כך תימחק חרפת מוריניו: המועמדים לאימון מנצ'סטר יונייטד

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים
שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים | AFP

זידאן פספס הזדמנות לשחק באנגליה והודה שהרעיון להגיע כמנג'ר בהחלט אפשרי, בלאן פרש במדי השדים האדומים כדי ללמוד מאלכס פרגוסון וז'ארדים נראה כמו הטיפוס לו המועדון הזקוק. האפשרויות של מיכאל יוכין

(גודל טקסט)

הצעד הזה התבקש מזמן. למעשה, המינוי של ז'וזה מוריניו במאי 2016 כלל לא היה אמור להתבצע – מנצ'סטר יונייטד היתה אמורה לדעת מראש את ההשלכות. קל וחומר אסור היה להאריך את החוזה בינואר האחרון, וזו היתה החלטה שגובלת בטמטום מוחלט. אבל עכשיו הפורטוגלי עזב סוף כל סוף את אולד טראפורד, ומישהו צריך לשקם את ההריסות. את מי כדאי להושיב על ספסל השדים האדומים? הנה שלוש אופציות אפשריות.

זינדין זידאן
זה היה באוויר מהרגע בו התפטר הצרפתי במפתיע מריאל מדריד ב-31 במאי, חמישה ימים בלבד אחרי הזכיה השלישית שלו בליגת האלופות. עוד קודם לכן נפוצו בממלכה הדיווחים על כך שזיזו לומד אנגלית, ואלוף העולם לשעבר עצמו לא פסל את הרעיון. בדיוק להיפך – הוא גילה בראיון במולדתו כי ישמח לעבוד בפרמייר-ליג.

אחד הסיפורים המשעשעים ביותר בהקשר זה שייך לבלקבורן שניהלה ב-1995 משא ומתן להחתים את זידאן, אז קשר צעיר בבורדו. "בשביל מה אנחנו צריכים אותו? יש לנו טים שרווד", שאל הבעלים ג'ק ווקר את המנג'ר קני דלגליש, והמגעים הופסקו. אז זיזו עבר ליובנטוס, ומשם לריאל מדריד, ומעולם לא שיחק במועדון האנגלי. כעת, בחלוף כמעט רבע מאה, הוא עשוי לקבל הזדמנות להוכיח את עליונותו על שרווד באי הבריטי גם כמאמן.


זידאן. הזדמנות להוכיח עליונות גם באי הבריטי (Gettyimages)

בעד: במהלך הקדנציה בריאל מדריד, הראה זידאן יכולת לשלוט בחדר ההלבשה במועדון גדול. זה בדיוק מה שמנצ'סטר יונייטד צריכה כרגע – כוכב עבר סמכותי שמסוגל להשתלט על כמויות האגו האדירות, לאלף את פול פוגבה, להרגיע את הרוחות ולגרום לכולם להקשיב לו. היתרון הגדול של זידאן הוא המוניטין – אם תצליח להחתימו, תמחק הנהלת יונייטד תדמיתית את חרפת מוריניו ותצא לדרך חדשה עם מנג'ר שמקבל כבוד עצום לא רק מהשחקנים אלא גם מהתקשורת. היא תרוויח שקט תעשייתי.


נגד:
כישוריו של זידאן עדיין לא לגמרי ברורים. הוא אמנם זכה להצלחה מסחררת בליגת האלופות עם ריאל, אך זו היתה משרה אחת בלבד במועדון אותו הוא מכיר לעומק, ובליגה בה הוא מרגיש כמו דג במים. כלל לא בטוח שאפשר לשחזר את הקסם במועדון שבנוי אחרת לחלוטין, ובליגה שונה בתכלית. באופן ביזארי למדי, על אף הרזומה המפואר, זידאן הוא עדיין מאמן חסר ניסיון, וזה עלול להיות לרעתו. 


יזכה לכבוד עצום גם מהשחקנים (Gettyimages)

לורן בלאן
הנה לכם איש מקצוע צרפתי מנוסה הרבה יותר, מכל הבחינות. בלאן בן ה-53 סיים את הקריירה כשחקן במנצ'סטר יונייטד, אליה הגיע בין היתר על מנת ללמוד מקרוב את שיטות העבודה של אלכס פרגוסון לפני שיתלה את הנעליים ויהפוך למאמן בעצמו. הוא הוכיח את עצמו בשלוש משרות שונות בתכלית – זכה באליפות עם תקציב צנוע יחסית בבורדו ב-2009, עבד במשך ארבע שנים כמאמן נבחרת צרפת, ולבסוף הועסק במשך שלוש עונות על ידי הקטארים בחדר ההלבשה עמוס האגו של פאריס סן ז'רמן. לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית נכון לעכשיו, בלאן הוא המועמד המוביל לקבל את המינוי, באופן זמני או קבוע.

בעד: בלאן הוא אדם בעל כושר הסתגלות גבוה מאוד. הוא הצליח לעבוד ללא בעיות במקומות מגוונים. רשימת המורים שלו מגוונת– הוא למד לא רק מפרגוסון, אלא גם מבובי רובסון בברצלונה וממרצ'לו ליפי באינטר. כשחקן, הוא תמיד הקרין מנהיגות, וזו התכונה הבולטת שלו גם כמאמן. הוא מכיר את מנצ'סטר יונייטד מבפנים, גם אם מתקופה אחרת לגמרי, ומודע היטב לרוח פרגי. דרישות הקהל ידועות לו היטב. יכולתו לתקשר עם כוכבים גבוהה.

נגד: בצרפת לא משוכנעים לגבי יכולותיו של בלאן כמאמן הלכה למעשה, מבחינה טקטית. האדם החשוב ביותר מבחינה זו היה ז'אן-לואי גאסה, שעבד כעוזרו בבורדו, בנבחרת ובפ.ס.ז'. כיום מצליח גאסה בקריירה עצמאית בסנט אטיין, ובלאן – שלא מועסק במשך שנתיים וחצי – יזדקק לסיוע משמעותי. במובן מסוים, הוא סוג של יורגן קלינסמן שהצליח במונדיאל 2006 בזכות העבודה הטקטית של יואכים לב, אך לא הצליח בלעדיו בהמשך. כלל לא ברור אם בלאן מסוגל לבנות תוכנית משחק ללא גאסה, ואם התשובה שלילית, גם הכריזמה האישית וכושר המנהיגות לא יעזרו.


מודע היטב לרוח של סר אלכס פרגוסון. בלאן (AFP)

לאונדרו ז'ארדים
והנה מאמן פורטוגלי נוסף שמעולם לא היה שחקן, אבל שונה ב-180 מעלות ממוריניו. ז'ארדים רק בן 44, ונחשב לאחד המאמנים הצעירים הטובים ביותר בעולם, בעיקר בזכות ההצלחה המסחררת עם מונאקו אותה הצעיד לאליפות ולחצי גמר ליגת האלופות ב-2017. הוא טקטיקן אדיר, פילוסוף בנשמה – ופנוי לאתגרים חדשים אחרי שעזב את הנסיכות לפני חודשיים. לפני שבועיים, דחה ז'ארדים הצעה כספית פנומנלית של אל-נאסר הסעודית כי לא רצה רק להרוויח כסף. הוא רוצה להמשיך להתפתח מקצועית, ומנצ'סטר יונייטד תהווה עבורו אתגר ענק.

בעד: בגדול, ז'ארדים הוא האיש המושלם לאולד טראפורד מבחינות רבות. הוא מנוסה מאוד יחסית לגילו, ומכיר לעומק גם את ליגת האלופות. הוא דוגל בכדורגל התקפי מובהק, כפי שהוכיח בשתי העונות המלאות במונאקו – אבל גמיש מאוד טקטית, ונתפס דווקא למאמן הגנתי מאוד בתחילת דרכו בקבוצה. הוא מקדם צעירים מדופלם, וזו הסיבה בגללה מונה על ידי מונאקו מלכתחילה. אנתוני מרסיאל הוא פרי יצירתו, והקיצוני הצרפתי יהיה מאושר לחדש את שיתוף הפעולה עם הבוס הנערץ. יונייטד זקוקה בדיוק לאדם כמוהו כדי לתת הן לכוכבים הוותיקים ולהן לצעירים הזדמנות לפרוח באווירה חיובית. ז'ארדים מסוגל לקדם כל שחקן – טקטית ומנטלית, ומתאים כמו כפפה ליד למנטליות המקורית של המועדון. הוא יכול לשקם את ההריסות.

נגד: יש רק בעיה מהותית אחת – כדי להצליח, איש מקצוע מסוגו של ז'ארדים צריך לקבל יד חופשית מצד ההנהלה, ולא בטוח שזה אפשרי בנסיבות הנוכחיות. הפורטוגלי אינו כוכב מבחינת משפחת גלייזר ואד וודוורד, ועלול להיתקל בקשיים פוליטיים בתוך המערכת, אותה הוא לא מכיר כלל. השדים האדומים זקוקים למהפכה ניהולית על מנת לתת לז'ארדים את הכלים הנכונים. בהיעדרה, הם עלולים להעדיף שם "נוצץ" יותר.


מסוגל לקדם כל שחקן, אבל צריך גם מהפכה ניהולית. ז'ארדים (AFP)

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי