החגיגה נגמרה: בקרואטיה מנסים להסתגל למציאות החדשה

נבחרת קרואטיה
נבחרת קרואטיה | Gettyimages

כוכבים כמו מנדז'וקיץ' פרשו, הציפיות עלו לאור המקום השני במונדיאל והסכסוך עם קאליניץ' תקוע כמו עצם בגרון. לפני ספרד (21:45, ישיר בספורט4), יעקב זיו בוחן את מצבה של קרואטיה אחרי חודשיים של חגיגות

(גודל טקסט)

 במשך חודשיים ההרגשה בקרואטיה היא של מסיבה אחת גדולה. החגיגות במדינה מאז העלייה לגמר המונדיאל, על אף שהמשחק הסתיים בהפסד לצרפת וקרואטיה סיימה עם הסגנות בלבד, לא נפסקות לרגע. היום כל זה עשוי להשתנות כשבקרואטיה ינסחו לחלחל שהחיים נמשכים ושעליהם לרדת לקרקע. ולמה שזה יקרה? כי ליגת האומות נפתחת מבחינתם והגיעה העת להשאיר את האופוריה מאחור.

רבים סבורים שנבחרת קרואטיה הייתה המרשימה ביותר בגביע העולם האחרון הקיץ ברוסיה ויש מי שטענו אפילו שהיא הייתה הראויה לזכות בתור, אבל כדי לנסות לאיים על פסגת העולם גם בשנים הבאות היא יודעת שעליה לא רק לשמר את הקיים, אלא אפילו להשתפר ולהתחזק.

זלאטקו דאליץ' היה מאמן אלמוני כמעט לחלוטין כשמונה למאמן הנבחרת בפלייאוף של המונדיאל, אבל היום הוא כבר אולי האדם הפופולרי במדינה, לפני הנשיאה קולינדה גרבר-קיטרוביץ'. הוא יודע שהמשימה שלו לשמור את קרואטיה באותה רמה כמו ברוסיה תהיה קשה והצעד הראשון עוד יהיה מול ספרד, במשחק חוץ קשה באלצ'ה במחזור השני של ליגת האומות, המשחק הראשון במפעל עבור הקרואטים (21:45, ישיר בספורטHD4).

דאליץ'. האדם הפופולרי במדינה (AFP)
דאליץ'. האדם הפופולרי במדינה (AFP)

קרואטיה סיימה בתיקו 1:1 נגד פורטוגל בסוג של מבחן "היכן אנחנו עומדים אחרי המונדיאל" במשחק ידידות שהתקיים בסוף השבוע. למרות שקרואטיה, כמו צרפת, לא לחוצה לזכות בכרטיס ליורו דווקא דרך ליגת האומות, בוודאי לאור בית עם ספרד ואנגליה, היא לא יכולה לאפשר לעצמה ללכת אחורה. 

דאליץ' ניסה להרגיע את האוהדים וטען לפני המשחקים עם פורטוגל וספרד שאין מה להיכנס ללחץ גם אם סגנית אלופת העולם תפסיד במשחקים האלה מכיוון המטרה העיקרית היא עליה ליורו 2020 ולנסות לזכות בו. בקרואטיה הדעה הכללית היא שליגת האומות קצת יותר חשובה ממשחקי ידידות, אבל שאין לה את ההילה של מוקדמות הטורנירים או השתתפות בהם. ברור להם שנבחרות בדרג שלישי או רביעי הן בעלות מוטיבציה גדולה יותר להצליח בטורניר מהסוג הזה, בעוד שהקרואטים כבר חוו את הטיפוס לאולימפוס.

הבעיה העיקרית בנבחרת קרואטיה היא היעדר חלוץ מרכזי מוכח. גם שם יש חילופי דורות מאחר שחלוץ יובנטוס מריו מנדז'וקיץ' פרש מהנבחרת ואילו ניקולה קאליניץ' מאתלטיקו מדריד שנזרק על ידי דאליץ' כבר בפתיחת המונדיאל, טרם התנצל על סירובו להיכנס כמחליף ב-0:2 על ניגריה בפתיחת שלב הבתים. קאליניץ' אמר אז לחבריו: "אני לא נכנס כמחליף. המאמן הזה הורג אותי". הוא כאמור נזרק הביתה והחמיץ חוויה (כנראה) של פעם בחיים, להיכלל בסגל נבחרת שהעפילה לגמר גביע העולם. קאליניץ' שומר על פאסון ועד כה דיווחו בקרואטיה שהוא מסרב להתקפל בפני המאמן – וכך קרואטיה מחמיצה בינתיים חלוץ מוכשר שיכול להיכנס לנעליים של מנדז'וקיץ'. למזלו של קאליניץ', המאמן מוכן למחול לו אם יבקש סליחה, אבל בינתיים זה לא קרה.

מנדז'וקיץ'. הנבחרת תיאלץ להסתדר בלעדיו (Gettyimages)
מנדז'וקיץ'. הנבחרת תיאלץ להסתדר בלעדיו (Gettyimages)

העיתונאי הקרואטי אנטה בוסקוליץ', ראש דסק מזרח אירופה באתר "גול.קום", סיפר לספורט1: "יש פער איכות גדול שנוצר בנבחרת בעקבות פרישת מנדז'וקיץ' והסכסוך עם קאליניץ' בין הקישור ושחקני הכנף לחלוץ המרכזי. אנדריי קראמריץ' מהופנהיים לא זומן לנבחרת בגלל פציעה וממילא הוא חלוץ שני ולא מספר 9. הוא לא יכול לשחק כחלוץ בודד".

דאליץ' ניסה מול פורטוגל את איבן סנטיני, חלוץ אנדרלכט שבגיל 29 שיחק רק בפעם השלישית עם הנבחרת. הוא פתח מצוין את העונה אצל הסגולים מבלגיה כשכבש שבעה שערים בשישה משחקים, אבל לא שיחק מעולם בקבוצות גדולות. אנדרלכט היא הקבוצה התשיעית שלו בקריירה והכי מפורסמת הייתה עד כה סטנדרד ליאז'. חלוץ שני שנוסה הוא מרקו ליבייה בן ה-25 מא.א.ק אתונה, גם הוא ללא ניסיון בקבוצות גדולות ורשם את הבכורה שלו בנבחרת נגד פורטוגל. בגיל צעיר מאוד אינטר רכשה אותו מהיידוק ספליט, אבל הוא שיחק רק שישה משחקים אצל הנראזורי בעונת 2015/16 ומאז שיחק באטאלנטה, רובין קזאן, אמפולי ולאס פלמאס. גם בעונה הכי טובה שלו בכיבוש שערים הבקיע 8 בלבד, אך סייע לקבוצתו לזכות באליפות יוון. הקריירה שלו רצופה בעימותים עם מאמנים בכל הקבוצות. רק לפני לפני שבוע בעט ברגלו של כדורגלן וידאוטון ההונגרית במשחק פלייאוף ליגת האלופות וראה אדום בדקה ה-90, כך שיחמיץ את פתיחת שלב הבתים.

כוכב העבר הענק של קרואטיה וכיום עוזרו של דאליץ', איביצ'ה אוליץ', אמר על שני החלוצים החדשים ששיחקו נגד פורטוגל: "קשה לשפוט אותם לפי משחק אחד. הפורטוגלים החזיקו יותר בכדור והם נאלצו לשחק די רחוק מהשער הפורטוגלי ולא הגיעו כמעט למצבים. הם נלחמו, הם רצו, הם עשו את המיטב, אבל לצערנו לא הייתה להם הזדמנות להראות את הכישורים האמיתיים שלהם בהתקפה".

אנטה רביץ' עוד חוליה חסרה בקרואטיה (Gettyimages)
אנטה רביץ' עוד חוליה חסרה בקרואטיה (Gettyimages)

בשאר חלקי הנבחרת הכישרונות שופעים ומתפרצים. בסגל הנוכחי חסרים דיאן לוברן (ליברפול), קראמריץ' (הופנהיים), אנטה רביץ' (פרנקפורט) ואיבן סטריניץ' (מילאן) הפצועים ועל כך בוסקוליץ' אומר: "אפילו עמדת המגן השמאלי שהיוותה בעיה לנבחרת קרואטיה מזה שנים היא כעת עמדה בה ארבעה שחקנים איכותיים מתחרים עליה. יש לנו את סטריניץ' ממילאן, יוסיפ פיבאריץ' המשחק בקביעות בדינמו קייב, בורנה באריסיץ' המשחק מצוין אצל סטיבן ג'רארד בגלזגו ריינג'רס ובורנה סוסה משטוטגרט שכרגע הוא בנבחרת עד גיל 21".

ביורו 2008 טען סלאבן ביליץ', מאמן קרואטיה בזמנו, שלוקה מודריץ' הוא השחקן הכי טוב בטורניר ויהיה בעתיד השחקן הטוב בעולם. מי שפקפק מקבל עכשיו את מודריץ' בגרסה הכי טובה שלו והוא לא מתכוון לעצור גם אחרי חגיגות יום הולדתו ה-33. בנוסף קרואטיה מתברכת באיבן ראקיטיץ', גם הוא בשיא היכולת ואיבן פרישיץ' שעלה מדרגה במונדיאל האחרון ושלא לדבר על שחקני הגל השני מרסלו ברוזוביץ', מרקו פיאצ'ה, מתיאו קובאצ'יץ' ובלם העתיד דוייה צ'לטה-צאר. הקרואטים יירגעו רק אם יזכו בתואר עולמי וזה אפשרי שיקרה ביורו 2020, אבל קודם יהיה עליהם לרדת מהקרקע ולתת הופעה גם בליגת האומות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי