זה בידיים שלנו: לטביה מתבססת בעיקר על כישרונות צעירים

ערן זהבי, שרן ייני
ערן זהבי, שרן ייני | מאור אלקסלסי

המארחת תגיע למפגש נגד נבחרת ישראל בריגה (שישי ב-21:45) לאחר 11 משחקים רצופים ללא ניצחון, אך המאמן סטויאנוביץ' מבטיח: "נבוא להילחם על הנקודות". מנגד, אנדי הרצוג בונה בעיקר על זהבי וסבע

(גודל טקסט)

בדיוק השבוע לפני שנה ניצחה נבחרת לטביה את נבחרת אסטוניה 0:1 בשלב הבתים של הגביע הבלטי. מאז היא הספיקה לקיים עוד שישה משחקים במסגרת ליגת האומות, שיחקה שני משחקים במוקדמות היורו, פגשה את גיברלטר ואזרבייג'ן למשחקי ידידות, קיימה עוד משחק בגביע הבלטי, ועדיין מחפשת ניצחון ראשון מאז יוני 2018.

ראוי לציין שהלטבים לא ניצחו פעמיים את אנדורה, גם לא את קזחסטן בשני משחקים ואפילו הפסידו לגיברלטר, שבליגת האומות ספגה עשרה שערים בשני משחקים מול צפון מקדוניה וארמניה. אתמול (שני) פרסם המאמן הסרבי של לטביה, סלבישה סטויאנוביץ', את הסגל שלו לקראת המשחק נגד ישראל ואמר: "אנחנו רוצים להמשיך להילחם בכל משחק על נקודות. מדובר בשני משחקי בית ולכן יש זמן להתכונן אליהם. זימנתי כמה שחקנים חדשים וחלקם צעירים מתוך מבט לא רק על שני המשחקים הקרובים. יש לי מבט לעבר העתיד של הכדורגל הלטבי. אני פשוט לא רוצה לפספס אף כישרון צעיר".

כשסטויאנוביץ' מדבר על כישרון הוא מתכוון בעיקר לדניאלס אונטוזאנס, הקשר בן ה-19 שמשחק בקבוצת הנוער של באיירן מינכן וקיבל אתמול זימון ראשון לנבחרת הבוגרת. הלטבים צופים לו עתיד גדול, אם כי צריך לציין שגם בקבוצת הנוער הגרמנית הוא לא מרבה לשחק, ואת מספר הפעמים שנכלל בהרכב הראשון של קבוצת הנוער ניתן לספור על כף יד אחת.

נכון שמנור סולומון אמר כי "אנחנו לא יכולים לזלזל באף נבחרת", ונכון שדן גלזר נשמע כמכין אליבי כשהתבטא: "קשה לשחק בסוף עונה", אבל הנבחרת שלנו צריכה לנצח בליל שבת (שישי ב-21:45) ולשמור על מקומה השני בבית. היא צריכה לנצח פשוט כי היא איכותית יותר, ולעומת 11 המשחקים בלי ניצחון של הלטבים, מתייצבים הכחולים לבנים שלנו עם ארבעה ניצחונות ותיקו בחמשת המשחקים האחרונים.


נבחרת ישראל אמורה לנצח ביום שישי. סולומון ושהר (אודי ציטיאט)

זאת ועוד, בשעה שהנבחרת שלנו כוללת שני שחקנים שנמצאים בעיצומה של הליגה הסינית, נבחרת שיש לה שחקן מהפרמיירליג, שחקן שמשתייך לקבוצת צמרת בבונדסליגה, שחקן שרשום בקבוצת פאר כמו אולימפיאקוס היוונית, שחקן מהסגל של אלופת סקטולנד סלטיק, ושחקן מהליגה הבלגית, אין בלטביה שמות שהצליחו להטביע חותם בליגה רצינית.

השוער פאבלס שטיינבורס, ששמו הוזכר כמועמד להגיע להפועל חיפה, משחק בפולין והשוער הנוסף אנדירס ואנינס בן 39 משחק בציריך השווייצרית.

בקו האחורי ניתן למצוא את ויטאליס מקסימנקו מאולימפיה לובליאנה הסלובנית, קאספרס דוברה המשחק בליגה הקזחית ומרקיס אוס מנוישאטל השווייצרית. בקישור אנדריי סיגאניקס המשחק בקמבור מהליגה השנייה בהולנד, ולדימירס קאמש הלובש את מדי חאברובסק מהליגה השנייה ברוסיה, והחלוצים דיוויס איקאוניקס המשחק בצ'כיה, ולאדיסלבס וטקובסקיס (פולין), דניס ראקלס בפאפוס הקפריסאית, רוברטס אולדריקיס בסיון השווייצרית והכוכב ולריס שבאלה, שמשחק בפולין אבל בעברו היה בצ'כיה, בקפריסין, בבלגיה – והוא רק בן 24.

סטויאנוביץ' מונה לפני פחות משלושה חודשים והספיק לנהל את שני משחקי החוץ בהם הפסידה לטביה 3:1 לצפון מקדוניה ו-2:0 לפולין. מדובר במאמן בן 49 שאימן עד סוף העונה שעברה את לבסקי סופיה הבולגרית, אימן בסין, אימן בבלגיה ויש לו שתי אליפויות בסלוסניה וסופר-ליג אחד בכוכב האדום בלגרד.

הנבחרת שלנו משלימה את ההכנות שלה במחנה האימונים בגרמניה, אליו הצטרפו דיא סבע וערן זהבי שעשו את הטיסה ישירות מסין. העובדה שהמאמן אנדי הרצוג יכול היה לתרגל בפעם הראשונה את מה שרצה עם הצוות המלא שעומד לרשותו (בלי מואנס דאבור כמובן), מקלה עליו בבחירת ההרכב הראשון למשחק.


התקבל בחום על ידי שחקני הנבחרת ערן זהבי (ההתאחדות לכדורגל)

הרצוג לא מייחס חשיבות כלשהי למה שקורה עם השחקנים הישראלים בקבוצות שלהם. מבחינתו, ברק בכר יכול לא לספור את אריאל הרוש, ואצלו הוא היה ויישאר השוער הראשון. קל לו יותר עם ההחלטה לגבי טאלב טוואטחה, אף שב-2019 שיחק המגן בנבחרת שלנו יותר מאשר שיחק בקבוצה שלו – ואל תשכחו שבניצחון 2:4 על האוסטרים הוא לא שיחק. גם הקפטן ביברס נאתכו, שלא נחשב לשחקן הרכב באולימפיאקוס, ימשיך לקבל אשראי מלא אצל הרצוג.

17 שחקנים השתתפו בשני המשחקים של הנבחרת מול סלובניה ואוסטריה, והשחקן ה-18 שיעשה זאת בליל שבת הוא ניר ביטון מסלטיק, שהחלים מפציעה, חזר לסגל בכוחות מחודשים ומותיר רושם מצוין באימונים. שיטת שלושה הבלמים שאותה מאמץ הרצוג (שרן ייני, עומרי בן הרוש ולואי טהא מול סלובניה, ואוראל דגני במקום בן הרוש מול אוסטריה) יהיה המערך גם בריגה. ביטון יקבל את המקום של אוראל דגני, ויחד עם ייני וככל הנראה טהא ייצבו את הקו האחורי יחד עם אלי דסה וטוואטחה.

ביטון חוזר לסגל למעשה מאז התקרית עם המאמן הקודם אלישע לוי. בתשובה לשאלה הוא אמר: "מה שהיה בקמפיין הקודם נגמר. אין לי כלום נגד אלישע והספקנו לדבר. הכל בסדר. באשר למשחק, כל מה שהמאמן יבקש ממני – אעשה. היינו בקשר בשנה האחרונה ואני חושב שהוא רוצה אותי בתור בלם. אני פה כדי להוכיח שמקומי כאן. אם אנחנו רוצים להעפיל ליורו, צריך לנצח את לטביה. ננסה לעשות תוצאה טובה ולחזור עם הנקודות".

דור פרץ הוא באנקר אצל הרצוג ויחד עם בירם כיאל ונאתכו ישברו את ההתקפות של לטביה מבעוד מועד ויריצו את זהבי וסבע לעמדות הבקעה. צריך אולי לסייג ולהזכיר את שמו של מנור סולומון, שמרשים באימונים.

הנבחרת תצא מחר מגרמניה ללטביה, ומשם תמשיך למשחקה השני מול פולין. סולומון הבטיח ש"לא תהיה שום שאננות מול הלטבים", ואת המשחק מול הפולנים ביום שני בשבוע הבא הגדיר כ"משחק הקשה ביותר בקמפיין".


אנדי הרצוג (ההתאחדות לכדורגל)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי