אלכס גלעדי על ההכנות לטוקיו: "חסכנו ליפנים מיליארדים"

אלכס גלעדי עם טוני אסטנגה
אלכס גלעדי עם טוני אסטנגה | יח"צ

חבר הוועד האולימפי הבינלאומי מספר על ההכנות למשחקים האולימפיים ("הכל הולך לפי הקצב והתקציב"), המודל הכלכלי החדש לאירוח, השינוי בגישת היפנים לתיירים והתבגרות המשלחת הישראלית

(גודל טקסט)

אחד הסיפורים המרכזיים לקראת האולימפיאדה הקודמת שהתקיימה בריו, היה סביב מידת המוכנות של המארחים. הכתבות על אצטדיונים לא מוכנים ומלונות מתפרקים רדפו את העיר הברזילאית עד לטקס הפתיחה ובמקרים מסוימים אחריו. הפעם, לקראת טוקיו 2020, אין כל חשש שהסיטואציה תחזור על עצמה, כך טען בראיון למעריב סגן יו"ר ועדת התיאום של הוועד האולימפי הבינלאומי אלכס גלעדי, שנמצא בימים אלה בביקורת שגרתית בבירה היפנית. ועדת התיאום מבקרת בטוקיו כל חודשיים ועל פי גלעדי "הכל מתקדם בדיוק לפי התוכנית ובתקציב".

"מבחינת המתקנים, הכפר האולימפי מתקדם לפי התכנון", מספר הנציג הישראלי בן ה-76, שמתפקד כחבר הוועד האולימפי מאז 1994. "אנחנו לא רוצים שהוא יהיה מוכן מוקדם מדי, כי אז מישהו יצטרך לעבוד כל הזמן כדי לתחזק אותו. האצטדיון הלאומי החדש שלהם יהיה מוכן ב-19 בנובמבר. בריכת השחייה תהיה מוכנה בספטמבר, לקראת תחרויות המבחן".

קשה להשוות את טוקיו לאולימפיאדות קודמות, לאור המודל החדש שכבר לא מכריח את המארחת לבנות את הרוב המוחלט של המתקנים בעיר אחת, מה שהיה גורם בעבר ללא מעט בעיות למארחות בשנים שלאחר מכן. "אנחנו מניחים לעיר להסתדר עם מה שיש לה ולהקים מתקנים זמניים אם צריך, כדי לא לבזבז כסף", הסביר גלעדי, "אי אפשר להשוות את טוקיו לשום אולימפיאדה אחרת, גם בתקציב. התקציב של טוקיו הוא 5.8 מיליארד דולר. עד עכשיו הם גייסו שלושה מיליארד מחסויות מקומיות, הוועד האולימפי נותן 1.7 מיליארד ועכשיו הכרטיסים וכל המוצרים אמורים להכניס עוד מיליארד, כך שהתקציב שלהם מאוזן לחלוטין".

רגע ההכרזה על טוקיו כמארחת ב-2020. (Getty Images)
רגע ההכרזה על טוקיו כמארחת ב-2020. (Getty Images)

גלעדי פירט כיצד הוועד ביטל תכנית של המארגנים להקים אולם כדורסל חדש, מה שחסך כ-900 מיליון דולר. "הספורטאים יכולים לנסוע עוד רבע שעה לאולם שבו הייתה אליפות העולם ב-2006", הוא הסביר, "ביטלנו את הוולודרום, ותחרויות האופניים ואופני ההרים יתקיימו 200 ק"מ מטוקיו, בפוג'י, וכך כבר נחסך מיליארד נוסף. לא אפשרנו להם לבנות מרינה חדשה ונחסך עוד מיליארד. כך חסכנו 2.2 מיליארד דולר בדברים שבדרך כלל היו נותנים להם להתקדם, אבל עכשיו אנחנו בודקים איך אפשר למנוע מהעיר את ההוצאות האלה ולהראות לערים אחרות שהיום כבר הרבה פחות קשה להתמודד".

גלעדי סיפר על מטרת המשחקים מבחינת המארגנים: "למשחקים האלה יש מסר מאוד ספציפי, בכך שעד לפני לא הרבה זמן, יפן לא רצתה אורחים ולא רצתה תיירים. מאז היא השתנתה. המושלת של טוקיו רוצה להגיע מהר מאוד ל-20 מיליון תיירים בעיר ו-40 מיליון במדינה כולה בשנה, וזה שינוי מהותי. המשחקים האולימפיים יתנו לעיר ולארץ חשיפה מדהימה כמסבירת פנים ומארחת למופת".

בכל הנוגע למשלחת הישראלית, התפקיד המרכזי של גלעדי הוא להיות האיש שיעניק מדליה לספורטאים בכחול-לבן, אם וכאשר יעלו על הפודיום. מבחינתו "בגרות" היא מילת המפתח. "אני רואה בגרות ספורטיבית בכך שלינוי אשרם מצליחה בכל תחרות בה היא משתתפת ולא מבליחה פעם פה ופעם שם. אני רואה בגרות בעובדה שהג'ודו ממשיך לתפוס מקום חשוב שנים על גבי שנים. אני רואה בגרות בכך שנבחרת הרכיבה על סוסים, שהם כולם עולים חדשים, מתגבשים פתאום לקבוצה של שלושה רוכבים ישראלים ויתחרו על סוסים באצטדיון הקפיצות", אמר גלעדי. "ועכשיו נקווה שגם השייט יתעורר כי הוא נרדם קצת לאחרונה. נקווה שדולגופיאט יצליח בתרגיל שהוא קשה מאוד, כי על הקרקע יש הרבה מאוד טובים. הגענו למצב שרואים שיש גם רוחב וגם עומק".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי