ניק ג'וניור: בלקמן חוזר למכבי ת"א כאנדרוג בלי ציפיות

ניק בלקמן
ניק בלקמן | דני מרון

למפארד לא ספר, דרבי כפתה הארכת חוזה, לחיחון הגיע פצוע ואז נפצע שוב. ושוב. ושוב. הברך מדאיגה והתקשורת הפכה אותו לבדיחה. כל מה שעבר על החלוץ בשנה האחרונה מסביר למה ההחתמה שלו היא המשך לחלון נטול הישגים

(גודל טקסט)

23 במאי 2018. ניק בלקמן נפרד ממכבי תל אביב בפוסט מרגש בפייסבוק אותו חתם במשפט: "אני לא יודע מה צופן העתיד, אבל אני כן יודע שיום אחד אלבש שוב את  הכחול-צהוב המפורסם". הנבואה התגשמה. ככל הנראה הרבה יותר מוקדם ממה שבלקמן עצמו קיווה.

14 חודשים אחרי עונה סבירה פלוס עם 12 שערים בכל המסגרות במכבי תל אביב, בלקמן חזר. הפעם, עם הרבה פחות רעש, צלצולים וציפיות. מה קרה לו בדרך? מעט מאוד דברים טובים. למעשה, הייתה לו עונה רעה מאוד ומוזרה לא פחות. עונה מלאת פציעות במהלכה הפך לבדיחה של התקשורת המקומית בחיחון.

בעוד מכבי תל אביב דרסה פה את הליגה ללא תנאי, האקס שלה נעלם מהתודעה וסיים עונה עם מאזן עלוב 417 דקות ליגה, שלוש הופעות בהרכב ושער אחד. לפיכך, לא פלא שחזרתו המוקדמת התקבלה בספקנות. אפשר להגיד בזהירות דבר אחד. לא משנה מה אתם חושבים על הקיץ הצהוב, התשובה לשאלה: האם מכבי ת"א מוכנה לאירופה לא תשתנה בעקבות החתמת בלקמן.


ניק בלקמן חזר למכבי תל אביב עם הרבה פחות רעש, צלצולים וציפיות (אריאל שלום)

מכבי ת"א עוד ניסתה להשאיר את בלקמן בקיץ שעבר, אבל תחת מגבלות הפייר פליי הפיננסי לא הייתה יכולה לשלם עבורו דמי העברה. החלוץ התייצב לאימוני טרום העונה של דרבי קאונטי ושותף בשני משחקי אימון בלבד. פרנק למפארד אפילו לא שקל את המועמדות שלו לסגל המורחב. דרבי החליטה להשאיל, אבל על הדרך כפתה על בלקמן חידוש חוזה בשכר נמוך כדי לא לאבד לחלוטין את זכויותיה הכלכליות. אם הייתם שואלים את למפארד, המהלך הזה היה מיותר: "ניק עזב ואני אישית חושב שבשלב הזה של הקריירה שלו טוב לו לשחק משחקים. נכון מבחינתו לעזוב לספרד ולבחון את עצמו בתרבות חדשה ובסגנון שונה של כדורגל".

בלקמן הושאל לחיחון רגע אחרי תחילת העונה באמצע אוגוסט. מיגל טורסיה, המנהל הספורטיבי של האסטורים, עקב אחרי המושאל ז'אן סילבן באבין במשחקי מכבי ת"א ובלקמן צד את עיניו. הוא לא היה בדיוק סוג החלוץ שחיחון רצתה, אבל טורסיה התרשם מהוורסטיליות, היכולת לפתוח שטחים, העוצמות וההתאמה למספר שיטות. באבין המליץ בחום, גם ג'ורדי קרויף נתן מילה וטורסיה החליט ללכת על העסקה.

האנגלי הגיע לספרד פצוע. דיברו על רגישות בשריר התאומים. עניין של ימים. רק שבלקמן אפילו לא הצליח להתאמן עם החברים במשך מספר שבועות והבכורה נדחתה עד המחזור השישי. הוא קיבל שלוש הופעות רצופות כמחליף – 60 דקות במצטבר – ושוב נפצע. הפעם חיכה חודש וחצי לפני שחזר למשחק חוץ בגרנאדה שהיה הראשון תחת המאמן החדש חוסה אלברטו. חיחון ניצחה 1:2 בתוספת הזמן.


חברו הטוב באבין תמך בבלקמן מהרגע הראשון בספרד (ספורטינג חיחון, האתר הרשמי)

החבר הטוב באבין התייצב בסיום מול העיתונאים עם מבט של 'אמרתי לכם': "בחצי השעה ששיחק ראיתם את ניק האמיתי ואני מבטיח לכם שהוא יכול לתת יותר. יש בו הרבה דברים טובים: תנועה לשטח, סיבולת, שערים. הוא אולי לא סקורר כמו ג'ורג'ביץ', אבל הוא מסוגל ליותר. לא קל להגיע למדינה חדשה עם תרבות חדשה ושפה חדשה".

אורוש ג'ורג'ביץ' הגיע לחיחון אחרי חצי עונה באולימפיאקוס עם תג מחיר של 2.5 מיליון יורו ותואר ההעברה היקרה בהיסטוריה של המועדון. עד דצמבר הוא נראה רע ולא כבש, אבל המשיך להיות באנקר בהרכב. בלקמן הסתפק בפירורי דקות ולא הצליח להיכנס לעניינים. בפעם הראשונה שפתח בהרכב, הוא גם כבש את שער הליגה היחיד שלו – בניצחון 0:1 על מאיורקה.

התקשורת המקומית בחיחון דומיננטית וביקורתית מאוד. כשהקבוצה שנבנתה לעלייה לא הצליחה להתרומם, החלוצים בעלי החוזים הגבוהים היו על המוקד. "ג'ורג'ביץ' רע – בלקמן – גרוע יותר", נכתב באמצע העונה. "לאף קבוצה בליגה אין חלוצים שהבקיעו פחות. הם נטל". הסרבי התעורר בהמשך וסיים עם 11 שערים. בלקמן לעומתו הפך לבדיחה למרות רגע השיא – שער הניצחון בגביע מול ולנסיה.


הפך לבדיחה בספרד. ניק בלקמן (מכבי תל אביב, רשמי)

הביקורת הגדולה עליו הייתה שדווקא ברגעים המעטים בהם היה כשיר, היכולת שלו לא הצדיקה מקום בהרכב. הוא נתפס על ידם כמעין עוף מוזר. מנותק. ולא רק מבחינה מקצועית. כמו בתל אביב, לשנה בספרד הצטרף האח ריצ'י שמתעד את חייו של ניק מחוץ לאנגליה בסדרה של סרטונים דוקומנטריים שמועלים לערוץ היוטיוב של הכדורגלן.

בסרטונים ובראיונות סיפר בלקמן על האוהדים הפנטסטיים שאוהבים אותו והדביקו לו את הכינוי "באטמן". הוא סיפר איך אוהד נכנס אחריו למספרה אחרי השער ההוא מול ולנסיה, אבל ההצלחה הייתה רגעית. עבור אוהדי חיחון ובמיוחד עבור הכתבים שסיקרו את הקבוצה, האנגלי היה "הפיאסקו הגדול של העונה".

חיחון ובלקמן חיפשו להיפרד בינואר. בספרד היו משוכנעים שבלקמן יעבור למכבי חיפה לפני סגירת החלון בישראל, אבל זה לא קרה. גם אחר כך, נטען שבקבוצה מחפשים לו קבוצה בליגות בהן החלון עדיין פתוח. המאמן חוסה אלברטו החמיא לגישה: "כל עוד הוא כאן, נשתמש בו. אני רוצה רק שחקנים מחויבים שרוצים להיות כאן. הוא מעורב ורוצה לעזור, אבל יש לו בעיות ברכיים".


חוסה אלברטו החמיא לגישה של בלקמן, אך היה גם מודע למצבו (ספורטינג חיחון, האתר הרשמי)

בלקמן לא עבר בינואר גם כי נפצע שוב לקראת סוף החלון. למעשה, לאורך כל העונה סבל מברך ימין. על פי דיווחים מסוימים, הפגיעה הייתה ברצועות. הוא נעדר עוד חודשיים מהמגרשים והפעם נמחק לחלוטין מהתכניות של חוסה אלברטו. "אף אחד כבר לא מצפה ממנו לשום דבר. הוא הצליח להשתיק את השתיקה שלו. נעלם עד שיום אחד כבר לא יהיה כאן. אף אחד לא שואל איפה הוא", נכתב בטור מלגלג. עד סוף העונה, אגב, רשם עוד שלושה משחקים כמחליף. חיחון לא עלתה לפלייאוף וסיימה את העונה עם ההתקפה השלישית הכי גרועה בסגונדה.

בלקמן, בחור חביב סימפטי שכמותו, פרסם עם סיום העונה פוסט פרידה מאוהדי חיחון, אבל קיבל תגובות עוינות: "אחת ההחתמות הגרועות של המועדון אי פעם. פצוע או לא בכושר 80 אחוז מהזמן, מבוכה למועדון", "סגור את הדלת ואל תחזור. תודה על שום דבר". "אתה לא מקצוען, אל תחזור". 96 אחוזים מהאוהדים שהשתתפו בסקר העיתון המקומי "אלדסמארקה" הצביעו שהשחקן לא צריך להמשיך.

דרבי קאונטי נתקעה עם החוזה של בלקמן ולא באמת שקלה את החזרתו. הוא לא הוזמן למחנה האימונים בארה"ב ושוחרר ללא תמורה. בגיל 29 ואחרי עונה מזוויעה ופציעה טורדנית, גם בדרבי הבינו שכבר לא יחזירו אפילו לא חלק מ-2.5 מיליון הליש"ט ששילמו עבורו לרדינג בינואר 2016. "הפרק האומלל של בלקמן הגיע לסיומו", נכתב לפני חודש. "ניק היה לא פחות מאסון עבור הקבוצה".


דרבי קאוטני לא שקלה להחזירו. ניק בלקמן (Ashley Allen/Getty Images)

סוכני שחקנים באנגליה טוענים שמכבי ת"א הצילה את בלקמן, שמלבד גישושים מה-MLS (מהלך שיכול היה להתאים לשחקן שצפוי לקבל זימון בכורה לנבחרת ברבדוס בספטמבר) לא קיבל הצעות אטרקטיביות. ולדימיר איביץ', מספרים, לחץ על צירוף חלוץ לפני תחילת הקמפיין האירופי. כשהמגעים עם השמות המועמדים לא צלחו מסיבות שונות, הוחלט ללכת על שם מוכר. בלקמן מספיק טוב לליגת העל זה כבר הוכח. הוא גם לא יזדקק לזמן להתאקלם ויוכל לתרום מידית כבר במשימות הקרובות בחודש יולי.

זאת, כמובן, בהנחה שהוא בריא. "בכל פעם שהוא שיחק, נראה שהוא משחק בחוסר נוחות", אמר עליו במהלך העונה המאמן חוסה אלברטו. בלקמן, צריך להדגיש, שיחק במהלך העונה כ-600 דקות בכל המסגרות – פחות משבעה משחקים מלאים לאורך עונה שלמה. הוא השלים בסך הכל פעם אחת 90 דקות והחמיץ במצטבר כמעט חמישה חודשים בגלל פציעות שונות.


ולדימיר איביץ' דרש חלוץ לפני תחילת הקמפיין האירופי (מכבי תל אביב, האתר הרשמי)

כשבלקמן הגיע לישראל בפעם הראשונה, הוא סיפר איך ג'ורדי קרויף רדף אחריו תקופה ארוכה עד שסוף סוף זה הרגיש לו נכון. הפעם, הוא מגיע מעמדת האנדרדוג כמעט בלי באז. גם זיכרונות נעימים ממנו לא הספיקו כדי להרשים את אוהדי מכבי ת"א שקיבלו את ההחתמה באדישות. הם ציפו לשם יותר מעניין. הם ציפו למשהו חדש. גם קבוצה מפלצתית ודומיננטית צריכה לרענן מדי קיץ.

שבוע לפני הפרמיירה האירופית, האלופה עברה קיץ שקט מדי ללא הישגים – וההחתמה הזאת היא המשך ישיר לקיץ לא הישגי וקצת משדרת לחץ. האלופה החליפה שוער, איבדה את אלי דסה והחזירה כמה צעירים מוכשרים. כלומר, הצוות שהוביל אותה לאליפות קלילה נשאר כמעט במלואו ועל פניו הקיץ לא מלמד על שינוי ביחסי הכוחות בתוך הליגה לקראת העונה הבאה. ההבדל הוא שהפעם, תהיה פחות סבלנות לכישלון אירופי. העונה הבאה תוגדר קודם כל העפלה או אי העפלה לשלב בתים בליגת האלופות או בליגה האירופית. בלקמן במצבו יכול רק להפתיע.


יכול רק להפתיע. ניק בלקמן (מכבי תל אביב, האתר הרשמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי