60 שניות, זוז: המספרים והשיאים של מחזור יוצא דופן בליגת העל

וידאר קיארטנסון מול אליסון דוס סנטוס
וידאר קיארטנסון מול אליסון דוס סנטוס | ערן לוף

בפעם התשיעית בלבד נכבשו בליגת העל שני שערים בדקה הראשונה במחזור אחד, לראשונה מזה 58 שנה החמיץ אותו שחקן שני פנדלים במשחק אחד והנתון שיעודד דווקא את ב"ש. עמיקם מסכם מחזור נדיר

(גודל טקסט)

1. פחות מחודשיים לאחר שאבי ריקן הימם את בית"ר ירושלים לאחר 53 שניות בטדי, כבשו במחזור אחד עדן בן בסט ואחריו וידאר קיארטנסון שני שערים בדקה הראשונה.

165 שערים מאז קום המדינה הובקעו במשחקי הליגה בתוך 60 שניות. העובדה כי מכבי תל אביב כבשה פעמיים העונה בדקה הראשונה אינה מפתיעה, שכן הם עשו זאת בפעם ה-20 לזכות מכבי ת"א – יותר מכל קבוצה אחרת בהיסטוריה. מכבי חיפה, מכבי פ"ת ובית"ר ירושלים עשו זאת 13 פעמים.

קיארטנסון כבש לאחר 13 שניות, ושבר בכך את שיא מכבי ת"א אותו החזיק מאז ה-17 באפריל 2010 מאור בוזגלו, שכבש לאחר 17 שניות בניצחון של מכבי ת"א על בית"ר ירושלים 0:3. לפניו החזיק בשיא ויקי פרץ, שכבש אחרי 29 שניות לפני כמעט 38 שנה בניצחון על בני יהודה.

2. עדן בן בסט, שכבש בטרנר אחרי שמונה שניות, לא שבר שיא ישראלי, שכן חמש שניות הספיקו למאיר בר ציון מבית"ר ת"א ב-23 בפברואר 1957 כדי להכניע את מכבי פ"ת במגרשה המיתולוגי ברחוב שטמפפר. מה שכן, בניגוד למכבי ת"א – שלקח לה פחות מחודשיים להבקיע שער בדקה הראשונה – בן בסט שבר בצורת עבור הפועל חיפה, שלא הבקיעה שער בדקה הראשונה במשך 44 שנה. האחרון שעשה זאת היה יצחק אינצ'י לרשת הפועל ב"ש בינואר 1974. אגב, בשיא העולמי למשחקי מקצוענים מחזיק מאז 1998 שחקן בשם ריקרדו אוליביירה. הוא עשה זאת במשחק בליגה האורוגוואית בין ריו נגרו לסוריאנו, כשהבקיע בתוך 2.8 שניות.


בן בסט חוגג אחרי שמונה שניות בלבד בטרנר (דני מרון)


3.
שני שערים בדקה ראשונה באותו מחזור זה אירוע די נדיר וזו הפעם התשיעית בלבד בהיסטוריה שזה קורה. בפעם הראשונה, לפני 46 שנה, עשו זאת אודי רובוביץ' מבית"ר ירושלים ויצחק שום מהפועל כפ"ס. בפעם האחרונה, רק לפני ארבע וחצי שנים, עשו זאת עומר גולן ממכבי פ"ת וחן עזרא ממכבי חיפה. מה שבטוח, בן בסט וקיארטנסון כבשו את שני השערים הכי מהירים במחזור ליגה מאז ומעולם: 23 שניות במצטבר.

4. עוד אירוע קוסמי נרשם במחזור ה-18 כאשר ערן לוי החמיץ שני פנדלים במשחק אחד. בפעם הקודמת – והיחידה עד השבוע – זה קרה ב-14 במאי 1959, כאשר בוחוס ג'וגוסיאן ממכבי יפו החמיץ שני פנדלים מול מכבי פ"ת. את אחד הפנדלים עצר חיים בוך ז"ל.


הפעם הראשונה שזה קורה מאז 1959. ערן לוי מחמיץ מ-11 מטר (דני מרון)

5. שתי נקודות בלבד מפרידות בין הפועל ב"ש במקום הראשון להפועל חיפה במקום הרביעי, לאחר מחצית עונה. כבר 11 שנה שטבלת מחצית העונה לא נראתה כל כך צמודה – אז הפרידו 5 נקודות בין בית"ר ירושלים במקום הראשון למכבי פ"ת הרביעית. למען האמת, צמידות כזו לא הייתה מאז עונת 1969/70, אז הפרידה נקודה בין מכבי ת"א הראשונה להפועל ירושלים הרביעית. מה שמפתיע הוא שמאז, בשישה מקרים של רביעייה צמודה, רק פעם אחת הקבוצה שסיימה ראשונה במחצית העונה לא זכתה באליפות. בשורה להפועל ב"ש?

6. עד כמה מצבה של מכבי חיפה גרוע תעיד העובדה כי הנתון לפיה ספגה הקבוצה שלושה הפסדי בית רצופים אינו יוצא דופן. רק לפני שמונה חודשים היה למכבי חיפה רצף זהה בשלהי העונה שעברה כאשר הפסדיה בזה אחר זה בבית לבני סכנין, הפועל ב"ש ומכבי ת"א.

7. הצמד של וידאר קיארטנסון שלשום לא רק שהעביר אותו מעל ברק יצחקי בטבלת כובשי השערים הכי גדולים של מכבי ת"א בליגה בכל הזמנים, אלא הצמיד אותו לאלון נתן במקום ה-28, עם 29 שערים. יותר מזה, קיארטנסון הוא הזר שכבש בתחילת דרכו במכבי ת"א הכי הרבה שערים בהיסטוריה – 29 שערים ב-49 משחקים. השיאן הקודם היה אנדז'יי קוביקה, שכבש בפרק הזמן הזה רק 28 שערים. קוביקה כבש במכבי 33 שערים ולקיארטנסון חסרים חמישה שערים כדי להפוך לזר הכובש בתולדות מכבי ת"א.


וידאר קיארטנסון. עקף את קוביקה (ערן לוף)

8. גל אנגלשטיין, שוער מכבי עירוני אשדוד מליגה ב' ולשעבר נבחרת הנוער, סופר עד כה 1,440 דקות ליגה רצופות ללא ספיגה – 16 משחקים – מאז ספג בדקה ה-95 מאבראו צקלה, שחקן בני יצ'לאל במחזור הראשון של העונה. לא רק שזה שיא ישראלי, אנגלשטיין רחוק שתי דקות בלבד מההישג השני בטיבו בהיסטוריה של הכדורגל העולמי, ששייך לטאבת' אל-בטל מנסיונאל המצרית (1,442 דקות). השיא שייך למזארופי הברזילאי, שוער וסקו דה גמה, שלא ספג ב-1981 במשך 1,816 דקות רצופות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי