"קבוצת ישראל סטארט־אפ ניישן, האם שמעת פעם על שם טוב יותר לקבוצת ספורט ישראלית?", מתפעל סילבן אדמס,  הבעלים המשותף של נבחרת האופניים הישראלית שהתחרתה בטור דה פראנס בחודש שעבר. אדמס, שבכרטיס הביקור שלו כתוב ״שגריר במינוי עצמי עבור מדינת ישראל", לא יכול היה לשמוח יותר על החשיפה החיובית שקיבלה ישראל בפעם הראשונה שבה השתתפה באירוע הספורט היוקרתי.

הפגנות פרו-פלסטיניות בג'ירו ד'איטליה. צילום: רשתות חברתיות

הטור דה פראנס, מרוץ אופני הכביש שמתקיים מדי שנה בצרפת מאז 1903, הוא אירוע הספורט השלישי בגודלו בעולם. מדי שנה הוא מושך קהל צופים רב מכל רחבי העולם, וגם השנה: נתוני הצפייה הפעם עמדו על 3.5 מיליארד צופים בכל העולם, מאות אלפים מהם מצרפת. "בתחילת כל יום יצאתי לרכיבה בראש המרוץ", נזכר אדמס, איש עסקים ישראלי ממוצא קנדי ואחד התורמים הבולטים כיום בעולם היהודי. "כשהאוהדים ראו את המדים הכחולים־לבנים שלנו, עם השם ישראל מוטבע על הגופיות, הם היו צועקים 'אל אל ישראל'. הם התמלאו כל כך הרבה התלהבות ואהבה כלפינו, זה עלה על הציפיות שלי".

"העובדה שישראל היא אומת סטארט־אפ מגדירה אותנו בעולם", הוא אומר. "בכל פעם שמדברים על קבוצת האופניים שלנו, הם ממשיכים לחזק את השם הנפלא והאיכות הנפלאה של המדינה. וזה הרעיון - לייצג את ישראל בחו"ל ולהראות את הפנים האמיתיות שלה מעבר לים. פנים ששונות לגמרי מהתיאור התקשורתי הכללי של ישראל, שבדרך כלל הוא די שלילי".

אדמס הוא בעצמו רוכב אופניים מקצועי: שש פעמים אלוף קנדה ופעמים מתחרה באליפויות עולם. עבורו ספורט הוא הדרך להראות את הפנים האמיתיות של ישראל, במקום התיאורים השליליים התכופים של המקום שהפך לביתו בשנים האחרונות. "אני אוהב להשתמש בספורט ובכלים תרבותיים אחרים כדי לספר את הסיפור האמיתי שלנו - הסיפור של ישראל שאנחנו חיים בה, ישראל הרגילה, זאת שמובנת לא כהלכה ברחבי העולם".

לדבריו, קבוצת האופניים ישראל סטארט־אפ ניישן משמשת כשגרירה של רצון טוב. "כל הרוכבים יודעים שיש להם משימה גדולה יותר. הם לא רק קבוצת ספורט, יש לנו משימה לייצג את הבית".

כשהוא מציג את ישראל באור חיובי, אדמס גם מנסה לעודד ולקדם את התיירות למדינה. את הצעד הראשון שלו לכך עשה ב־2018, אז הוא הביא לארץ את גי'רו ד'איטליה, מרוץ האופניים השני היוקרתי בעולם אחרי טור דה פראנס. המיטב של ישראל שודר לעולם במהלך המרוץ בן שלושת הימים והגיע לכמיליארד צופים, אדמס אומר שהעלייה של 38% בתיירות בשנה שאחרי המרוץ לא הייתה מקרית.  

סילבן אדמס, גיא שגיב ואיילת פריש (צילום: ללא)
סילבן אדמס, גיא שגיב ואיילת פריש (צילום: ללא)

אורח של כבוד

אדמס היה אחד הישראלים הבודדים שהוזמנו בחודש ספטמבר לבית הלבן לטקס החתימה על הסכמי אברהם, הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ולבחריין. הוא רואה בכך תמיכה בסגנון שלו ליצירת קשרים בין מדינות, דרך קשרים אישיים בין אנשים, למשל בקשרים הידידותיים שהצליח לייצר עם שליטי מדינות המפרץ.

"זה היה כבוד גדול להיכלל ברשימת הנוכחים באירוע, ולדעת שהעבודה שאני עושה מוכרת על ידי האמריקאים", הוא אומר ומסביר שההזמנה הגיעה מארה"ב, אך הוא עצמו לא אזרח אמריקאי. "העובדה שצוות המשא ומתן לשלום וממשלת ארה"ב מכירים בעבודה שאני עושה, אומרת לי שהעבודה שאני עושה נושאת פרי ושהיא חיובית".

אדאמס מרבה לספר בשבחו של שגריר ארצות הברית דייוויד פרידמן. "מעולם לא היה לנו שגריר כמוהו, שמבין את הבעיה, ושעובד  לילות כימים כאחד מאדריכלי תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ. עבודתו משתלמת - אנו רואים את הסכמי השלום עם חברינו מהמפרץ. אני נרגש מהעובדה שהוא שם לב לחלק מהפעילויות שלי ומרגיש שהן תורמות לכל התהליך".

כדוגמה ליכולתו הייחודית לטפח ידידות בין עמים, אדמס הביא את קבוצת האופניים האופניים ישראל סטארט־אפ ניישן לאיחוד האמירויות הערביות בחודש פברואר 2020, קצת לפני שנגיף הקורונה התפשט בכל העולם. "רכבנו לבושים בצבעי כחול ולבן ברחובות מדינה ערבית שלא היו לנו איתה יחסים דיפלומטיים, והאמירתים עמדו בתור כדי להשיג חתימות של הרוכבים שלנו ולקבל בקבוקי מים שחילקנו למזכרת עם המילה ישראל כתובה עליהם".

"אמרתי אז - אולי בסוג של נבואה - שאנחנו בונים קשרים בין אנשים, כך שיום אחד, כאשר מנהיגינו יחליטו לעשות שלום, אנחנו כבר נרמלנו את התנאים לשלום חם בשטח. לא ידעתי שבעוד חודשים ספורים נגבש הסכם שלום", אומר אדמס. הוא משוכנע כי יצירת קשרים בין אנשים תמשיך לסלול את הדרך לשלום עם מדינות ערביות נוספות, בהן סעודיה, ומקווה להביא את קבוצתו למרוץ האופניים של סעודיה בשנת 2021.
מלבד יצירת קשרים עם סעודיה, אדמס עובד קשה על פרויקטים נוספים שנועדו להציג את הפנים האמיתיות של ישראל בפני העולם כולו. את חלקם הוא יצר בעודו מתארח בבית הלבן לטקס החתימה על הסכמי השלום. "יש לי כמה פרויקטים מאוד מעניינים בקנה", הוא אומר בהתלהבות.

דיוויד פרידמן בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: ליאור לב)
דיוויד פרידמן בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: ליאור לב)

לב של ילד

אבל הוא לא רק פועל כדי לשווק את ישראל כלפי חוץ - אדמס תרם רבות לקיומה של ישראל מבפנים. הוא תרם מיליונים רבים כדי לבנות את חדר המיון החדש של בית החולים איכילוב בתל אביב, שיהיה הגדול בישראל. נוסף לכך, הוא תרם לבנייתו של בית חולים לילדים שיוקם עוד השנה בתוך בית החולים וולפסון בחולון. אדמס גם תרם לתוכנית "הצל לבו של ילד", שמציעה ניתוחי לב מצילי חיים עבור ילדים פלסטינים וישראלים בבית החולים וולפסון.

מדי שבוע במשך יומיים ילדים עם מחלות לב עושים את דרכם מעזה אל בית החולים יחד עם הרופאים שלהם, שם הם נפגשים עם אנשי מקצוע דוברי ערבית ומקבלים טיפול. "אנו מראים להם את האדיבות והאכפתיות שיש לישראלים להציע ואת הלב הגדול שלהם", אומר אדמס.  
במסגרת התוכנית "הצל לבו של ילד", מגיעים לבית החולים וולפסון גם ילדים הזקוקים לניתוחים מצילי חיים מאפריקה, אסיה ומזרח אירופה, מקומות שבהם אין בנמצא טיפול מתאים לילדים.

אדמס מתאר כי רופאים ממדינות אפריקה מתמחים במשך שנתיים־שלוש בתוכנית הכשרה מיוחדת לפני שהם שבים ליבשת, שם יקימו מרפאות לב. "תיקון עולם הוא חלק מהאתוס של העם היהודי, של מי שאנחנו. אני מנסה לשים זרקור על פעילויות במסגרת תיקון עולם, כדי לתת כיסוי הולם לפעולות ההומניטריות, הספורטיביות והתרבותיות שלנו. כדי להראות את הטבע האמיתי של ישראל, את הארץ טובת הלב, הסובלנית, החופשית, הדמוקרטית והבטוחה שלנו".

למרות ההשפעות הקטסטרופליות שיש לניגף הקורונה על ישראל והעולם, אדמס בטוח שישראל תצליח להשתקם. "הקורונה השליכה את כל העולם ללופ, ונצטרך להמציא את עצמנו מחדש. בישראל נצטרך לעשות זאת, כמו שיצטרכו לעשות זאת מדינות רבות ברחבי העולם. אני סומך על הרוח שלנו. אני די בטוח שישראל תצליח לשטח את העקומה מהר יותר. אם תיתן לישראלים אתגר, הם יספקו פתרונות שבהם יעשו שימוש ברחבי העולם".

בינתיים, ובעתיד הנראה לעין, אדמס ימשיך במאמציו לקדם את ישראל ולהפוך את סיפורה למובן וידוע לכל. "אני נוהג לומר שכאשר ישראל תחשב כמדינה נורמלית ואהובה בכל מקום, וכאשר השלום יגיע לכל מקום, אני אוכל לפרוש", הוא מחייך. "אז כבר לא יהיה צורך בשירותים שלי". עד אז, אדמס ימשיך לחייך, לעבוד וליצור שלום בין אדם לאדם. שלום של אנשים.