קרואטיה רוצה להגשים חלום. השחקנים אומנם יגיעו לגמר המונדיאל היום (ראשון) בשעה 18:00 (שעון ישראל) כשהם עייפים, פצועים וחבולים - אבל עם אמונה עצומה שהם מסוגלים לזכות בתואר, למרות ששיחקו 120 דקות בשלושה משחקים רצופים. זו כנראה ההזדמנות האחרונה לדור של לוקה מודריץ' ואיבן רקיטיץ' לזכות במונדיאל.
 
הבעיה העיקרית של קרואטיה היא העובדה שהיא שיחקה 90 דקות יותר מצרפת בסך הכל בשלושת המשחקים האחרונים, וגם היה לה יום אחד פחות להתאושש. האם העייפות תכריע הערב? "אין לנו בעיות רציניות של פציעות", אמר אתמול המאמן זלטקו דאליץ'. "נכון שחמישה שחקנים לא התאמנו, אבל זהו גמר הגביע העולמי וכולם מבינים את המשמעות. אנחנו לא זקוקים לאימונים, אנחנו זקוקים למנוחה ולרגיעה. יש פציעות קטנות, אבל אני מקווה להתגבר עליהן. אני מאמין שכולם יהיו מוכנים למשחק".

פרישיץ' ומנדז'וקיץ'. קרדיט: Getty images

 
על האווירה בקרואטיה אמר המאמן: "אני אפילו לא קרוב להבנת ההתרגשות שיש בקרואטיה כיום. זה מטורף מה שקורה שם. שחקנים שזכו בתארים הכי חשובים בעולם אומרים לי שזה היום הכי גדול בחייהם. זה נותן לנו כוח והמון מוטיבציה לנצח את צרפת, שהיא נבחרת אדירה. אין רגע גדול יותר לשחקן או מאמן. לא משנה מה יקרה, נהיה מאושרים וגאים במה שעשינו".
 

לוקה מודריץ' הוסיף: "תמיד האמנתי בעצמי וידעתי שאני מסוגל להגיע לגמר המונדיאל ולרמה שאני נמצא בה עכשיו. תמיד ידעתי שאני לא צריך להיות גבוה כדי לשחק כדורגל. אם אזכה בתואר השחקן המצטיין במונדיאל זה יהיה כבוד, אבל לא התואר הזה הוא מה שנותן לי מוטיבציה. תארים אישיים אף פעם לא היו הדבר העיקרי אצלי". 

בצרפת למדו את הלקח?


על הנייר צרפת היא הפייבוריטית הברורה הערב מול קרואטיה. יש לה סגל מגוון יותר, צעיר יותר, כשיר יותר ועייף פחות. לנבחרת הטריקולור, שזכתה במונדיאל שאירחה ב־1998, זה יהיה גמר שני ברציפות בטורניר רשמי, אחרי ההפסד בהארכה 1-0 לפורטוגל בגמר יורו 2016. בימים האחרונים הדגישו בצרפת כי הם למדו את הלקח ולא מתכוונים לתת להיסטוריה לחזור על עצמה. 



דידייה דשאן זכה במונדיאל 1998 עם זינדין זידאן, וכעת הוא מקווה להיות המאמן השלישי בלבד שמניף את הגביע העולמי אחרי שעשה זאת כשחקן. 
ההרכב של דשאן יהיה זהה לחלוטין לזה שפתח מול בלגיה, אלא אם יהיו שינויים של הרגע האחרון. אוליביה ז'ירו אמור לשחק בחוד, ומאחוריו בלז מאטוידי וקיליאן אמבפה באגפים ואנטואן גריזמן במרכז. גם בקישור ובהגנה לא צפויים שינויים. בשורה התחתונה, בצרפת יודעים שהם משחקים נגד נבחרת שאולי נופלת מהם טכנית, אבל פיזית היא חזקה יותר והוכיחה זאת מול אנגליה.

נבחרת צרפת חוגגת. קרדיט: Getty images

"הנבחרת שלי לא באופוריה", הדגיש אתמול דשאן לקראת המשחק, "אני לא יודע מאיפה הרעיון שנהיה שאננים לפני גמר הגביע העולמי. אנחנו יודעים בדיוק מי עומד לפנינו. אנחנו יודעים שזה גמר המונדיאל, והכל יכול לקרות. הצוות שלי, השחקנים ואני מודעים לכך, ואנחנו מאוד מפוקסים כדי להתכונן בצורה הטובה ביותר למשחק. ברור לנו שלא הולך להיות קל. אנחנו מאוד מרוצים שעלינו לגמר, אבל התוצאה מחר תראה אם עשינו באמת הכל.

"בלי קשר לתוצאה, להגיע לגמר המונדיאל זה הישג ענק לכל שחקן", הוסיף דשאן, "אני חושב שהכנו את עצמנו היטב. צריך לעלות עם שלווה, אמונה וריכוז. אלה שלוש התכונות החשובות. גמר יורו 2016? ההבדל גדול. יש בסגל שלנו 14 שחקנים שלא היו בסגל באליפות אירופה. אולי הם פחות מנוסים, אבל יש להם איכות. לקרואטים יש שחקנים מנוסים יותר שמשחקים בקבוצות גדולות, אבל נתקלנו בכך בכל משחק במונדיאל והצלחנו להגיע לגמר. אני יכול רק להבטיח שנתכונן טוב יותר מאשר לגמר לפני שנתיים".

על ההבדל בין הגמר של 1998 לזה של היום אמר דשאן: "כשאתה שחקן כדורגל אתה כמו שחקן תיאטרון. כשאתה מאמן אתה צריך לנהל ולהנהיג. אני חושב שהחיים יפים יותר כשאתה שחקן, אבל כמאמן אני צריך לנהל את המשחק ולחשוב גם על הצד המנטלי".

"זה נכון שיש לנו הרבה כוכבים בסגל, אבל דשאן עשה נס כשהעלה אותנו לגמר המונדיאל, והקרדיט להצלחה הוא שלו", פרגן השוער הוגו לוריס. "צריך לשבח אותו על ההישג, הוא עשה הכל נכון וזה לא מובן מאליו שאנחנו כאן. הוא שינה את סגנון המשחק שלנו, ויחד איתו קיבלנו החלטות טובות יותר. במונחים של ריכוז, עבדנו בטורניר הזה בצורה נפלאה. אני מקווה שנצליח להראות את זה גם בגמר מול קרואטיה".

על היריבה אמר הקפטן: "אנחנו יודעים ומבינים שקרואטיה תבוא במטרה לתת משחק גדול. יש להם את היכולת, את הכישרון ואת הממד הפיזי, שאסור אף פעם להתעלם ממנו. מדובר בנבחרת נפלאה".