"כשהייתי צעיר אייל ברקוביץ' ראה אותי משחק ואמר שאני יותר טוב ממנו"

מנור סולומון
מנור סולומון | דני מרון

לא מפחד מהציפיות, שמח שסומכים עליו, מוחמא מההשוואות, ולא מעכל את מעמדו: "אבא סיפר לי שזומנתי לנבחרת והייתי בטוח שהוא צוחק". מנור סולומון מתרגל לסטטוס החדש ככוכב העתיד של הכדורגל הישראלי

(גודל טקסט)

"כל החיים שלי בקבוצות שלי ובגילאים שלי, אמרו לי שאני צריך להוביל ושאני אהיה שחקן בוגרים בנבחרת ואמור להיות השחקן הכי טוב כאן. אני אצטרך לעמוד בציפיות אין מה לעשות".


מנור סולומון, הוא הדבר החם בכדורגל הישראלי. רק לפני כמה חודשים הוא עלה להופעת הבכורה בבוגרים, בגיל 17 וקצת, ותוך פחות משנה הפך להיות שחקן שזוכה להתעניינות ממועדונים גדולים בעולם. אבי לוזון כבר הספיק להגיד שסולומון לא למכירה גם תמורת 20 מיליון יורו, והקשר הצעיר שחתם לפני כשבוע וחצי על חוזה חדש יצטרך השנה להוביל את קובי רפואה וקבוצתו לעונה לא פחות מוצלחת מהעונה שעברה. בראיון למעריב השבוע הוא מדבר על הציפיות מילד שרק מלאו לו 18,על המודל לחיקוי יוסי בניון ועל איפה הוא רואה את עצמו בעוד שלוש עונות.
 


רק לפני כשנה וחצי, מנור סולומון נחבש בתפרים. היה זה במשחק ההישרדות של קבוצת הנוער של מכבי פ"ת מול היריבה העירונית. "אחד השחקנים נכנס לי ברגל והיו לי תפרים למשך כמעט חודש. גם בתחילת העונה שעברה סבלתי מכאבים במפשעה" הוא מספר. אלא שאז, כעבור מספר חודשים, הוא זכה להופעת הבכורה בבוגרים מול הפועל חיפה והשאר היסטוריה. "אני זוכר שיום לפני ידעתי שאהיה בסגל והתרגשתי כי זה משחק ראשון שלי בבוגרים. ידעתי שאני צריך לבוא להוכיח, אחרת ייקח זמן עד שאני אקבל את ההזדמנות שלי מחדש וכשקובי קרא לי להיכנס התרגשתי אבל מהר מאוד זה עבר. קובי אמר לי שהוא מאמין בי וסומך עליי, ושאעשה מה שאני רואה לנכון עם הכדור. יש לך בהתקפה חופש. לך תיהנה".


נראה לפי פתיחת העונה שהשנה במכבי פ"ת בונים עלייך כמנהיג/כשחקן המוביל. לא מלחיץ ילד בן 18 שרק לפני פחות משנה ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים?

"אני לא חושב שיש הרבה לחץ. כל החיים בקבוצות שלי ובגילאים שלי, הייתי אמור להוביל והייתי השחקן המרכזי, השנה אני חושב שאני צריך טיפה יותר לקחת על עצמי. מגיל קטן באו ואמרו לי אנשים שראו אותי  שהם לא ראו דבר כזה בגיל קטן ושאהיה שחקן נבחרת בוגרת ושאני אמור להיות השחקן הכי טוב, אבל פתאום שאתה עולה לבוגרים אתה מבין שהגשמת את החלום הקטן להיות שחקן כדורגל. אני אצטרך לעמוד בציפיות, אין מה לעשות".


מנור סולומון. הכישרון הכי חם בישראל
מנור סולומון. הכישרון הכי חם בישראל


הרבה שחקנים דווקא מעדיפים להקטין ציפיות. אצלך באופן די נדיר, זה נראה הפוך, גם אייל ברקוביץ' היה כזה.

"אני לא מפחד מציפיות. יותר משמצפים ממני אני מצפה מעצמי. דיברת על ברקוביץ'? אני זוכר שפעם הוא ראה אותי בגיל קטן במשחק גביע ואמר להורים שלי שאני הייתי יותר טוב ממה שהוא היה בגיל הזה. זה דבר טוב שמפילים עליי אחריות אבל יש גם עוד כמה שחקנים טובים וביחד נעשה את זה. ברור שאם אתה שחקן טוב, ובמיוחד בגיל צעיר יותר, יצפו ממך. אני מודע לזה. היום מצפים ממני ואם עוד כמה חודשים לא אהיה טוב אז לא יצפו. יום אחד אתה למעלה ויום אחד אתה למטה. אני אמשיך לעבוד נכון ולשפר דברים שאני צריך".


מתי הרגשת שאתה קצת יותר כשרוני מאחרים?

"מגיל קטן מדברים איתי על זה והייתי נחשב כאילו השחקן הכי טוב בקבוצה ובארץ אבל תמיד ידעתי שהכשרון לא יספיק ושאני צריך לעבוד קשה. גם עבדתי על הצד המנטלי, כי כשהייתי קטן הוא היה הצד היותר חלש שלי. כל פעם שהיו שומרים עליי שמירה אישית ונכנסים לי ברגליים הייתי ישר מתעצבן או שאם המאמן היה מעיר לי, הייתי עונה לו. עשיתי איזשהו שינוי. תמיד ידעתי שאם אהיה משמעותי בנוער, אקבל את הצ'אנס בבוגרים".


אומרים על שחקנים כשרוניים שכשהם עם הכדור הם שקטים, והעולם נעצר לרגע. מה עובר לך בראש שאתה בא באחד על אחד?

"אני קודם כל תמיד אוהב שהכדור אצלי ומחפש אותו. כשאני עם הכדור אני סומך על עצמי ויודע שאם אני אצליח ייצא דבר טוב לקבוצה וגם אם לא אצליח, יגידו לי שגם אם אאבד עשרה כדורים בדריבלים ימשיכו להאמין בי".


בחזרה לעונה שעברה: מכבי פ"ת, ביחד עם סולומון, רשמה את אחת העונות המוצלחות בתולדותיה. היא הציגה כדורגל שוטף ובשלב מסויים כבר טיילה לשלב המוקדמות של הליגה האירופית עם פער של 11 נקודות מהמקום הרביעי, בו ניצבה בית"ר ירושלים. אלא שלקראת סיום העונה, העסק קרס: "היינו במקום השלישי כל העונה והיינו בטוחים שהמקום השלישי מובטח. בפלייאוף העליון הייתה ירידה של 6-7 משחקים, ירידת מתח, שחיקה כי הסגל היה דליל יחסית לגדולות, אני לא יודע אבל יכול להיות ששחקנים רצו להתקדם ולחפש את היעד הבא ובצדק. אבל את המשחקים האחרונים סיימנו בטעם טוב. היה לנו חדר הלבשה מדהים".


באופן טבעי, השנה המטרות לא פחות גדולות.

"גם השנה נהיה קבוצה חזקה. פלייאוף עליון זו מטרה מן הסתם ומשם נתקדם. באופן אישי ארצה להיות דומיננטי ומשמעותי. אני לא רוצה סתם לזרוק מספרים של גולים ובישולים אבל הרבה הרבה יותר משנה שעברה".



"כיף לשמוע שהקבוצות שאתה רואה בטלוויזיה רוצות אותך"


העונה המוצלחת של סולומון והמשחקים הגדולים שהציג, במיוחד עם סיום העונה בו כבש ובישל מול מכבי ת"א, גרמו לו להיכנס לפנקסן של קבוצות גדולות באירופה. בפ"ת מיהרו להצהיר: לא נמכור אותו כעת.


כשאתה שומע סכומים כאלה, כמו שאבי לוזון אמר: שגם תמורת 20 מיליון יורו הוא לא ימכור אותך. מה עובר בראש לשחקן ששומע שזה תג המחיר שלו?
"כיף לשמוע שקבוצות גדולות שאתה רואה בטלוויזיה ומעריץ שלהן פתאום רוצות אותך אצלן. אבי לא ישחרר אותי תמורת סכום נמוך ובצדק. ברור לי שתג המחיר שלי גבוה אבל אני לא מתייחס לזה. הוא נתן לי את הבמה ורוצה שאשאר אצלו כמה עונות ואני פשוט צריך להחזיר ולהוכיח שאני שווה את הסכומים האלה. ברור שזה חלום כבר מעכשיו לעבור לקבוצה באירופה, ואפילו להיות שחקן נוער או בקבוצה השנייה כדי להיות שייך למועדונים האלה. אי אפשר גם לדעת מה יהיה עוד שלוש שנים. אם לא אז לא, אני עדיין שמח להישאר במכבי פ"ת וטוב לי פה".


אם היית צריך לייעץ למנור סולומון עכשיו מה לעשות, מה היית מייעץ?

"קודם כל זה לא הכי תלוי בי. זה לא שאני מחליט מתי לעבור. במועדון מחליטים וברור שיש כאלה שיגידו שעדיף לי עכשיו להשתלב באירופה אבל זה קשה לעבור בגיל כמו שלי, ועוד יש את הצבא".


אם תחפשו את הדמיון בגיל ובזמן הפריצה, ישר אפשר להשוות את סולומון ליוסי בניון, שגם הוא סומן אצל הגדולות באירופה מגיל קטן, ואף יצא למבחנים באייאקס אמסטרדם בגיל צעיר. "תמיד גדלתי עליו וממש אהבתי אותו. הוא שיחק ברמות הכי גבוהות שיש והוא מהכדורגלנים הגדולים שהיו. אני גם מאחל לעצמי להיות בליגות הכי גבוהות ולשחק בנבחרת ישראל.  יש לי עוד דרך ענקית. צריך להעריץ את יוסי על הדרך שהוא עשה. בעולם אני הכי אוהב את מסי וגם את אינייסטה. גדלתי על ברצלונה".



"החלום הוא להעפיל עם הנבחרת לטורניר גדול" סולומון במדים הלאומיים


דיברת על נבחרת ישראל, תאר לי את היום שילד בן 17.5 מקבל זימון לנבחרת ישראל.

"בהתחלה הייתי בשוק כי לא חשבתי שאני בכלל מועמד לקבל זימון. שקיבלתי את ההודעה הייתי בהלם. אבא שלי נכנס אליי לחדר ואומר לי מנור קיבלת זימון לנבחרת. אמרתי לו שהוא צוחק עליי ושאין מצב ואז בדיוק מנהל הנבחרת התקשר. הייתי בהלם. שחקנים שעד לפני שנה הייתי הולך לראות במגרשים פתאום מתאמנים איתי".


איזה מטרות אתה מסמן לעצמך בנבחרת?

"בשנים הקרובות אני מצפה מעצמי להיות שחקן סגל בנבחרת. זה קשה יותר לקבל זימון כשאתה שחקן מכבי פ"ת ולא מכבי ת"א ובמיוחד בגיל כזה. כשאהיה יותר גדול ארצה כבר להיות משמעותי בנבחרת ולנסות להעפיל לטורניר גדול. זה החלום".


סולומון הוא לא היחיד שפרץ במכבי פ"ת. דור אלו (תמורת מיליון יורו), גידי קאניוק (תמורת 600 אלף יורו) וכמובן טל בן חיים ועומר דמארי בעבר, נמכרו ונתנו פירות להשקעה של אבי לוזון ושינו זוארץ במחלקת הנוער.


מה הסוד של מכבי פ"ת במחלקת הנוער שצומחים אצלה שחקנים ומצליחים יותר מאשר בקבוצות הגדולות?

"יש משהו בזה שהאנשים המנהלים את המועדון קרובים לנוער. אני הכרתי את אבי לוזון ושינו זוארץ מגיל קטן ותמיד הם היו מדברים איתי. יש פה איזושהי שיטה ששחקנים כשרוניים בנוער מסומנים לבוגרים וככה יותר קל להגיע. במכבי פ"ת מחפשים ישר להעלות צעירים, לא כמו בקבוצות אחרות בארץ".



"רוצה לשחק בליגה הספרדית"


דיברת על מחלקת הנוער בפ"ת ועל שחקנים שמסומנים, נראה שאתה מאוד מזכיר את דמארי וטב"ח, עוד שחקנים שסומנו ישר בגיל 18 שעלו לבוגרים.
"עומר דמארי וטל בן חיים עושים קריירות ענקיות וגדלו כאן. הייתי הולך כשהייתי קטן גם למשחקים של מכבי פ"ת. הייתי אומר לעצמי, אני גם רוצה להיות כזה, כמו השחקנים של הדשא".


מה השתנה בחיים שלך בשנה האחרונה?

"יותר תקשורת, אני יותר מוכר. אורח החיים שלי לא השתנה כל כך הרבה. עד לפני חודש ומשהו עוד הייתי תלמיד וכשעליתי לבוגרים בגלל שהיו אימונים בבוקר, מתי שהייתי יכול הייתי הולך לבית ספר. זה היה לי מוזר שכל הילדים בגיל שלי ילדי תיכון, ועוד לפני שעשית משהו מתייחסים אליך שונה. כל החברים שלי מאוד תומכים".


מנור סולומון בעוד שלוש שנים?

"הציפייה? אירופה. אני רוצה לשחק בליגה הספרדית. ברור שאני לא אגיד לא לליגה הגרמנית והאנגלית (צוחק).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי