לראשונה זה שנים רבות, הפועל חיפה תגיע הערב (21:00) פייבוריטית לדרבי שייערך במסגרת רבע גמר גביע המדינה, גם אם מכבי חיפה צפויה ליהנות מרוב ביציעים. רגע לפני שהקבוצות נפגשות שוב בשלב מכריע במפעל השני בחשיבותו בכדורגל הישראלי, חזרנו לעימותים הגדולים בין השתיים שנערכו במסגרת הגביע.

הראשון בהיסטוריה

הפעם הראשונה ששתי הקבוצות מהכרמל העפילו לגמר גביע המדינה הייתה ב־1963, שנה אחת בלבד לאחר שמכבי זכתה בתואר בפעם הראשונה בתולדותיה בזכות ניצחון על מכבי ת"א. באותה תקופה כיכבו בשורות הירוקים שמות כמו אהרון אמר, אברהם מנצ'ל, אשר עלמני וג'וני הרדי, כשמנגד אצל יריביהם, שחוו עונה גרועה במיוחד בליגה, בלטו רובי יאנג, יצחק אנגלנדר ושמחה אורן.

רבבת צופים הגיעה לאצטדיון קריית אליעזר ב־27 במאי 1963 כדי לחזות באירוע חסר התקדים. הם לא נאלצו להמתין זמן רב לשער הראשון והיחיד במשחק, שנפל כבר בדקה השלישית מרגלי אורן לזכות האדומים, בדרך לזכייה היסטורית בגביע המדינה. שלוש שנים לאחר מכן הם עשו זאת שוב.

נקמה ירוקה

שלוש שנים לאחר שעברה לידי יעקב שחר, ושנה אחרי אחת מעונות השיא שלה שבה זכתה באליפות ללא הפסד ליגה (1993/4), מכבי חיפה הצליחה למצב את עצמה כאחת הקבוצות החזקות בישראל, וככזו היא לא ויתרה על אף תואר. לאחר שהפסידה את האליפות ליריבה השנואה מתל אביב היא התייצבה ב־30 במאי 1995 לגמר הגביע החיפאי השני מאז קום המדינה, מול המועדון שנרכש באותה עת על ידי רובי שפירא.

32 שנים לאחר שברון הלב באותו דרבי היסטורי, מכבי חיפה הגיעה לאצטדיון רמת גן עם הרכב שכלל חלק מהשחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, בהם אייל ברקוביץ', חיים רביבו, משה גלאם, סרגיי קנדאורוב, אלון חזן ורוני לוי. מהעבר השני, את האדומים־שחורים הנהיג אז טל בנין, ולצדו בלטו ראובן עטר, עופר טלקר, אלון חלפון והישאם זועבי.

23 אלף אוהדים צפו בהפועל תוקפת ראשונה, אך דווקא מכבי הייתה זו שעלתה ליתרון בדקה התשיעית משער של עופר שטרית. מרגע זה החבורה של גיורא שפיגל לא הורידה את הרגל מהגז והצליחה להכפיל את התוצאה בזכות בעיטה של משה גלאם היישר לרשת הגבוהה בדקה ה־60. זכייה רביעית לירוקים בגביע המדינה, ונקמה מתוקה על הגמר של 63'.

כשבניון סירב להתחלף

עונת 1999/2000 הייתה אחת העונות הגדולות בקריירה של יוסי בניון. הוא סיים אותה עם 19 שערים ו־16 בישולים (שלא סייעו למכבי חיפה לזכות באליפות), אך אירוע אחד יוצא דופן שהתרחש במהלך משחק הדרבי בשמינית גמר גביע המדינה לא נשכח עד היום.

ב־7 במרץ 2000 עדיין היו הירוקים במרוץ האליפות, הרבה בזכות צירופם של שחקני הרכש סרגיי קלשצ'נקו וריימונדס ז'וטאוטאס, בעוד שמעבר לכביש אלופת עונת 1998/9 רשמה הישגים יפים באירופה, כשהצליחה להדיח קבוצות כמו ברוז' ובשיקטאש, אך זייפה בליגה.

החבורה של אלי כהן ("השריף"), שהצטרף לקבוצה באותה עונה, כבשה שני שערים מרגלי יז'י בז'צ'ק ואדורם קייסי, והאדומים השיבו בשניים משלהם מרגלי עמיר תורג'מן. לקראת סיום המשחק החליט כהן לערוך שינוי, והשלט עם המספר 15 הונף. בניון סירב בכל תוקף לרדת לספסל במשך דקות ארוכות, ובסופו של דבר אכן שינה המאמן את החילוף ואפשר לבניון להישאר במגרש.

בסופו של דבר יצאו הירוקים מהדרבי כשרגלם על העליונה בתום דו־קרב פנדלים (שבו, אגב, בניון החטיא את אחת הבעיטות). אלא שלאחר המשחק נכנסו הירוקים לתקופה רעה שהובילה לפיטורי מאמנם. האליפות תחכה עוד עונה.

לדרבי חוקים משלו

ההתמודדות בגביע של עונת 2004/5 הייתה המותחת ביותר ברשימה, וזו שהוכיחה מעבר לכל ספק שלדרבי חוקים משלו - גם אם זה בגביע. מכבי חיפה הגיעה לשמינית הגמר כאלופת העונה הקודמת ולאחר שכמעט הצליחה להעפיל בפעם השנייה בתולדותיה לשלב הבתים של ליגה האלופות. מנגד, המועדון שעבר לידיו של יואב כץ בתחילת אותה עונה היה מסובך במלחמות הישרדות, שהסתיימו בסופו של דבר במפח נפש ובירידה נוספת לליגה השנייה, לאחר חזרה בת שנה אחת בלבד.

למרות יחסי הכוחות הברורים, האוהדים הירוקים ביציע ג' המיתולוגי נכנסו להלם כבר בדקה השישית, כשג'ף טוטואנה הקונגולזי העלה את קבוצתו ל־0-1 מפתיע. הפועל המשיכה לתקוף ועשר דקות בלבד לאחר מכן הצליח סלאח חסארמה להכפיל את התוצאה בנגיחה. החבורה של רוני לוי לא נכנעה והצליחה להשוות עד המחצית משערים של עידן טל (21) וחיים מגרלשווילי (45).

עם זאת, בניגוד ליכולתה במהלך אותה עונה עד לשלב זה, הפועל לא התפרקה ושוב חזרה להוביל בדקה ה־62, בזכות מהלך נהדר של כפיר ליבוביץ' שהסתיים בבעיטה של טוטואנה לרשת, אך גם הירוקים הראו אופי והצליחו לחזור למשחק בזכות חאבייר דירסאו. לאחר 120 דקות הקבוצות ניגשו לבעוט מהנקודה הלבנה, ודווקא עידן טל וחבריו היו אלה שלא עמדו בלחץ והודחו במפתיע על ידי הקבוצה של ניר לוין.

הפעם האחרונה

בעונת 2010/11 זכתה מכבי חיפה באליפות האחרונה עד כה, וזו הייתה גם הפעם האחרונה (עד הערב) שבה נפגשו החיפאיות בגביע המדינה. החבורה של אלישע לוי שוב הגיעה למשחק עם עליונות ברורה, כשלרשותה עומד סגל מרשים שכלל את ליאור רפאלוב, תומר חמד, אריק בנאדו, אנדריי פילאבסקי, עידן ורד ועוד.

הקבוצה של ניצן שירזי ז"ל, לעומת זאת, הצליחה להתברג באותה עונה במרכז הטבלה לאחר מספר שנים בליגה השנייה, בהובלת לא אחר מאשר החלוץ עדן בן בסט, שסיים את אותה עונה עם 18 שערים, וגם הפעם לא אכזב. בדקה ה־29 החלוץ של האדומים, שמככב גם העונה במדיהם, הוכשל ברחבה והכניע בעצמו את ניר דוידוביץ' מ־11 מטר. אבל בעונה הזו לא היה מי שיעצור את הירוקים, שהצליחו לחזור לעניינים עם בעיטה מהאוויר של עידן ורד לקראת הירידה להפסקה.

בפתח המחצית השנייה גם האלופה זכתה לגשת לנקודה הלבנה ולהפוך את התוצאה מרגלי רפאלוב, שהוסיף שער נוסף לקראת הסיום, בדרך ל־1-3. הירוקים נעצרו רק בגמר, בידי הפועל ת"א.