מקווה לכבוש את ת"א: ההזדמנות הגדולה של צ'יקו אופואדו

צ'יקו אופואדו, ולדימיר איביץ'
צ'יקו אופואדו, ולדימיר איביץ' | מכבי תל אביב

שיחק במשך שש שנים בליגת המשנה בטורקיה, הסתכסך עם מאמנים ואף נזרק בטענה שלא התאמן כראוי. כעת שחקן הכנף הניגרי שהנחית איביץ' במכבי יכול לקחת את הקריירה צעד אחד קדימה. יעקב זיו עורך היכרות ראשונה

(גודל טקסט)

צ'יקו אופואדו, שחקן הכנף הניגרי שהנחיתה מכבי תל אביב, לא בטוח היה לובש את המדים הצהובים-כחולים אילולא העונש שספג המועדון בעקבות עבירה על חוקי הפייר-פליי הפיננסי. מדובר בשחקן חסר ניסיון, ששיחק בארבע קבוצות שונות בליגת המשנה בטורקיה בשש השנים האחרונות, אבל כיכב בכל קבוצה אליה הגיע וכעת מקוה לעשות קפיצת מדרגה ולכבוש גם את תל אביב.

בטורקיה טוענים שאופואדו יכול להפוך לאחת מתגליות העונה בליגת העל. בעיתון "אנדולו גאזטזי" שמתפרסם בעיר אסקישהיר הבהירו כי מדובר בחלוץ עם מהירות גדולה, יכולת יציאה טובה מהמקום, דריבל טוב בשתי הרגליים וחוש ריח לכיבוש שערים. "המאמן של הקבוצה בשנה שעברה רצה שהוא ימשיך, אבל הוא העדיף לעזוב", אמר עלי באס. 

אופואדו שיחק ב-1461 טרבזון, קרשיאקה, סמסונספור ואסקישהירספור. לארבעתן עבר בליגה העליונה ,אבל הוא הגיע לטורקיה בגיל 19 אחרי ששיחק בנוער וקצת בבוגרים של אנוגו ריינג'רס הניגרית – אותה קבוצה ממנה הגיע ג'ון צ'יבויקה בעבר להפועל תל אביב. השניים חברים טובים והיו במבחנים ביחד ברוזנבורג הנורבגית ולא צלחו אותם בגיל צעיר. כשצ'יקו שיחק בניגריה הוא כבש כמה שערים מדהימים והשם שלו הגיע לקבוצות באירופה שרצו לבחון אותו, אולם זה הספיק רק לליגת המשנה בטורקיה.

אולי הרמה בליגה השנייה בטורקיה לא מהמשובחות, אבל גם שם משלמים כסף טוב. אופואדו המשחק כקיצוני שמאלי, ימני ויכול לשחק גם כחלוץ מרכזי, הרוויח בעונה האחרונה באסקישהירספור 450 אלף יורו לעונה. במכבי תל אביב לפי הדיווחים ישלמו לו 400 אלף יורו, אבל הוא רצה להתקדם לליגה ראשונה ובתקווה גם להשתתף במפעלי אופ"א. הפרסום הכי גדול ממנו נהנה בטורקיה היה כשרכש לאמו בניגריה מכונית פורש יקרה. הכדורגלן כרע על ברכיו וקיבל מאמו נשיקות בעת שהוא חגג כניסה לבית חדש בניגריה.


איביץ' עם אופואדו. כיכב בליגה השנייה בטורקיה (האתר הרשמי של מכבי ת לאביב)

מתחילת דרכו בטורקיה ב-2012 נחשב צ'יקו לסיפור הצלחה. כשכיכב בקבוצת 1461 טרבזון, המועדון השני של העיר טרבזונספור שסיים את עונת 2012/13 בפלייאוף של הליגה השנייה, כבש השבעה שערים ב-24 משחקים. המועדון היה צעיר מאוד ונוסד רק ב-1998, אך באותה עונה מופלאה הם הדיחו גם את פנרבחצ'ה וגם את גאלטסראיי בגביע הטורקי. אופואדו שותף במשחקים, אבל לא כבש. כשהיה בטרבזון פרצה מהומה גדולה כאשר קבוצה ניגרית אחרת אוק זיל פ.צ. פנתה לפיפ"א וטענה שהכרטיס שלו שייך להם. בניגריה פורסם שהקבוצה הטורקית שילמה עליו 400 אלף יורו השאלה בעוד שהמועדון הניגרי ממנו הגיע טען שקיבל 50 אלף יורו. חלק מהכסף נעלם ונערכה ועדת חקירה.

ההצלחה שלו בקבוצה האלמונית הובילה לחוזה בקבוצת קרשיאקה מאיזמיר, ששאפה לעלות חזרה לליגה העליונה אחרי ששיחקה בה לאחרונה בעונת 94/95. הקבוצה הבטיחה לו 60 אלף יורו לחצי עונה ולאחר מכן החתימה אותו לשנתיים, אבל צ'יקו נשאר עונה וחצי בלבד במהלכה כבש 12 שערים ב-40 משחקי ליגה, אבל לא סייע למועדון לעלות ליגה ונמכר ב-1.5 מיליון יורו לסמסונספור – עוד קבוצה עם עבר בליגה העליונה. מאמנו אז, יוסף סימסק, אמר עליו: "הוא שיחק טוב, אבל הייתה לו בעיה חברתית. הוא לא השתלב בקבוצה". אחד הסיפורים שהתפרסמו אז הוא שלפני משחק חשוב הוא רב באימון עם שחקן קרשיאקה אחמד ארי וההנהלה לא ראתה זאת בעין יפה לאחר שצ'יקו סירב להגיע למשחק ליגה בטענה שלא התאמן כפי שצריך. היא לא שילמה לשחקן את כל שכרו וההתאחדות הטורקית איימה להוריד לה שש נקודות ממאזנה, אבל מכירתו סייעה לה לשלם את השכר והיא ניצלה מהורדת הנקודות.

בסמסונספור כבש 18 שערים ב-46 משחקים, אבל שוב הקבוצה נותרה בליגה השנייה וגם שם הוא הספיק להסתכסך עם מאמן הקבוצה אומיט אזאט, שטען שהוא לא התאמן ברצינות ואף זרק אותו מהאימון מספר פעמים. "יש לו נטייה להסתבך", אמר מאמן הקבוצה בראיון לעיתון מקומי.

צ'יקו הגיע בעונת 16/17 לאסקישהירספור. קבוצה ששיחקה תחילה 16 שנה בליגה הראשונה, ירדה וחזרה לעליונה ב-2008 ושיחקה בגביע אירופה כאשר אחד המאמנים המפורסמים שלה היה מיכאל סקיבה הגרמני. הם ירדו ליגה במאי 2016 משער שהובקע בזמן פציעות ובעונת 2016/17 עם צ'יקו סיימו במקום השלישי ונכשלו בפלייאוף העלייה כשבמשחק האחרון מול גוזטפה שהסתיים ב-1:1 אופואדו כבש.

באסקישהירספור צ'יקו שיחק בעיקר באגף שמאל, הוא פתח את העונה שעברה באיחור בגלל קרע בשריר הירך הימני. אילמז וורל מאמן הקבוצה ביקש מההנהלה במיוחד להחתים אותו. המועדון לא פתח טוב את העונה ומצא עצמו במקום במירוץ חזרה לליגה העליונה בתחתית. אופואדו אמר על הקבוצה: "היו לי הצעות מהליגה הראשונה בטורקיה, אבל רציתי לשחק בקבוצה מפורסמת שהייתה פעם שם בכדורגל הטורקי ואני רוצה להחזיר אותה לליגה הראשונה. ביקשו ממני להישאר בגלל שהקבוצה עוברת ימים קשים והחלטתי לעזור בעיקר לאוהדים שנתנו לי הרבה אהבה", אבל מטרות לחוד ומציאות לחוד.


באסקישהירספור רצו להשאירו, אך צ'יקו בחר במכבי תל אביב (באדיבות האתר הרשמי)

הקבוצה סיימה במקום ה-12 מתוך 18 בליגה השנייה אחרי שהיה עליה אמברגו העברות. אופואדו אמר שהוא רוצה להיות מלך השערים בכל קבוצה אליה יגיע. "השערים שאני כובש עושים אותי מאושר", אמר בראיון בטורקיה העונה לעיתון אונדולו. עכשיו במכבי תל אביב התקווה היא שעם שחקנים טובים יותר מסביבו הוא אולי יוכל להיות התגלית של העונה.

עיתונאי ניגרי שכתב עליו כתבת פרופיל בניגריה השווה אותו לאובפמי מרטינס, חלוץ ניוקאסל בעבר: "הוא מאוד זריז. יש לו יציאה נהדרת מהמקום. הוא בנוי בצורה טובה ומאוד נייד. הוא שולט נהדר בכדור ומצטיין בהפעלת לחץ על המגנים, אבל יכולת הבעיטה שלו פחות טובה. הוא מחמיץ ממצבים נוחים ונקלע למצבי נבדל. כדי להגיע לרמות הגבוהות הוא צריך לשפר את משחקו". ללא ספק שלמאמן מכבי תל אביב ולאדן איביץ' תהיה עבודה רבה בנושא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי