בעל הבית השתגע: מאמן קלוז' דן פטרסקו הוא ההיפך הגמור מאיביץ'

דן פטרסקו
דן פטרסקו | Epsilon/Gettyimages

הוא מתפרץ על שופטים, שחקנים ועיתונאים, מכין תירוץ לכל הפסד ולכל כישלון ומרוצה מ-0:0 ביתי, ולמרות הצעות המיליונים הסכים לחזור לרומניה. ענבל מנור על האיש הצבעוני אותו יפגוש מאמן מכבי ת"א על הקווים הערב

(גודל טקסט)
כריסטיאן פאנין היה מגן לא רע. הוא שיחק בקלוז' במשך תשע שנים ואפילו רשם שתי הופעות בנבחרת רומניה. אחרי הפרישה, הוא נשאר במערכת ומונה למנהל הקבוצה. במסגרת התפקיד הוטלה עליו משימה חשובה: תוך כדי המשחק הוא "שומר הראש" של דן פטרסקו – תפקידו לדאוג שהמאמן לא יאבד את הראש ויעשה מה שהוא תמיד עושה – משהו משוגע.


במשחק הגומלין מול אסטנה, עלה לדן הפטרסקו לראש והוא רץ לכיוון כר הדשא בצעקות לעבר השופט האוסטרי שלא שרק לפנדל לזכות קבוצתו. אחריו רץ פאנין, כמו בימיו היפים, אחד בידו וצעק: "דן, דן, דן", כשהוא מנסה למשוך את המאמן פנימה. פטרסקו ההמום הסתובב והרחיק בכוח את המנהל ממנו. הסרטון הפך כמובן לוויראלי. פטרסקו, שיפגוש הערב (רביעי) את מכבי ת"א בסיבוב השני של מוקדמות ליגת האלופות, דואג לתחזק את תדמית המשוגע. והאמת, הוא ההצגה הכי טובה בעיר.




הוא חבר בכיר בדור הזהב של הכדורגל הרומני שהגיע לשיאו במונדיאל 1994. הוא הגיע לגמר אירופי עם סטיאווה הגדולה, שיחק באיטליה, כיכב בצ'לסי ואף קרא בשמה לאחת מבנותיו. קריירת האימון שלו קיבלה בוסט כשהוביל את אוניראה הקטנה לאליפות לפני עשור. הוא המשיך לחמש שנים ברוסיה ומשם החל לדלג בין חוזי עתק בקטאר, באמירויות ובסין (שם זכה בגביע עם ג'יאנגסו סונינג), קדנציה קצרצרה נוספת בקרסנודאר והפרויקט בקלוז'.


אחרי עוד הרפתקה קצרה ולא מוצלחת, הפעם באל נאסר, פטרסקו חזר לרומניה בקיץ 2017 והוביל את קלוז' לאליפות ראשונה אחרי שש שנים. מיד בתום העונה הוא עזב לטובת חוזה מיליונים בגוויז'ו הסינית. קיבל קבוצה במקום האחרון ולא הצליח להשאיר אותה, אבל גרף למעלה משני מיליון יורו על כמה חודשי עבודה. בלעדיו קלוז' התבזתה מול דודלאנג' בפלייאוף מוקדמות הליגה האירופית, החליפה שלושה מאמנים עד שהמושיע חזר במרץ והוביל את הקבוצה לאליפות שנייה ברציפות. הפעם הוא הבטיח שלא יעזוב, למרות שההצעות ממקומות שמשלמים במיליונים ממשיכות לזרום.


כדי לנסות להיאבק על כרטיס לשלב הבתים, ביקש פטרסקו מההנהלה להשתמש בבונוס האליפות שלו – על סך מיליון יורו – בחיזוק הסגל. על הדרך עשה מהפכה. כל מי שלא בא לא טוב בעין, הלך הביתה. כמו למשל הבלם ההונגרי אדם לאנג. "הוא לא שיחק אצלי כי בכל משחק שראיתי ב-DVD הוא עשה טעות. בפעם הראשונה בחיי כמאמן בא אליי שחקן ואמר שהוא לא רוצה לצאת למחנה אימונים. זה לאנג".


פטרסקו.
פטרסקו. "מסוג המאמנים ששחקנים עושים הכל כדי לשמח אותם" (Epsilon/Gettyimages)


לפטרסקו יש פה גדול והוא משתמש בו שוב ושוב. הוא מדבר בישירות לשחקנים ומול התקשורת. "הוא תמיד מתלונן ותמיד לא מרוצה. קשוח, אבל הוגן עם השחקנים ושחקנים אוהבים אותו. מסוג המאמנים ששחקנים עושים הכל כדי לשמח אותם", טוען עיתונאי רומני. "יש לו אישיות חזקה, אבל הוא מטורף שעושה דברים משוגעים כל הזמן ובמיוחד נוהגל להשתולל על הקווים".


ברומניה מספרים שבמהלך מחנה האימונים בקיץ האחרון, פטרסקו לא אהב את ההופעה באחד המשחקים והשתולל: "אני לא יודע איפה אתם, אבל אתם לא שחקני כדורגל. בגלל זה הפסדתם לדודלאנג'. ילדים, חבורה של כוסיות. זה לא כדורגל. מכירים טיקי טאקה? אנחנו עושים את זה הפוך". המגן הימני אנדריי פטלאו, שבכלל לא שיחק באותו משחק בגלל פציעה, חטף ממנו גם הוא שלל קללות עסיסיות.


"הוא מפעיל לחץ בלתי פוסק על השחקנים ודורש מהם ניצחון בכל מחיר", ממשיך העיתונאי. "לא אכפת לו שהקבוצה תשחק חרא, העיקר לנצח. תמיד אומר שמבחינתו 0:0 זו תוצאה מושלמת. אצלו קודם הגנה ואז לנסות להבקיע". על המנטרה הזאת, אגב, חזר פטרסקו גם לקראת המשחק נגד מכבי תל אביב. "0:0 תהיה תוצאה טובה. אמרתי לשחקנים שבמשחקים באירופה הכי חשוב לא לספוג בבית", אמר לקראת ההתמודדות.


קלוז' בניצחון על אסטנה. פטרסקו הנמיך את הציפיות (טוויטר)
קלוז' בניצחון על אסטנה. פטרסקו הנמיך את הציפיות (טוויטר)


מעבר להיותו מאמן קשוח, שדורש משמעת טקטית ומאמין בהגנה, פטרסקו נחשב ברומניה לבכיין גדול. התירוץ אצלו, מספרים, תמיד מוכן מראש. והוא אף פעם, אבל אף פעם לא מרוצה. ובכלל הוא פרובוקטור לא קטן. למשל, לפני אסטנה טען שהסיכוי שקבוצה ללא דירוג תעבור ארבעה סיבובים בדרך לשלב הבתים נמוך וכך דאג להנמיך עוד קצת את הציפיות. זה עבד. הוא פגש יריבה עדיפה במשבר, למד אותה היטב וחלף על פניה.


אגב, לא רק עם השופט הספיק פטרסקו להתעמת בסיבוב הקודם, אלא גם עם המתורגמן שתרגם את דבריו לעיתונאים הקזחים. פטרסקו שדובר רוסית קלט טעות של המתורגמן, נאנח, תפס את הראש בהפגנתיות ואז דרש מדובר קבוצתו לא לענות על שאלות מעיתונאים קזחים. כשסיים את דבריו אמר לנוכחים: "הוא לא יודע לתרגם".


מסיבת העיתונאים לפני מכבי ת"א הפכה לעוד מפגן פטרסקו טיפוסי. קודם כל, הוא תקף את התקשורת שלטענתו לא עושה לו חיים קלים: "אם נפסיד, אנחנו טיפשים. אם ננצח, היריבה חלשה. כולכם שכחתם מי אלופת רומניה בשנתיים האחרונות כי בטלוויזיה אתם מדברים רק על קבוצות אחרות. יהיה טוב אם נקבל יותר כבוד".


איביץ'. פטרסקו יודע למה מכבי ת
איביץ'. פטרסקו יודע למה מכבי ת"א מסוגלת (אודי ציטיאט)


גם התירוצים כבר מוכנים. פטרסקו טען שכמעט לא התכונן לאלופה הישראלית, אך הפגין שליטה מוחלטת במצב הסגל: "היה לי הרבה זמן ללמוד את אסטנה וידעתי עליה הכל. לגבי מכבי, היה לי קשה. לא רציתי לראות שום משחק שלה לפני משחק הליגה האחרון שלנו. זה מורכב כי מכבי קבוצה שמשנה את השיטה וההרכב. אני לא יכול להגיד אם היא טובה מאסטנה, אבל זה מועדון גדול וחזק. יש למכבי 12 שחקנים מנבחרת ישראל, אז למעשה אנחנו משחקים נגד נבחרת לאומית. יכול להיות שהם ישחקו עם חמישה בהגנה אחרי שבהכנה שיחקו עם ארבעה. היה קשה לקבל תמונה מהסופרקאפ כי שיחקו שם מחליפים".


המאמן המופרע מחכה לוולדימיר איביץ' המאופק. למה צריך לצפות? קבוצה הגנתית וקשוחה שתעשה הכל כדי לא לספוג, השתוללויות בלתי פוסקות על הקווים וטענות לגבי שופטים. "ראיתי שבישראל יש VAR, אבל ברומניה? חלילה", שלף פטרסקו עוד דובדבן. "מול אסטנה כמעט עפנו כי שופט לא ראה נבדל של שני מטר. הוא לא ראה מה שלא רצה לראות ומה אני יכול לעשות כמאמן? לחפש עבודה אחרת? VAR זה דבר טוב. לליגה הרומנית ולליגת האלופות". איביץ', ראה הוזהרת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי