כתב ההגנה: למה לא מומלץ לריאל לפטר את לופטגי אחרי הקלאסיקו

ז'ולן לופטגי
ז'ולן לופטגי | Gettyimages

האם הגיע אי פעם מאמן ריאל מדריד לקלאסיקו במצב עדין יותר? כנראה שלא, אבל לופטגי אהוד בקרב שחקניו וכל מאמן שיבוא יצטרך להתמודד עם השיקום שלאחר רונאלדו. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

האם הגיע אי פעם מאמן ריאל מדריד לקלאסיקו במצב עדין יותר? המשחק הגדול של ספרד יתקיים אמנם בקאמפ נואו, אולם ההערכה בקרב הפרשנים גורסת כי אפילו תיקו חוץ מכובד לא יציל את משרתו של ג'ולן לופטגי. רק נצחון על היריבה הקטלונית המושבעת עשוי לכאורה להשאיר את הבוס החדש בתפקיד, ואפילו זה לא לגמרי בטוח. הנשיא פלורנטינו פרס איבד את הסבלנות, המגעים עם אנטוניו קונטה נכנסו להילוך גבוה, וגם אופציות רבות נוספות נזרקות לאוויר. האם יקודם סנטיאגו סולארי מקבוצת המילואים? אולי יזעיקו את מיכאל לאודרופ?

למען הסר ספק, ברור שהחודש האחרון היה עגום בכל קנה מידה. הוא התחיל בתבוסה 3:0 בסביליה, המשיך עם תיקו מאופס בדרבי מול אתלטיקו מדריד, ואז התרסק לגמרי עם שלושה  הפסדים רצופים מול קבוצות נחותות באופן מובהק. ריאל נכנעה 1:0 בליגת האלופות לצסק"א מוסקבה, אשר נפרדה בקיץ ממרבית הכוכבים הוותיקים ומשחקת עם צעירים אלמונים וחסרי נסיון. היא ספגה בזמן פציעות ב-1:0 במגרשה של אלאבס – ההפסד הראשון שלה לבאסקים מאז שנת 2000. היא כשלה אפילו מול לבנטה בסנטיאגו ברנבאו, והשער של מרסלו (ברגל ימין, משום מה) קטע רצף של 485 דקות ללא כיבוש. 14 דקות בלבד היו חסרות לשבירת השיא השלילי של כל הזמנים, וגם הניצחון הדחוק ומורט העצבים של ויקטוריה פלזן, 1:2 ביום שלישי האחרון, לא ממש שיפר את מצב הרוח.

כל זה נכון, וריאל מדריד אף ידועה בהיעדר סבלנות לתוצאות משפילות, אבל חשוב מאוד להביא בחשבון עובדה אחת פשוטה – מדובר במאמן חדש. לופטגי מונה רק ביוני, במהלך בזק אחרי ההתפטרות של זינדין זידאן, אשר הפתיעה מאוד את פרס. הדבר אף נעשה בעיתוי אומלל מבחינת נבחרת ספרד, שלושה ימים לפני משחקה הראשון במונדיאל – וההתאחדות בחרה לפטר את לופטגי באופן מיידי. אחרי ההצלחה המסחררת במוקדמות, בהן סיימה ספרד לפני איטליה, נגזלה ממנו הזכות לקצור את הפירות בטורניר עצמו. מובן מאליו שזה לא צריך להיות שיקול מרכזי בהחלטה לגבי המשך דרכו במועדון, ולא צריך "לרחם" עליו. לופטגי קיבל בעצמו את ההחלטה, הימר ושילם את המחיר. ואולם, כדאי להיפרד ממאמן חדש רק בתנאי אחד – אם אין קשר טוב בינו לבין השחקנים המובילים.

כואב מאוד לריאל ולאוהדיה לעבור חודש של תוצאות עלובות, אך הן לא יכולות להעיד על כישוריו של לופטגי ועל סיכויי הצלחתו בהמשך הדרך. הוא עדיין לא הספיק להטביע את חותמו על הקבוצה, אשר משתקמת מזעזוע עצום – עזיבתו של השחקן שהגדיר אותה במשך 9 שנים. ללא כריסטיאנו רונאלדו, יש צורך לבנות הכל מהתחלה, ואי אפשר לדעת נכון לעכשיו אם לופטגי באמת מסוגל לכך.


השאיר אחריו בור ענקי. כריסטיאנו רונאלדו (AFP)

זאת ועוד: הקבוצה הגיעה למצבי הבקעה רבים במשחקים מול צסק"א, אלאבס ולבאנטה. אחוז ניצול ההזדמנויות היה מחפיר באופן קיצוני, אך לא ניתן להאשים את המאמן בנתון סטטיסטי זה. בהינתן איכות הסגל, הגיוני להעריך שהמצב יתאזן בהמשך הדרך, כי למזל עשויה להיות השפעה עצומה בטווח הקצר, אך לא בטווח הארוך.

אם המאמן החדש מאבד את חדר ההלבשה, אין לו עתיד. רפא בניטס מהווה דוגמא מצוינת לכך. ב-2015, התחנן רונאלדו להשאיר את קרלו אנצ'לוטי, אבל פרס התעלם וכפה את החזרתו של האיש שגדל במחלקת הנוער של ריאל ותמיד חלם לשוב. יחסיו עם הפורטוגלי עלו על שרטון מהרגע הראשון, ולכן היה ברור שהמינוי נועד לכשלון. מאמן לא יכול לשרוד בסנטיאגו ברנבאו אם הוא לא נהנה מגיבוי מצד הכוכבים הבכירים, במיוחד כאשר הוא נתפס ציבורית כבובה של הנשיא.

המצב של לופטגי שונה ב-180 מעלות. ראשית, הוא ממש לא היה הבחירה הראשונה של פרס. קונטה, למשל, היה לפניו ברשימה – אבל סירב. מאמן ספרד לשעבר נבחר כי השחקנים העידו לטובתו. הקפטן סרחיו ראמוס ניהל שיחות אישיות עם פרס אודותיו. מבחינת איסקו, אשר לא נהנה יתר על המידה עם זידאן, לופטגי הוא אולי המאמן החשוב ביותר בקריירה. הוא זה שהעלה אותו בנבחרות הצעירות, כולל בזכייה ביורו 2013 עד גיל 21 בישראל, והוא גם זה שהעניק לו את הבמה המרכזית בנבחרת הבוגרת. גם מרקו אסנסיו מכיר אותו מצוין, וכמוהו דני קרבחאל ונאצ'ו, גם אם השפעתם מעט נמוכה יותר. הם כבר עבדו ביחד, מכירים זה את זה – והשחקנים הם אלה שדחפו למינוי.


לא רוצה לקחת את המושכות? לוקה מודריץ' (Gettyimages)

המצב לא השתנה. ראמוס ממשיך להגן על לופטגי בכל הזדמנות. איסקו טען השבוע: "אנחנו נהיה עם המאמן עד המוות. אם מפטרים אותו, צריך לפטר את כולנו". אין פה שביתה איטלקית. אף אחד לא עושה לבוס דווקא. הם באמת רוצים בהצלחתו, וזו תהיה הצלחה משותפת. האם אפשר להשיג אותה? זו כבר שאלה אחרת לגמרי, ואיש לא יודע את התשובה נכון לעכשיו. יש ספקות לגבי נסיונו של לופטגי ברמות הגבוהות. ברור כי התפקיד בנבחרת שונה מהותית מהתפקיד בקבוצת פאר.

אלא שכל זה היה ידוע עוד לפני שלופטגי קיבל את התפקיד ביוני, והעובדה כי שוער לבאנטה תפס יום אדיר לא משנה כלום. יש נסיבות שלא תלויות במאמן. לוקה מודריץ' רצה לעזוב לאינטר, כושרו ירד פלאים, והוא נראה עייף ושבע אחרי המונדיאל. גם רפאל וראן, טוני קרוס וראמוס עצמו רחוקים מאוד מיכולת אידיאלית – הם מותשים ונמצאים במשבר. אלה שחקני מפתח, אשר היו צריכים לקחת הובלה בהיעדרו של רונאלדו, וזה לא קורה בשלב זה. האם מאמן חדש שיגיע כבר בסוף אוקטובר ישנה את המגמה? כלל לא בטוח.

בנוסף, המצב בצמרת ממש לא אבוד. ריאל אמנם מדורגת במקום השביעי, אפילו ויאדוליד מעליה, אבל המרחק מברצלונה במקום הראשון עומד לפני הקלאסיקו על 4 נקודות בלבד. גם תיקו לא יהווה אסון בקרב על התואר, דווקא יציבות חיונית פה. לכן, כדאי לריאל לא למהר להניף את הגרזן, מה גם שעלות הפיטורים תהיה אסטרונומית. יש לתת ללופטגי לעבוד בשקט תעשייתי. אולי הוא האיש הנכון לתפקיד, אולי לא. רק הזמן יגיד, אבל אם יודח המאמן עכשיו, אף אחד לעולם לא יידע את התשובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי