מהומה על שום ד-VAR: המערכת החדשה יוצרת מחלוקת במקום למנוע אותה

מכבי תל אביב
מכבי תל אביב | אודי ציטיאט

שופט אנושי לעולם לא היה שורק לעבירה של מאבוקה, אבל הטכנולוגיה הפכה את האנשים על המגרש לבובות של הטלוויזיה. וגם: מה היה קורה לולא רפואה לא היה מפוטר והמציאות העצובה של הליגה. המספרים של רון עמיקם

(גודל טקסט)

1. הערב הראשון של ה-VAR היה אומלל. הוא היה אומלל מהרבה סיבות נוספות להרחקה ההזויה של ארנסט מאבוקה, כי אפשר להביא מערכת, וניידת, וטכנאים, אבל אי אפשר לייצר שופטים יותר טובים. שופט VAR הוא עדיין שופט, ומה שהוא לא מצליח להבין במגרש הוא לא יצליח להבין גם עם מצלמה.

אין שום סיכוי בעולם שדוד פוקסמן היה מרחיק את ארנסט מאבוקה אלמלא זיו אדלר אותת לו במערכת הקשר. אין לי ספק שאדלר לא היה מרחיק את מאבוקה בלי הילוך חוזר ועשרות צפיות במהלך קלאסי של שני שחקנים שנתקלו זה בזה בלי שום כוונה ובלי שום עבירה. מאבוקה הרחיק את הכדור ורגלו המרחיקה פגשה את גופו המתפרץ של דולב חזיזה. לא כל תאקל במשחק בין בני יהודה למכבי חיפה דומה לתאקל של רובן ראיוס ברפי דהן.

ה-VAR נועד למנוע מצבים של מחלוקת. כאן לא הייתה מחלוקת. ה-VAR הוא זה שיצר מחלוקת. להזכירכם, ה-VAR הוא בן אנוש שיושב מול מסך טלוויזיה, ולא מסך טלוויזיה שיושב בראש של בן אנוש. נא לא להתבלבל.

מערכת ה-VAR. לא כל תאקל הוא רובן ראיוס (אודי ציטיאט)
מערכת ה-VAR. לא כל תאקל הוא רובן ראיוס (אודי ציטיאט)

ברגע שלצדו של ה-VAR שובצו על הדשא שני שופטים שעד אתמול שפטו 72 משחקים גם יחד בליגת העל, נוצר המצב הכאוטי שממנו חששו באיגוד השופטים: שהשופט בניידת יהיה בכיר בהרבה מהשופט במגרש, ולמעשה יקבע לו מה לשרוק. שלומי בן אברהם התמקח, פוקסמן לא. מי ששילם את המחיר היו אוהדי הכדורגל הישראלי שיתייחסו בחשדנות גדולה למאור הגדול החדש של הכדורגל הישראלי, חשדנות שנובעת בצדק מהחלטה פזיזה להכניס את המערכת כמעט ללא ניסיונות, עוד העונה, וגם זה בחלק מהמשחקים.

2. מעניין מה היה כותב עלי מוהר האגדי על מה שעשתה הפועל ת"א בשני משחקי הבית האחרונים שלה. מה מספרים לנכדים? שבמקום לפרק את המתנגד 0:1, מפרקים אותה שש וגם בש? איך אפשר להעביר מורשת לדור הבא עם תוצאות רבות שערים? מה הנרטיב? מי הגיבור? ומה שייע יגיד על זה?

וברצינות, היום יותר מתמיד מתבררת ההחלטה לפטר את קובי רפואה אחרי עשרה מחזורים ושלושה הפסדים בלבד כהחלטה רעה ומנותקת. מעניין מה היה קורה אם רפואה היה נשאר ומשפר את הקבוצה תוך כדי תנועה כפי שעשה בשבועות האחרונים (חמישה ניצחונות ו-21 שערים בעשרה משחקים)? הניחוש שלי הוא שהפועל חדרה לא הייתה במקרה הזה בפלייאוף העליון.

הפועל גם מטלטלת את התדמית שלה: קבוצה שמשחקת מהר, משוחרר, יפה, כובשת שערים נהדרים. קבוצה של גוטמן, בקיצור.

שחקני הפועל תל אביב חוגגים. מה היו אומרים בהפועל של פעם? (דני מרון)
שחקני הפועל תל אביב חוגגים. מה היו אומרים בהפועל של פעם? (דני מרון)

3. קצת עצוב, אבל יכול להיות שבסוף החודש כבר תהיה לנו אלופה ושבאפריל כבר יהיו לנו שתי יורדות – והליגה מסתיימת בכלל בסוף מאי. זה אומר שה-VAR ושמונה קבוצות יאבדו עניין בשלב כל כך מוקדם של העונה. זה לא עצוב מבחינת מכבי ת"א, שהתעלמה מחולשת הליגה ופשוט שחטה אותה – עם רוטציה, עם משחק שוטף, ולעיתים מהנה, ובעיקר עם הנצחה של עובדה פשוטה: מנגנון משומן הוא לאורך זמן מנגנון מנצח, גם אם הפועל ב"ש, בעזרת רעב אדיר ומאמן מוצלח – הצליחה לקטוע זמנית את רצף ההצלחה של מכבי ת"א בעשור האחרון.

העובדה כי היורדות נקבעו מהר מכפי הצפוי היא תעודת עניות לשני המועדונים האלה, ואפשר היה לראות את זה אתמול. סכנין לא הצליחה לשמור יתרון מול הקבוצה הכי פחות מוערכת מבין היריבות לפלייאוף התחתון, ואילו אשדוד חטפה במחצית השנייה שער בכל התקפה והתפרקה לחלוטין. לא אחריות, לא נחישות, לא הקרבה, לא קהל מלווה, פשוט כלום.

הליגה הלאומית החלשה היא מקום מצוין לעשות חשבונות נפש ואין שום סיבה שסכנין ואשדוד לא ינסו שנת הבראה שם.

שחקני מ.ס. אשדוד. אין הקרבה, אין נחישות (לירון מולדובן)
שחקני מ.ס. אשדוד. אין הקרבה, אין נחישות (לירון מולדובן)

4. ראיתם איך נראה האצטדיון בנתניה בו משחקות שלוש קבוצות בליגת העל ואיך נראה האצטדיון הלאומי ברמת גן שבו משחקת קבוצה מליגת העל וקבוצה מהליגה הלאומית? אצטדיון אחד שנראה כאילו אין עליו עומס בשנה הגשומה ביותר בעשור האחרון, והאצטדיון השני נראה כמו אצטדיון משנות ה-80, לא רק במראה היציעים שלו, אלא גם באיכות המשטח שלו, כולל השלוליות, משטחי הבוץ והמהמורות.

העובדה שההתאחדות לכדורגל לא מקיימת כבר שנים משחקי נבחרת באצטדיון רמת גן לא צריכה להפריע לה להמשיך ולתחזק את האצטדיון הזה כהלכה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי