הרמוניה מושלמת: ספרד חזרה להיות מפחידה תחת לואיס אנריקה

לואיס אנריקה
לואיס אנריקה | Gettyimages

אחרי פיטוריו של לופטגי והכישלון במונדיאל, אקס בארסה הולך ומסתמן כבינגו. השחקנים מרוצים, התקשורת מחמיאה והערב (21:45 בספורט4) תפגוש "לה רוחה" את אנגליה במטרה לשוב להיות המעצמה הגדולה בתבל

(גודל טקסט)

כתבים שסיקרו את ספרד במונדיאל האחרון ברוסיה, אז הדריך את הנבחרת המאמן הזמני פרננדו היירו, דיווחו שהם היו בהלם מוחלט מהתוהו ובוהו ששרר באימונים בקרסנודאר. הם דיווחו שלא הייתה כל משמעת באימונים, לא הייתה דמות חזקה שתשלוט בשחקנים ולא היה סדר במחנה. אחד מחבריו של נשיא ההתאחדות הספרדית, לואיס רובילאס, שפיטר כזכור את ז'ולן לופטגי יומיים לפני תחילת המונדיאל ומינה את היירו, אמר לו אחרי המונדיאל: "השחקנים עשו מה שהם רוצים ולא היה אף אחד במחנה שיתפוס אותם בחגורה".

רובילאס הבין את הרמז. הוא החליט שהוא צריך מאמן שעבד עם שחקנים שהאגו שלהם בשמיים ושמסוגל לשלוט בהם. הוא הבין שזה אפילו יותר חשוב ממאמן שיודע איך לשחק כדורגל מודרני. למזלו, לואיס אנריקה היה פנוי, וצ'לסי וארסנל שהיו במו"מ איתו לקראת העונה שבפתח לא הסכימו לתנאיו הכספיים ולדרישות הרכש שלו. אנריקה ענה בדיוק לשני הקריטריונים שהציב היו"ר: מאמן בעל יד ברזל, אבל גם כזה שעבד עם הכוכבים הגדולים בעולם כמו ליאו מסי.

ההחתמה שלו כמאמן הנבחרת הייתה יוקרתית, כי מאמנים מסוגו בעולם רוצים עדיין רק לעבוד עם קבוצות. מצד שני, היה חשש שאנריקה לא יסתדר עם כוכבי ריאל מדריד, בגלל שעבד בברצלונה ועם התקשורת אותה הוא לא ממש מחבב. ולמרות זאת, עד כה הוא מתברר כבינגו הכי גדול. "איתו החזרנו את הסדר לנבחרת. יש לנו מאמן שכולם שומעים אותו", אמר רובילאס, וצדק.


כולם שומעים את מה שיש לו לומר. לואיס אנריקה (AFP)

אנריקה רשם שלושה ניצחונות רצופים בנבחרת שכבשה תחתיו 12 שערים. ניצחון על אנגליה 1:2 בוומבלי ועל קרואטיה 0:6 בליגת האומות, בנוסף לניצחון 1:4 על וויילס במשחק ידידות. אותו נציג של ההתאחדות, שהיה מזועזע מהבלאגן בנבחרת במונדיאל, דיווח: "נגמר הבית ז*** שהיה כאן קודם. כל שחקן יודע מה תפקידו, כל שחקן בא במטרה לעזור לנבחרת לנצח". מבחינת סגנון המשחק טוען בלם בטיס וברצלונה בעבר מארק בארטרה: "נבחרת ספרד משחקת כיום בדיוק כמו ששיחקה ברצלונה של אנריקה".

בדיעבד התברר שלא רק שאנריקה אינו מפלה לרעה את שחקני ריאל מדריד, אלא שהוא גם בחר יותר ויותר נציגים מהבלאנקוס מאשר מאמנים קודמים, ודווקא את ג'ורדי אלבה, המגן איתו לא הסתדר עוד כשהיה מאמן ברצלונה, הוא עדיין לא זימן. במקומו הוא הפך סוף סוף את מרכוס אלונסו מצ'לסי למגן השמאלי המוביל, ואחרי פציעת דני קרבחאל העלה גם את ססאר אספיליקווטה כמגן. שינויים נוספים שביצע המאמן: החזרת דויד דה חאה לכושר שמלפני המונדיאל, נתינת המפתחות למרקו אסנסיו (מה שלא ממש קורה בריאל מדריד) והחזרת שחקנים לכושר אחרי שנראה שהקריירה שלהם בנסיגה, כמו פאקו אלקאסר (דורטמונד), סוסו (מילאן) וראול אלביול (נאפולי).

העיתון "מארקה" כתב שבחירת אנריקה לוותה בהרבה סימני שאלה, אבל אחרי 270 דקות הוא גרם לכולם לומר רק דברים טובים על הנבחרת. הוא אפילו שינה את ההתנהגות שלו עם התקשורת, והפך למאמן הרבה יותר נינוח. "מסתבר שלהיות מאמן ברצלונה גורם לך להיכנס למתחים רציניים", כתב הפובליציסט חביאר מתיאנס בעיתון "אס". לדבריו, הנבחרת של אנריקה מזכירה בתלכיד שלה את זו של לואיס אראגונאס, שזכה עם ספרד ביורו 2008 והפך אותה למעצמה. "בנבחרת שלו הייתה הרמוניה מושלמת של כל השחקנים. אנריקה מוליך את הנבחרת באותה דרך", כתב.


בנבחרת חיפשו מאמן שעבד עם כוכבים. לואיס אנריקה (Gettyimages)

בספרד טוענים שלאנריקה יש פתרונות לכל הבעיות שצצו על פני השטח. היה חשש מסרחיו ראמוס, אבל הוא רואה כעת בנבחרת אתגר חדש וכבש שני שערים בשלושה משחקים. ראמוס נתן לאנריקה את ברכת הדרך כקפטן והודיע לשחקנים במחנה האימונים בספטמבר שהם לא יכולים לאחר אפילו בדקה לארוחת הערב. אנריקה ביטל את הלילות החופשיים שהונהגו בתקופת לופטגי, אבל על פי הדיווחים השחקנים דווקא מרגישים הרבה יותר מחויבים לאנריקה מאשר ללופטגי. רק שלשום, יומיים לפני המשחק עם אנגליה, העניק להם אנריקה אחר צהריים ראשון של מנוחה מאז החל לאמן.

גם ההחלטה הלא פופולרית שלא להזמין את אלבה כבר ירדה מהכותרות. המאמן מסרב להסביר מדוע לא זימן אותו ורק מסר כי "אני לא מדבר על שחקנים שלא בסגל". גם אלבה עצמו טוען שהוא לא יודע מה הסיבה, אבל כשהנבחרת מצליחה, אין ממש מי שידבר על זה.

גם האוהדים חזרו להאמין בנבחרת. הנבחרת שלו לוחצת בממוצע ב-80 דקות במשחק, וכשהשחקנים העזו להוריד את הרגל מהדוושה בעשר הדקות האחרונות מול וויילס, הם חטפו צעקות. נראה שהמבחן האמיתי של אנריקה יהיה בטורנירים רציניים יותר, אבל עד כה ספרד נראית כמי שתהיה אחת המועמדות הרציניות לזכות ביורו הקרוב. ימים יגידו.


אפילו ההחלטה לא לזמן את ג'ורדי אלבה ירדה מהכותרות (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי