליניו הוארטס ושאר חבריהם, חשוב לנהוג במשנה זהירות עם "הגנת האחוזים" המפורסמת של מכבי.

 

 

 

 

בשבוע שעבר פירקו השלשות של קלעי הכוכב האדום בלגרד את הגנת מכבי ברבע האחרון, והערב, תהיה חייבת הקבוצה לשים דגש על עצירת השלשות של היריבה במשחק המעבר וכן אחרי ריבאונד התקפה, כשההגנה עדיין מתקשה להתארגן ולסגור את הקלעים.

 

הנתון השלישי מראה כי בניצחונותיה הגדולים, קלעה מכבי ב-37.5 אחוז ומעלה מעבר לקשת. מבין השלושה, מדובר בנתון עליו יש לצהובים פחות שליטה, אבל חשוב מאוד לבחור בחוכמה את אותן זריקות. בשבוע שעבר זרקו שחקני מכבי 32 פעמים מעבר לקשת, נתון גבוה מדי שמוביל גם לירידה לא טובה להגנה ולהשגת נקודות קלות במתפרצת מהעבר השני של הפרקט.

 

 

 

 

2. במשחק הליגה האחרון, שיחקה מכבי ת"א לא מעט דקות - באופן חריג למדי - עם שלושה שחקנים גבוהים באותה חמישייה. תחילה תופקד בריאן רנדל בעמדה שלוש לצדם של כהן וסופו, ולאחר מכן הציג ג'ו אלכסנדר דקות מצוינות באותה עמדה. הסיבה העיקרית לניסוי הייתה כנראה חסרונם של סמית' ולנדסברג, אבל ייתכן שגודס וצוותו ערכו ניסוי כלים לטקטיקה שיכולה לשמש אותם כבר הערב, ובעתיד הרחוק יותר.

 

במשחק בשבוע שעבר מול פנאתינייקוס נכללו בחמישייה הראשונה של ברצלונה ארבעה שחקנים בגובה שני מטרים ומעלה, כשבעמדה שלוש תופקד ג'סטין דולמן (2.06). מול הרכב שכזה, יכול ההרכב של מכבי - שכולל שלושה גבוהים (סופו/טיוס, רנדל ואלכסנדר) - לפתור לא מעט בעיות מאצ'אפ, ואף לצמצם את הנחיתות בריבאונד.

 

 

 

 

ברור שדווין סמית' המצוין ימשיך להיות ה-3 הדומיננטי של הקבוצה, אך עוד כמה דקות של מנוחה יעשו לו רק טוב, ויותר מזה: בהרכב של שלושה גבוהים ניתן להציב את סמית' גם בעמדה שתיים (בעיקר לנוכח חוסר יציבותו המתמשך של מרקיז היינס) וליצור הרכב גבוה ואתלטי שיספק גם דקות מנוחה נחוצות לאוחיון או פארגו.

 

לא נראה שהצבתו של רנדל בעמדת הסמול פורוורד היא האופציה המומלצת למשחק הערב, מה גם שלא נתפלא אם יסתבך כהרגלו בבעיית עבירות מול תומאס וטומיץ'. נראה שדווקא ג'ו אלכסנדר עשוי לתפקד טוב יותר בעמדה שלוש בזכות יכולת הקליעה ההולכת ומשתפרת שלו.