יציאת מצרים: מאיוקה בא לבנות את עצמו מחדש ברעננה

עמנואל מאיוקה
עמנואל מאיוקה | Getty

מכבי ת"א מכרה אותו עבור סכום עתק, משוויץ הוא הגיע עד לסאות'המפטון וכשניסה להעשיר את חשבון הבנק בזמאלק הסתבך בגלל סוכנו הישראלי ונזרק מארץ הפרעונים. יעקב זיו על העלייה והירידה של החלוץ הזמבי

(גודל טקסט)

עמנואל מאיוקה סגר מעגל וחזר לישראל, לליגת העל בה למעשה החל את הקריירה. מאיוקה עבר למכבי תל אביב מהקבוצה הזמבית קאבקה ווריירס ב-2008, תחילה שיחק עם קבוצת הנוער ובמהרה הוקפץ לבוגרים, אבל כנראה שגם בארצנו זוכרים אותו יותר בעקבות אותה תמונה מימיו בזמאלק המצרית, במדיה סבל במשך עונה וחצי. כעת, בגיל 27, הוא מצטרף להפועל רעננה בתקווה שמדובר בירידה לצורך עלייה – בתקווה שמדובר בתחנה שתזניק מחדש את הקריירה שלו, מספר חודשים לאחר ששוחרר עקב שערוריית ענק במצרים.

הדרך שעבר ממכבי תל אביב הייתה אמורה להוביל אותו לפסגת הכדורגל העולמי. הוא נמכר ממכבי תל אביב ליאנג בויז השווייצרית תמורת למעלה מ-1.5 מיליון דולר, משם המשיך לסאות'המפטון, סושו ומץ, אבל הסיפור הכי גדול היה במצרים. כששיחק במץ בעונת 2015/16 קיבל הצעה מזמאלק, אחת מענקיות הכדורגל באפריקה שהציעה לו חוזה מצוין עם שכר של 800 אלף יורו נטו לעונה. הוא לא חשב פעמיים והגיע לקבוצה בינואר 2016. ההתחלה הייתה טובה, הוא כבש שישה שערים ובישל עוד שישה ב-16 משחקים, אבל אז גילתה התקשורת המצרית שהשחקן הגיע לזאמלק באמצעות סוכנו הישראלי והחלה מהומת אלוהים.

ראשי זמאלק הואשמו בשיתוף פעולה עם האויב הציוני, והרי שלא יעלה על הדעת שסוכן ישראלי, ניר קרין שמשמש כסוכנו מזה עשור, מעורב בעסקאות בכדורגל המצרי. נשיא הקבוצה, מורטדה מנסור, הכחיש תחילה שעשה עסקים עם סוכן ישראלי וטען שסוכן יווני בשם ציקאס אנסטסיוס הוא ששידך להם את השחקן והחתימה של ניר קרין על החוזה מזויפת.

בעקבות העובדה שהפרשה יצאה החוצה בכותרות ענק במצרים, ערב הסעודית וזמביה, מאיוקה החל לשחק מעט מאוד ועלה במשקל בצורה ניכרת. המצרים טענו שעלה חמישה עשר קילו במשקלו ושהוא לא ראוי לשחק בקבוצה, אלא שמקורבים לשחקן טוענים שהמצריים זייפו תמונה שלו וגרמו לו להיראות כך. "הפועל רעננה לא הייתה מחתימה אותו אם היה נראה להם שהוא השמין מאוד", הם אמרו. "זו הייתה חלק מהמלחמה המצרית להעיף אותו מהקבוצה. ברור שיש לו חלק במצבו והוא לא בשיא הכושר, אבל הוא יעבוד קשה ויחזור ליכולת שלו".


מאיוקה. הגיע לקבוצת הנוער של מכבי ת"א ומשם הכל השתנה (דני מרון)

לאחר שמאיוקה כמעט שלא ראה דקות בקבוצה המצרית שגם חדלה מלשלם לו את שכרו, החליט קרין לתבוע את הקבוצה בפיפ"א ודרש 1.3 מיליון יורו כפיצוי. בתגובה נשיא זמאלק טען שהגיע להסכם עם השחקן, אולם מקורביו מבהירים כי מדובר בשקר גס. לבסוף גם אותו סוכן יווני התראיין והודה: "הייתה בעיה פוליטית בין הצדדים ואני ניסיתי רק לתווך, אבל לא הייתי אף פעם הסוכן של מאיוקה".

בזמאלק חשדו במאמן לשעבר של הקבוצה, מידו שזכור לכם בוודאי כחלוץ על, כמי שהדליף את החוזה אחרי שפוטר מהמועדון ב-2016. מידו ששיחק בין היתר בטוטנהאם, אייאקס, רומא, ווסטהאם וקבוצות אחרות מונה למאמן זמאלק בגיל 30 בלבד בינואר 2014, אבל פוטר והוחזר שוב על ידי הנשיא מורטדה ב-2017 במקום המאמן אוגוסטו אינצ'ו. אחרי חודש שוב פוטר בגלל הפסד לאל אהלי 2:0.

חוסר ההצלחה של מאיוקה בזמאלק הגיע לכוכבי אפריקה האחרים ובין היתר מי שהתייצב לצידו היה כוכב ליברפול סאדיו מאנה, ששיחק איתו בסאות'המפטון ואמר: "הוא צריך לקבל הזדמנות שנייה בזמאלק. הוא שחקן ענק עם פוטנציאל גדול. אני אפילו לא יכול לומר שהוא נכשל אצלנו בקבוצה, מכיוון שהוא כמעט לא שיחק".


אותה תמונה מפורסמת מימיו בזמאלק. שמן או שמא פוטושופ מוצלח?

אחרי שחרורו של מאיוקה מזמאלק באוגוסט, קרין עצמו אמר לאתר מצרי המתפרסם מחוץ למצרים: "אני הסוכן היחיד של מאיוקה. הייתי אפילו בקשר מספר פעמים עם נשיא זאמלק וכולם יודעים את האמת שהנשיא ומשפחתו עובדים עם ישראלים. זה לא פשע. יש שלום בין המדינות". משפחת מנסור, שכל פשעה היה שהחתימה שחקן מסוכן ישראלי, הואשמה במצרים בבגידה בעם המצרי.

גם מאיוקה התראיין לבסוף ואמר: "אני מכיר את קרין מהיום הראשון שהתחלתי את הקריירה שלי והוא הזניק אותה. תמיד הוא היה הסוכן שלי ולא היה לי סוכן אחר. אני מכבד את מצרים וזמאלק ואני בעד יחסים נורמליים בין הצדדים, אבל אני גם רוצה שאנשים יידעו את האמת". הנהלת זאמלק הודתה בסופו של דבר שזייפה מסמכים רק כדי לא להיות מעורבת בפרשה עם הסוכן הישראלי. מאיוקה אף הודה בחתימה על חוזה מזויף, לפיו הוא מרוויח 30 אלף דולר בלבד, וכי את שאר הכסף אמור היה לקבל מתחת לשולחן.

המצרים לא אהבו את מאיוקה. כבר בינואר 2017 הם קנסו אותו ב-2,500 יורו על כך שאיחר ממשחק של נבחרת זמביה וזמאלק הפסידה לאל אהלי. עיתוני זמביה כתבו שהוא שוחרר מהקבוצה, אבל מאיוקה טען אחרת ופרסם תמונות שלו כשהוא מתאמן עם זמאלק. הם גילו שבחוזה היה סעיף שאם הוא ישוחרר מוקדם מדי מחוזהו חד צדדית הוא זכאי לפיצוי של חצי מיליון יורו והם מיהרו לרשום אותו בסגל של אליפות אפריקה לקבוצות, אבל הגילוי של מעורבות ישראלית הביאה לכך שמאיוקה עזב את מצרים תוך שמועות שאפילו איימו על חייו.


מאיוקה בימיו במצרים. איימו על חייו רק בגלל אותו סוכן ישראלי

מכבי תל אביב רכשה את מאיוקה בגיל 19 תמורת 50 אלף יורו בלבד ומכרה אותו ליאנג בויז ברן כאמור עבור 1.3 מיליון יורו. הוא הרוויח בקבוצה השווייצרית 200 אלף יורו לעונה. הזמבי חתם לחמש שנים ביאנג בויז, אבל נמכר בתום שלוש עונות לסאות'המפטון אחרי שכבש 20 שערים ב-62 משחקים בליגה. מכבי תל אביב הרוויחה גם מהעסקה הזאת מיליון יורו, אחרי שהכניסה סעיף של רווח 20 אחוז מהעסקה הבאה של יאנג בויז.

ההתחלה ביאנג בויז נראתה מבטיחה מאוד. במשחק הראשון שלו בעונת 2010/11 במחזור התשיעי, כשיאנג בויז ניצחה את סט. גאלן 0:2, מאיוקה כבש צמד והמנהל המקצועי של הקבוצה התלהב ואמר: "נולד לנו חלוץ גדול". מאיוקה כבש תשעה שערים כל העונה ודורג בצמרת הכובשים בשווייץ. בינואר 2011 כבר התעניינו בו שורה של קבוצות כמו ניוקאסל, וויגאן (אז בפרמיירליג), ליל, דינמו קייב וצסק"א מוסקבה. ב-2012 ה"גארדיין" אפילו בחר בו ברשימת מאה השחקנים המבטיחים בעולם.

מהרגע שמאיוקה עבר לסאות'המפטון המזל נטש אותו פחות או יותר. חוסר מזל ופציעות היו מנת חלקו. באליפות אפריקה 2012 הוא היה מלך השערים של הטורניר עם עוד חמישה שחקנים, טורניר בו זכה עם זמביה בתואר הנכסף, אבל מאז באו רק צרות. הוא לא כבש אפילו שער ליגה אחד במדי סאות'המפטון ב-19 הופעות בלבד וכבש בכל המסגרות רק שער אחד. בסך הכל הוא עבר שלושה מנג'רים ובהם רונאלד קומאן שהחליף את מאורסיו פוצ'טינו. כשקומאן כבר החל לשלב אותו הוא עזב לאליפות אפריקה בינואר 2014 והקבוצה מכרה אותו למץ הצרפתית, ששיחקה אז בליגה השנייה.


"העונה הראשונה שלי בסאות'המפטון לא היתה כישלון" (Getty)

את עונת 2013/14 בילה כמושאל מסאות'המפטון בסושו  וגם אז התקשה על כר הדשא ונאלץ לרדת לקבוצת המילואים בליגה השלישית לשני משחקים. מי שלקח אותו לסושו היה מאמן זמביה לשעבר, הרב רנאר שניסה להפיק ממנו את המקסימום ואמר אז: "אני מכיר אותו טוב מאוד ויודע מה הוא מסוגל לעשות". לפני שמאיוקה חזר לסאות'המפטון הוא טען: "העונה הראשונה שלי בסאות'המפטון לא הייתה כישלון. לא קיבלתי כמעט הזדמנויות. ההשאלה בסושו החזירה לי את הביטחון. הם נתנו לי צ'אנס ליהנות מכדורגל שוב. המטרה שלי להצליח בסאות'המפטון ולהישאר בקבוצה", אבל כאמור זה לא הצליח. מאיוקה היה צריך אז להיכנס לנעליים של פול למברט ונכשל. ביולי 2015 אמר עליו קומאן: "אין לו עתיד אצלנו".

במץ, הקבוצה האחרונה שלו לפני שעבר לזמאלק, שיחק רק עשרה משחקים בהם כבש צמד, אבל בעיקר סבל מפציעה. לפני שהגיע לזמאלק טענה התקשורת המצרית שהוא פצוע כרוני ושהרכישה שלו היא חד וחלק חתול בשק, אבל המאמן אחמד מידו אמר שהוא כבר התגבר על הפציעה. כעת הוא יצטרך להוכיח שהוא לא עוד שחקן שהגיע לשיקום בליגה הישראלית.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי