דמיון מצמרר: סולארי לא רוצה לחזור על הטעות של זידאן

סנטיאגו סולארי
סנטיאגו סולארי | AFP

כשגם הוא פתח את השנה עם תיקו והפסד, ההדחה מהגביע על ידי לגאנס סימנה את תחילת הסוף עבור הצרפתי, שתיאר אותה כרגע הקשה במדריד. הערב (22:30, ספורט2), הארגנטינאי יודע שהפסד עשוי בהחלט לחרוץ גם את גורלו

קבוצות: לגאנס
(גודל טקסט)

"הרגע הגרוע ביותר בקדנציה שלי היה ההפסד ללגאנס בגביע" – כך אמר זינדין זידאן במסיבת העיתונאים המפתיעה ב-31 במאי 2018 כאשר התפטר מתפקידו כמאמן ריאל מדריד. יש הגורסים כי מפעלי הגביע במדינות השונות איבדו מיוקרתם, אבל מספיק לשמוע את ההצהרה הזו של הצרפתי כדי להבין לעומק עד כמה ההנחה הזו שגויה בכל הקשור לספרד ולמועדון המלכותי. כי הרי זידאן אמנם זכה בליגת האלופות שלוש פעמים ברציפות, אך הוא ידע לא מעט אכזבות במשך שנתיים וחצי בסנטיאגו ברנבאו, כולל מפלות כואבות בקלאסיקו. את העונה שעברה סיימה הקבוצה במקום השלישי, מתחת לאתלטיקו מדריד, ובמרחק 14 נקודות מהיריבה הקטלאנית המושבעת בפסגה, אבל מבחינת זידאן דווקא הפיאסקו מול לגאנס היה הקשה מכולם.

הקרב לפני כמעט שנה, ב-24 בינואר, היה מכונן. ריאל גברה על לגאנס הצנועה מהפרבר הדרומי של בירת ספרד 0:1 בחוץ שבוע קודם לכן, והגומלין הרגיש כמו 90 דקות לפרוטוקול. זיזו אף ערך שינויים נרחבים בהרכב, ונתן מנוחה לכריסטיאנו רונאלדו, לוקה מודריץ', טוני קרוס, רפאל וראן, מרסלו, קאסמירו וקיילור נבאס. זה היה הדבר הנכון לעשות לפני משחק הליגה הקשה בוולנסיה שציפה לקבוצה בסוף השבוע, אבל המאמן לא ציפה כי המחליפים יפשלו באופן כה מחפיר. ואז בא חאבייר אראסו, כבש את הראשון של האורחת, בישל את השני אחרי שיוויון זמני של קארים בנזמה – ולגאנס השיגה 1:2 דרמטי כדי לעלות שלב בזכות שערי חוץ.

היה זה היסטורי ביותר ממובן אחד. השכנה הקטנטנה ניצחה את האימפריה לראשונה אי פעם. זאת ועוד – ריאל מדריד הודחה לראשונה בתולדותיה מהגביע אחרי שניצחה במשחק הראשון בחוץ. "זהו כישלון גדול, ואני האחראי לכך. הערב היה קשה לכולנו, ונצטרך לבחון את עצמנו. אני מדבר בעיקר על עצמי כי אני האשם. אני זה שצריך למצוא את הפתרונות על מנת שהקבוצה תהיה יעילה יותר", אמר אז זידאן. ובעוד בתקשורת החלו הספקולציות על מעמדו המעורער לקראת המפגשים מול פאריס סן ז'רמן בשמינית גמר ליגת האלופות, התברר בדיעבד כי המחשבות של זידאן נדדו בכיוון אחר לגמרי. הוא לא חשש להיות מפוטר. הוא החל לתכנן את ההתפטרות.


החל לתנכן את ההתפטרות. זינדין זידאן (Gettyimages)

הבוס המקריח הפנים אחרי ההדחה מול לגאנס כי הוא לא יכול עוד להשפיע על הסגל. שחקני המפתח בהרכב הרגישו שהם בטוחים, בין היתר כי המחליפים לא סיפקו את הסחורה. זידאן מעולם לא היה מאמן מבריק מבחינה טקטית, ואף לא התיימר להיות כזה. הוא היה, בראש ובראשונה, מוטיבטור עילאי עם יחסי אנוש מעולים. וכאשר הבין שאינו מסוגל עוד להחדיר בחניכיו את המוטיבציה הדרושה, הוא החליט שזה הזמן לעזוב – רצוי בתנאים שלו.

הגורל איפשר לו לעשות בדיוק את זה. מאבק האליפות מול ברצלונה היה אבוד בעונה שעברה כבר מהחודשים הראשונים, והקריסה מול לגאנס הותירה את ריאל עם אתגר אחד בלבד – ליגת האלופות. שם, ברבע הגמר מול יובנטוס, קיבל זידאן תזכורת לבעיות לגאנס. הנסיבות אמנם היו אחרות, והשחקנים על המגרש היו אחרים, אבל בשורה התחתונה הם היו שאננים. אחרי 0:3 על הגברת הזקנה בטורינו, הם "הצליחו" איכשהו להיקלע לפיגור 3:0 בבית, וכמעט זרקו את הכל לפח. פנדל שנוי במחלוקת בזמן פציעות הציל את הלבנים, והם דהרו לזכייה שלישית ברציפות, אבל מבחינת זידאן היה זה פרס נפלא שאיפשר לו לנטוש כמנצח.

ואולי יש משהו ביזארי באזכור אסון לגאנס במסיבת העיתונאים האחרונה, אבל אין מה לעשות – זה עדיין צרם. העובדה כי בחר לציין אותה חשובה כי זה היה הערב בו התקבלה החלטתו העקרונית להיפרד מריאל. מאז, מתקשה המועדון להשתקם. לעזיבתו של רונאלדו יש, כמובן, השפעה עצומה על המתרחש, אבל ללא זידאן איבדה ריאל את היציבות והשקט התעשייתי.


רונאלדו. ריאל מדריד ספגה שתי מכות קשות (AFP)

הדרך בה מונה ז'ולן לופטגי למאמן ממש לפני תחילת המונדיאל, אשר עלתה למאמן ספרד דאז במשרתו, הייתה אומללה. הדרך בה פוטר לופטגי מבלי לקבל זמן מספק כדי להוכיח את כישוריו היתה אומללה עוד יותר. וכעת עומד על הקווים סנטיאגו סולארי, אשר קידומו מקבוצת המילואים היוותה נסיון נואש לשחזר את הצלחת מהלך דומה שבוצע עם זידאן שלוש שנים קודם לכן, בינואר 2016. לרוע המזל, החיקוי נראה בינתיים דהוי למדי. במשמרתו של סולארי, הובסה ריאל 3:0 באייבר, ספגה את ההפסד הביתי הגבוה ביותר באירופה – 3:0 לצעירים של צסק"א מוסקבה, וגם את השנה החדשה החלה ברגל שמאל. היו, כמובן, גם ניצחונות, אבל המוטיבציה של שחקני מפתח, ובראשם הקפטן סרחיו ראמוס וזוכה כדור הזהב הטרי לוקה מודריץ', אינה בשיאה – וזו בדיוק הבעיה איתה לא רצה להתמודד זיזו.

יש דמיון משעשע בין שני משחקי הליגה הראשונים של ריאל ב-2018 וב-2019. לפני שנה ספגה ריאל שער שיוויון מאוחר במגרשה של סלטה ויגו וסיימה בתיקו 2:2. השנה זה קרה לה במפגש מול ויאריאל. לפני שנה, היא הפסידה במשחק הליגה הביתי הראשון, 1:0 מול ויאריאל. גם הפעם זה קרה לה, והיא נכנעה 2:0 לריאל סוסיאדד. הפער מברצלונה צמח ל-10 נקודות, והתקוות לחזור למאבק על הכתר נראות קלושות. לפחות המצב קצת יותר טובה בהשוואה לשנה שעברה, אז עמד הפער בשלב זה על 19 נקודות.

וכעת, בתזמון מרתק, מגיע גם השחזור מול לגאנס. ההגרלה זימנה ללבנים מפגש חדש מול השכנה הדרומית, ועבור סולארי זו הזדמנות קריטית להחזיר את הספינה לדרך המלך. הפעם, המשחק הביתי הוא הראשון, ואת הכותרות עשוי לקטוף בו ברהים דיאס שהוחתם ממנצ'סטר סיטי – החניך לשעבר של פפ גווארדיולה צפוי לערוך הופעת בכורה. זה הדם החדש לו כה זקוק המועדון, וחשוב לו מאוד להשכיח את הפיאסקו מלפני שנה. כי הרי אם סולארי יובס הערב (22:30, ישיר בספורט2), גם הוא יכול להתחיל לתכנן את העזיבה.


יצליח לשרוד בתפקיד? סנטיאגו סולארי (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי