האדיה: אלונה ברקת אמרה שהיא התרשמה ממני בתור מאמן

אדהם האדיה
אדהם האדיה | עד אבישי

"הייתי חתום במכבי ת"א", "לסכנין אין אומץ למנות מאמן מהמגזר", "הפועל ת"א לא ברמה של נתניה", "אחי תעלה העונה או בעונה הבאה". מאמן נצרת מחכה לאלופה ומבטיח: "אהיה גדול יותר מעזמי נסאר". ראיון בלי מעצורים

קבוצות: אחי נצרת
(גודל טקסט)

מאדהם האדיה ביקשו בסך הכל: "תעביר את המשחק נגד מכבי הרצליה עד שנסגור עם מאמן". אז הוא ערך שיחות עם שחקנים, שינה שיטה וניצח. ביקשו שימשיך. והוא שוב ניצח, והעלה את אחי נצרת שלב בגביע הטוטו, וחזר מפיגור כפול ל-2:2 מול ברמלה ורק אחרי עשרה משחקים רצופים בלי הפסד והבטחה לסיים בפלייאוף העליון, קיבל חוזה עד סוף העונה. שנה עברה מאז. הסמל, שהפך לעוזר מאמן ולמאמן זמני הוא הדמות החזקה במועדון שזוהה בעבר עם חוסר יציבות. הוא רק בן 32, מחזיק בלוק היפסטרי ומוביל את אחי נצרת לעונה חלומית בצמרת הליגה הלאומית. הערב (שבת, 20:30), מחכה לו האלופה הפועל באר שבע בסיבוב ח' של גביע המדינה, אבל הוא לא מתרגש. מבחינתו, מדובר בעוד צעד בדרך להפוך לאחד המאמנים המבטיחים במדינה.


הוא פרש בתום עונת 2015/16 ומונה מיד לעוזרו של ניסן יחזקאל. לפני כן, רשם קריירה לא רעה. היה חלק מהעלייה ההיסטורית של אחי לליגת העל, שיחק במכבי פ"ת, הכח עמידר רמת גן וכפר סבא, אבל תמיד חזר לאחי והרגיש פספוס: "עברתי ניתוח בשרירי הבטן. אם לא הניתוח הזה, שבגללו נעדרתי חצי שנה, לא הייתי חותם במכבי פ"ת אלא במקום אחר. לפני הפציעה, היה לי חוזה מוכן במכבי ת"א שהייתי צריך לחתום עליו. הייתי אמור לשחק איתם בליגת האלופות. הייתי אחד הכישרונות הכי טובים בארץ. יחד עם גילי ורמוט השחקן היחיד מנבחרת הנוער ששיחק בגיל 17 בהרכב בקבוצת בוגרים. שיחקתי בקישור ועשו לי הסבה לפעמים להיות מגן. פעם מגן ימני, פעם מגן שמאלי, פעם כנף. זו עוד אחת מהסיבות שנפגעה לי הקריירה, אבל זה חלק מהמחויבות שלי לאחי נצרת. אני גדלתי במועדון הזה והוא היה כמו אימא שלי. נתנו לי שם הכול, וניסיתי להחזיר".



מאמן שרק עוד חודשיים ימלאו לו 33 מתמודד פתאום עם שחקן כמו יאיא פטי בן 35. איך זה מרגיש לך?
"הכי נוח שיש. אני פונה אליהם בחיבוק ובאווירה טובה. יש לי את הניסיון במועדון הזה ואני יודע איך לנהל את העניינים. חוץ מהפן המקצועי. איך להתמודד עם הקהל, עם שחקני הבית ועם ההנהלה. באחי זה לא רק לבוא להעביר אימון וללכת הביתה. או שאתה מחובר ויודע איך לזוז שם, או שאתה לא שם".



מחמאות מאלונה (דני מרון)


מתי ידעת שאתה הולך להיות מאמן?
"בשלוש שנים האחרונות שלי סומנתי להיות מאמן. עבדתי במחלקת הנוער. הרבה שחקני בית עברו באחי ולא קיבלו את המפתחות אפילו להיות עוזרי מאמן בבוגרים. כשמינו אותי להיות עוזר, כיוונו שתוך שנתיים-שלוש אתפוס את עמדת המאמן הראשי. באה לי הזדמנות מהירה, יש לי את הכישרון הזה וניצלתי את ההזדמנות. כבר לקראת סיום הקריירה, ידעתי שאהיה אחד המאמנים הטובים במגזר הערבי. אם אתה לא מאמין ויודע את הכוחות שלך ואין לך את הביטחון, אתה לא יכול להצליח".


התדמית של מאמנים מהמגזר היא תדמית קשוחה, של מוטיבטורים. אתה מביא משהו יותר טקטי
"אצלנו במגזר עניין המאמן לא מפותח. אין לו עתיד טוב. הקבוצות במגזר מוגבלות. יש את סכנין ואחי נצרת ואת לוד ששם הבעלים הוא המאמן. לכן אין למאמן מהמגזר אפשרות כמעט לקבל קבוצות מליגת העל או הלאומית. אני מקרה שונה כי קיבלתי ביטחון מהדחיפה של ראש העיר, של ההנהלה ושל הקהל. כשאתה מאמין בדברים שאתה עושה, גם ההצלחה מתגלה. אני חושב שאין (לסכנין) אומץ לתת את המפתחות למאמנים מהמגזר, אבל מצד שני אם תסתכל על רשימה של המאמנים, לא תוכל למצוא מישהו שראוי לזה. הם לא מוכרים ואין להם רזומה. קבוצות בליגת העל ובליגה הלאומית קבוצות הולכות על מאמנים יהודים שהן מאמינות בהם. לא תהיה לי בעיה אם אעזוב את אחי לאמן קבוצה יהודית. לא חושב שלא ייקחו אותי כי אני ערבי. אחד כמוני השמיים הם הגבול בשבילו. לא מסתכל על עניין הגזענות. כל המדינה יודעת שיש בעיה עם קבוצה אחת בלבד. לשאר הקבוצות לא תהיה בעיה למנות מאמן ערבי".


המאמן הכי גדול שהיה במגזר היה עזמי נאסר. יש לך שאיפות להגיע לרמות האלה?
"נתחיל מזה שהוא גידל אותי בתור שחקן. אני שואף להיות אפילו יותר גדול ממנו. למדתי מעזמי את התשוקה והאהבה למשחק ובעיקר את הדו-קיום והרוגע. הוא כל הזמן שידר שקט ודברים חיוביים. הוא היה בן אדם חייכן, שלא היה מתערב בענייני דת, בכל הלכלוך הזה מסביב. אני מאמין, כמוהו, שאין מה להסתכל ולהתעסק בדברים מסביב. למאמנים מהמגזר קשה להתפתח, אבל אני הולך לעשות את זה. אפשר לכפר על כל פערי הדתות, ובקלות".



מודל לחיקוי. סימאונה (עדי אבישי) 


מי המודל שלך באירופה?
"בוא נגיד שהדרך וסגנון המשחק של דייגו סימאונה ואתלטיקו מדריד. גם אנחנו קבוצה קטנה שרוצה להתמודד עם הגדולות. קשה באחי לבנות קבוצה כפי שאתה רוצה מבחינת תקציב. אנחנו לא הפועל ת"א, הפועל פ"ת, קטמון או כפ"ס. בכלים שיש לנו, אנחנו מיישמים את המודל של אתלטיקו כאן. קבוצה קשה ודינמית שיכולה להפתיע כל קבוצה. אני מאוד אוהב את רוח ההשפעה של סימאונה על המועדון, הוא משפיע בכל הפרמטרים והכול תלוי בו".


מדברים הרבה על מעמד המאמן שנחלש, למה לך בכלל להיכנס למעגל המאמנים הזה?
"אצלנו במדינה הבעיה הכי גדולה היא הביקורת. כולם נותנים את הדעה שלהם, גם אנשים שלא מקצוענים בתחום. לאנשים אין את הידע המספיק לנתח דברים ורוב התעסוקה במדינה היא בדברים לא מעניינים. גם בקבוצה יש פעמים ששחקנים עושים טעויות והמאמנים אומרים הפסדנו בגלל טעות כזו או אחרת של שחקן. אני כל הזמן מגבה את הדברים שאני עושה ואת השחקנים".


בחזרה למגזר. כבר 12 שנים שבני סכנין היא הנציגה היחידה בליגת העל. אחי, שעלתה יחד עם סכנין, ירדה אחרי עונה אחת ובהמשך חזרה לעוד קדנציה קצרה בת עונה אחת. "סכנין תפסה את הגל של המגזר. הגביע הביא להם ביטחון וכוח. אני חושב שהם עושים עבודה יפה מאוד והם חלק בלתי נפרד מליגת העל. כיף לראות אותם והעובדה שהם מהמגזר מוסיפה צבע לליגה. לאחי יש את הפוטנציאל הכי גדול מבחינת שחקנים וכישרונות. הקבוצה עברה תהליך פירוק ובארבע השנים האחרונות הניהול כאן ברמה גבוהה ועם תקציבים טובים. אנחנו רואים עכשיו אחי שונה. לא שומעים על שביתות, בעיות משכורות והנהלה. כל שנה ההנהלה מציבה מטרה – ואנחנו עומדים בה. השנה זו פעם ראשונה שאנחנו מצהירים שאנחנו רוצים לעלות ליגה. אין פה איזה גלאקטיקוס. כישלון מבחינתי זה לא אם לא נעלה, אלא אם לא נמצה את הדרך שלנו כמועדון".


תוך כמה שנים אחי תהיה בליגת העל?
"אחי צריכה לעלות העונה ואם לא אז בעונה הבאה. תוך שנתיים אחי חייבת להיות בליגת העל, ואם לא, זה באמת יהיה כישלון. השנה חד וחלק אנחנו רוצים לעלות ליגה וגם בינואר נחפש לחזק את החלק ההתקפי הפחות טוב אצלנו ולנסות לעלות ליגה בכל הכוח".



בעונה הבאה בליגת העל? שחקני אחי (עדי אבישי)


איך עוצרים את הפועל באר שבע?
"תאמין לי אם אגיד לך שאני בכלל לא מתרגש? אני חושב שזה יהיה לנו קל. הם באים למגרש לא טוב, לפגוש יריב חזק וטקטי שיילחם על כל כדור. האווירה אצלנו תעזור לנו לצמצם את הפערים. תוסיף לזה מספר שחקנים משמעותי אצלם שלא משחקים. בתור מאמן, הכי קל לי לתפקד מול הגדולות. יש לנו סיכוי של 50-50 ולא משנה מי היריבה. הייתי אומר את זה גם אם היינו פוגשים יריבה מליגה ב'. אין לנו רפיון או פחד. אלונה ברקת באה לצפות השבוע במשחק שלנו נגד רמלה ביום שני וכשראיתי אותה יושבת עם ההנהלה שלנו, היא אמרה לי שאני מרשים אותה בתור מאמן. אמרתי לה תודה ושאני מקווה להרשים אותה ביום שבת. היא אמרה לי: 'בשבת אל תתעסק, שבת זה המשחק שלנו'. הבטחתי לה שבשבת יהיה לה הכי קשה שיש. היא אמרה לי בצחוק שהיא לא ישנה בגלל זה. אמרתי לה שתגיע למגרש ותראה איזה חום היא תקבל".


המשחק הזה הוא אולי סוג של מדד לראות אם אתם מוכנים לליגת העל
"אני לא חושב שזו אינדיקציה. זו הזדמנות כן לראות איך הקבוצה מתנהלת במעמדים האלה. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה. זה לא עניין של הרגשה אלא של ביטחון".


בוא נסתכל על היריבה שלכם לעלייה, הפועל תל אביב. אתה יכול להשוות אותה לנתניה שעלתה בעונה שעברה בהליכה?
"נתניה בעונה שעברה לא הפסידה 28 מחזורים, עד שהגיעה לעילוט. אלו מועדונים שונים. הפועל היא אימפריה וגודל המועדון מלחיץ קצת את השחקנים שנמצאים שם והם מתקשים לבוא לידי ביטוי. גם נתניה מועדון גדול, אבל אי אפשר להשוות להפועל תל אביב. הפועל הייתה בליגת האלופות, לקחה אליפות. הפועל תל אביב לא דוגמה לנתניה של שנה שעברה. נתניה הייתה קבוצה תוססת. נגד הפועל העונה, היה לי קל יותר. גם אם הם היו משחקים עוד 20 שנה, הם לא היו נותנים גול ואפילו שלטנו בחלק מהמשחק. נגד נתניה בעונה שעברה נתנו מעצמנו 300 אחוז וזה לא היה תלוי בנו אלא בערן לוי ודיא סבע. להפועל יש סגל איכותי והם יעלו. אנחנו נעלה יחד איתם. אם נתחזק בשלושה שחקנים טובים בחלק ההתקפי נעלה".


יעצרו אותם? שחקני ב"ש (דני מרון) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי