בלאט: הראיתי שאני יכול לאמן בכל מקום, אהיה במקום טוב

דייויד בלאט
דייויד בלאט | טוויטר

חולם על NBA (לא בתור עוזר), מבוקש ביורוליג (גם במכבי ת"א), נהנה מהתמימות בדרושפאקה. רגע לפני גמר היורוקאפ מול קובאן החזקה, בלאט בשיחת כדורסל מרתקת מגולדן סטייט וכספי עד ווילבקין, סדרות והתחנה הבאה

(גודל טקסט)

דייויד בלאט עובר ימים טובים. "אני נהנה מהתמימות של העונה הזו. זה קצת שונה מהמקומות האחרים שהייתי – גמר ה-NBA עם קליבלנד, הפיינל-פור עם מכבי תל אביב וההצלחות עם נבחרת רוסיה", הוא מספר בשיחה מביתו שבאיסטנבול, אחרי שדרושפאקה שלו עברה את באיירן מינכן בחצי גמר היורוקאפ, וכשהוא בעיצומן של ההכנות לסדרת הגמר מול לוקומוטיב קובאן (תחל ב-10.4, שידורים ישירים בערוצי ספורט1). "גם כל אלה היו מצבים מיוחדים, מהנים ומשמעותיים, אבל התמימות שיש בקבוצה הזו והתהליך שאנחנו עוברים הוא סופר מהנה. אני נהנה מאוד מהעונה הזאת".

בקיץ האחרון כלל לא היה בטוח שהמאמן הישראלי ימשיך בתפקידו בקבוצה הטורקית. הספונסר "דואוש גרופ", ענקית הרכבים הטורקית שגם משמשת כספונסר הראשי של היורוליג, עברה לתמוך באלופת אירופה – פנרבחצ'ה. כמעט כל השחקנים עזבו וגם בלאט עצמו היה קרוב לסיכום כמאמן ניו יורק ניקס, ולאחר מכן כמאמן מכבי תל אביב. בסופו של דבר ולאחר התלבטויות רבות, החליט להישאר בדרושפאקה ולהשלים את חוזהו בקבוצה.

"בתחילת העונה היינו במצב לא כל כך ברור", הוא אומר. "היינו קבוצת יורוליג בעונה שעברה ובגלל שלא המשכנו שם – למרות ההופעה הנהדרת שלנו – נאלצנו לשחרר כמעט את כל השחקנים. לא פחות משבעה מהם נמצאים ביורוליג או ב-NBA. ולמעשה בנינו קבוצה חדשה לגמרי".

****
סטנטון קיד, ג'ג'ואן ג'ונסון, מייקל אריק, וויל קאמינגס, ג'יימס בל והווארד סנט-רוס הקובני. אלו חלק מהשמות האלמוניים שהגיעו בקיץ לדרושאפקה בעקבות התקציב שהצטמק. הפרשנים באירופה היו פסימיים לגבי ההצלחה של דאצ'קה (הכינוי הטורקי של הקבוצה), וגם בלאט עצמו לא ידע מה יצא מהתבשיל שרקח.

דייויד בלאט. נהנה מהתמימות (טוויטר)
דייויד בלאט. נהנה מהתמימות (טוויטר)

"אני אהיה הוגן, לא ידעתי לאן נוכל להגיע עם הקבוצה שבנינו", הוא מודה. "ידעתי שיש עם מי לעבוד, אבל לא ידעתי לאן נגיע. למעט סקוטי ווילבקין שהוא שחקן ברמה הכי גבוהה באירופה, לא היה לנו אף שחקן עם היכולות, הניסיון והקבלות כדי להיות שחקן מהרמות הגבוהות באירופה".

אז איך בכל זאת הוא הצליח לבנות קבוצה חזקה ותחרותית? בלאט פורש את המשנה שהפכה אותו לבונה הקבוצות מס' 1 ביבשת. "בשבילי הכל מתחיל באישיות ובאופי (Character). אם יש לך שחקנים עם אישיות – ועם יכולות כמובן – אפשר לבנות משהו. ברגע שאתה שם את היכולות לפני האופי של הבנאדם אתה מסתכן. אי אפשר להגיע רחוק בלי אישיות. זה אולי יצליח לך, אבל זה מסוכן. אולי השחקנים שלי לא הכי כישרוניים וגם לא הכי ידועים ("והשנה גם לא הכי יקרים", הוא מוסיף בצחוק, י"מ), אבל יש להם אישיות ואפשר לעבוד עם זה".

"מכיוון שהבנתי שהבאנו שחקנים עם יכולת ופוטנציאל, התרכזנו בלבנות את השחקנים ברמה האישית ואת הקבוצה ברמה הקבוצתית. הלכנו צעד אחרי צעד ולשמחתי הצלחנו".

בלאט עם שחקנים. הכי חשוב האופי (טוויטר)
בלאט עם שחקנים. הכי חשוב האופי (טוויטר)

ובאמת דרושפאקה הסתערה על היורוקאפ מהרגע הראשון, וסיימה בפסגת בית 1 עם מאזן של שמונה ניצחונות ושני הפסדים. גם בטופ 16 היא לא נתקלה ביותר מדי בעיות, וסגרה אותו עם חמישה ניצחונות והפסד שסידרו לה גם כן את המקום הראשון. מול בודוצ'נוסט ברבע הגמר כבר הלך יותר קשה, אבל גם את המכשול הזה צלחה הקבוצה של בלאט עם 0:2.

במשחק הראשון מול באיירן מינכן העדיפה בחצי הגמר, הטורקים חזרו מפיגור 23 לניצחון דרמטי ובמשחק השני בגרמניה הנחילו לבווארים את הפסד הבית הראשון שלהם העונה, בעיקר בזכותו של סקוטי ווילבקין, ה-MVP של העונה הסדירה במפעל, שקלע לא פחות מ-41 נקודות.

"סקוטי עבר פה תהליך", מחמיא בלאט לכוכב הגדול שלו, שב-2015 עוד שיחק בקבוצת קארינס טייפאנס מהליגה האוסטרלית. "השנה הראשונה שלו פה, כשאני לא הייתי, הייתה שנה קשה עבורו. בשנה שעברה הוא נתן הופעה נהדרת ובנה את עצמו כשחקן יורוליג לגיטימי. אחרי שהחתמנו אותו לפני סוף השנה שעברה והפכנו אותו ליתד של הקבוצה, הוא לקח את עצמו בידיים ועבד קשה בקיץ. הוא הגיע במצב יוצא מן הכלל בתחילת העונה ולקח על עצמו אחריות מנהיגותית, לא רק ביכולת על המגרש, אלא גם מחוץ למגרש. אני חושב שהבגרות וההתקדמות הזו עזרו לו להפוך להיות שחקן מהשורה הראשונה באירופה. כיף לראות את התהליך היפה שהוא עבר".

סקוטי ווילבקין. ברמות הכי גבוהות (אתר היורוקאפ)
סקוטי ווילבקין. ברמות הכי גבוהות (אתר היורוקאפ)

כאמור, ב-10 באפריל תפתח דרושפאקה את סדרת גמר היורוקאפ (בשיטת הטוב מ-3) מול הקבוצה הכי חזקה השנה במפעל. קובאן עדיין לא הפסידה העונה באירופה ומחזיקה במאזן מדהים של 0:20. הרוסים לא מתבססים על כוכב כזה או אחר, אלא מציגים משחק התקפי מאוזן. ראיין ברוקהוף האוסטרלי הוא הקלע הבולט עם 12.3 נקודות בממוצע למשחק.

"קובאן היא קבוצה עם הרבה שחקנים מנוסים והרבה שחקנים עם יכולת", מנתח בלאט את היריבה על התואר. "זו קבוצה קשוחה ומאומנת היטב. חלק גדולים מהסגל משחק ביחד כבר יותר משנה. ואלו עמודי התווך – המשכיות, ניסיון ואימון טוב. סשה אוברדוביץ' הוא מאמן מנוסה שעושה עבודה נהדרת. יש להם גם סגל עמוק, ובעונה ארוכה זה משמעותי שהקבוצה יכולה להתגבר על פציעות, בעיות וקשיים".

סשה אוברדוביץ'. קבוצה מאומנת (אתר היורוקאפ)
סשה אוברדוביץ'. קבוצה מאומנת (אתר היורוקאפ)

איך אתה רואה את הסיכויים לקראת הגמר?
"אני תמיד רואה סיכויים לקבוצה שלי".

****
למרות שהשנה הוא קצת ירד מאור הזרקורים של ה-NBA והיורוליג. בלאט ממשיך לעקוב ולהיות מעודכן במה שקורה בשתי ליגות הכדורסל הטובות בעולם.

בתור אחד שהיה שותף לכל כך הרבה שיטות של ליגות, איך אתה מסכם את השנתיים הראשונות של הפורמט החדש ביורוליג?
"אני חושב שזה פורמט נהדר. זה מהנה לצופים. אבל אחרי הניסיון שלי פה ביורוקאפ, אני רואה מקום דווקא לסדרות גם ביורוליג. למרות שאני מבין את הערך והמשמעות האטרקטיבית של הפיינל פור וגם יודע למה היורוליג עושה מה שעושה, אבל אם רוצים לקבוע את הקבוצה הכי טובה, השיטה של סדרות כמו שיש ב-NBA וכמו שצריך להיות בליגות המקומיות (הוא צוחק, י"מ), היא המתאימה ביותר. אבל אני חוזר ואומר שאני מבין למה יש פיינל פור. יש ערך לכך וסיבות לכך".

דה קולו וקלייבורן. פייבוריטים, כמו תמיד (אתר היורוליג)
דה קולו וקלייבורן. פייבוריטים, כמו תמיד (אתר היורוליג)

מי הפייבוריטיות לזכייה השנה?
"זה היה ברור שאותן אלה שהגיעו בעונה שעברה הן אלה שיגיעו גם השנה, אולי חוץ מהקבוצה הרביעית. בשבילי ברור שפנרבחצ'ה, צסק"א ובסופו של דבר ריאל מדריד ואולי קבוצה אחת מפתיעה ייכנסו לפיינל פור. בסופו של דבר, בסדרות אלה שלוש הקבוצות הכי חזקות".


נעבור קצת ל-NBA, האם מכת הפציעות שפוקדת את גולדן סטייט בשבועות האחרונים יכולה להשפיע עליה לרעה בפלייאוף?

"יש שני דברים מעניינים שקורים עכשיו ב-NBA. הראשון, גם בלי הפציעות של גולדן סטייט, יוסטון הפכה לקבוצה שמאיימת ויכולה להיות זאת שתצא מהמערב לגמר. הדבר השני, באופן די מפתיע גם קליבלנד אחרי העונה המפתיעה והמוזרה שעברה עליה, חזרה להיות הפייבוריטית הברורה לעלות מהמזרח בגלל הפציעות הרבות של בוסטון. טורונטו, למרות העונה הנהדרת, אני לא חושב שיש לה מספיק כדי להתמודד עם קליבלנד אם זו תמשיך בתנופה שהיא מראה בתקופה האחרונה. למרות ההתקדמות שהיא עשתה וזה שהיא הפכה להיות קבוצה יותר מאיימת, היא עדיין לא יכולה לעלות מהמזרח".

כספי לצד סטף קרי (AFP)
כספי לצד סטף קרי (AFP)

איך אתה מנתח את הסיטואציה אליה נקלע עומרי כספי?
"אומרים הרבה דברים. אז אומרים. לעומרי הייתה עונה מצוינת ואני מקווה שהוא יוכל להמשיך אותה".

****
הקיץ הקרוב הוא אחד החשובים בקריירה הארוכה והעשירה של דייויד בלאט. כשהוא בן 58 ינסה שוב לחזור ל-NBA. בעונה שעברה אף קבוצה לא החליפה מאמן, לראשונה אחרי עשרות שנים. העונה קבוצות כמו ניו יורק ניקס (הנשיא סטיב מילס הוא חברו הטוב של בלאט מימיהם במכללת פרינסטון בתחילת שנות ה-80), פיניקס סאנס, ממפיס גריזליס, מילווקי באקס ואחרות יחפשו מאמנים חדשים והישראלי יחפש לחזור לליגה הטובה בעולם.

אם לא יצליח במשימה, הוא צפוי לחתום באחת הקבוצות הבכירות ביורוליג על חוזה לכמה שנים, כשגם מכבי תל אביב עשויה לחזור לשולחן בעקבות חוסר ההצלחה בעונה הנוכחית ואי שביעות הרצון המופגן של האוהדים.

בלאט עם לברון. עניינים בלתי פתורים (gettyimages)
בלאט עם לברון. עניינים בלתי פתורים (gettyimages)

אמרת לפני כמה שבועות בראיון בארה"ב שיש לך "עסקים בלתי גמורים ב-NBA". למה התכוונת?
"יצאתי לפני ארבע שנים לארה"ב במטרה להשתייך ולעשות קריירה חדשה ב-NBA בנוסף לקריירה הארוכה שעברתי באירופה, ואני רוצה לחזור לזה. הצהרתי על זה לא פעם ולא פעמיים ואם זה יצא לי אני אחזור לשם. אם לא, אשמח להמשיך באירופה. אני מאמן כדורסל והראיתי שאני יכול לאמן בכל מקום. אני אהיה בעונה הבאה במקום הכי טוב עבורי ובאפשרות הכי טובה בשבילי, אבל כן, המטרה העיקרית שלי היא לחזור ל-NBA בעונה הבאה".

אם תקבל טלפון מסטיב קר (גולדן סטייט) או מגרג פופוביץ' (סן אנטוניו), ישנה אפשרות שתסכים להיות עוזר באחת הקבוצות הגדולות?
"כרגע לא, זה לא בתוכנית שלי. אני רוצה להמשיך בתפקיד שהתרגלתי אליו ולהיות מאמן ראשי".

לסיום דייויד, אמרת שאם לא תצליח למצוא קבוצה ב-NBA, תשמח להמשיך באירופה. יש לך כיוון באיזו קבוצה זה יקרה?
"אני אמשיך במקום שהוא הכי טוב בשבילי, אני לא יודע איפה. העתיד עוד יבוא, אני עדיין לא יודע איפה זה יהיה". 

אוהדי מכבי תל אביב. מחכים ומצפים לבלאט (עדי אבישי)

אוהדי מכבי תל אביב. מחכים ומצפים לבלאט (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי