הרבה יותר מכדורגל: 5 המשחקים הגדולים בין ברזיל לארגנטינה

ליאו מסי, רונאלדיניו
ליאו מסי, רונאלדיניו | Shaun Botterill/Getty Images

רגע לפני שהיריבות הגדולה ביבשת תכתוב פרק נוסף, זמן טוב להיזכר במפגשי העבר בין שתי האימפריות: מקאניג'ה שהדיח את הסלסאו בשמינית גמר המונדיאל, דרך דרמת הענק בחסות אדריאנו ועד הגמר ב-2007

(גודל טקסט)

קשה להסביר מה הופך את היריבות הספורטיבית בין ארגנטינה לברזיל לכל כך גדולה ואינטנסיבית, כך שכל עימות ב"קלאסיקו של דרום אמריקה", גם מפגש ידידות, הוא כזה שאסור להפסיד בו. לא מדובר בעוד משחק – השחקנים מרגישים את הצורך להתעלות, המזג החם והתשוקה הלטיניים גורמים לרמת התחרותיות וההקרבה על כר הדשא לעלות מדרגה וגם האוהדים דורשים מנבחרתם לנצח ומחכים להזדמנות לחגוג על היריבה.

לאורך ההיסטוריה, המשחקים בין הצדדים סיפקו אינספור דרמות גדולות ואירועים זכורים. מעבר לשכנות הגאוגרפית בין שתי המדינות, ייתכן כי שורש היריבות נטוע ברצון של כל אחת לראות בעצמה כאומת הכדורגל. הרי כל אחת מהן היוותה לאורך השנים פס ייצור לשחקנים המוכשרים ביותר במשחק וגידלה בכל דור שחקנים שנחשבו למובילים בענף: מראדונה, מסי וקמפס הם חלק מהשמות הגדולים בתולדות האלביסלסטה, בעוד פלה, רונאלדו וניימאר מעטרים את ההיסטוריה של הסלסאו.

קרב הענקיות של היבשת הדרומית יזכה לפרק נוסף, כאשר ברזיל תארח לעיני הקהל הביתי את ארגטינה בחצי גמר הקופה אמריקה (03:20, שידור ישיר בספורט1), וזו הזדמנות טובה להיזכר בחמישה מהמפגשים הגדולים בכל הזמנים בין שתי האימפריות:

ברזיל 1:3 ארגנטינה, שלב הבתים השני, מונדיאל 1982: דייגו מראדונה קורס במונדיאל הראשון שלו
ארגנטינה הגיעה לטורניר כאלופת העולם. ברזיל של אותו מונדיאל נחשבת עד היום לנבחרת הכי טובה שלא זכתה בגביע, אך באותו מפגש היא שטפה את המגרש והייתה פשוט גדולה על היריבה. זיקו, ז'רזיניו וג'וניור הבקיעו את שערי הניצחון, אבל מראדונה, במונדיאל הראשון שלו בקריירה, סיפק את הרגע הכי זכור מאותו משחק: בדקה ה-86, מספר 10 התקשה להכיל את התבוסה והוא בעט בפרעות במבושיו של ז'ואאו בטיסטה, מה שהוביל להרחקתו המידית ולפרידה אכזרית מהטורניר.


דייגו מראדונה קורס במונדיאל הראשון שלו (BONGARTS/Gettyimages)

ארגנטינה 0:1 ברזיל, שמינית גמר מונדיאל 1990: קאניג'ה מדיח את ברזיל על רקע תקרית "המים הקדושים"
גם כאן הגיעה ארגנטינה כאלופת המכהנת, אבל את שלב הבתים היא צלחה בקושי ועלתה מהמקום השלישי. הברזילאים לעומת זאת ניצחו את שלושת המשחקים שלהם והגיעו למפגש כפייבוריטים ברורים. העימות הוכרע על ידי מראדונה, שבתור שחקן נאפולי הרגיש בבית באותו מונדיאל שהתקיים באיטליה. בדקה ה-82 הוא ביטל בגאונות חמישה שחקנים והשאיר את קלאודיו קאניג'ה באחד על אחד עם השוער טפארל. החלוץ חלף על פניו וכבש את שער הניצחון היקר שהעלה את ארגנטינה לרבע הגמר.

אבל רגע מאוד שנוי במחלוקת התרחש הרבה לפני השער: על סף סיומה של המחצית הראשונה, פדרו טרוגליו הארגנטיני ספג עבירה ורופאי הנבחרת נכנסו לטפל בו, כשהם נושאים בקבוקי מים המסומנים בצבעים שונים על מנת לאפשר לשחקנים להתרענן מהחום הכבד, ואז אירע הרגע אשר רבים טוענים כי שינה את גורל המשחק. מגנה של ברזיל ברנקו התכבד בלגימה מאחד הבקבוקים של יריביו ומאותו רגע הוא חש בסחרחורת, בחילה ופשוט לא הצליח לעמוד על הרגליים.

14 שנים אחרי, מראדונה התוודה בראיון על כך שהוא ידע שאותו בקבוק הורעל ואף ייחס למאמן הלאומי דאז קרלוס בילארדו את תכנון המזימה, אם כי נשיא ההתאחדות הארגנטינית המנוח, חוליו גרונדונה, הפריך את הווידוי של מראדונה בטענה שהדברים נאמרו "בזמן שהוא לא היה שפוי בדעתו".


שער הניצחון של קלאודיו קאניג'ה נגד ברזיל (STAFF/AFP/Getty Images) 

ארגנטינה 2:3 ברזיל, בית הגמר של הקופה אמריקה 1991: מהמפגשים האלימים בקלאסיקו של דרום אמריקה
לא תלוש מן המציאות שמספר הכרטיסים האדומים במשחק כדורגל יהיה זהה למספר השערים שהובקעו בו, אבל בהחלט אירוני להגיד את זה על משחק שנרשמו בו חמישה כיבושים. ארגנטינה וברזיל נפגשו על אדמת צ'ילה במשחק הראשון בבית הגמר של הטורניר היבשתי והדם הרע בין הצדדים, על רקע אירועי המונדיאל שנה לפני כן, שחרר את הרסן על הדשא. עימות פיזי בין קאניג'ה למאזיניו הביא להרחקתם של השניים לאחר חצי שעה של משחק, הנריקה ומרסיו סנטוס ראו את הכרטיס האדום במחצית השנייה וקארקה הברזילאי נזרק גם הוא לחדר ההלבשה, דקות ספורות לאחר שעלה מן הספסל.

צמד של דריו פרנקו ושער נוסף של גבריאל באטיסטוטה גברו על שערים של ברנקו וז'ואאו פאולו בצד השני והביאו את הניצחון לארגנטינה, שהמשיכה משם לתיקו עם צ'ילה וניצחון נוסף על קולומביה בדרך לזכייה בקופה אמריקה.

ברזיל 2:2 ארגנטינה (2:4 בפנדלים), גמר הקופה אמריקה 2004: אדריאנו קוטל את החלום הארגנטיני
בהדרכתו של מרסלו ביילסה, האלביסלסטה הציגה יכולת נהדרת בקופה אמריקה של אותה שנה. בגמר התייצבה מולה נבחרת ברזיל, ללא רונאלדו ורונאלדיניו. ססאר דלגאדו כבש בדקה ה-87 את השער שהעלה את ארנטינה ל-1:2 וקירב אותה מרחק פסיעה מקטיעת בצורת התארים, שהתארכה עוד הרבה מאז. קרלוס טבס וחבריו להתקפה לקחו את הכדור לדגל הקרן בניסיון למשוך זמן ולייאש את היריבים, אבל במהלך האחרון של המשחק, כדור ארוך לרחבה נפל לרגליו של אדריאנו. החלוץ שכיכב באינטר באותם ימים הקפיץ לעצמו ושלח טיל אל הרשת, איזן את התוצאה וכפה הארכה. בפנדלים, ברזיל ניצחה 2:4 וחגגה על חשבון היריבה הגדולה.


שחקני ברזיל בטירוף בגמר 2004 (MARTIN BERNETTI/AFP/Getty Images)

ברזיל 0:3 ארגנטינה, גמר הקופה אמריקה 2007: ניצחון האנדרדוג
שלוש שנים לאחר האכזבה בפרו, ארגנטינה קיוותה להשיג תיקון ולצאת עם הגביע. עם שחקנים כמו חואן רומן ריקלמה, חאבייר מאסצ'רנו, אסטבן קמביאסו, רוברטו אז'אלה, חאבייר זאנטי וכמובן – ליונל מסי, הנבחרת של אלפיו באסילה שטפה את כל יריבותיה בטורניר והגיעה פעם נוספת למשחק המכריע כמועמדת הברורה לניצחון. גם לטורניר בוונצואלה הגיעה ברזיל בסגל חסר, אולי אחד האפורים שלה אי פעם לטורניר גדול. אבל הסלסאו ממש לא התכוונה לראות בעצמה אנדרדוג בהתמודדות וכבר לאחר 4 דקות ז'וליו בפטיסטה העלה אותה ליתרון. ארגנטינה לא הצליחה לצאת מההלם והברזילאים הציגו משחק הגנתי אגרסיבי ויעיל, בצלמו של המאמן דאז דונגה. חמש דקות לפני ההפסקה, אז'אלה הבקיע שער עצמי שהעמיק את המשבר ובמחצית השנייה דני אלבס גזר סופית על האלביסלסטה להישאר ללא תואר בידיים, במה שהיה הגמר הראשון שבו מסי הפסיד במדי הנבחרת, מתוך הארבעה שהכתימו בגדול את הקריירה של הפרעוש.


שחקני ארגנטינה שבורים (ALEJANDRO PAGNI/AFP/Getty Images) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי