הלוזר שממשיך לנצח: פפ חייב לשבור את המנחוס בליגת האלופות

פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה | Gettyimages

הוא אחד המאמנים הטובים בעולם וקרוב לזכות באליפות שנייה ברציפות, אבל במפעל היוקרתי ביבשת הוא לא מצליח להטביע את חותמו כבר שמונה שנים. אם הוא יצטרך לבחור בין שני התארים, ברור על מה יילך. יוכין מתכונן

(גודל טקסט)

הגורל זימן למנצ'סטר סיטי שני מפגשים ביתיים נגד טוטנהאם תוך פחות מארבעה ימים – היא מארחת את התרנגולים הערב (רביעי) ברבע גמר ליגת האלופות, וכבר בשבת בצהריים זה קורה שוב בפרמיירליג. פפ גווארדיולה טוען, כמובן, כי הוא מעוניין לנצח בשניהם. זה ברור כשמש. ואולם, לו היו דוחקים אותו אל הקיר ומבהירים כי רק ניצחון אחד אפשרי, הוא היה נאלץ לבחור בצ'מפיונס ולוותר על הליגה. פשוט כי זה חשוב יותר. הרבה יותר.

המאבק מול ליברפול בצמרת הליגה האנגלית מרתק ומופלא. מעולם לא צברו שתי קבוצות שונות יותר מ-80 נקודות בשלב זה של העונה, ומירוץ האליפות מספק רגעי דרמה מרגשים על בסיס שבועי. יהיה פנומנלי מבחינת גווארדיולה אם יצליח להתגבר על שתי המשוכות הגבוהות בשבוע הקרוב – מנצ'סטר יונייטד ממתינה לו לדרבי עצום ביום רביעי, מיד אחרי טוטנהאם – אבל זו לא תהיה קטסטרופה אם יורגן קלופ יקדים אותו בסופו של דבר. זו לא טרגדיה. אחרי הכל, סיטי כבר זכתה באליפות היסטורית עם גווארדיולה בשנה שעברה, עם 100 נקודות. המחסום הזה נשבר. יש למאמן הקטלוני ברזומה זכיה באליפויות בספרד, בגרמניה ובאנגליה. לעומת זאת, בליגת האלופות הוא לא זכה מאז 2011. וזו הרי המשימה העיקרית שלו במועדון.

מעבר למיתוג והסגנון, חלמו במנצ'סטר סיטי על המאמן המצליח על מנת להתבסס ככוח מוביל בכדורגל האירופי. במהלך הקדנציה בברצלונה שלט פפ בצ'מפיונס ביד רמה. הוא זכה במפעל בעונת הבכורה המושלמת שלו על הקווים ב-2009, וניצח שוב את מנצ'סטר יונייטד בגמר גם ב-2011. אקורד הסיום ב-2012 אמנם היה מאכזב, כאשר צ'לסי הדהימה את בארסה בשני מפגשים דרמטיים בדרך לזכיה סנסציונית של רוברטו די מתיאו, אך איש לא העלה בדעתו כי שם נוצרה תקרת הזכוכית שלא תישבר עד היום.

על הקווים של ברצלונה. היה בלתי מנוצח במשך תקופה ארוכה (AFP)
על הקווים של ברצלונה. היה בלתי מנוצח במשך תקופה ארוכה (AFP)

הכחולים של די מתיאו גברו על באיירן בגמר שנערך באליאנץ ארנה במינכן, והאכזבה הזו רק האיצה את הכמיהה של הבווארים להביא את פפ לגרמניה. אז הוא הגיע בתום שנת שבתון, והשאיפה היתה אחת – ליגת האלופות. בזירה המקומית בבונדסליגה, לבאיירן בכל מקרה היתה רק יריבה אחת בדמותה של בורוסיה דורטמונד, וגם אותה היא דאגה לשדוד משחקנים. לכן גווארדיולה היה אמור להצעיד אותה קודם כל להצלחה באירופה ולשבור את רצף הכשלונות שנמשך מאז 2001.

והנה לכם – ההיפך המוחלט קרה. באיירן זכתה בליגת האלופות כבר ב-2013, עוד לפני הגעתו של פפ. יופ היינקס, האיש אשר על יציאתו הצפויה לפנסיה הוכרז עוד באמצע העונה כאשר חתם גווארדיולה על החוזה מראש, הוא זה שהביא את ההישג בעונה מושלמת שלא שוחזרה מאז. רף הציפיות, שהיה גבוה ממילא, עלה עוד יותר – והמאמן פשוט לא עמד בו. שימו את אליפויות גרמניה בצד, כי הן פחות רלוונטיות מבחינת המועדון. הגישה של גווארדיולה עיצבנה חלק ניכר מהאוהדים, והפיצוי היה אמור להגיע בדמות זכיות בליגת האלופות. במקום זאת, הגעגועים להיינקס רק הלכו והעצימו, כי פפ הפסיד שלוש פעמים ברציפות בחצי הגמר.

ב-2014 היתה זו ריאל מדריד שפירקה את באיירן 0:4 במינכן, בנסיבות טראגיות אחרי מותו של טיטו וילאנובה, חברו הקרוב ביותר של פפ. ב-2015 נכנע גווארדיולה לאקסית המיתולוגית, כאשר ליאו מסי עשה צחוק מג'רום בואטנג בקאמפ נואו וניצח 0:3. לבסוף, החלטות שנויות במחלוקת בהרכב, זלזול בתרומתו של תומאס מולר וגם חוסר מזל, גרמו לפיאסקו נגד אתלטיקו מדריד ב-2016, ובאיירן הודחה בגלל שערי חוץ. בשלב זה, כבר היו שהחלו להדביק לו את תווית הלוזר.

עם שחקניו בסיטי. לא הצליח לעבור את חצי הגמר (Gettyimages)
עם שחקניו בסיטי. לא הצליח לעבור את חצי הגמר (Gettyimages)

הנטייה הזו רק הלכה והתגברה מאז הצטרף לסיטי, כי בקבוצתו הנוכחית לא הצליח גווארדיולה אפילו להגיע לחצי הגמר. הוא התרסק במשחק הגומלין מול ההתקפה הקטלנית של מונאקו בשמינית הגמר ב-2017 והפסיד 3:1 אחרי 3:5 דרמטי במשחק הראשון באנגליה. בעונה שעברה לא הותירה לו ליברפול סיכוי ברבע הגמר, ומוחמד סלאח זהר בניצחון כפול אדיר, 1:5 בסיכום. ובשורה התחתונה, מונאקו וליברפול לא הניפו את הגביע. ריאל מדריד עשתה זאת, וזינדין זידאן חגג שלושה תארים אירופים ברציפות בפחות משלוש עונות מלאות כמאמן. הוא הווינר האולטימטיבי בליגת האלופות. וגווארדיולה? אין מה לעשות, הוא באמת הפך ללוזר.

הגישה הזהירה שלו במשחק הראשון מול טוטנהאם בשבוע שעבר רק הדגישה זאת. באצטדיונם החדש של התרנגולים, גווארדיולה רצה בעיקר להימנע מהפסד – בניגוד מוחלט לגישתו בליגה. המחסום הפסיכולוגי נותן את אותותיו, הלחץ גדול. ובסופו של דבר, גם אחרי הפציעה של הארי קיין, האלופה הפסידה אחרי שטעות של פביאן דלף איפשרה להון-מין סון לכבוש את השער היחיד. וכעת, לקראת הגומלין, המשקל על כתפיו של גווארדיולה כבד במיוחד.

בשבת יהיה לו קל הרבה יותר לנצח את מאוריסיו פוצ'טינו בליגה. הערב הוא מפחד ממנו מאוד, גם בהיעדרו של קיין – ואולי אפילו יותר בשל כך. כי אם מנצ'סטר סיטי תודח שוב ברבע הגמר נגד יריבה שתחסר את הכוכב הבולט שלה, גווארדיולה באמת יהיה הלוזר הגדול ביותר באירופה בשמונה השנים האחרונות והדבר עלול להשפיע רבות על המשך הקריירה שלו. לא פחות. אז הקרב בשבת חשוב במאבק האליפות, אבל המשחק הערב גורלי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי