מועצת העיר בת ים אישרה אתמול ברוב של 20 נגד שניים (שלושה נעדרו) את פרויקט בניית האצטדיון של הפועל ת"א בעיר, אך הסיכוי שהמיזם יהפוך למציאות שואף לאפס. מעיון במסמכים מתברר כי נציגים של חברת "סופרמאטיסט, ניהול אומנות בע"מ", יצרו קשר עם ראש העיריה, יוסי בכר, ועם מנכ"ל העירייה, ארז פודמסקי, בסוגיית הקמת האצטדיון. בשיחות סוכם כי העירייה תקצה לחברה 90 דונם בגוש 7122, שבו ממוקם האצטדיון העירוני של בת ים שגובל בבית העלמין. לפי ההצעה תקים סופרמאטיסט, אצטדיון המכיל 24 אלף מושבים, לפי התקנים המקובלים בפיפ"א ובאופ"א. בתמורה, תוכל העירייה להשתמש ביתרת השטח שיישאר אחרי הקמת האצטדיון לבניית נכסים מניבים.



בהצעה סוכם על 25% מהשטח לבניית נדל"ן מסחרי, וב-75% הנותרים ייבנה נדל"ן למגורים (דירות להשכרה). ההכנסה מהנדל"ן ומהאצטדיון תהיה של סופרמאטיסט ל-25 שנה, ובתום תקופת הזיכיון ישובו האצטדיון ומתחמי הנדל"ן לחזקת העירייה. הנתון המפתיע בעסקה הזו היה התנאי העיקרי במכרז, לפיו רק מועדון כדורגל יוכל להשתתף בו - על אף שמדובר במיזם נדל"ני. וכך הייתה סופרמאטיסט, ניהול אומנות בע"מ, שמעורבת בבעלות על הפועל ת"א בכדורגל, היחידה שניגשה למכרז. בכל המסמכים שהוגשו למומחים חיצוניים לא מוזכרת הפועל ת"א ו/או בעליה אמיר כבירי. השם היחיד שמוצג בתכנית העסקית להקמת המיזם הוא אבי ביזרמן, שותף בחברת Blk&Company.



חברת טלדר ייעוץ ובקרה, שבדקה את התכנית העסקית, לבקשת מנכ"ל העירייה, ארז פודמסקי-שקד, כתבה ב-3 ביולי את הדברים העיקריים הבאים: סופרמאטיסט התחייבה להשקיע בפרויקט 895 מיליון עד 977 מיליון שקל; התרחיש האופטימי של הקמת המיזם יהיה 828-896 מיליון שקל.



התרחיש הפסימי יהיה 931 מיליון עד מיליארד שקל; התרחיש הפסימי להפסד תפעולי של האצטדיון יהיה 16.1 מיליון שקל בשנה, בעוד התרחיש האופטימי יהיה הפסד של 10.5 מיליון שקל בשנה; ולבסוף, סופרמאטיסט בע"מ מתחייבת לממן 30% מעלות הפרויקט, ואת היתרה תממן השקעה מהון זר.



לדברי אלי יריב, חבר אופוזיציה מסיעת "בת ים 1", שכחו לציין עוד משקיעים. "בפני המועצה לא הופיע אף אחד מהיזמים. מנכ"ל העירייה ייצג את היזמים, אבל שכחו לומר לנו שהטוטו מממן 30% מהעלות המוסכמת, ובנוסף יש משקיע זר שמוכן להשתתף ב-150 מיליון שקל, אם האצטדיון יקרא על שם אביו. נאמר לנו שעלות הקמת האצטדיון לבדו היא כ־500 מיליון שקל. שאר הכסף זה בניית הנדל"ן".



האם סופרמאטיסט מצרפת ערבויות בנקאיות להשלמת העסקה בזמן שנקבע, שש שנים לבנייה?


"לא משהו מיוחד. חצי מיליון שקל, זו כל הערבות שלהם, איני יודע אם זו ערבות בנקאית. לא הציגו בפנינו אפילו תכנית מתאר. פשוט הביאו את ההצעה שנאשר, וזהו".



היו התנגדויות?


"כן. ש"ס, שכוללת ארבעה חברי מועצה, דרשה שלא יהיו משחקים בשבת. לדרישה הצטרפו גם שאר המפלגות הדתיות, והיא התקבלה מיד".



אתה וששון אליהו מהליכוד התנגדתם שהעסקה תכלול בנייני מגורים, מדוע?


"בת ים היא עיר צפופה, לא חסרות לנו דירות. חסר לנו שטח מניב של נדל"ן עסקי, בתי משרדים וכו'. קיימת בכלל הצעה של משרד הפנים לאחד אותנו עם תל אביב. אז אליהו ואני דרשנו להוריד את הסעיף של בנייני מגורים להשקעה, והסכמנו לחלופה של 75% מהשטח הפנוי לבניית משרדים. הדרישה שלנו התקבלה".



ומה יהיה עם היזם? הרי בנייני משרדים לא מניבים הכנסה כמו מגורים.
"שמע, שטח של 100 מ"ר זה כמו חמישה קניונים. ברור שזה לא רווחי ליזם. בכלל, אני לא מבין מדוע למכרז נדל"ן פרופר לא ניגשו חברות קבלניות. מי זו הפועל ת"א, שתקבל שטח ציבורי כזה?"



לבסוף, כאמור, התקבלו ההתניות של החברים אליהו ויריב, ואין דירות. עכשיו המיזם צריך להיות מאושר ע"י משרד הפנים והוועדה המחוזית למתן רישיונות, וזה כבר הליך של כמה שנים. בנוסף, אמור ביהמ"ש העליון לדון ב-19 ביולי (בהרכב של שלושה שופטים) בעתירה שהגיש יריב לביטול הבחירות המוניציפאליות, שבהן נבחר ראש העירייה המכהן. אם תתקבל העתירה, יתקיימו הבחירות בטווח של 120 יום, דהיינו נובמבר-דצמבר השנה.



אבל מעל הכל, מרחפת השאלה איך הפועל ת"א של אמיר כבירי, שבמצב הנוכחי מתקרבת לחדלות פירעון, נכנסת למיזם נדל"ני בהיקף של כמיליארד שקל? ואיך רשות מקומית לא מבקשת ערבויות מתאימות למיזם כזה, ומסתפקת בחצי מיליון שקל בלבד? הפועל ת"א מאחרת בתשלום משכורות לעובדיה כבר כמה חודשים; פורסת מחדש את התחייבויותיה; הכנסותיה העתידיות הן תיקים באפילה, והעולם שותק. זו רק תחילת הדרך, יהיו עוד הרבה קטעים של צחוק בהמשך.