הזדמנות חד פעמית: הסקוטים לא סופרים את ערן זהבי

ערן זהבי
ערן זהבי | אודי ציטיאט

הסקוטים חוששים מדאבור אך מתעלמים מכוכב גוואנגז'ו. מקליש מתחנן לאוהדים שיגיעו, הרצוג יצטרך למצוא פתרון לשינוי השיטה. רון עמיקם, גלאזגו, לקראת הקרב המכריע הערב (21:45) על המקום בפלייאוף

(גודל טקסט)

1. הכדורגל הישראלי לא משופע במעמדי הכרעה. בית מוקדם בנוכחות ישראל מתחיל בדרך כלל בהרבה תקוות, מקבל כמה סטירות ומקרטע לקו הסיום בליווי רעש של סכינים מושחזות.

לכן הסיטואציה הערב (שלישי, 21:45) בהאמפדן פארק קצת מוזרה ותלושה מהמציאות. לפני חודשיים אנדי הרצוג לא השלים אפילו עשרה אימונים וכבר היה על הגריל, ולווילי רוטנשטיינר, המנהל הטכני, בדקו נוכחות בנבחרות הצעירות. עברו חודשיים ויחסי ישראל-אוסטריה מעולם לא היו טובים יותר. וכמה שזה אירוני, המשחק האחרון בו הייתה ישראל זקוקה לתוצאה כדי להעפיל שלב היה ב-27 באוקטובר 2001, באצטדיון רמת גן מול אוסטריה, ואנדי הרצוג הכריע אותו. לרעתנו. מהרצוג עד הרצוג לא קם לנו הרצוג.

2. איזה שפן ישלוף הערב הרצוג מהכובע? אין לו. אולי ערן זהבי שהסקוטים לא מכירים – אולי אין להם אינסטגרם – ויכול להיות הדרך שבה ישראל רוצה לשחק הערב: על מנת לנצח, לא כדי לחלץ נקודה. נשמע דמיוני, חייבים להודות, אבל למרות הכרס שמטפח הרצוג בחסות החיים הטובים בישראל, הוא לא גידל עדיין את התחת של אברהם גרנט.

 


מעבר להכל, ההיסטוריה משחקת לרעתנו. הפעם האחרונה שישראל השיגה תוצאה רצויה במשחק מכריע הייתה לפני 29 שנים בסידני, מול אוסטרליה. הפעם האחרונה שישראל ניצחה משחק חוץ מול נבחרת עדיפה הייתה בפארק דה פרנס לפני 25 שנה. תהיה היסטוריה הערב?

מול הרנסנס הסקוטי שנולד בשקודר במוצאי שבת מול אלבניה, ומול שינוי המערך הסקוטי מ-2-5-3 הזהה לשלנו ל-1-4-1-4 (בגלל נשירתם של החלוצים המובילים), הרצוג לא מתכוון לשנות מאומה. ה-2-5-3 הולם את הבעיות ההיסטוריות של ישראל: היעדר בלמים ומגינים שאינם יודעים להגן אבל יודעים מצוין לתקוף. עמרי אפק, פרשן ערוץ הספורט שנמצא בסקוטלנד, הזכיר שלשום כי בתקופה בה שיחק אצל גרנט בנבחרת, כך בדיוק טיפל המאמן מכורכם הסבר בבעיה הישראלית. אפק אף סבור כי המערך הזה חייב להיטמע בכל נבחרות ישראל, החל מנערים ג'.

במקרה שלנו יחולו שני שינויים בהרכב שניצח את אלבניה בטרנר במחזור הקודם של הנבחרת, אבל זה יהיה בדיוק אותו הרכב שהתעלל בנבחרת גואטמלה ביום חמישי שעבר: לואי טאהא יועדף על פני חברו לקבוצה, שיר צדק, שמשחק פחות ממנו, וערן זהבי יחליף את תומר חמד הפצוע – אם כי ברור לכל כי גם אם חמד היה בריא, זהבי היה בהרכב. על חשבונו, או על חשבון שחקן קישור.


מועדף על פני צדק. טאהא (אודי ציטיאט, גלאזגו)

3. אלכס מקליש יחגוג בעוד חודשיים את יום הולדתו ה-60, כמה חודשים אחרי שהרצוג חגג בהתרגשות רבה את ה-50 שלו בתחומי הנבחרת. את אלכס מקליש המציא אלכס פרגוסון באברדין בתחילת שנות ה-80 כשיצר ממנו את רוי קין הסקוטי: קשר אחורי גרזני וחסר רחמים. הוא שיחק מול ישראל ברמת גן במוקדמות מונדיאל 1982, כך שגם הוא יודע – כפי שראינו באלבניה – כי המפתח הערב יהיה משחק גרזני, חסר רחמים, מול הטכניקה הישראלית – בעיקר במרכז השדה.

שחקנים זריזים כמו ג'יימס פורסט מסלטיק שכבש צמד בכורה מול האלבנים או ראיין פרייזר מבורנמות', שכבש את השער הראשון במשחק, אמורים ללחוץ על ביברס נאתכו ועל משחק המעבר של ישראל כדי לא לתת לה לנשום. מקליש השתמש בשחקנים כאלה גם כדי לטפוח על האגו שלו כשנשאל אתמול לגבי הסכנה מישראל: "השיטה של ישראל מאוד טובה ויש בה שימוש מצוין בשחקני כנף, מה גם שיש להם שחקנים המשחקים ברמה גבוהה באירופה כמו מואנס דאבור וחמד, אבל גם לנו יש שחקנים מאו טובים שיכולים להפגין את אותה יכולת טכנית כמו שהראנו בשבת".

הבעיה של מקליש, שהוא מאמן לא אהוב בלשון המעטה בסקוטלנד, סדר גודל של אלי גוטמן בבית"ר ירושלים של תחילת המילניום. אפילו הנציג של ההתאחדות הסקוטית שקיבל את הנבחרת בשדה התעופה שלשום אמר את זה בלי ללחוש. זו אולי הסיבה שהסקוטים לא מצפים ליותר מ-25 אלף צופים הערב (למרות שנמכרו 16 אלף כרטיסים נכון לאתמול בבוקר), חצי מקיבולת האצטדיון המיתולוגי, וזו גם הסיבה שמקליש התחנן אתמול בכותרת הראשית של ה'טיימס' לקהל: "מבקש שתתנו גב לנבחרת שלי". אגב, מחיר כרטיס עומד על 30 ליש"ט (145 שקל), והסקוטים מודים שזה נועד להשלמת הכנסות. לידיעת המתלוננים על מחירי הכרטיסים בישראל.


הסקוטים מכירים את כיאל וחוששים בעיקר מדאבור (אודי ציטיאט, גלאזגו)

המערך הסקוטי נטול השפיץ, עם סטיבן פלטשר משפילד וונסדיי – שכבש עד שבת תשעה שערי נבחרת, שישה מהם נגד גיברלטר, והעשירי היה בפנדל – יבנה על העיבוי בקישור ועל הכנפיים המחודדות עם רוברטסון הקפטן באגף השמאלי, על הראש של אלי דסה. כל הנבחרת הסקוטית גם יחד עומדת על 17 שערים במדים הלאומיים, כמו תומר חמד אחד אצלנו.

פרשן הטלוויזיה הסקוטית, דיוויד פרובאן, ששערו היחיד בנבחרת היה ב-1981 נגד ישראל בהאמפדן פארק (1:3 לסקוטים), אמר אתמול: "אנשים בסקוטלנד הסתכלו על דירוג פיפ"א לפני המשחק הראשון בישראל ושילמו על כך ביוקר. עכשיו סקוטלנד ערוכה יותר לישראל ויודעת למה לצפות. אנחנו כמובן מכירים את בירם כיאל מהתקופה בה שיחק בסלטיק, אבל חוששים בעיקר מדאבור. אנחנו מקווים ששני הבלמים המנוסים שלנו יצליחו לעצור אותו".

זהבי? אין להם מושג מי זה, איכשהו הוא חמק להם מתחת לרדאר.

הסקוטים עלו אתמול בבוקר לאימון המסכם שלהם באצטדיון המרשים, ועם זאת לא בריטי בעליל, שבו הדשא (המטופח) מרוחק מהיציעים. בכל מקרה הרגיעו אותי אתמול הסקוטים: "אווירה תהיה. הייתה מחשבה להעביר את משחקי הנבחרת לאצטדיון חדש באדינבורו, אבל אין כמו האמפדן פארק".

מקליש ניסה להפגין אתמול בטחון עצמי, ומבחינתו הולדת נכדתו שלשום נשמעה מפיו חשובה הרבה יותר. "המפתח הוא לא להתכונן לישראל אלא להציג את היכולת והכישרון ואת המנטליות שהראנו באלבניה. יכול להיות שקשה לישראלים לשחק בחוץ, אבל זו לא תעודת ביטוח". סקוט מקינה הוסיף: "לא ניתן להזדמנות להעפיל לחמוק מאיתנו".

4. הרצוג ניסה אתמול לבנות סצנריו: "הם יפעילו לחץ בהתחלה ואנחנו נצטרך לשחק לפחות בהתחלה מול הלחץ הזה לשבור אותו. וזה משחק פתוח לחלוטין. הציפייה היא למשחק נהדר. הראנו לשחקנים מה אנחנו מצפים מהם, זה תלוי בנו, באנו כדי לזכות בראשות הבית. נצטרך לתת לסקוטים פייט כי אם לא נהיה אגרסיביים ולא נביא אנרגיות, המשחק יהיה הרבה יותר קשה".


הזדמנות לשים חותם קטלני בנבחרת. זהבי (אודי ציטיאט, גלאזגו)

נאתכו, שהסקוטים התעניינו מאוד בכך ששחקן לא יהודי קיבל את סרט הקפטן בנבחרת ישראל, נתן סצנריו משלו: "בחלקים ממשחק ניסוג, ובחלקים נחזיר את הכדור. כמו שלסקוטים חזר הביטחון, גם לנו יש. גם אנחנו בתקופה טובה. מצד שני אנחנו עדיין לא פייבוריטים".

בנבחרת ברור כי מה שיכריע את המשחק יהיה המצ'-אפ באגפים. אלכס מקליש נזהר מהאגפים של ישראל והרצוג ציין את אלה של סקוטלנד. אנדי רוברטסון מליברפול מול אלי דסה מישראל.

הדבר הטוב ביותר מבחינת הנבחרת היא העובדה כי בסקוטלנד מדברים על דאבור, מצלמים אותו, מציינים אותו, ולא סופרים את ערן זהבי, שמפתיע אותם אפילו בעצם הכללתו בהרכב. זו גם ההזדמנות שלו לשים את החותם הקטלני שלו בנבחרת. אתמול הוא עלה לפני השחקנים לאימון, עשה חימום לבד ואז הצטרף לשאר. הבחור בא חד, ממוקד ורוצה לסיים את העונה מבחינתו עם חיוך ענק.

משיקולי ביטחון, הנבחרת נכנסה למלון ביום ראשון בלילה ויצאה ממנו רק אתמול לפנות ערב. הציפייה היום היא להפגנות BDS כבעבר במרכז העיר, ואולי גם להתפרצות אוהדים במהלך המשחק. הסקוטים אסרו להכניס דגלים שאינם סקוטים או ישראלים, כך שמי שיניף את דגל הרשות הפלסטינית או דגלי חמאס וחיזבאללה צפוי להיעצר.

5. בהתאחדות הישראלית מתחננים לשקט. תיקו או ניצחון ישראלי הערב ייתן לשינו זוארץ כניסה מרשימה לתפקיד היו"ר, ובעיקר יאפשר לבצע רפורמות עם רוח גבית. ומעבר להכל, תיקו הערב יבטיח לישראל מפגש מול נורבגיה או בולגריה בחצי גמר פלייאוף ליגה C של ליגת האומות במרץ 2020 בדרגאו של פורטו, כשניצחון על הסקוטים יבטיח מפגש מול פינלנד הבינונית. כל תוצאה שתמנע מפגש מול סרביה החזקה – שרומניה יכולה להחליף אותה אם סרביה תעלה ליורו מהמוקדמות – יהיה מבורך. אבל אלה ספקולציות שרק ישראלים מסוגלים לעשות, לפני משחק ולא אחריו.


כניסה מרשימה לתפקיד? שינו זוארץ בסקוטלנד (אודי ציטיאט, גלאזגו)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי