הפרמייר-ליג מציגה השנה את קולקציית המאמנים המרשימה מבין הליגות באירופה. בין כל ההחתמות של המאמנים הנוצצים בולטת זו של פפ גווארדיולה.



הקטאלוני התייצב באיתיחאד עם שק מלא בתארים: 13 בברצלונה ועוד 9 בבאיירן מיינכן. אבל גם עבור פפ יהיה זה פרק חדש. נכון, לא מבחינה כלכלית שהרי גם המשאבים של ברצלונה ובאיירן היו בלתי מוגבלים, ובסיטי הם אפילו יותר. הפעם עבור גווארדיולה זוהי סוג של אמירה – בניית מועדון לטווח ארוך.



האתגר הגדול של חייו


כשהגיע לבאיירן רצו הבעלים להקים פרויקט בדומה לברצלונה. קבוצה שתרוץ תקופה ארוכה, אבל בסיטי מדובר במועדון שאפילו באנגליה לא ספרו עד לפני מספר שנים והוא אמור לשדרגו ולהפוך אותו למעצמה.



אין ספק שסיטי תהיה האתגר הגדול שלו בקריירה. הוא לא הביא כוכבי על כמו פול פוגבה וזלאטן איברהימוביץ'. הרכישות של הצעירים גבריאל ז'סוס ושל לירוי סאנה נועדו לבנייה עתידית ואילקאי גונדואן ונוליטו הם לא כוכבי על בשום צורה. המגמה ברורה – קבוצה לטווח ארוך עם עוגן ובסיס רחב. האם זה יספיק לאליפות כבר עכשיו? אי אפשר לדעת אבל זה יהיה קשה ממה שהורגל לו.



נדמה לרגע שהיוצרות התבלבלו. יונייטד היא הקבוצה שהפכה למועדון השולף בעיר. 250 מיליון ליש"ט בעידן לואיס ואן חאל ועוד 165 מיליון ליש"ט בעידן של מוריניו. לא עוד סיטי.



הוא אמנם ירוויח את המשכורת הגבוהה באנגליה, 23 מיליון יורו לעונה, אבל יצטרך גם להראות שבסיטי הוא יצור משהו חדש. סרט תיעודי של "סקאיי ספורט" שניסה לתהות על קנקנו של פפ הביא ראיון עם צ'אבי מברצלונה שהעיד: "פפ אמר לנו ביום הראשון שהגיע לברצלונה שאנחנו צריכי לשאוף להיות נבחרת החלומות של ארה"ב במשחקים האולימפיים".



על פי הסופר שכתב את הספר הביוגרפי, מארטי פררנאו, שהיה צמוד במשך שנה בבאיירן, פפ החליט לעבור לסיטי בגלל שהוא צמא כל הזמן לחוויות חדשות. "הוא נמשך לסיטי בגלל שהיא מייצגת עבורו מדינה בה נולד הכדורגל. פפ רוצה לחוות תרבויות אחרות, רגשות אחרים. אנגליה היא תרבות אחרת לחלוטין מספרד וגרמניה", כתב.



יורגן קלופ כבר הזהיר את פפ שהליגה האנגלית לא דומה לשום דבר והוא יימצא הרבה דברים חדשים שיהוו מכשול בדרכו כמו למשל מחזורי חג המולד. נראה שייקח לו זמן להתאקלם אך זה גם האתגר שבכך – להמציא את עצמו מחדש. בבאיירן היתה לו תחושת מיצוי, בסיטי מדובר בפרק של לימוד ועבודה קשה. יש לו חומר גלם נהדר, שחקנים מוכשרים, עכשיו הזמן להפוך לפרויקט.



פפ הוא המאמן אולי הכי מתודי, הוא דורש משחקניו 200 אחוז, מומחה בהנחלת אסטרטגיה לקבוצות, טכניקה וטקטיקה. הוא חבר של השחקנים ואנליסט מעולה של היריבות. כל התכונות שיש לכמה מאמנים מצויים אצלו בכיס, אבל הוא צריך גם לספק הרבה קבלות.



האנגלים יודעים מה קיבלו בגלל הרזומה שלו, אבל רוצים לדעת האם הוא מסוגל לצוף גם בליגה שלהם. את מוריניו אף אחד לא ימחק אם לא ממש יצליח ביונייטד, כי הוא כבר עשה את זה עם צ'לסי מספיק פעמים. פפ לעומתו חייב להצליח כבר בעונה הראשונה שלו.



איך עושים את זה?


הקטאלוני יתבסס על שחקנים כמו דויד סילבה, קווין דה בריינה וסרחיו אגוארו, אבל לאלה הוא יצטרך להפוך את השחקנים האנגלים והזרים האחרים לסוג של שחקני איכות. פביאן דלפ קשר הקבוצה כבר אמר: "מה שלמדתי עם פפ בכמה אימונים, לא למדתי בכל הקריירה שלי".



המטרה של פפ אינה לשדרג את שחקניו מנטלית או פיזית אלא בעיקר להפוך אותם לקבוצה טובה יותר ולשחקנים טובים יותר אישית. אין לו מטה קסם. בארסה תמיד עבדה על פי אידיאולוגיה עוד מהימים של קרויף המנוח שפפ רק שידרג, באיירן היתה מכונה משומנת של תארים. סיטי? זו אופרה אחרת. צריך להתחיל הכל מחדש. מה שהרסו מאמנים בינוניים יחסית כמו רוברטו מנצ'יני ובעיקר מנואל פלגריני האפור, הוא יצטרך לאזן.



בבאיירן הפך את פיליפ לאם, מנואל נוייר, ג'רום בואטנג, דוגלס קוסטה וג'ושוע קימיך. לשחקנים טובים יותר. בסיטי יש לו שחקנים שצריכים איפוס: ג'ו הארט, וינסנט קומפאני, ראחים סטרלינג, פרננדיניו ופרננדו.



סיטי תהיה ללא ספק קבוצה אחרת מזו שהיא עכשיו, אבל פפ לא יוכל ולא ירצה להתעלם מהקשר האנגלי שלה.ייתכן שתהיה זו בהתחלה מעבדה של ניסויים אבל אל תתפלאו אם בהמשך הוא יהפוך את החבורה התכולה לכזו שמשלבת את אנגליה עם ספרד. המרוויחה תוכל להיות הנבחרת האנגלית.



"הייתי באימון הראשון שלו בסיטי וראיתי איך עיניו נצצו. הוא נפש רק 45 יום וחזר לאמן קבוצה כאילו לא אימן מעולם. זה מראה מה הוא מסוגל לעשות וכמה תשוקה יש למאמן הזה", אמר פררנאו. אם לא בשם הכסף, מדובר בשם האתגר. בשבת האתגר הגדול שלו מתחיל, יוכיח לכולנו שהוא באמת יחיד ומיוחד?