רגע, לא היינו כבר בסרט הזה? מכבי ת"א מגיעה לסדרת ההצלבה שוב - כמו בפעמיים הקודמות בהן העפילה בסופו של דבר לפיינל פור - מן המקום השלישי, והיא תתמודד בה מול יריבה חסרת ניסיון במעמדים הללו, שעוד תחסר את אחד משחקניה החשובים.

לכאורה, לא מעט סיבות להתחיל לחפש דילים לסוף שבוע ארוך במדריד באמצע חודש מאי. אך ישנן גם שתי סיבות לדאגה לקראת פתיחת הסדרה הערב. ראשית, כמובן, כושרה הבינוני מאוד של אלופת אירופה בחודשיים האחרונים. ושנית, הפעם צפויים גיא גודס וחניכיו לפגוש קבוצה המאומנת על ידי גדול מאמני הכדורסל בהיסטוריה של היבשת, ז'לימיר אובראדוביץ'.

שיעור היסטוריה

סקירת העבר של מאמנה הסרבי של פנר-אולקר מלמדת שלנצח אותו בסדרה זו משימה קשה כמו לגבור על רפאל נדאל ברולאן גארוס או להביס את ביבי נתניהו בבחירות בישראל. 16 פעמים התייצבו קבוצותיו של אובראדוביץ' לסדרה של הטוב משלושה או חמישה משחקים ביורוליג, ורק באחת מהן הסרבי ירד מנוצח!

עם או בלי יתרון ביתיות, עם קבוצות מוכשרות יותר או פחות, "ז'ליקו" הגדול ידע תמיד למצוא את הפתרונות ולנצח, כולל בסדרות בהן התמודדה קבוצתו מול יריבה עדיפה (כמו למשל בשנת 2011 בניצחונה של פנאתינייקוס ללא יתרון הביתיות מול ברצלונה). לנו זכורה בעיקר הסדרה הנפלאה בה גברה פאו של אובראדוביץ' על מכבי של דייויד בלאט בחמישה משחקים מרתקים, כשכל קבוצה מנצחת את יריבתה בביתה.

יש הטוענים שהשועל הסרבי כבר מעבר לשיאו לאחר ההפסקה הקצרה שלקח עם תום הקדנציה הארוכה שלו ביוון, אבל העונה הנוכחית מוכיחה כי טרם אזל מלאי הטריקים בשרוולו. אובראדוביץ' שכבר זכה לא פחות משמונה פעמים ביורוליג (עם ארבע קבוצות שונות) נראה נחוש להוליך קבוצה טורקית לפיינל פור לראשונה מאז שנת 2001, ולך תהמר נגד מאמן שמעולם לא סיים את דרכו במועדון כלשהו מבלי להוליך אותו לזכייה אחת לפחות בתואר אירופאי.

שיעור כדורסל

אובראדוביץ' זה לא רק היסטוריה ומספרים, זה גם המון כדורסל. מספיק לשמוע את מי שנחשב כיום למאמן הכדורסל הטוב בעולם, גרג פופוביץ', מספר כיצד הוא מעריץ את הסרבי ואף "גונב" ממנו תרגילים מדי פעם בכדי להבין שמדובר במוח כדורסל מבריק. הקבוצות של אובראדוביץ' ישחקו תמיד כדורסל קבוצתי (לפנר העונה חמישה שחקנים הקולעים 9 נקודות ומעלה בממוצע למשחק) עם ריווח מצוין של משחק ההתקפה, פיק אנד רול יעיל ואחוזי קליעה גבוהים מעבר לקשת (38.3% בטופ 16).

גם מבחינה הגנתית קשה לתפוס את הסרבי לא מוכן, והוא יודע לחפות על החולשות של שחקניו - שחלקם שומרים בינוניים ולא אתלטים במיוחד - בעזרת הגנה שיטתית ומתואמת ושימוש בהגנות אזוריות. אז איך אמורה מכבי ת"א בכושרה הנוכחי להתגבר על היריבה החזקה ועל מאמנה העומד על 94 אחוזי הצלחה בסדרות יורוליג?

קל זה ממש לא יהיה, אפשרי זה בהחלט. ראשית, חשוב לזכור שמדובר בסדרת משחקים ולא במשחק אחד, למרות החשיבות העצומה של המשחק הראשון. מכבי הוליכה 1:2 באותה סדרה מפורסמת ב-2012 לאחר שגנבה את הביתיות, רק בכדי להפסיד בהיכל ולאבד את הסדרה, וגם הפעם ייתכן מאוד שההתמודדות תוכרע רק לאחר חמישה משחקים.

מאחר שהמשחקים יתקיימו בתדירות גבוהה ורשימת הפצועים של מכבי רק הולכת ומתארכת, יהיו גודס ועוזריו מוכרחים להשתמש ברוטציה רחבה במהלך הסדרה. נכון שיכולתם של שחקני הספסל בתקופה האחרונה בכלל ובמשחק האחרון מול ראשל"צ בפרט רחוקה מלשכנע, אבל בכדי לשרוד בסדרה המתישה יצטרך מאמן האלופה לשלוף מדי פעם שפנים בדמותם של אלכסנדר (שיכול להשיג רצף קליעות בפרק זמן קצר) לינהארט (למשימות הגנתיות מול בוגדנוביץ') ואפילו היינס (שיתרום למאמץ להתיש את גאודלוק).

אובארדוביץ' יגיע למשחקים כשהוא מכיר לפרטי פרטים את מכבי על חוזקותיה וחולשותיה, ולכן חשוב להגיע לסדרה עם כמה כלי נשק חדשים בארסנל. אמנם פרק הזמן להכנה היה קצר ביותר, אך גם בימים ספורים ניתן לייצר מהלכים חדשים, הגנתיים והתקפיים, בעיקר כאלה למצבים מיוחדים - הוצאות חוץ מתחת לסל או מצבי שניות אחרונות.

לא פחות חשוב מכך יהיה לערוך התאמות ושינויים תוך כדי הסדרה, מדי משחק ממש, בכדי לנסות להפתיע את היריבה הממושמעת והמתודית יותר. חלק מעבודת צוות המאמנים יהיה לא רק לחשוב על השפנים שבכוונתם לשלוף אלא גם על אלו שעלול המאמן הערמומי שממולם לזרוק למערכה. ברור שלא ניתן לחזות כל מהלך, אבל חשוב להגיע מוכנים למספר גבוה ככל האפשר של הפתעות אפשריות.

מכבי ת"א חייבת גם לשחק על היתרונות שלה, ובהחלט יש לה כמה כאלו במאצ' אפ מול האלופה הטורקית. מכבי קבוצה אתלטית יותר מיריבתה, בעיקר בהיעדרו של ריקי היקמן, ועליה לנצל זאת לכפיית קצב משחק מהיר עם לחץ אינטנסיבי על מוליכי הכדור - נקודת התורפה העיקרית של פנר. גאודלוק, הסקורר הבולט של הביתיים, חייב לקבל טיפול מיוחד של שומר חדש מדי מספר דקות שילחץ אותו, יתיש אותו ויפעיל עליו אגרסיביות רבה גם במחיר של שימוש בעבירות.

למכבי גם יתרון מסוים בגזרת הסנטרים, במידה וסופוקליס שחורצאניטיס ואלכס טיוס יגיעו לסדרה במצב הרוח הנכון. הסנטרים הטורקים מוגבלים התקפית ומעט איטיים הגנתית, ומכבי צריכה לנצל זאת לעזרות בהגנה ולדחיפת הכדור פנימה בהתקפה. מבחינה הגנתית לא תוכל מכבי להסתמך רק על הגנת האחוזים המפורסמת, שאומנם הוכיחה את עצמה מול אלבא ברלין אך מול פנר המוכשרת והחכמה בהרבה עלולה לעלות ביוקר.

גודס יהיה חייב להשתמש בכמה סוגי הגנות ובכמה סוגי שיבוש פיק אנד רול. בכל פעם שלאובראדוביץ' תהיה תשובה להגנה הצהובה, ותשובות טובות בדרך כלל לא חסרות לו כאמור, יצטרך הצוות שמנגד להציב בפניו אתגר חדש. למלחמת ההתשה הטקטית זו יכולה להיות השפעה גדולה על תוצאת הסדרה, אך אסור לשכוח גם את ההשפעה הלא מעטה שתהיה למומחיות נוספת של המאמן הסרבי, המלחמה הפסיכולוגית.

שיעור בפסיכולוגיה

"השחקנים שלי אנוכיים, הם לא זכו בכלום ובכל זאת הם משחקים בלי מוטיבציה", זעם אובראדוביץ' במסיבת עיתונאים לפני כחודש, לאחר הפסד ליגה של קבוצתו. בהמשך אותו שבוע הגיע כמובן ניצחון חוץ קריטי ביורוליג מול אולימפיאקוס, כששחקניו של הסרבי המאיים נראו כמי שהפנימו היטב את המסר והציגו את אחד ממשחקיהם הטובים העונה.

גם בסדרה הזו אנו צפויים ללא מעט תעלולים פסיכולוגים מבית היצור של אובארדוביץ', כולל הצהרות שונות ומשונות לתקשורת והמון לחץ על השופטים. בקרב הזה קשה מאוד לנצח את הסרבי, ועדיף לנסות ולהתרכז במלחמה הכללית עם התמקדות בהתאמות מקצועיות כל העת. לשחקני מכבי יש ניסיון רב הרבה יותר ממקביליהם בפנר, כשגם לעוזר המאמן הבכיר של גודס יש טונות מן המצרך הכל כך מבוקש בסדרות מכריעות. מכבי תצטרך להיעזר בניסיון זה וכמו כן להנפיק כמה ממשחקיה הטובים ביותר העונה בכדי להנחיל הפסד ראשון בסדרה אירופית לאובראדוביץ' מאז שנת 2006.