דור הולך ונעלם: פניני, אליהו והלפרין חולמים על צלחת

הלפרין ואליהו. המספרים בירידה
הלפרין ואליהו. המספרים בירידה | צילום: ערן לוף

המאמנים העניקו קרדיט דל, המספרים והיכולת בדעיכה וכך שלושה מהכוכבים הגדולים ביותר של הכדורסל הישראלי לדורותיו עשויים לפרוש מוקדם מהצפוי. יעקב מאיר מנתח את הסיטואציה לקראת הפיינל פור

(גודל טקסט)
 נראה כי זמן רב חילופי הדורות בכדורסל הישראלי לא היו כה בולטים ומשמעותיים כמו בשנים האחרונות. השחקנים הוותיקים פורשים לאיטם, היכולת וההשפעה של אלו שעדיין נשארו דועכות.


במקביל גדל לו דור של כדורסלנים צעירים שמנסים לתפוס את מקומם בין גל הזרים והמתאזרחים ששוטף את הליגה שלנו. בתווך כמובן יש את "דור הביניים" שכולל שחקנים כמו עומרי כספי, יוגב אוחיון, גל מקל ואחרים – שגם הם כבר באיזור גיל 30, למעלה מעשור מאז שערכו את הבכורה בליגה.




שני שחקנים שנמנים על הדור הוותיק הם יותם הלפרין וליאור אליהו. משחקי הפיינל פור שמתקיימים השבוע והיורובאסקט עם נבחרת ישראל בהמשך הקיץ עשויים להיות האחרונים בקריירה של שניים מהשחקנים הבולטים של הכדורסל הישראלי בעשור האחרון.

 

הלפרין, 33, החל את הקריירה במכבי תל אביב שם ציפו שיהיה 'עודד קטש' החדש. הציפיות לא התממשו , בין אם בשל האופי של הגארד או בגלל לגיון הזרים ששיחקו סביבו, ואחרי כמה שנים עבר לאולימפיאקוס איתה הגיע לגמר היורוליג (2010). מאז עבר בעוד מספר קבוצות באירופה לפני שחזר לישראל.



הלפרין מאוכזב. הפיינל פור האחרון שלו? (אודי ציטיאט)


בתווך זכורה הפארסה שהתרחשה כשמכבי ת"א והלפרין הודיעו על סיכום בין הצדדים, אך כעבור מספר שבועות העסקה התבטלה בשל עלויות המיסוי. בקיץ 2013 דיווחו חלק מכלי התקשורת שהגארד שוב סיכם במכבי, אלא שכעבור מספר שבועות חתם דווקא בהפועל ירושלים. ההגעה של הלפרין לבירה הייתה חלק מההצהרה של הבעלים אורי אלון על שינוי מאזן הכוחות בכדורסל הישראלי. לא עוד מעבר אוטומטי של הצברים הבכירים לתל אביב, כעת גם לקבוצה הירושלמית יש מה לומר בנדון. עד מהרה השתלב הלפרין במועדון ובהמשך אף הפך לקפטן. הוא גם היה אחד הברגים המשמעותיים בזכייה ההיסטורית באליפות בעונת 2014/15.


בעונה האחרונה חלה צניחה גדולה ביכולת ובמספרים של הלפרין. באירופה הוא קלע 4.8 נקודות בלבד, הכי מעט בחמש השנים האחרונות, כשגם כמות הדקות צנחה משמעותית. אם חשבתם שבליגה המצב טוב יותר, טעיתם. 6.1 נק' ב-20.7 דק' הן הכי קצת של הלפרין מאז עונת 2003/4. בעקבות הנסיגה הקפטן האדום שוקל ברצינות לפרוש אחרי היורובאסקט וכאמור לא מן הנמנע שהמשחקים בפיינל פור הנוכחי יהיו האחרונים שלו בליגה.  

 

"יותם הפך בשנים האחרונות לפנים של הפועל", אומר אחד מאוהדי הפועל ירושלים. "הוא אולי לא סמל, כי סמל זה עדי גורדון ופפי תורג'מן, אבל הוא התחבר למועדון בצורה מדהימה והוא מוביל את כל הפעילות החברתית. הוא הכי הפועל ירושלים באופי שלו".



"אולי הוא לא סמל, אבל הוא הכי הפועל באופי שלו" (דני מרון)



אליהו אולי רק בן 31, אבל גם במקרה שלו אף אחד לא יתפלא אם העונה הנוכחית תהיה האחרונה שלו. כשאחד השחקנים הכי מוכשרים שצמחו בכדורסל הישראלי יסתכל אחורה וינסה לסכם את הקריירה יהיו לו תחושות מעורבות.



מצד אחד בורג משמעותי בהגעה של מכבי ת"א לגמר היורוליג (2010/11) וזכייה בלתי נשכחת באליפות ספרד עם קאחה לאבורל על חשבונה של ברצלונה הגדולה (2009/10), ומצד שני את חלום ה-
NBA הוא לא הצליח להגשים ומהתחושה שהפוטנציאל העצום לא מומש אי אפשר להתעלם.


אם נשווה את העונה הראשונה של אליהו באירופה (2006/7) לעונה שעברה (2015/16, לעונה האחרונה נגיע מיד) נראה שלא חלה התקדמות כמעט בשום פרמטר מקצועי. 10.8 נק' לעומת 10.5, 65.3 אחוזים מקו העונשין לעומת 55.6, 57.5 אחוזים ל-2 לעומת 48.5 וכמובן 0 אחוזים ל-3 בשתי העונות.



כמו חברו הטוב, גם אצל אליהו חלה העונה נסיגה משמעותית ביכולת, הרבה בגלל היחסים הבעייתיים עם המאמן סימונה פיאניג'אני, יחסים אותם אף אחד מהצדדים לא התאמץ להסתיר. 6.9 נק' באירופה הן הכי מעט של הפורוורד מאז עונת 2007/8, אז יובש על ידי צביקה שרף במכבי ת"א. גם בליגה הנתונים לא מרשימים. 9.8 הן מספר הנק' הנמוך ביותר שלו מאז עונת הבכורה במכבי ת"א (2006/7).



אליהו. מספרים לא מרשימים עבורו, בלשון המעטה (ערן לוף)


רק מאמן ישראלי שיגיע להפועל ירושלים ויבהיר מהרגע הראשון שהוא בונה עליו כבורג מרכזי או הצעה קורצת מקבוצה אחרת יגרמו לאליהו – שכבר אמר בעבר שהוא לא מתכנן לשחק עוד שנים רבות – להמשיך עונה נוספת.



"אפשר לומר שליאור שינה את מאזן הכוחות בכדורסל הישראלי", אומר אותו אוהד אדום. "הוא עזב את מכבי מבחירה והעדיף להגיע לירושלים. זה שעכשיו אנחנו מסתכלים למכבי בלבן של העיניים ייזקף לזכותו של ליאור. יחד עם זאת, איך יכול להיות שחקן שמרוויח כל כך הרבה כסף לא עובד כדי לשפר את הפרמטרים החלשים שלו כמו זריקות עונשין. אף אחד לא שוכח שבעונה שעברה די הפסדנו את האליפות בגללו. נכון שרואים שהוא נלחם יותר בהגנה ומשקיע, ויש לו את הכישרון, אבל אם אנחנו רוצים לרוץ באירופה, בטח ביורוליג, ליאור כבר לא יכול להיות שחקן חמישייה. אין לו את האתלטיות והפיזיות בשביל זה".



ויש גם את הצד הצהוב של המתרס, קוראים לו גיא פניני. בשונה מאליהו, קפטן מכבי ת"א מיצה כל גרם של פוטנציאל. הוא הפך לשחקן האהוב ביותר על האוהדים בזכות המלחמה והאופי הבלתי מתפשר – שלעתים גם הוביל להתנהגויות שנויות במחלוקת – ובקריסה של המועדון בשלוש השנים האחרונות היה היחיד שעוד ניסה ולעתים אף הצליח להחזיק את חדר ההלבשה מעל המים. הזכייה העונה בגביע המדינה, למשל, רשומה כמעט באופן בלעדי על שמו.



פניני. נסיגה ביכולת ובמספרים, בעיקר ביורוליג (דני מרון)


העונה חלה נסיגה מסוימת ביכולת ובמספרים של הקפטן הצהוב, בעיקר באירופה. ביורוליג הוא העמיד ממוצע של 2.6 נק' בלבד, הנמוך בקריירה. הירידה התבטאה באחוזים מקו העונשין (מ-83.3 ב-2015/16 ל-53.3) וגם באחוזים מחוץ לקשת (מ-46.7 ב-2015/16 ל-27.7). בליגה דווקא חל שיפור מסוים גם בדקות וגם בנקודות לעומת העונה שעברה, אבל בשלבי הסיום של העונה התרחשה נפילה גדולה ובעשרת המשחקים האחרונים קלע פעמיים בלבד בספרות כפולות וארבע פעמים סיים ללא נקודות.



בעקבות השינויים הגדולים הצפויים בסגל השחקנים של מכבי ת"א בעונה הקרובה, כולל בסגל הישראלי והקיצוצים שיידרשו לעשות, כלל לא בטוח שפניני יישאר. במקביל, גורמים בענף מתקשים להאמין שיסכים לשחק בקבוצה אחרת, כך שאף אחד לא יופתע אם השחקן בן ה-33 יודיע גם הוא על פרישה לאחר אליפות אירופה לנבחרות. אוהדים רבים כבר קוראים לראשי המועדון לשלב את פניני בתפקיד כלשהו, אולי אף כמנהל הקבוצה, כחלק מהניסיון להחזרת האמון בין האוהדים להנהלה.



מבחינתו של פניני לא יהיה אקורד סיום טבעי יותר לקריירה מאשר זכייה בתואר 13 בשמונה העונות שלו במכבי ת"א. הוא בטח יעדיף שזה יקרה על הראש של הפועל ירושלים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי