בדיוק היום לפני שש שנים, ב־2 בספטמבר 2010, ערך ערן זהבי את הופעת הבכורה שלו בנבחרת, כשהמאמן הצרפתי לואיס פרננדס נתן לו את חולצת ההרכב הראשון במוקדמות יורו 2012 מול מלטה באצטדיון רמת גן.

אתמול בשעות הבוקר, בתא הכבוד שבמעלה היציע המרכזי באותו אצטדיון ממש, עם תואר קפטן הנבחרת, ישב זהבי מול התקשורת הכתובה והמשודרת ודיבר על הכל לקראת המשחק ביום שני (21:45) מול איטליה, שיפתח את קמפיין מוקדמות מונדיאל 2018. כהרגלו, זהבי היה נינוח. כמו תמיד שידר עסקים כרגיל, ובעת הצורך גם הגניב חיוך, ושוב הרצין. קפטן, או לא קפטן? מי שלא מתרגש ברחבת העונשין כשהוא מוקף שחקני הגנה, לוקח בקלות את המשימה שהוטלה על כתפיו: לשווק את המשחק מול כוכבי־העל באצטדיון סמי עופר.
"תמיד, תמיד ישנה התרגשות לפני פתיחת קמפיין. זה כמו להתחיל דרך חדשה. יש כאן מאמן חדש, יש שחקנים חדשים, והנבחרת קצת צעירה. אנחנו שמחים להתחיל את הקמפיין הזה מול נבחרת עם מסורת לאורך שנים כמו איטליה", פתח זהבי, "כן, אנחנו יודעים שהיא פייבוריטית במשחק הזה, אבל נראה לקהל שאנחנו נבחרת אמיצה. נבחרת שלא מתייצבת למשחק כדי להתבטל. נבחרת שעושה דברים יפים". 

דברים יפים?
"לעשות תוצאות טובות. אני לא רוצה להיראות במשחק הזה נחמד. לא רוצה שנפסיד 2-0 ויגידו עלינו שהיינו נחמדים. כשאני אומר דברים יפים, אני מתכוון לנבחרת שנותנת מעצמה את הכל על המגרש. שמגלה תשוקה לאורך המשחק. אם נפסיד, אז נפסיד, אבל אני לא רוצה שזה יקרה בקלות".
זהבי, שיערוך ביום שני את ההופעה ה־32 שלו במדי הנבחרת הלאומית, ולמעשה יהיה בעל מספר ההופעות הרב ביותר מבין אלה שמתוכננים לפתוח בהרכב (רק לביברס נאתכו יותר הופעות ממנו בסגל הנוכחי), בחר את נבחרת אלבניה כדוגמה לנבחרת שהוא רוצה לראות בכחול־לבן. "לרמה הזו אנחנו צריכים לשאוף. רק ככה אפשר יהיה להצליח בקמפיין. יש לאלבניה שחקנים בהרבה ליגות באירופה, וראינו אותם במשחקי היורו האחרונים. אני נותן אותם כדוגמה משום שהם נמצאים בבית שלנו, אבל יש עוד נבחרות כאלה באירופה. אין לאף אחד ציפיות מאיתנו בקמפיין הזה, ואני חושב שאין לנו מה להפסיד בו. עובדתית, כבר ניצחנו בעבר נבחרות טובות, ואחר כך נפלנו בהמשך הדרך. אם נעשה את הכל כמו שצריך בכדורגל הישראלי, זה יגיע. אולי לא בדור שלי, אבל יגיע".
סמי עופר יהיה ביום שני מלא עד אפס מקום. לזהבי, שכובש במדי הנבחרת פחות בהרבה מהכמויות שהרגיל אותנו בהן במשחקי הליגה, יש זיכרונות נעימים מאוד מהאצטדיון שמאיר לו פנים. את שני שערי הבית היחידים שכבש במדי הנבחרת הוא השיג בסמי עופר. האחד זכור במיוחד בניצחון 0-3 על בוסניה במוקדמות יורו 2016, והשני בדיוק לפני שנה, בניצחון 0-4 על אנדורה. 
מלבד זאת כבש זהבי בעונה שעברה שער לרשת של הפועל חיפה בניצחון 0-3 ושער לרשת בני סכנין בחצי גמר הגביע. "זה אצטדיון מרגש", הוא אומר ונשמע כמו אחד שמתכוון לזה, "זה אצטדיון שאתה מרגיש בו קהל תומך. ברור שלפעמים קהל תומך גורם ללחץ, ויש לחץ, אבל ברור גם שאף אחד לא יגיע לאצטדיון עם ביטחון שאנחנו מנצחים את איטליה. אני רואה באצטדיונים אחרים בעולם תמיכה גדולה של הקהל, גם אם הנבחרת שלו לא מנצחת ולא מצליחה לעלות. התפקיד של הקהל הוא לבוא ולעודד, והתפקיד שלנו הוא לעשות על המגרש הכל במטרה להביא כבוד למדינה. ראיתי באימון ביום רביעי קהל רב שהגיע כדי לעודד. האוהדים אוהבים את הנבחרת, ואני אומר להם: קמפיין חדש - בואו נהנה ממנו". 

זהבי. "עומר אצילי עשה מהלך מצוין". צילום: יוני אריאלי

 
ב־31 משחקיו בנבחרת כבש זהבי חמישה שערים בלבד. שניים במשחקים רשמיים ושלושה במשחקי ידידות. באשר למספרים שהוא מנפק בקבוצות שלו לעומת הנבחרת, אמר זהבי: "ברור שזה לא אותו דבר, מהסיבה הפשוטה שבמכבי ת"א היינו תמיד פייבוריטים לניצחון, ובנבחרת לא. צריך גם להבין שנושא הבקעות השערים לא תלוי רק בי. הוא תלוי בכל קבוצה שבה אני משחק. במכבי ת"א עזרו לי. אני מקווה שזה יקרה גם כאן. זה שיש ממני רף ציפיות גבוה, משמח אותי".
שיחקת בעבר בפאלרמו האיטלקית.
"ברור שזה כיף לשחק מול מדינה שבה שיחקתי ולהוכיח שאני כן יכול להתמודד מול שחקנים ברמה הזו. באיזשהו מקום זו גם סגירת מעגל עבורי, ועוד עם סרט הקפטן על היד. את פלה אני רואה בליגה הסינית, שחקן מטרה אמיתי. נצטרך להיות חכמים כדי לבלום אותו, אבל הוא לא היחיד שנצטרך להתמודד מולו".
איך זה לענוד את סרט הקפטן?
"זה כבוד גדול. משהו שחלמתי עליו כילד. זה לא עניין של הסרט על היד במהלך המשחק, אלא זה קפטן של כל השבוע. החשיבות בתפקיד הזה היא לשדר מנהיגות חיובית, לעודד את השחקנים. מעבר לזה לא תראו אותי עושה דברים על המגרש שלא עשיתי בעבר".
מי שעשוי לערוך הופעת בכורה לצדו של זהבי הוא הלגיונר הטרי ביותר, עומר אצילי, שחתם לארבע שנים בגרנאדה הספרדית. "אני חושב שהוא עשה מהלך מצוין", אומר זהבי, "הוא עשה התקדמות גדולה בישראל ויוצא לאירופה בגיל מתאים. אני מעריך שהוא יצליח. הוא עוזב את הארץ לא ככוכב הכי גדול, אין ממנו ציפיות שהוא יפרק את הליגה הספרדית, אבל אני בטוח שהוא הולך ומתפתח לשחקן טוב. כולנו צריכים לאחל לו הצלחה". 
ברמה האישית לא התלונן הקפטן הישראלי על העובדה שהייתה לו פגרה קצרה מאוד במעבר מהליגה הישראלית לליגה הסינית, והפתיע כשאמר: "כרגע אני בגוואנגז'ו, נכון שרק הגעתי, אבל מבחינתי אני כבר חושב על הצעד הבא, יותר גבוה. זה הטבע שלי, תמיד שואף ליותר. אני לא יודע אם זה יהיה בליגה הסינית או בליגה אחרת, אבל אני חושב על זה. החיים בסין טובים, זה היה אתגר בשבילי גם מקצועית וגם כלכלית. אני לא רואה מושבה ישראלית כל כך מהר בסין, לא שאין ישראלים מוכשרים, פשוט הם מחפשים שמות שיביאו קהל לאצטדיונים. הלוואי שאני אהיה זה שיפתח את השער לישראלים".