13 שערים בחודש וחצי: דובאן ספאטה מדהים את הליגה האיטלקית

דובאן ספאטה
דובאן ספאטה | Gettyimages

אחרי שנים בהן נחשב לחלוץ מרכזי מוגבל וקצת עצלן, נכנס הסקורר הקולומביאני לכושר מדהים וכבש 13 שערי ליגה מאז תחילת דצמבר, רונאלדו מאחורייך

(גודל טקסט)

בתחילת דצמבר עמד מאזנו של דובאן ספאטה על שער ליגה אחד. בזמן כתיבת שורות אלו, יש לו כבר 14, והוא מדורג בראש טבלת הכובשים של הליגה האיטלקית בצוותא עם כריסטיאנו רונאלדו ופאביו קוואליארלה. הסקורר הקולומביאני של אטאלנטה עשה את זה בפחות דקות מכוכב העל הפורטוגלי של יובנטוס, ובפחות פנדלים. תוך שבועות ספורים, הוא הפך ללהיט הגדול של ארץ המגף.


קשישטוף פיונטק עשה את הכותרות בתחילת העונה, והוא כבר קוצר את הפירות עם המעבר המתוקשר מגנואה למילאן – אם כי הצעד הזה עלול לסכן מאוד את הקריירה שלו. כעת, כאשר קצב ההבקעה של הפולני הצעיר ירד למימדים הגיוניים, צץ לו משום מקום ספאטה, והפך באופן טבעי ליעד מרכזי עבור קבוצות רבות בשוק ההעברות. כעת מוזכרות רומא ואינטר כמועמדות להגיש הצעות עבור ספאטה, בעוד באנגליה דווח כי אטאלנטה דחתה לכאורה הצעה של 35 מיליון ליש"ט מצד ווסטהאם – וזו הרי ידיעה ביזארית כי השחקן מושאל לברגאמו מסמפדוריה. אטאלנטה קיבלה אותו לשנתיים עם אופציית רכישה, וטרם יכולה לממש אותה הלכה למעשה. המהלך, אם וכאשר יקרה, יהיה מורכב יחסית – וזה עלול לטרפד כל עסקה אפשרית.


אבל האם בכלל כדאי לדבר על עסקה? בניגוד מוחלט לפיונטק, ספאטה אינו שחקן חדש שהגיע בקיץ מהליגה הפולנית הקטנה. הוא כבר כמעט בן 28, נמצא באיטליה מאז 2013, ולא תמיד ענה על הציפיות בלשון המעטה. בקיץ האחרון הוא אפילו לא היה רחוק ממעבר לליגה הסינית, שם אוהבים כוכבים בקנה המידה שלו, אבל החליט לבסוף להישאר באירופה ולנסות את מזלו בקבוצה חדשה. במשך רוב הסיבוב הראשון, נדמה היה כי זו היתה טעות. הסגנון המהיר והטכני של אטאלנטה לא ממש התאים לכאורה לחלוץ הרחבה החסון, ובמשחקים לא מעטים העדיף המאמן ג'אן פיירו גאספריני את מוסא בארו הגאמבי על פניו. העניין הוא כי גם בארו הצעיר לא הצליח למצוא את הרשת, ואילו ספאטה למד בהדרגה את העבודה המצופה ממנו.

Atalanta rejected an offer of 35 million pounds for Duvan Zapata from West Ham. (Calciomercato) pic.twitter.com/1oJK3z7iJZ

— Lays (@Lays00659335) January 22, 2019

במשך מספר עונות, ראו בו רק חלוץ מרכזי מהזן הישן. גאספריני רואה בו תכונות אחרות. "דובאן צריך לשחק לא רק עם הגב לשער, אלא גם לצאת מחוץ לרחבה", אומר הבוס. איכשהו, החל מתחילת דצמבר זה עזר לו להפוך לנשק קטלני גם בתוך הרחבה. ואז זה קרה. שער מול נאפולי, שלישיה לרשת אודינזה, שער נצחון ב-0:1 על לאציו, פנדל מול גנואה, צמד ב-2:2 מול יובנטוס אשר היה התיקו היחיד של הגברת הזקנה מאז אוקטובר, כיבוש ב-2:6 על ססואולו. 9 שערים בחודש קלנדרי אחד – יבול כזה לא ראו באיטליה מאז שנות ה-50'!


ואם מישהו חשב שהרצף המופלא ייפסק בשנה האזרחית החדשה, הרי שלספאטה היו תוכניות אחרות לגמרי. הוא הפציץ מול קליארי בגביע, ואז הצטיין ביום ראשון עם רביעיה ב-0:5 במגרשה של פרוזינונה. מתי הבקיע שחקן אטאלנטה 4 שערים במשחק אחד? ההיסטוריונים היו צריכים ללכת שוב לשנות ה-50' – ליתר דיוק ל-1952. ההצלחה הגיעה למימדים סנסציוניים, ולא לחינם מזכירים כעת את הקולומביאני בנשימה אחת עם העונה המופלאה ההיא של גונסאלו היגוואין בנאפולי ב-2015/16, כאשר הארגנטיני שבר שיאים עם 36 כיבושים.


יש בזה משהו אירוני, כי ספאטה נחת מלכתחילה באירופה על מנת לשמש גיבוי להיגוואין. היה זה ב-2013, כאשר רפא בניטס הגיע לנאפולי, החתים את פיפיטה מריאל מדריד, וחיפש חלוץ עם מאפיינים דומים אשר יוכל להוות מחליף ראוי. מאוריסיו פלגרינו בא לעזרתו. בלם העבר הארגנטיני הוא אחד השותפים והחברים הנאמנים ביותר של רפא. הוא כיכב בהדרכתו על הדשא כאשר ולנסיה זכתה בשתי האליפויות ב-2002 וב-2004. בזכות בניטס, חתם פלגרינו בליברפול, גם אם בילה באנפילד תקופה קצרה בלבד. בזכות בניטס, הוא הפך למאמן. ואז, כאשר הדריך את ספאטה באסטודיאנטס ב-2013, הוא הבחין מיד בפוטנציאל של הקולומביאני. "קח אותו, אתה לא תתחרט", הוא ייעץ למנטור. בניטס לקח – והתחרט.




Duvan Zapata in his last 9 games:

12 Goals
2 Assists pic.twitter.com/VZjkpLrHg6

— Mitchell (@Procter__) January 20, 2019


שנתיים בילה ספאטה בדרום איטליה, ובמשך כל התקופה ספג ביקורת על עצלנות באימונים ובמשחקים. הוא אמנם הבקיע בתקופה זו 15 שערים בכל המסגרות, אבל לא התקרב לרמה של היגוואין, ואיבד לחלוטין את הבטחון העצמי והתשוקה. עם הגעתו של סארי, כבר לא היה לספאטה מה לחפש בקבוצה, והוא הושאל ב-2015 לשנתיים לאודינזה. מספר דקות המשחק עלה באופן משמעותי, אבל המאמן ג'יג'י דלנרי פשוט לא סבל את הקולומביאני, אשר לא היה חכם לטענתו. בהזדמנות אחת, אף כינה דלנרי את חניכו פומבית "נעל", והעלבון היה גדול. היה ברור שהמועדון הצפוני לא יממש את אופציית הרכישה, וב-2017 נדד ספאטה לסמפדוריה. שם, לשם שינוי, הוא פגש סוף כל סוף מאמן שידע לעבוד איתו.


מרקו ג'מפאולו הוא עילוי בכל הקשור לשיקום שחקנים בעייתיים, ובדמותו של קוואליארלה קיבל ספאטה שותף מעולה לחוד. הכוכב הוותיק, הידוע בתנועה משובחת ללא כדור ובכישורים וירטואוזיים, לימד את ספאטה כיצד להיות קבוצתי יותר, ו-11 שערים היוו שיא עונתי אישי עבור הקולומביאני. הוא מצא את הרשת בשני המפגשים מול אטאלנטה, סמפדוריה ניצחה בשניהם, וגאספריני התרשם. זו הסיבה בגללה התעקש המאמן להביאו לברגאמו, וההצעות מסין נדחו על הסף. עכשיו, זה הזמן לפרוח.


בזכות ג'מפאולו, חזר ספאטה להאמין בעצמו. בזכות קוואליארלה, הוא יודע לפנות שטחים לחבריו ולאתר אותם גם לעצמו. בזכות גאספריני, הוא הפך לשחקן רב גוני הרבה יותר. וכאשר הכל מתחבר, הוא בלתי ניתן לעצירה. בינתיים – כי המבחן הגדול עוד לפניו.


במחזורים הקרובים נוכל לדעת אם התנופה הזו ניתנת לשימור לאורך זמן. האם יצליח לשמור את הרגליים על הקרקע אחרי כל הכותרות החיוביות? האם הצעות של 35 מיליון ליש"ט לא יוציאו אותו משיווי המשקל? אם יתמיד להשקיע ולעבוד בראש שקט, עשוי ספאטה להפוך לכוכב אמיתי, ואז גם נבחרת יתעניינו בו. נכון לקיץ שעבר, יכולתו לא הצדיקה אפילו נסיעה למונדיאל, שלא לדבר על מקום בהרכב, אבל עכשיו – כאשר קרלוס קיירוש מתקרב לתפקיד מאמן קולומביה אחרי אליפות אסיה על הקווים של איראן – הכל יכול להשתנות. יהיה זה עידן חדש אחרי שלטון חוסה פקרמן, וספאטה עשוי להיות רלוונטי מתמיד. הכל תלוי בו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי