איביץ': "שחקן שלא יעבוד בשני צידי המגרש לא יהיה במכבי תל אביב"

ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ' | דני מרון

מיכה ("ידעתי שהוא השחקן המתאים לשיטה שלי"), חיזוק ("לא נכון לעשות הרבה שינויים"), ליגת האלופות ("נילחם בשביל להגיע") והחלום ("אחת הליגות הבכירות"). לפני מכבי חיפה, מאמן האלופה הנכנסת בראיון מיוחד

(גודל טקסט)

אחרי שהבטיחה את הזכייה באליפות כבר בחודש מארס, מכבי תל אביב תסיים בעוד שני משחקים את אחת העונות העוצמתיות ביותר שנראו בכדורגל הישראלי. הצהובים הציגו קבוצה טקטית, ממושמעת, מרשימה התקפית וחזקה הגנתית לאורך כל הדרך. שחקנים רבים תרמו להצלחה, אך מעל כולם בלט לדימיר איביץ', שהפך במהרה ליקיר האוהדים, ששמחו לראות את התואר שב הביתה אחרי שלוש שנים בהן הוא נדד לבאר שבע. רגע לפני המשחק נגד מכבי חיפה בסמי עופר (ראשון ב-20:30), תפסנו את המאמן הסרבי לראיון מיוחד בו הוא דיבר על הכל.

לפני הכדורגל, איך אתה מסכם את השנה הראשונה של במדינה?
"אני מרגיש טוב. תל אביב עיר יפה, ישראל מדינה יפה, יש לי רק דברים טובים לספר על המקום ועל האנשים".

אתם לקראת סיומה של אחת העונות הגדולות של מכבי ת"א, אתה מעכל את גודל ההישג?
"אם אתה מדבר על האליפות, אז מכבי לקחה כבר 22 אליפויות לפני זו. זו מטרה מוצהרת עבור המועדון הזה בכל עונה. אם מסתכלים על התוצאות שהשגנו, זה נכון שעשינו עונה מצוינת וזכינו באליפות מוקדם. אני חושב שזו הפעם הראשונה שקבוצה מצליחה לזכות במארס. יש לנו עוד שני משחקים גדולים מבחינתנו, שני משחקי "דרבי" (נגד מכבי חיפה והפועל ב"ש) ואנחנו צריכים להילחם עד הסוף. כשנסיים, נוכל לאבחן את כל מה שקרה. עד עכשיו אנחנו יכולים להיות שבעי רצון מהתוצאות, אבל צריך לזכור שלא השגנו את כל המטרות שהצבנו בתחילת השנה וזה אומר שיש לנו הרבה מה לשפר לקראת העונה הבאה".


"לא השגנו את כל המטרות שהצבנו לעצמנו" (דני מרון)

בוא נחזור אחורה. איך הגבת כשג'ק אנגלידיס הציע לך לאמן את מכבי ת"א?
"זה היה מאוד מעניין בשבילי והרגשתי שזה אתגר מהרגע הראשון. שמעתי הרבה דברים על מכבי תל אביב עוד לפני שהגעתי והכרתי את המועדון. היו כמה אנשי מקצוע סרבים שעבדו פה, ראיקוביץ' משחק פה ומכבי כבר שיחקה בליגת האלופות ובליגה האירופית – זה המועדון הכי גדול בישראל. איביצ'ה אילייב, חבר שלי, שיחק כאן והייתה לי הרבה אינפורמציה על המועדון. אם אתה איש כדורגל, אתה תמיד מקבל מידע על הענף במדינות אחרות, לא משנה אם שיחקת שם או לא. כל מי שדיברתי איתו אמר לי רק דברים טובים וכולם המליצו להגיע".


ידעת שעניין הפייר פליי עלול להפריע לך בבניית הקבוצה?

"עוד לפני החתימה ידעתי על כך ולא חששתי. כשאת מגיע לתפקיד חדש, מלכתחילה יש בזה סוג של סיכון ובמקצוע שלנו זה חלק מהעבודה. צפיתי מספר משחקים של מכבי בעונה הקודמת, ראיתי שמונה או עשרה וידעתי למה אני נכנס והייתה לי סוג של תכנית בכל הנוגע לאיך אני רוצה לעבוד ובאיזה צורה אני רוצה שנשחק. ידעתי איזה עמדות נצטרך ובכל מקרה האמנתי מאוד בעבודה שעשו פה".

הגעת אחרי ג'ורדי קרויף שהיה מאוד דומיננטי. כמה, אם בכלל, זה היה קשה?
"כמעט ולא חשבתי על זה כשהצטרפתי. ג'ורדי היה כאן שש שנים, חמש מתוכן כמנהל ספורטיבי ועוד עונה כמאמן, ולכל אחד מאיתנו יש חזון אחר והסתכלות אחרת בנוגע לכדורגל. להיות מנהל ספורטיבי ולהיות מאמן זה שני דברים שונים. ג'ורדי הצליח מאוד בשנים בהן הוא היה בישראל וגם האוהדים העריכו את זה. אני חושב שהוא יישאר בלב ובמחשבה שלהם לשנים ארוכות וזה בהחלט נורמלי וטבעי. באופן אישי, לא הייתה לי שום בעיה להגיע אחרי מישהו שהיה כאן תקופה ארוכה. האמנתי בדרך שלי, בפילוסופיית המשחק שלי ואם יש לך את האנשים במועדון שתומכים בך, זה מאוד חשוב".


"ג'ורדי יישאר בלב של האוהדים" (אריאל שלום)

מכבי ת"א הייתה מאוד ממושמעת לאורך כל העונה, כמה היה קשה להנחיל את הדרך שלך?
"בהתחלה זה לא היה קל. אתה צריך לעבוד עם השחקנים, לדבר הרבה, להסביר המון דברים ולהעביר את הדרישות שלך מהקבוצה ומהשחקנים. הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו קבוצה אחת ואנחנו צריכים לעבוד כקבוצה. אמרתי להם כל הזמן ששחקנים מנצחים משחקים, אבל קבוצה זוכה באליפות. זה אחד הדברים שהכי חשוב להבין במועדון כדורגל ואני מאמין שהצלחנו ליצר את זה. יש פה קבוצה של שחקנים שידעה לקבל ולהבין את ההנחיות והדרישות של הצוות המקצועי ועשתה את הדברים על הצד הטוב ביותר".


ידעת מהרגע הראשון מי הם שחקני המפתח שלך?

"אתה לא יכול להגיד מראש מי יוביל, אבל אתה יכול לזהות מי מתאים. כמובן שיש בקבוצה הזו כמה שחקנים שיש להם את היכולת הזו והאופי המתאים, אבל את השמות שלהם אני אשמור לעצמי".

בוא נחזור לתחילת העונה. הודחתם בצורה אכזרית מהליגה האירופית.
"למען האמת, המשחק השני נגדם היה טוב. המשחק הראשון בנורבגיה היה רע והפסדנו אחרי שהחמצנו הרבה. שיחקנו בחוץ, התנאים היו לא פשוטים, שיחקנו על דשא סינטטי, מזג אוויר קר וגשום והגענו מחום של 35 מעלות בתל אביב. זה לא תירוצים, אבל המשחק הראשון חרץ כנראה את גורל ההתמודדות".

היה סוג של הלם לאחר המשחק.
"ברור שהתחושות הן לא טובות אחרי שאתה מודח. גם אחרי שקיבלנו את השער, במשחק השני, היו לנו שתיים-שלוש הזדמנויות להבקיע את השלישי ונלחמנו עד הסוף. זה הכדורגל, לפעמים אתה מרוצה ולפעמים אתה מאוכזב. לפעמים אתה גם לא מרוצה אחרי ניצחון שהושג לא בדרך שרצית. הצבתי לעצמי מטרה – לנצח תמיד".

האמנת שתתאוששו בצורה כזו מרשימה?
"האמנתי בזה כל הזמן. עבדתי עם השחקנים ולא הפסקתי להאמין. ידענו שהמטרה הזו לא הושגה ושנצטרך לעשות תפנית ולהתרכז בזכייה באליפות. לא הייתה לנו שום ברירה ועשינו את זה  דרך עבודה קשה. עבדנו מנטלית, הרבה שיחות עם שחקנים ושיחות עם הצוות המקצועי. צריך לזכור שיש כאן שחקנים איכותיים וזו גם הסיבה שהם במכבי. אם לא היה להם את האיכות והכישורים, הם לא היו כאן. הייתי צריך להסביר להם מה הם צריכים לעשות – לעבוד קשה, להשתפר מיום ליום ולהילחם בכל משחק ומשחק ובכל אימון ואימון. הם ידעו שאם הם יראו את האיכות שלהם במהלך האימונים, זה יהיה הרבה יותר קל במשחקים. אם מישהו חשב שבאימונים הוא ישמור על עצמו ולא יעבוד קשה, הוא לא היה משחק".


" אם מישהו חשב שבאימונים הוא ישמור על עצמו, הוא לא שיחק" (לירון מולדובן)

הפער הלך וגדל ככל שהמחזורים חלפו, איך החזקת את השחקנים דרוכים?
"אתה צריך להיות אמיתי עם עצמך. למה אני מתכוון? להישאר מקצוען עד הרגע האחרון ולהבין שאתה אלוף רק כאשר מבחינה מתמטית זה רשמי. זו המציאות ובכדורגל הכל אפשרי והכל יכול לקרות. לפעמים אנשים חושבים שהישג מסוים הוא בלתי אפשרי, אבל הכל יכול לקרות. אם הייתי שואל מה הולך לקרות בגומלין באנפילד אחרי שברצלונה ניצחה 0:3 והאם זה אפשרי שליברפול תעלה לגמר בלי שני הכוכבים שלה, אני חושב ש-95 או 97 אחוז היו אומרים שזה בלתי אפשרי, אבל ראית שזה כן אפשרי. הכל יכול לקרות במשחק אחד וגם בעונה שלמה. אתה צריך להישאר מרוכז, להמשיך לעבוד קשה ולתת את הכי טוב שלך כדי להשיג את המטרה".

לאורך כל הדרך אמרת ששום דבר לא נגמר. מתי בכל זאת הבנת שזכיתם באליפות?
"כל משחק היה חשוב בעיניי ואני לא מחלק אותם לפי חשיבות. כולנו האמנו מהרגע הראשון שהאליפות תהיה שלנו. גם כשהיינו במקום השני בהתחלה, האמנו שהאליפות תהיה שלנו. זה לא מספיק רק להאמין, צריך לעבוד ולהכין את עצמך לטווח הארוך ולמאמץ ממושך של עונה ארוכה עם הרבה משחקים ובשבילי הדבר הכי חשוב היה לשנות את החשיבה של השחקנים, שלא יחשבו על קבוצות אחרות, אלא רק על עצמם ועל מכבי".

לאחרונה דור מיכה סיפר שאמרת לו אחרי פרק זמן קצר שהוא לא שחקן כנף, אלא מספר 10 שצריך לשחק חופשי.
"זה לא נכון ולא טוב לקחת שחקן אחד ולהגיד לו שהוא המנהיג. מנהיג זה אחד שמגלה רוח, שמראה אופי וכולם מזהים את זה והולכים אחריו. היו לנו הרבה מנהיגים העונה. מיכה מצוין ומגיע לו להיות שחקן העונה, הוא היה טוב לאורך כל הדרך, אבל זו גם הייתה עונה טובה של אצילי, עטר, פרץ ועוד אחרים. שחקני ההתקפה מקבלים את מרבית תשומת הלב וזה הגיוני כי הם מבקיעים שערים ומציגים את היצירתיות ולכן הם גם השחקנים הכי יקרים בכל העולם. יש המון שחקנים שעובדים קשה ומי שלא מבין יותר מדי בכדורגל, לא יבחין בתרומה העצומה שלהם להצלחת הקבוצה ויש לנו המון שחקנים כאלה, שבלעדיהם ההצלחה הזו היא בלתי אפשרית ואתם לא מדברים עליהם הרבה ואני לא אוהב את זה.

"אני לא אוהב לדבר על שחקנים כבודדים ומבחינתי הקבוצה היא מעל הכל. אחד הדברים הכי קשים בכדורגל זה לייצר קבוצה טובה, להציג בפני השחקנים את המטרה ולהסביר איך אנחנו הולכים להשיג אותה. אנחנו צריכים לתקוף, אבל גם לדעת להגן כולם ביחד. ההתקפה אצלי מתחילה מהשוער וההגנה וההגנה מתחילה אצל החלוצים. אם מישהו מהשחקנים שלי חושב שהוא יכול לעבוד רק בצד אחד, הוא לא ישחק ולא יהיה כאן. זאת הפילוסופיה שלי, בזה אני מאמין והשחקנים צריכים ללכת אחרי ולהאמין בזה. איך הם יעשו את זה? עם המון שיחות, ניתוחים ועבודה – זו הדרך שאני מכיר".


"ראוי לתואר שחקן העונה" (דני מרון)

בכל זאת, רבים אמרו שמכבי קבוצה פחות איכותית ללא מיכה.
"לכל שחקן יש את האופי והיכולות שלו. אתה כמאמן צריך לקחת את כולם ולהרכיב את השיטה הכי נכונה עבורם כדי שהקבוצה תוציא מעצמה את המיטב. הייתה לנו בדרך כלל אותה שיטה ושיחקנו בה במשחקים רבים. ידעתי שבשיטה הזו העמדה של מיכה חשובה כי יש לי את השחקן המתאים לעשות את זה. באופן טבעי, מיכה עזר לנו להגשים את המטרה אבל גם שחקנים אחרים עזרו. אני יכול לברך את כולם כי הם עבדו קשה מאוד והם ראויים לכך. הם יצטרכו לעבוד עוד יותר קשה כדי שנהיה קבוצה טובה יותר בעונה הבאה כי תהיה תחרות גדולה מאוד בעונה הבאה".

שלב הבתים של ליגת האלופות זאת מטרה?
"אני מבטיח שנילחם על זה. אני לא יכול לדעת אם נשיג את זה, אבל אני מבטיח שנחלום על זה ונילחם הכי חזק שיש כדי להגיע לשם".

אתם זקוקים לחיזוק.
"אני לא חושב שזה יהיה נכון לעשות הרבה שינויים בסגל אחרי עונה כזו. בוודאות נצטרך לעשות שינויים ונצטרך כמה שחקנים שיעזרו לנו להשתפר ולהיראות טוב יותר. אני יודע באיזה עמדות נצטרך לעשות שינויים ואני אשמור את זה לעצמי ולצוות שלי. נעבוד קשה ונעשה מאמץ לצרף את השחקנים שאני חושב שמכבי צריכה. נצטרך שהסגל יהיה מוכן לפני פתיחת האימונים. יהיה לנו כחודש של פגרה ונצטרך להיות מיד מוכנים לפתיחת העונה כי יהיו לנו משחקים קשים מאוד כבר בהתחלה. כדי להיות מוכן למשחקים האלה, נצטרך להכין את הקבוצה מבחינה פיזית, טקטית ומנטלית ואני מעדיף שהסגל יהיה מוכן ומורכב כבר בתחילת אימוני טרום העונה, כדי שנוכל לעבוד איתם ולהכין אותם".

יש לך חוזה לעונה הבאה, אבל מרבית המאמנים שאימנו את מכבי בשנים האחרונות התקדמו. אתה רואה את עצמך כאן בשנים הקרובות?
"יש לי חוזה לעונה נוספת ואני תמיד עובד לפי זה ומכבד את החוזה שאני חתום עליו. כבר אמרתי שאפשר לעשות תכנון לטווח ארוך, אבל אתה אף פעם לא יודע מה יקרה בעתיד במקצוע שלנו".

מה אתה חושב על תקשורת הספורט בישראל?
"קשה לי לענות על זה, בעיקר כי אני לא קורא את מה שנכתב כאן בעיתונים ובאתרים. אני מכבד את כולכם ומבין שזו העבודה שלכם ואתם מחפשים תמיד להעביר את האינפורמציה לקוראים שלכם וזו בהחלט עבודה קשה. לגבי איך שטיפלתם בנו, כבר אמרתי שאני לא אוהב לדבר על עבודתם של אנשים אחרים ואיך הם מבצעים אותה. לא הרגשתי שום בעיה מיוחדת, אבל הרבה פעמים היו כתבים ששאלו על שחקן כזה או אחר, למה הוא לא שיחק ולמה ההוא לא שותף, גם אחרי ניצחונות. ניצחת משחק ואתה כמאמן נשאל על אלה שלא שיחקו, אני חושב שזה לא נורמלי. אתם צריכים לדבר על מי ששיחק ואם מישהו שלא שותף, כנראה שיש סיבה לכך.


"אם מישהו שלא שותף, אז כנראה שיש סיבה לכך" (דני מרון)

"המאמן הוא היחיד שקובע מי ישחק, זו הדרך שלי ובזה אני מאמין. לא אתן לאף אחד להחליט בשבילי מי ישחק. ברגע שאני אשמע ממישהו כזה או אחר במועדון דרישה לשתף שחקן כזה או אחר, אני אקח את החפצים שלי ואעזוב. לא יודע איך מאמנים אחרים עובדים, אבל ככה זה אצלי. אני תמיד יודע למה אחד משחק והשני לא. אני מכין את הקבוצה, עוקב אחריה באימונים במהלך השבוע ולוקח בחשבון איך הם עבדו. אני גם מתייחס ליריבה שלי ויש הרבה שיקולים שאני לוקח בחשבון לפני שאני קובע את ההרכב".

מה החלום הכי גדול?
"אני מאמן שתמיד רוצה ללמוד ולהשתפר. אחד שאוהב לדבר על כדורגל, רואה המון כדורגל בזמני החופשי ותמיד מעדיף לראות את הליגה האנגלית, הספרדית, האיטלקית ולפעמים גם את הגרמנית. כשאני רואה משחקים כיום כמאמן, זה שונה מהדרך בה ראיתי משחקים כשחקן. אני שם לב להמון דברים ופרטים שאחר כך אני גם מעביר לשחקנים שלי. אני אוהב לראות את הקבוצות הגדולות להסתכל איך הן עובדות בהגנה ואיך הן מתקיפות. אתה יכול לשאוב רעיונות וליישם דברים מעניינים בקבוצה שלך. אני אוהב להסתכל על שיטות משחק שונות, מאמנים שונים וצורות משחק מגוונות".

אז אפשר להגיד שהחלום שלך הוא לאמן באחת הליגות הבכירות?
"בהחלט, למה לא? כשאתה מתחיל את הקריירה שלך כמאמן, אתה תמיד מאמין שיבוא יום ותגיע למועדון גדול, אבל אני יודע מה מקומי כעת ולוקח את הדברים צעד אחרי צעד. אני לא אחד שממהר ורוצה לעשות שלושה צעדים בו זמנית. צעד אחרי צעד, לאט לאט ונראה מה יקרה בעתיד".


חולם להגיע לטופ, ולדימיר איביץ' (אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי