טוטאל פוטבול 2.0: הגישה המיוחדת של טן האח יכולה להוביל את אייאקס לזכייה

אריק טן האח
אריק טן האח | Gettyimages

התמונות שתלויות לו במשרד, מערכת היחסים המיוחדת עם גווארדיולה, האובססיה לכדורגל, היכולות הפסיכולוגיות ותחילת דרכו לצד פרד רוטן. ענבל מנור עורך לכם היכרות עם מאמן אייאקס, שעשוי לתקוע יתד בטופ העולמי

קבוצות: אייאקס
(גודל טקסט)

במשרדו של אריק טן האח תלויות תמונות בשחור לבן. שלושה פורטרטים שמציגים שלוש דמויות שעיצבו את אייאקס במהלך ההיסטוריה: רינוס מיכלס, אדריכל הקבוצה האדירה של שנות ה-70, יוהאן קרויף כמובן ולואי ואן חאל שזכה עם אייאקס בליגת האלופות ב-1995. "הם קובעים לי את הסטנדרטים". במובן מסוים, טן האח, טיפוס על גבול האלמוני עבור רבים, מייצג שילוב בין אייאקס הרומנטית של מיכלס וקרויף לבין אייאקס הפרקטית של ואן חאל. והגישה המיוחדת שלו יכולה להביא לאמסטרדם את התואר האירופי לראשונה אחרי 24 שנה.

אייאקס היא הסיפור הגדול של ליגת האלופות העונה. זו לא סתם סינדרלה, אלא קבוצה מלהיבה שנשארה נאמנה לעצמה ולא פחדה לשחק את הכדורגל שלה בכל מקום. כאן בדיוק טמון הסוד של מי שמוביל את החבורה המוכשרת והנפלאה. טן האח יודע שבאייאקס, להיות נאמן לעצמך זה לנצח בכדורגל טוב. זו הסיבה שאם אתם לא אוהדי ברצלונה, ליברפול או טוטנהאם, אתם כנראה רוצים לראות את אייאקס ממשיכה את המסע הקסום שלה עד הסוף.

טן האח היה בלם לא יוצא דופן במיוחד וקריירת המשחק שלו כללה שלוש קדנציות במועדון נעוריו, טוונטה. את צעדיו הראשונים כמאמן עשה כעוזרו של פרד רוטן בטוונטה ובהמשך בפ.ס.וו איינדהובן. בקיץ 2012 הפך לראשונה למאמן ראשי בגו אהד איגלס מהליגה השנייה. אחרי שנה בלבד, שינה מסלול ובחר בדרך שתשנה את הקריירה שלו לעד – הוא מונה למאמן קבוצת המילואים של באיירן מינכן וזכה לעבוד עם פפ גווארדיולה.


שילוב בין אייאקס הרומנטית לאייאקס הפרקטית. אריק טן האח (Gettyimages)

עבור טן האח, גווארדיולה הוא השראה, מנטור, כמו שפפ עצמו שאב את ההשראה מיוהאן קרויף. השניים ניהלו שיחות כדורגל על בסיס יומי וההולנדי נדהם מהיכולת של גווארדיולה לגעת גם בשחקנים הכי "שבעים" ולקחת אותם לקצה בכל אימון. "אני מתרגש לעבוד איתו, הוא חדשן מעורר השראה", סיפר טן האח ב-2014. השנה אמר: "למדתי ממנו המון. הפילוסופיה שלו מדהימה. הסגנון ההתקפי והאטרקטיבי שהוא הביא לברצלונה, באיירן ומנצ'סטר סיטי עזר לו לנצח. ניסיתי להביא את המבנה הזה לאייאקס".

טן האח דומה לגווארדיולה. גם הוא פריק אובססיבי שנושם כדורגל בכל רגע ביממה. "יש לו יכולות אנליטיות ולא רק בדברים שקשורים במשחק אלא גם מחוץ למגרש. יש לו עין לקריאת תהליכים. הוא מדור 24/7. אין לו זמן להתעסק בדברים אחרים", אמר עליו רוטן.

עבור רבים, טן האח לקח אלמנטים טקטיים מהטוטאל פוטבול של קרויף, שילב אותם עם דברים שלמד מגווארדיולה ובנה מעין "טוטאל פוטבול 2.0". הבסיס הוא ה-4-3-3 הקלאסי, אבל טן האח בורח ממנו ל-4-2-3-1 או 4-1-4-1 על ידי משחק עם התפקודים של לאסה שונה ודוני ואן דה בייק. הוא לקח מגווארדיולה את השימוש במגנים תוקפים שיוצרים לחץ על הקווים ושחקני כנף מגוונים שחותכים למרכז, כשפרנקי דה יונג הוא איש המפתח – שחקן רחבה לרחבה קלאסי שממלא מספר תפקידים הגנתיים והתקפיים בהתאם ליריבה ולשיטת המשחק.


גווארדיולה. ניהל עם טן האח שיחות כדורגל על בסיס יומי (AFP)

טן האח בילה שנתיים במינכן וחזר ב-2015 להוביל את אוטרכט לשתי עונות מוצלחות מאוד. לשם, כבר הגיע מעוצב ודעתן, אולי קצת קשוח מדי. וילקו ואן שאליק, האיש שהביא את טן האח לאוטרכט, סיפר: "הוא מיד רצה לשנות דברים, גם בצוות שלו. הוא דומיננטי מאוד ומוכן לקחת גם צעדים לא פופולריים כדי להטמיע את החזון שלו. לא מעט שחקנים ואנשי צוות באו אליי להתלונן עליו. הוא בחור מוזר, אבל שיפר כל שחקן ששיחק אצלו".

בדצמבר 2017 נחת באייאקס בעיצומו של משבר עצום. מאבקי כוח בהנהלה הובילו להדחתו של דניס ברחקאמפ מתפקידו הניהולי. המאמן שהביא, מרסל קייזר, פוטר בעקבות הדחה מוקדמת מאירופה ותוצאות לא טובות בליגה. המינוי של טן האח נתפס כצעד פוליטי שנועד לחזק את מעמדו של המנהל הטכני מארק אוברמארס, שכן הוא האיש שהעניק לטן האח גם את המשרה בגו אהד איגלס.

במובן מסוים, טן האח הגיע לאייאקס כאורח לא רצוי. רבים הרימו גבה. אייאקס אוהבת למנות שחקני עבר גדולים עם פה גדול ואילו טן האח הוא לא זה ולא זה. להפך, המבטא המוזר של אזור האקסברחן במזרח הולנד שם גדל הפך אותו לפעמים לבדיחה. "גם אני צוחק לפעמם מהראיונות שלו, כי ברור שאתה צריך כריזמה כדי לאמן את אייאקס. עכשיו יש לנו מאמן נורמלי ונחמד ושום דבר לא חסר. בואו נהנה ממנו", אמר עליו רפאל ואן דר וארט.


"צריך כריזמה כדי לאמן את אייאקס". ואן דר וארט (Gettimages)

לפני שנה, כשאייאקס הובסה 3:0 על ידי פ.ס.וו, האוהדים יצאו נגד הקבוצה, מיררו את חייו של חכים זייך וקראו לטן האח להתפטר, אבל הוא קיבל גב. בהנהלה ראו אותו כאיש המתאים. הוא הרי נחשב למי שעזר לדחוף קדימה את הקריירה של ממפיס דפאי, מרקו ארנאוטוביץ' וקווינסי פרומס. הוא מאמין בכדורגל מהנה והוא מבחינתם היה האיש לקחת את ערימת הכישרון הנדירה הזאת ולקחת אותה הכי רחוק שאפשר.

מעבר לטקטיקה, טן האח הוא מאמן של שיפור שחקנים. הפן המנטלי חשוב לו לא פחות מהעניין הטקטי – להתחבר לנפש השחקן ולתת לכל אחד יחס אישי, במיוחד אם מדובר בצעיר. הוא מכנה את זה POP – תכנית התפתחות אישית. "אתה צריך להבין מי האדם שמאחורי השחקן. אני קורא את זה מהדרך בא השחקן נע במגרש, איך הוא מגיב לאיבוד כדור או לעבירה. זה נותן לי תמונה על האדם ואני משתמש בה. אני בוחר בגישה שונה לכל שחקן, אבל צריך להסתכל גם על דינמיקה קבוצתית – איך השחקנים מתייחסים אחד לשני. לפני כל משחק, אני יודע מה אני הולך לקבל, אם יהיה לנו משחק טוב, רק מלבחון את חדר ההלבשה ואת התנועה של השחקנים בחימום… אני כל הזמן מנסה למצוא את המוטיבציה – מה הם רוצים להשיג ואיך".

אלא שבאייאקס האתגר הזה גדול יותר. טן האח עצמו הודה שהיום, מועדון בסדר גודל כזה צריך להכין שחקנים להיות מעולים בגיל 19 כי בגיל 20 הם עוזבים. במהלך השנה שעברה, אייאקס נלחמה כדי להשאיר את כל כוכביה. כולם קיבלו זימון למשרדי המועדון שם ניתן להם סרטון השוואה לכוכב עבר בתפקיד שלהם. כולם השתכנעו להישאר מלבד אחד – ג'סטין קלייברט. אבל טן האח ואוברמארס הבינו שזה לא מספיק. אייאקס חרגה מהמדיניות שלה, הכניסה יד לכיס ורכשה את דיילי בלינד ודושאן טאדיץ' כדי לקבל עוד קצת איכות וניסיון.


טן האח עם טאדיץ'. אייאקס הכניסה את הכיס בשביל קצת איכות וניסיון (Gettyimages)

טן האח עזר לאייאקס לצאת מעט מהקיבעון ובד בבד לשמור על המורשת הכל כך חשובה. הוא התמודד בצורה מעוררת כבוד עם לא מעט אתגרים כמו השמועות הבלתי פוסקות על עתיד שחקניו והאגו הגדול של זייך וטאדיץ'. אייאקס שלו מזכירה לרבים את הקבוצה המופלאה של שנות ה-90, אבל גם כזו שלא רק התוצאה חשובה לה אלא הדרך. היא מנצחת בזכות כדורגל טוב ופילוסופיה התקפית. תודו שזה שינוי מרענן.

שחקן אייאיקס לשעבר אורבי עמנואלסן אמר עליו: "טן האח חושב יותר בינלאומי מכל מאמן הולנדי אחר. הוא משתמש בשיטות שונות כנשק, משנה דברים, רוצה שחקנים גמישים – זה מה שפפ עושה. הוא אחד המאמנים הטובים ביותר שהיו לי. מאוד מעורב ובאמת מתעניין בך. הוא עובד באופן אישי עם שחקנים בצורה אינטנסיבית וגם סופר בן אדם".

אייאקס עובדת קשה בתקופה האחרונה כדי להחתים את טן האח על חוזה חדש. ברור לכולם שהעונה הזו לא עשתה שם רק לצעירים, אלא גם למאמן בן ה-49. עונה כזאת, הופכת מאמן למבוקש, בדיוק כמו שקרה לפיטר בוס אחרי שהוביל את אייאקס לגמר הליגה האירופית ב-2017. שמו של טן האח כבר הוזכר אצל קבוצות פריירליג בכירות כמו צ'לסי למשל. האם הטיפוס המיוחד יכול לעשות את קפיצת המדרגה?

"אריק הוא אריק, נשאר נאמן לעצמו וזו הסיבה שהוא הגיע כל כך רחוק. הוא נקי והולך בדרך שלו, רק כך אפשר להחזיק מעמד זמן רב בכדורגל", סבור החבר הטוב רוטן. "תסתכלו על הידינק, ואן חאל ואדבוקאט. כולם נשארו נאמנים לעצמם. זה נכון גם לגבי אריק והגישה שלו".

הידינק, ואן חאל ואדבוקאט כבר בשלהי קריירת האימון שלהם והכדורגל ההולנדי לא הצליח לפתח בשנים האחרונות מאמן בכיר תקע יתד לאורך זמן בטופ. טן האח יכול להיות האיש שיעשה את זה ואולי יום אחד, גם התמונה שלו תהיה תלויה לצד השמות ההיסטוריים במשרד של מאמן אייאקס.


"אריק הוא אריק, נשאר נאמן לעצמו וזו הסיבה שהוא הגיע כל כך רחוק" (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי