אלי כהן: בית"ר ירושלים נהייתה מוסד שיקומי לשחקנים

אלי כהן
אלי כהן | ערן לוף

טביב: "סוכנים מדברים רק איתו", בן זקן: "מתנסח יפה", ברקת: "לא תגיד את מי להרכיב", בכר: "אליפות תהפוך אותו לגדול מאמני ב"ש", ועדת האיתור: "לא מעניין אותי", ההצהרה: "איתי היינו ב-10 פור". השריף יורה

(גודל טקסט)

תמיד כיף לראיין את אלי כהן. בניגוד לאמני הקלישאות מקרב חבריו למקצוע, השריף מדבר בלי פילטרים, שולף מהשרוול ויורה מהמותן. ברוב המקרים הוא גם פוגע.

מילה של אלי היא מילה, ובגלל הפתיחות המופלגת שלו תם חלקו בטקס. יושרו וכנותו של המאמן הבכיר עלו לו בתחילת העונה באובדן משרתו בבית"ר ירושלים, לאחר שאמר בקול רם מה שחושבים ביציע המזרחי ואולי גם בשדרת הפיקוד הבית"רית. עשרה ימים בלבד הוא החזיק בתפקיד היועץ המקצועי בבית וגן עד שאמר בראיון עיתונאי שלא ייקח שחקן מוסלמי לבית"ר. "הפילו עליי את התיק הגזעני, למרות שמי שמכיר אותי יודע את האמת. אני, אלי כהן, קידמתי וטיפחתי שחקנים ערביים כמאמו לכל אורך הקריירה. אני חושב שהלחץ לפטר אותי הגיע מחוץ למערכת, אולי מכיוון בניין העירייה בירושלים", יורה השריף בראיון מיוחד למעריב השבוע ולספורט1.

משוחרר מלחצים יושב כהן בביתו ועוקב אחר הצלחתה של קבוצתו האחרונה, זו שהוביל לזכייה באליפות בעונת 1996/97. ארבע קדנציות היו לו במדים הצהובים-שחורים, האחרונה שבהן נקטעה בעודה באיבה. ואף-על-פי שתמיד זיהו אותו כירושלמי אסלי, כהן אימן גם בצד האדום של המפה, לקח גביע עם הפועל תל אביב ואכל הרבה אבק עם הפועל באר שבע. את האמוציות הוא השאיר הפעם באפסנאות של מאיר הרוש.

על מלחמת העולמות שתפרוץ הערב בין ב"ש ובית"ר הוא ישקיף מעמדת האו"ם. "הרגש לא משחק אצלי תפקיד", אומר השריף. "אני נייטרלי. מי שיגיע לה לנצח – שתנצח", ומיד מוסיף: "זה כבר לא משחק עונה, אלא משחק על האליפות. אם באר שבע תנצח היא תהיה רגל וחצי על במת השמחה. הפסד של בית"ר יוציא אותה מהתמונה. כזה משחק קריטי לא זכור לי כבר הרבה מאוד זמן".


אלי כהן. יצפה במשחק מעמדה נייטרלית (ערן לוף)

על מי אתה מהמר?
"אני לא מהמר בדרך-כלל, הכול פתוח. לא בטוח שבאר שבע לא נחה יותר מדי ונרדמה, ולעומתה בית"ר חיה על האדרנלין מחצי הגמר, אבל עלולה לשלם מחיר יקר על האופוריה ועל האף בעננים".

השריף מכיר מקרוב כמה מהנפשות הפועלות בשתי הקבוצות. את מאור מליקסון הוא גילה וטיפח, לשון גולדברג הוא שינה ייעוד. עידן ורד הוזז על-פי הנחייתו למרחבי תמרון נוחים יותר עבורו. אפילו ברק בכר ובני בן זקן עברו תחת ידיו כשאימן את קריית שמונה. בינתיים בכר הפך לקבלן אליפויות, ובב"ז מתקרב לשלב ההנפה, אם לא של צלחת האליפות אז של גביע המדינה.

"בכר כבר סיפק קבלות, מבין שניהם הוא המאמן הבשל יותר, וברור שיש לבאר שבע יתרון על הקווים", מפרשן השריף. "מצד שני, בן-זקן עושה את העבודה שלו במגבלות הידועות לכולנו. עוד בתקופה שאימנתי אותו התרשמתי שמדובר באדם אינטליגנטי. הוא עדיין צעיר ויודע להתנסח יפה. כמובן שלשלוט על שחקנים כמו שיש היום בבית"ר זו משימה לא קלה".


בן זקן. "עדיין צעיר ויודע להתנסח יפה" (דני מרון)

בב"ז מפיק את המקסימום מן הסגל העומד לרשותו?
"אין לי כוונה לגנוב לאף אחד את ההצגה. אני רק יכול לומר שאילו נשארתי בבית"ר, היינו מובילים היום את הליגה עם 10 נקודות פור!".

שכחת שאתה מדבר על קבוצה שיש לה סגל מוגבל יחסית לעומת הסגלים של באר שבע ומכבי תל אביב?
"וזו הגדולה של בית"ר שמצליחה לייצר יש מאין עם תקציב של קבוצת מרכז טבלה. קח למשל את החלוץ החדש שלה, יאקוב סילבסטר. יש משחקים שהבחור הזה נוגע 4-5 פעמים בכדור. בממוצע הוא מבקיע בכל 65 דקות שהוא על המגרש. יש לו טאץ' של קילר, מכונת שערים כזאת לא הייתה כאן מזמן. למבוגרים שבינינו הוא מזכיר את גרד מולר, מלך השערים של נבחרת גרמניה בשנות ה-70, שהיה נעלם ברוב שלבי המשחק וברגע הנכון הופיע ברחבה והפציץ".

סילבסטר הוא הצלחה נטו של אלי טביב?
"ברור. טביב עושה עבודה חשובה בתחום הסקאוטינג, סוכנים מדברים רק איתו. הוא זה שלוקח את הקלטות ומסמן את הרכש".


סילבסטר. גרד מולר של בית"ר? (דני מרון)

בתקופה הקצרה ששימשת כיועץ מקצועי של טביב, הספקת להטביע חותם?
"כשהגעתי הייתה בעיה עם המגן השמאלי. מרסל הייסטר לא שיחק ולא היה ברור מה קורה שם. אמרתי להם 'ניקח את גולדברג ונציב אותו בעמדה של המגן הגרמני'. נכון שיש לו בעיה במהירות, אבל באחד על אחד, כשהוא צמוד אליך ומשחק עם הגוף, מקבלים ממנו את התמורה. אני אוהב שחקנים כאלה שיודעים לחפות על המגרעות שלהם. אם גולדברג היה טיפה יותר מהיר, הייתי הופך אותו לדוד אמסלם החדש של בית"ר ירושלים".


מה עוד זכור לך מהקדנציה האחרונה שלך בבית"ר?

"עבדנו על שיפור האימונים הטקטיים ועל העמידה במגרש. במשחק שעוד שימשתי בתפקידי ניצחנו את מכבי פ"ת בעשרה שחקנים. אחרי ההרחקה של סירושטיין. הורדתי את קלטינס לעמדת הבלם. בקלות ניצחנו אותם, ואחרי המשחק בא אליי עידן ורד ואמר לי 'היום עמדנו נכון'".

עמידה נכונה היא מתכון לאליפות?
"זה רק אחד המרכיבים. בית"ר היא קבוצה מוכשרת, בלי שמות מפוצצים כמו שיש בבאר שבע ובמכבי תל אביב, ואפילו במכבי חיפה. אנתוני וארן והזר הסלובקי הם רק שתי דוגמאות, מי שמע עליהם בכלל לפני שטביב הביא אותם?".


שכטר ועזרא. הוכחה לכישלון של מכבי חיפה (דני מרון)

אתה מדבר על העדר שמות מפוצצים, כאילו ששכטר וחן עזרא לא מסתובבים בשטח.
"שכטר ועזרא הם יוצאי דופן, והם ההוכחה לכישלון של מכבי חיפה. הגדולה של טביב שהוא לוקח שחקנים שנמצאים בנקודת השפל, לפני שהם גומרים את הקריירה, ומשקם אותם. עם עזרא היו לי שיחות מקצועיות בנושאים בסיסיים. איתו ועם ורד שמתי את הדגש על המשמעת הטקטית, ומאז שניהם כבר לא מטיילים על המגרש".

איתי שכטר בוחן את עתידו, וזה לא סוד שבאר שבע מעוניינת בו לעונה הבאה. איך אתה רואה את הדברים?
"זו ההתנהלות בארץ, כמו ששכטר נמצא העונה על הכוונת של באר שבע כך היה בעונה שעברה עם דן איינבינדר. כל אחד דואג לאינטרסים שלו. אבל טביב לא פראייר, הוא לא ימהר להאריך את החוזה של שכטר תחת לחץ. בינו לבין עצמו הוא בטח אומר 'הרמתי את שכטר מהקרשים, לא מגיע לי צ'ופר?'. אני לא דואג לטביב. תמיד הוא ממציא את עצמו מחדש, סמוך עליו שימצא עוד מישהו שנשרף במכבי חיפה, והוא שוב 'ישפץ' אותו. במובן מסוים בית"ר נהייתה מוסד שיקומי של שחקנים".

אפרופו מוסד שיקומי: אתה שלם עם הדרך שבה ראשי בית"ר טיפלו בפרשת הסרטון הראוי לגינוי בכיכובו של וארן?
"אני לא מצטרף לעליהום על וארן. טוב עשו ראשי בית"ר שחיכו לסיומה של חקירת המשטרה. ברגע שהבינו שלא הייתה עבירה פלילית, נגמר הסיפור והמשיכו הלאה. מסקנות החקירה הוכיחו שהיה מוקדם לצלוב את השחקן".


כהן עם טביב. "תמיד ממציא את עצמו מחדש" (עדי אבישי)

ועדיין, לא מפריע לך שבית"ר לא גינתה באופן נחרץ את מעשיו של וארן כפי שהוצגו בסרטון?
"עזוב, יש מקרים שבחורות עושות את זה חופשי, ואפילו משתתפות באורגיות. אבל בגלל שהיה פה שחקן מפורסם כל פיפס הפך לסקופ בינלאומי. נכון שתדמיתו של וארן נפגעה, אבל אני בטוח שהוא למד את הלקח".

במהלך העונה נצפו תנועות מוזרות ביציע הכבוד בטדי. לכאורה נוצר הרושם שטביב מחלק הוראות מקצועיות. זה לא מפריע לך?
"אין מה לעשות, זה טביב. אני מעדיף להסתכל על התמונה הגדולה, ועל ההצלחה של בית"ר למרות הפערים העצומים בתקציב שלה לעומת התקציבים של באר שבע ומכבי תל אביב".

ולעצם השאלה?
"בשורה התחתונה זה מצליח לטביב למרות שלפעמים למתבונן מן הצד זה לא נראה טוב. מצד שני, ברגע שהשחקנים מבינים שההוראות באות ממנו הם לא מתמרדים ותמיד רוצים להוכיח את עצמם".


אוחנה. עושה עבודה של ארבעה אנשים (דני מרון)

ומה חלקו של אלי אוחנה בתזמורת?
"אוחנה מתנהל בקטע הניהולי, ועם פיגורה כמוהו קל לדבר בגובה העיניים בזכות הרקורד המקצועי שלו. כשהגעתי בפעם האחרונה לבית"ר דיברנו על המעורבות שלו, ואז הוא אמר לי 'בשביל מה הבאתי אותך?' הבנתי שאין לו זמן לקטע המקצועי. במועדון כזה יש מספיק עבודה לנציג הבעלים. זה ג'וב של ארבעה אנשים".


נעבור לבאר שבע, איך היא מגיעה למשחק?

"באר שבע התרעננה. אם וואקמה התאושש מהפציעה ויחזור לכושר של עונת האליפות השנייה הוא יהיה פקטור רציני במשחק, בייחוד כאשר ההגנה של בית"ר היא לא בדיוק החלק החזק שלה".

שכחת את מליקסון?
"אותי אתה שואל על מליקסון? מי גילה אותו? מי הכיר אותו בכלל לפני שצירפתי אותו לבית"ר?"


"מליקסון? נתתי לו דחיפה חזקה מאוד. אפילו אמא שלו מודה בזה" (דני מרון)

יאללה, בוא תזכיר נשכחות.
"בקדנציה השנייה שלי בבית"ר הציעו לי לבחון את השחקן. ארגנתי משחקון פנימי ואחרי רבע שעה קראתי לאברהם לוי, מנהל הקבוצה באותה תקופה, ואמרתי לו 'תראה מה יש לנו ביד'. נגמר האימון ונתתי הוראה להחתים אותו. בשביל שחקן אלמוני יחסית הוא עלה לנו די הרבה. בליגה נתתי לו 20 דקות אחרונות בנתניה, זו הייתה הפרמיירה שלו. הוא נכנס במקום איציק זוהר והשאר היסטוריה. נתתי לו דחיפה חזקה מאוד. בלעדיי הוא לא היה מגיע כל-כך רחוק. אפילו אמא שלו מודה בזה, כשנפגשנו בפעם האחרונה היא אמרה לי 'בזכותך הבן שלי הגיע לרמות הכי גבוהות'".

מליקסון כבר לא ילד, ובשנתיים וחצי האחרונות הוא מציג יכולת מדהימה. יש לך הסבר לתופעה?
"הקריירה שלו נבנתה בצורה נכונה, והיציאה שלו לחו"ל הועילה לו מאוד. מפולין וצרפת הוא חזר שחקן הרבה יותר בשל; חזק יותר מבחינה פיזית, עם כוח מתפרץ ויציאה מהירה מהמקום".

מההרכב שפתח את העונה בבירת הנגב נשארו שניים וחצי שחקנים, ובישורת האחרונה בכר מריץ קבוצה שהיא כמעט חדשה לגמרי. הצלחתו של בכר, שיכול לרשום הערב את ניצחונו ה-100 בכל המסגרות מאז הגעתו לבאר שבע, מעוררת את התפעלותך?
"סוד ההצלחה של קבוצות צמרת שרצות לאליפות הוא בסגל הרחב שלהן. בזכות התקציבים הנדיבים של אלונה ובעלה בכר מחזיק סגל כפול. אין דבר כזה מחליפים בהפועל באר שבע".


בכר. בדרך להפוך לגדול בתולדות הפועל ב"ש? (דני מרון)

תוכל לקבוע מה מיקומו של בכר בהיסטוריה של באר שבע ובכדורגל הישראלי?
"זכייה באליפות שלישית ברציפות תציב אותו במקום הראשון מבין המאמנים שאימנו בבאר שבע, מבלי לקפח את זכויותיו של אמציה לבקוביץ' שזכה בשתי אליפויות רצופות באמצע שנות ה-70. אימנתי את בכר תקופה קצרה בקריית שמונה, כאשר היה בשיקום אחרי פציעה. הוא בחור טוב, יש לו אופי חזק. הרבה מפרגנים לו בזכות השקט הנפשי שלו ויכולתו להתמודד עם לחצים. לא קל לעבוד עם איזי, ובכל זאת ברק מצא את שביל הזהב כשהוביל את קריית שמונה לזכייה בגביע. ההצלחה שלו בבאר שבע היא מדהימה. כשאלונה הביאה אותו אחרי אלישע לוי אף אחד לא העלה בדעתו שהבחירה שלה תהפוך לבינגו כזה גדול".

אתה חושב שהבוס של בני בן-זקן תובעני יותר לעומת הבוסית של בכר?
"אני בטוח שאלונה לא תגיד לבכר 'תרכיב את זה, תרכיב את ההוא'. היא ובעלה אלי ברקת, שנמצא חזק בעניינים, הם צוות מנצח. מי שמשקיע 70 או 80 מיליון שקלים בעונה זכותו לדעת כל מה שקורה בשטח ולשלוט בכל מה שזז".

לסיום, מדגדג לך לחזור לעניינים?
"אני מודה שמדגדג לי".

אולי היית רוצה להיות מעורב בוועדה המקצועית לאיתור מאמן לנבחרת?
"מה אני צריך את זה? הדברים האלה לא מעניינים אותי".


"מודה שמדגדג לי לחזור" (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי