ברומא כבר מצדיעים לו: על עלייתו של ילד הפלא צ'נגיז אונדר

צ'נגיז אונדר
צ'נגיז אונדר | Gettyimages

בעונה שעברה הוא נרכש עבור 600 אלף יורו מהליגה השנייה בטורקיה, אך כיום כבר רואים בו כזוכה עתידי ב"כדור הזהב". יעקב זיו על היהלום שסירב לפפ ומיצב את עצמו כמי שבלעדיו לרומא אין סיכוי להעפיל לרבע הגמר

(גודל טקסט)

מכנים אותו "מסי מהבוספורוס". מאמן רומא אוזביו די פרנצ'סקו אמר שהוא מזכיר לו את וינצ'נזו מונטלה כשהיה שחקן, ויש כאלה שמשווים אותו לפאולו דיבאלה, מוחמד סלאח ואפילו, כאמור, היו מי שהרחיקו לכת עד להשוואות עם "הפרעוש". למרות ההגזמות, צ'נגיז אונדר בן ה-20 הוא ילד הפלא החדש של רומא, שכבר הצליח לשגע את כל אוהדי הג'אלורוסי, שמצאו לפתע כוכב צעיר חדש – ועוד אחד שבקושי ידעו על קיומו.

בשבעת המשחקים האחרונים בכל המסגרות הוא כבש שמונה שערים, לפני כן הוא כלל לא מצא את הרשת וכמובן שנבחר לכדורגלן חודש פברואר של רומא, בו כבש חמישה שערים והוסיף בישול. רשת ESPN דירגה אותו בין שמונת השחקנים הטובים בעולם בחודש האחרון ואפילו אוהדי הקבוצה בחרו בו לתואר לפני השוער הברזילאי אליסון והבלם הארגנטינאי פדריקו פאסיו, מה שזיכה אותו במכונית "וולבו". והוא קיבל מכונית וולבו מהמועדון על זכייתו בפרס. את חודש מארס הוא המשיך באותו מומנטום, עם שער ב-2:4 על נאפולי, אולי הניצחון הגדול ביותר של קבוצתו העונה.

אונדר נולד במערב טורקיה, בעיירה בשם סינדריגי בת 12 אלף תושבים בלבד. הוריו טיפחו אותו מגיל צעיר אחרי שהתברר להם שיש כישרון בבית. סקאוט של קבוצת אלטינורדו מאיזמיר, המשחקת בליגה השנייה, עקב אחריו והחליט להביא אותו לקבוצה. הוא כבש חמישה שערים בעונה הראשונה שלו ולאחר מכן שישה. לפני עונה בשאקשהיר רכשה אותו ב-600 אלף יורו בלבד והוא כבש שבעה שערים בליגה וזומן לנבחרת טורקיה, בה הבקיע עד כה שלושה שערים בשבעה משחקים.


לפי ESPN, בין שמונת השחקנים הטובים בעולם בחודש שעבר (Gettyimages)

רומא שילמה על אונדר 13.4 מיליון יורו, שאף דחה הצעה להצטרף למנצ'סטר סיטי. הוא כבש את השער הראשון לרומא באוקראינה מול שחטאר במשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות, לפני שזו הפכה את התוצאה וניצחה 1:2. לפי פרשני הכדורגל באיטליה, אונדר הפך לשחקן שרומא לא יכולה להסתדר בלעדיו, הערב היא תזדקק לו יותר מתמיד כדי להשלים מהפך במשחק הגומלין ולהעפיל לרבע גמר ליגת האלופות.

לכדורגלן שהגיע מבשאקשהיר לקח קצת זמן להתאקלם בבירת איטליה, אבל במשחקים האחרונים הוא פשוט מדהים. ב-2017 הוא פתח רק ארבע פעמים בהרכב וכלל לא שותף בשלב הבתים מכיוון שדי פרנצ'סקו לא ספר אותו והעניק לו רק 505 דקות משחק בין אוגוסט לינואר, אבל מנער שהגיע לאיטליה ללא רישיון נהיגה, רומא החליטה לצמוח ביחד איתו. היא ציידה אותו במתורגמן ונהג צמוד, את האימונים בטריגוריה הוא תמיד היה מתחיל מאוחר יותר בגלל שהיו צריכים לתרגם לו את ההוראות. המאמן די פרנצ'סקו, למרות מיעוט דקות שהעניק לו, חשב אחרת מכולם וייעד לו עתיד גדול – והפריצה הגיעה אפילו מוקדם יותר ממה שהמאמן צפה.


בשלב הבתים באלופות הוא אפילו לא שיחק (Gettyimages)

כשרומא נקלעה למשבר באמצע העונה, החליט די פרנצ'סקו לתת לילד צ'אנס – והוא לקח אותו בשתי ידיים. אונדר משחק כקיצוני ימני, נהנה מבעיטה אדירה ברגל שמאל ונחשב היום לאחד הכישרונות הגדולים באירופה. תהליך הצמיחה של אונדר לא התחיל חלק, אחרי שביצע הצדעה צבאית כשכבש מול בנבנטו צמד בניצחון 2:5 ב-11 בפברואר.

הדבר התפרש באיטליה כתמיכה שלו במבצע הטורקי של טאיפ ארדואן נגד הכורדים בסוריה ועל כך הייתה ביקורת לא קלה נגדו, כאילו תמך ברצח אנשים חפים מפשע. הקבוצה ממנה הגיע לרומא, בשאקשהיר, נחשבת לקבוצה של המנהיג הטורקי. הוא נחשב אפילו לחבר של הנשיא, שהתקשר אליו אישית בקיץ ובירך אותו על המעבר לרומא. במסיבת עיתונאים שערך נשיא בשאקשהיר יחד עם אונדר, אמר השחקן: "ארדואן התקשר לאחל לי הצלחה ברומא. אמר לי שכל המדינה עומדת מאחורי. הופתעתי ושמחתי מאוד שיש לי תומך כזה".  לעומת זאת, בטורקיה לא התרגשו יותר מדי מהחגיגות של אונדר לכבודו של השליט הטורקי הכל-יכול במשחק ליגה בסריה A. בליגה הטורקית נהוג ששחקנים טורקים רבים שתומכים בממשל מצדיעים כמו חיילים התומכים בארדואן.


הצדעה שעוררה לא מעט ביקורת (Gettyimages)

סוכנו של אונדר, עומר אוזון, מעדיף להתרכז בכדורגל: "הוא ויתר על סיטי מפני שרומא הבטיחה לתת לו דקות משחק כבר בעונה הראשונה, בעוד שבסיטי היה צריך להיאבק על מקומו עם הרבה יותר שחקנים. הם רצו לרכוש אותו ולשלוח אותו לפרייבורג להשאלה שלא רצינו בה. ידענו שמונצ'י הוא מנהל ספורטיבי שבדרך כלל מגלה שחקנים מצוינים. היום אומרים שאונדר הוא היורש של סלאח ברומא, אבל הוא שחקן מצוין בזכות עצמו". אגב, סוכנויות הימורים באיטליה העמידו יחס של 1 ל-50 שאונדר אפילו יזכה ב"כדור הזהב" עד 2023. הדרך לשם יכולה להתחיל להיסלל כבר הערב באולימפיקו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי