עונש משחק הרדיוס בכדורגל הישראלי הפך למושג שגור בבתי הדין של ההתאחדות לכדורגל בישראל ולאיום הכמעט אולטימטיבי על המועדונים. אבל הוא גם מצליח להכעיס אוהדים רבים שלתפיסתם, מדובר בעונש שבמרבית המקרים גורם נזק לכולם ולא מצמיח אף תועלת. כך למשל, האוהדים עצמם מתוסכלים משום שהם חשים שהם נענשים בגלל קומץ, מועדון הכדורגל ניזוק כלכלית, ואפילו הגורם המעניש, ההתאחדות לכדורגל, ניזוק שכן הכנסותיו ממכירת כרטיסים נפגמות באופן קשה.



עונש משחק רדיוס הוא עונש שבו קבוצה מחויבת לקיים משחק בית שלה במגרש הנמצא לפחות במרחק מסוים ממגרשה הביתי. עונשי הרדיוס מתחלקים לשלושה סוגים: עונש רדיוס עם קהל; עונש רדיוס ללא קהל; ועונש רדיוס לקהל בלבד. “'זה עונש פרימיטיבי כי מי שניזוק אלה רק האוהדים השפויים”, מסביר שמעון חמו, אוהד מכבי חיפה, “ולא אותם עשרות שבגללם מקבלים המועדונים את העונש המגוחך הזה”.



המחאה שקמה בשבוע האחרון נגד הטלת עונשי רדיוס על קבוצות כדורגל בישראל הצליחה לאחד גם את המתונים וגם את הקיצונים מבין אוהדי הכדורגל. המהומה פרצה לאחר שבית"ר ירושלים עמדה לדין בפני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל בעקבות האירועים האלימים במשחק מול בני סכנין בחודש שעבר. בכתב האישום שניסח תובע ההתאחדות לכדורגל הואשמה בית"ר בקריאות גזעניות, בהשלכת כוס שתייה ובפריצה לדשא של בלתי מעורבים. העונש שקיבלה הקבוצה נקבע למשחק רדיוס אחד בפועל. ריצוי העונש הוא מיידי, ולכן נקבע כי במשחק הבית מול מכבי חיפה שנערך אתמול, בית"ר תארח את הירוקים מהכרמל מחוץ למגרשה הביתי, אצטדיון טדי בירושלים. בבית"ר הודיעו מיד באותו מעמד כי בכוונתם לערער. יש לציין כי עונש דומה הושת גם על יריבתה באותו משחק, בני סכנין.



"הוא לא ממצמץ". טביב. צילום: עדי אבישי
"הוא לא ממצמץ". טביב. צילום: עדי אבישי



בעקבות ההודעה הזו, כאמור, ערערה בית”ר לבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, אבל הערעור נדחה. אז הודיע בעלי הקבוצה, אלי טביב, כי לאחר התייעצות עם המשטרה, ומכיוון שהברירה היחידה שיש לו היא לארח באצטדיון המושבה בפתח תקווה, אך קיים חשש לשלום הציבור ולאוהדי שתי הקבוצות, ולכן בית”ר ירושלים לא מקבלת על עצמה אחריות ומתכוונת שלא להופיע למשחק. למחאה הצטרפו גם אוהדי בית”ר ירושלים, לרבות ארגון “לה פמיליה” הקיצוני. עמותת האוהדים של בית"ר, שיש לה מניות במועדון, פרסמה הודעה משלה שבכוונתה לתבוע את גורמי האכיפה בהתאחדות לכדורגל: "בכוונתנו לפעול עצמאית ובאמצעים משפטיים לייצוג האינטרסים של המועדון שהיא מבעליו ושל אוהדי הקבוצה. העמותה תפעל לגיבוש תביעה נגד ההתאחדות, תובע ההתאחדות, מנהלת הליגות, בתי הדין והדיינים על אפליה אסורה, קיפוח, נזקים כספיים, נזקים תדמיתיים ועוינות עקבית".



למרות ההודעות של בית”ר, מנהלת הליגות לכדורגל עדכנה ביוזמתה כי משחק רדיוס מול מכבי חיפה ייערך באצטדיון המושבה בפתח תקווה, מה שגרר פולמוס וחילופי האשמות בין המנהלת לבית"ר. חלק מאוהדי בית"ר שתמכו בטביב הבטיחו לזרוע הרס במהלך המשחק ולפניו. במקביל הועברו איומים נגד ראשי ההתאחדות, וזו הגישה תלונה במשטרה. "אני קורא לכל קהל האוהדים להפגין איפוק ולהימנע מכל גילויי אלימות, פיזית או מילולית, לרבות איומים על חיי אדם", קרא טביב בתגובה. "המחאה היא לגיטימית וגם זכות הבעת הדעה כגון הפגנות מסודרות ומאושרות, אך אין בשום צעד מצד המועדון או מצדי לתת הסכמה או אישור לצעדים שאינם לגיטימיים ו/או אינם חוקיים".



למחאה הצטרפו גם אוהדי מכבי חיפה, שגם לה נקבע עונש של משחק רדיוס בשל השלכת האבוקות במשחק מול הפועל עכו. מכבי חיפה צפויה לארח את הפועל תל אביב באצטדיון בנתניה במחזור הליגה הקרוב. אתמול נערך דיון בבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל בערעור של מכבי חיפה בעקבות עונש משחק הרדיוס שהוטל עליה. "לכלי הענישה הזה כבר מזמן אין מקום בכדורגל הישראלי, ואנו ניאבק בכל דרך שתידרש עד אשר יבוטל חוק עונשי הרדיוס בכדורגל הישראלי", נכתב בהודעה שפרסמו הקופים הירוקים, ארגון האוהדים הגדול והמסודר בישראל השייך לאוהדי מכבי חיפה.



"הזדמנות פז"


לא אחת עורר עונש משחק הרדיוס מחאה ציבורית, אבל מעולם לא יצאו נגדו בצורה דרמטית כל כך כפי שקרה השבוע. יחד עם זאת, המחאה שהתחוללה בעבר נגד העונש גרמה למועדונים לשריין את עצמם משפטית. כך למשל, במכבי חיפה הובהר בעת רכישת המינוי כי במקרה שייגזר עונש רדיוס על הקבוצה שימנע מקהל בעלי המינויים לצפות במשחק, אין זו אחריות המועדון לפצות את בעל המינוי.



לגל המחאה הנוכחי הצטרפו גם אוהדי הכדורגל הרגילים, שברוב ימות השנה סולדים מהגרעין האלים של אוהדי בית"ר ירושלים, וגם הם הצדיקו את הצעד של בעלי הקבוצה. "אני תוהה מי המציא את עונש הרדיוס", אמר נתן לוי מירושלים, אוהד ותיק של הקבוצה. "הוא אולי היה מתאים פעם כשלא ניתן היה להתנייד בקלות, אבל היום, כשכל אוהדי בית"ר יכולים להגיע לכל מקום בארץ, איזה ערך יש לו?".



"יש כמה עשרות אוהדים שעושים נזק, וכל עשרות האלפים האחרים בוכים", אמרה גם ירדנה אמויאל, אוהדת של הקבוצה. "עונש הרדיוס לא מתאים כשיש כל כך הרבה אוהדים", הוסיפה גם נאווה, קיבוצניקית מהצפון ואוהדת הקבוצה. "הוא יוצר סכנה, ולכן לפעמים צריך להפעיל שיקול דעת בהחלטות נגד מועדונים שעוצמת הקהל שלהם מוכחת".



"זה כבר הפך לעניין ציבורי שגלש מעבר למשחק הנקודתי בין בית"ר למכבי חיפה", אומר גורם משפטי שמעורה בתחום.


"זה הפך לדיון ציבורי שעוסק בשאלה הכי חשובה: האם יש לבטל את עונשי הרדיוס ולהציב חלופה שתרתיע אוהדים אלימים להמשיך להתנהל בגזענות", אומרת עו"ד רותם רזאל, אוהדת כדורגל.



רוח גבית. שחר. צילום: עדי אבישי
רוח גבית. שחר. צילום: עדי אבישי



לטענת אוהדי הכדורגל, עונש הרדיוס אינו מידתי. לפי נתונים שסיפקה בית"ר על סמך משחקי עבר בין שני המועדונים, במשחק באצטדיון טדי מול מכבי חיפה כל הכרטיסים – 30 אלף מושבים - היו יכולים להימכר. באצטדיון המושבה, לעומת זאת, יש מקום לכל היותר ל־11 אלף צופים. בעיצומה של המחאה טביב הרחיק לכת ואף הסכים לארח את המשחק באצטדיון החדש של מכבי חיפה, יריבתה באותו משחק, שם ניתן לאכלס 30 אלף צופים. אלא שלפי התקנון, החובה היא לקיים את המשחק במגרש ניטרלי בכיוון מגרש הבית של היריבה, אבל אסור לקיים אותו במגרשה של היריבה. בנוסף, הקבוצות האחרות שנאבקות מול חיפה על כרטיס לאירופה טענו כי החלטה כזו, אם תתקבל על ידי ההתאחדות, תפגע בתחרות ההוגנת ביניהן.



בשלב הזה הגיע הטוויסט בעלילה מכיוונו של יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה והאיש הכי חזק בכדורגל הישראלי, שטרף את הקלפים בהודעה דרמטית והודיע כי "אם בית"ר לא תופיע למשחק, גם אנחנו לא נופיע". לדברי מקורביו, שחר קיבל את ההחלטה אחרי שערך סבב שיחות עם אנשיו. טביב ראה בהודעתו של שחר רוח גבית והוציא הודעת תודה מיוחדת לשחר, שבה נכתב: "שחר הוכיח כי עתיד הכדורגל הישראלי עומד לנגד עיניו ובראש מעייניו... הגיע הזמן להתייחס למועדונים ולבעליהם אשר משקיעים ממיטב כספם ומרצם לטובת ציבור אוהדי הכדורגל בארץ בכבוד הראוי לו. אנו מאמינים כי מדובר בהזדמנות פז לצאת לדרך חדשה, נכונה וראויה לכדורגל הישראלי", הוסיף טביב בניסיון להאיץ בכולם להגיע לנוסחה שתוביל מהלך למיגורו של עונש משחק הרדיוס.



"מחוזקים יותר"


בינתיים, גורמים בהתאחדות ובמנהלת המשיכו להפעיל על טביב לחץ לחזור בו מההחלטה. בנימוק של חשש לביטחון הציבור, עתרה בית"ר ירושלים לבית המשפט המחוזי בלוד לקבלת צו מניעה דחוף למשחק מול מכבי חיפה. בדיון שנערך שלשום דחה השופט את העתירה. "ברור לגמרי שהכל כאן זה כסף


ושטביב לא יבלבל את המוח", אמר פרשן הספורט אריה מליניאק בתוכנית הספורט של "רדיו ללא הפסקה". "הוא יודע שבירושלים הוא היה מוכר 30 אלף כרטיסים, ואילו במושבה שליש מזה. כל הסיפור זה רק כסף". "לא משנים את התקנון תוך כדי תנועה", אמר גם שדרן הספורט מאיר איינשטיין בתחנת הרדיו.



עוד לפני החלטת בית המשפט התכנסו ראשי הכדורגל בישראל למה שהוגדר "ישיבת חירום של הכדורגל הישראלי". תוך כדי הדיון הגיעה ההודעה מבית המשפט על דחיית בקשתה של בית"ר. אז מיהרה בית"ר להוציא הודעה חד־משמעית כי היא לא מתכוונת להופיע למשחק למרות החלטת בית המשפט.


במקביל החל מהלך מובהק לריכוכו של טביב, שצלח לאחר ששחר אמר לו כי התקבלה החלטה במנהלת שלפיה בתוך חודש ימים ישונה תקנון הענישה וסוגיית עונשי משחקי רדיוס במרכזו, ויימצאו חלופות אחרות לנקיטת צעדי משמעת. תרמה לכך גם החלטת המשטרה לקחת אחריות על המשחק. "עונש הרדיוס יסולק מהעולם", אמר אחד מנציגי הקבוצות, "וזה הישג של טביב ושחר".



"לא משנים את התקנון תוך כדי תנועה". איינשטיין. צילום: עדי אבישי
"לא משנים את התקנון תוך כדי תנועה". איינשטיין. צילום: עדי אבישי



"מזלנו ששחר וטביב הלכו יד ביד, כי אם יואב כץ, אשר אלון או מוחמד אבו יונס (בעלים או ראשי קבוצות קטנות – י"ה) היו מקימים את הקול הזועם שלהם, אף אחד לא היה מסתכל לכיוון שלהם", אמר אחד הבעלים של הקבוצות הקטנות. שעות אחרי תום הישיבה יצאה ההודעה הרשמית של בית"ר שלפיה הוחלט לקיים את המשחק באצטדיון המושבה, ובית"ר תופיע להתמודדות.



"מכאן אנו יוצאים מחוזקים יותר להמשיך הלאה ולהגשים את מטרתנו", אמר טביב. "חזרתי בי מהחלטתי שלא להופיע למשחק רק לאחר שראיתי כי ישנה התגייסות, ויותר מכך ההתחייבות של אנשי המנהלת ואנשי ההתאחדות לשינוי התקנון על מנת למזער פגיעה במועדונים. בכך אני רואה את ההישג הגדול של השבוע האחרון".



"טביב מנהל את הכדורגל בדרכו שלו ומוביל מהלכים", אמרה לבנה, אוהדת של בית"ר ירושלים ומכבי חיפה מראשון לציון. "הוא לא ממצמץ וזה טוב. למזלו, הוא קיבל תמיכה משחר שסייעה לו. שניהם יחד הצליחו להביא לשינוי בעיוות הזה שנקרא עונש רדיוס". אך האם המחאה אכן תצליח להביא לשינוי בתקנון ולביטולו של עונש משחק הרדיוס בעולם הכדורגל בישראל? ימים יגידו.