בתמונה שהעלה כריסטיאנו רונאלדו לאינסטגרם אחרי ה-0:1 הדרמטי על קרואטיה הוא החמיא לחברו שמבוגר ממנו בשנה, כובש שער הניצחון בדקה ה-117 שעלה כמחליף - ריקרדו קווארסמה, שנגח מקרוב אחרי ריבאונד. "Golo do meu puto lelito", כתב כריסטיאנו. Lelo בפורטוגזית זה צועני. "לליטו" הוא צועני קטן.



ואכן קווארסמה, השחקן הפורטוגלי כנראה עם הכשרון הטבעי הכי גדול, הוא צועני גאה. לפני שנתיים, כשיריב לעג לו בשל מוצאו, קווארסמה תקף בתקשורת: "הגזענות בכדורגל עדיין קיימת ובגדול. תמיד כשקורה משהו רע בפורטוגל יאשימו את הצוענים, השחורים והמהגרים". כבר כשהיה באקדמיה של ספורטינג ליסבון בתחילת שנות ה-2000 הוצמד לו הכינוי סיגאנו (Cigano - צועני) או Ciganito (צועני קטן).



קווארסמה גם מכונה 7RQ (כקונטרה ל-7CR) ובטורקיה מעדיפים לקצר פשוט ל-7Q – על שם הדגם המשובח, כי ריקרדו חולה על אאודי ומכוניות ספורט בכלל. וזה לא הכל: כששיחק בפורטו בקדנציה הראשונה (2004-2008) קווארסמה זכה לכינוי "מוסטאנג" על שם הסוס והמודל של מכונית הספורט של פורד. ובשנים האחרונות האוהדים של פורטו ונבחרת פורטוגל מאוהבים בשיר Vai Lelo – "קדימה, צועני".



כשהיה באקדמיה המהוללת של ספורטינג קווארסמה גדל לצד חברו רונאלדו, ובקיץ 2002 שניהם הועלו לקבוצה הבוגרת על ידי המאמן הרומני המוערך לאסלו בולוני. קווארסמה סומן כנער המוכשר מביניהם, זה שעשוי להגיע רחוק יותר בקריירה (כמה שזה נשמע מצחיק בדיעבד). אבל הייתה כוכבית גדולה מעל התחזיות המוקדמות: האופי וההתנהלות. בעוד כריסטיאנו היה סופר-מקצוען ורעב להצלחה, זה שמתאמן הכי קשה, פרפקציוניסט שתמיד רוצה להשתפר ואף פעם לא שבע רצון מעצמו, קווארסמה היה טיפוס שונה.



כמו לכל צועני, גם לקווארסמה יש משפחה ענפה. כבר כשהיה יהלום מוכשר בן 18 באימוני ספורטינג, לכל אימון הגיעו שני ואנים גדולים מדגם פורד טרנזיט שהיו מלאים בקרובי המשפחה שלו. אלה צפו באימונים והמתינו עד שיסתיימו כדי שקווארסמה ייקח אותם לאכול צהריים.



לפני 4 שנים קווארסמה נכנס באמצע הלילה עם מכונית האאודי 8R שלו ללב אחת השכונות העניות והנודעות לשמצה בליסבון, צ'לאס. הוא הותקף על ידי כנופיה ונשדד. הוציאו לו 8,000 יורו מזומן מהארנק. הוא הגיש תלונה במשטרה בה טען ש"סביר שאדם נורמטיבי יסתובב עם כמות כזו של כסף בארנק ביום-יום". צריך להבין: בפורטוגל שכר המינימום הוא 500 יורו לחודש ומשכורת ממוצע עומדת על פחות מאלף יורו. הציבור במדינה חי בדוחק (מקובל להחזיק 20-50 יורו מזומן בארנק) והמדינה מנסה להתאושש מהצרות הכלכליות בהן היא שרויה.



הדבר הכי בולט אצל דמות הקאלט ששמה קווארסמה הם עשרות הקעקועים שמכסים את כל גופו – מלפנים ומאחור, מכף רגל ועד ראש. למשחקי יורו 2016 הוא הופיע עם קעקוע חדש של שתי דמעות מתחת לעינו הימנית, ואף אחד עדיין לא מבין מה גרם לו לעשות זאת. בנוסף יש לו קעקועים עם הפרצופים והשמות של הוריו, אשתו דפנה ושלושת ילדיו – ריקרדו ג'וניור, אריאנה וקוואנה. יש גם קעקוע של סוס המוסטאנג, קעקועים דתיים-נוצריים (אחד מהם הוא הכיתוב "אני לא הולך לכנסיה, אבל יש בי אמונה גדולה") ועוד ועוד.



התקשורת הפורטוגלית נרתעת משהו מקווארסמה. גם בגלל ההערכה לכשרון ולאיכות המשחק שלו, גם בשל אופיו כבחור שקט וטוב שנוטה בשניה אחת להתהפך בהתפרצויות זעם ועצבים וגם כי הם לא רוצים להיתפס כגזענים שלא מכבדים צוענים. צריך לציין שקווארסמה מעולם לא נתפס נוהג שיכור או מרסק מכונית בתאונה, בניגוד לרונאלדו שריסק פרארי כששיחק במנצ'סטר יונייטד או לכדורגלנים רבים אחרים. אבל לעומת זאת, השמועות מספרות ש-7RQ אוהב מאוד לצאת לסיבובי דאווין עם מכוניות הפאר שלו ושתמיד אהב לשתות, לחגוג ולבלות עם קרוביו. ולמי שלא יודע, חתונה של צוענים יכולה להימשך גם שלושה ימים. הם יודעים לחגוג.



קווארסמה הוא מאותם גאוני כדורגל שלא הגשימו את הפוטנציאל. הסוכן הכל-יכול ז'ורז'ה מנדש סידר לשחקן הכנף הכשרוני חוזים בברצלונה (2003-4), באינטר (2008-10) ובצ'לסי (2009), אבל אצל הגדולות הוא רק נכשל. הגישה (מלא גאווה, אוהב את הנאות החיים ולא מוכן להתאמץ ולהתאים עצמו לדרישות מאמנים שרוצים ממנו עבודה הגנתית) לצד חוסר יציבות כרונית, גרמו לו לנצוץ בקריירה רק במדי פורטו ובשיקטש, עימה חגג אליפות בעונה האחרונה למרות שלא ניפק מספרים מרשימים (4 גולים ו-6 בישולים ב-26 משחקי ליגה).



ועדיין, קווארסמה הוא אולי הכדורגלן הפעיל ביחיד שיש מהלך כדורגל שנקרא על שמו: בעיטת הטריוולה (TRIVELA) – סיבוב הכדור לפינה הרחוקה באמצעות החלק החיצוני של הרגל (דורש טכניקה מושלמת). הוא גם אלוף בביצוע תרגיל הראבונה (RABONA) ושאר טריקים טכניים. כשהוא חופשי ומשוחרר ובמיטבו, קווארסמה הוא מהכדורגלים המענגים בעולם לצפיה. חואן רומן ריקלמה, הפליימייקר הארגנטיני האגדי שבעצמו המציא כמה מהלכי כדורגל ייחודיים, אמר: "צפיה בכדורגל לרוב משעממת אותי, אבל כשאני צופה בקווארסמה אני מתרגש ומגלה שיש עוד דברים שאני יכול ללמוד".



אחרי 14 שנה בהן רונאלדו רק עלה והמריא ככוכב וקווארסמה בעיקר התרסק, השניים נותרו אותם חברים קרובים שגדלו יחד בספורטינג. ריקרדו גם מחקה את כריסטיאנו בסטיילינג, והוא מפורסם למשל גם בזכות העגילים היקרים שהוא עונד – כמו חברו. "גדלנו יחד, כריסטיאנו התקדם המון ולא מפסיק להתקדם", אמר קווארסמה לאחרונה. "בתור חבר קרוב שלו, אני מאושר לראות אותו בטופ של המשחק. הוא השחקן הטוב בעולם ויש לנו זכות שהוא מנסה לעזור לנבחרת. אני מקווה שהוא יישאר לעד במיטבו".



אז מה 7CR ו-7RQ יעוללו ברבע הגמר מול פולין?