ילד פלא תוצרת הולנד. הכירו את פרנקי דה יונג

פרנקי דה יונג, תומאס מולר
פרנקי דה יונג, תומאס מולר | Gettyimages

מגיל צעיר סחט השוואות ליוהאן קרויף, פפ גווארדיולה הוא מעריץ ובהולנד כבר יודעים: דה יונג ודה ליכט יחזירו את הכדורגל ההולנדי לטופ

(גודל טקסט)
בעבר הלא כל כך רחוק אייאקס אמסטרדם הייתה אחת הקבוצות הפופולאריות באירופה. אבל 13 שנה היא לא עלתה אפילו לשלב הנוקאאוט בליגת האלופות והתקופה הזאת הרחיקה אותה מהתודעה של אוהדי הכדורגל הצעירים. השנה היא חזרה לקדמת הבמה האירופית עם שני צעירים מרשימים: הבלם מתיאס דה ליכט בן ה-19 והקשר פרנקי דה יונג בן ה-21 הפכו לשחקני הרכב ראשון בנבחרת והביסו את נבחרת גרמניה. אייאקס חזרה לטפח כישרונות גדולים במחלקת הנוער באמסטרדם, אבל עם הצלחה מגיע ביקוש. מחצית מקבוצות הצמרת באירופה מחזרות אחרי מתיאס דה ליכט, וכל מי שלא מחזרת, לא יכולה לעמוד בתג המחיר הגבוה. ופרנקי דה יונג, שזכה להצעות עתק ממנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז, בחר בסופו של דבר להצטרף לליאו מסי וחבריו בקאמפ נואו.


דה יונג החל את הקריירה שלו בווילם טווי הקטנה. הוא גדל בכפר קטן בשם ארקל שממוקם בין טילבורג לרוטרדם ובו מתגוררים 4000 תושבים בלבד. הוריו היו תמיד אוהדי פיינורד ולכן בגיל 17 הוא רצה לעזוב לפיינורד כדי להתקדם. מארק אוברמס המנהל הספורטיבי של אייאקס ניסה לשכנע אותו להגיע לקבוצה כבר ב-2011, אבל פרנקי הלחוץ העדיף בסופו של דבר להישאר עוד ארבע שנים בווילם.


אימו מריון סיפרה בראיון בהולנד: "אמרנו לפרנקי לבחור בקבוצה שיהיה לו הכי נוח לשחק בה והוא בחר בווילם". הוריו סיפרו בהולנד שקראו לו פרנקי רק בגלל הערצתם ללהקת הרוק "פרנקי גוס טו הולוויד" שהוקמה על שמו של פרנק סינטרה. הוריו הגרושים של דה יונג היו ספורטאים בעברם כך שהם ידעו איך לחנך את הילד שיישאר עם הרגליים על הקרקע, אבל אפשר לדמיין רק מה קרה כאשר הוא החליט לשחק ביריבה השנואה של פיינורד, אייאקס.





Busy day at the office but great move for Frenkie de Jong going to fantastic club like @FCBarcelona for the new season. Good understanding between 2 European heavyweights with philosophy and culture to nurture players. Now focus on @afcajax for the remainder of the season ❌❌❌ pic.twitter.com/bQR6cjH4PA

— Edwin van der Sar (@vdsar1970) January 23, 2019





את משחק הבכורה שלו בבוגרים עשה במדי ווילם נגד דן האג דווקא כקיצוני ימני. בעונת 2015/16 חתם באייאקס שהשאילה אותו לעונה נוספת בווילם, ואז הגיעה הפריצה. כשחזר לאמסטרדם שיחק באייאקס הצעירה בליגה השנייה בגיל 19 ולאחר 6 שערים ו7 בישולים ב-31 משחקים קפץ מיד לקבוצה הבוגרת. ב-2017/18 הפך לשחקן הרכב עם 22 משחקים מתוכם 17 בהרכב. למשפחה יש כבר תא כבוד ב"יוהאן קרויף ארינה" והם דמויות ידועות במועדון. הוא התפרסם בהולנד גם בגלל הזוגיות שלו עם מיקי קימני שחקנית הוקי דשא לשעבר.

את פרנקי מתארים בהולנד כילד מתוק עם חיוך שובה לב, אבל על המגרש הוא הבוס הגדול. יש כאלה שמכנים אותו "יוהאן קרויף החדש" למרות שהוא קשר אחורי. המסירות מדהימות, האסתטיקה והיכולת שמתבטאת במספרים, ברצלונה זכתה באחד השחקנים הכי חכמים ומגוונים ב. בווילם שיחק כמעט בכל התפקידים האפשריים למעט שוער. הוא מחזיק בממוצע מסירות הכי גבוה בליגה 82.5 למשחק והוא לא מהסס גם לכדרר. בנוסף לאישיות מרשימה, ביטחון ונתונים פיזיים מרשימים (גובה 1.81) "קשרי אמצע אוהבים רק להעביר את הכדור. אני אוהב לעשות איתו עוד הרבה דברים" אמר דה יונג בעבר.






[@mikkykiemeney] | De Jong's girlfriend on Instagram.pic.twitter.com/dqWx6rnlVI

— BarçaTimes (@BarcaTimes) January 23, 2019





אולי ההשוואה לקרויף מוגזמת, אבל מדובר בשחקן בעל הרבה פוטנציאל ופפ גווארדיולה הוא אחד המעריצים היותר גדולים שלו. ההשוואה עם קרויף נובעת גם בגלל שדה יונג כמוהו היה מנהיג קבוצה כבר בגיל 17. מאמנו בנוער של ווילם, יוס בוחרס אמר עליו: "בגיל 7 הרגשתי שהוא כבר בוגר וזה הלך וגבר ככל שהוא גדל. שאלו אותי מי שחקן גדול יותר ליאו מסי או כריסטיאנו רונאלדו אמרתי להם תרשמו – פראקי דה יונג". בוחרס המשיך "יש מעט שחקנים בעולם שקיבלו את הכישרון שלו. מדובר בטכניקת משחק עדינה שאין לאף אחד. לא ראיתי בכל חיי כזה כישרון". 


"השף הראשי" כפי שמכונה בהולנד, פלרטט תקופה ארוכה עם המחשבה על  הקאמפ נואו, אבל אחרי העפלת אייאקס לשלב הבתים של האלופות החליט להישאר בקבוצה לפחות עד לסיום העונה. אחר כך היה מבוקש בפ.ס.ז ומנצ'סטר סיטי, עד שברצלונה הצליחה לשכנעו לחתום אצלה. עלי דורסון, סוכנו של דה יונג ומי שנחשב לאבא השני שלו, סיפר על ההיכרות שלו עם ילד הפלא: "הבן שלי התאמן בווילם, אבל ראיתי את דה יונג משחק במגרש אחר מיד הבנתי שהוא כישרון מיוחד. אי אפשר היה להתעלם מהטיפול שלו בכדור. לאט לאט הבנתי שאני מגיע למגרש לראות את הבן שלי, אבל העיניים נודדות אליו. מה שהוא קיבל מאלוהים זו מתנה שכל כדורגלן היה רוצה לקבל".


דה יונג אמר על עצמו: "כשהיינו ילדים החלטנו לשחק עם כדור קטן יותר ברחוב כי זה עזר לנו יותר לשלוט בו וזה עבד. עברתי לאייאקס כי אהבתי את העובדה שהם גידלו עשרות צעירים ותמיד ידעתי שיוהאן קרויף גדל ושיחק שם וזה מחמיא לי שמשווים אותי אליו, אבל יש לי עוד הרבה לעבור כדי להגיע לקרסוליים שלו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי