נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת המשמש כיו"ר מועצת המנהלים של 'פרס דן דוד', ופרופ' איתמר רבינוביץ' - יו"ר קרן דן דוד, הכריזו על זוכי הפרס לשנת 2021. הפרס מוענק זו השנה ה-20 ברציפות, והשנה בשל מגפת הקורונה ייערך טקס החלוקה באופן מקוון במהלך חודש מאי. מדובר באחד הפרסים היוקרתיים באקדמיה בישראל ומדי שנה מחולקים במסגרתו שלושה מיליון דולר. הזוכים בכל קטגוריה של הפרס מקבלים מיליון דולר, מתוכם נתרמים 10% לפעילותם של חוקרות וחוקרים צעירים בתחום הבריאות והרפואה.

הזוכים הם פרופ' זליג אשחר, ד"ר קארל ג'ון וד"ר סטיבן רוזנברג - שחוללו מהפכה בתחום הטיפולים האימונותרפיים נגד סרטן; ד"ר אנתוני פאוצ'י - ראש כוח המשימה של הבית הלבן למאבק בקורונה; וההיסטוריונים פרופ’ אליסון בשפורד, פרופ’ קת’רין פארק ופרופ’ קית’ וואיילו, שהאירו את חקר העבר באור חדש – כל אחד בתחומו. 

זליג אשחר (צילום: פרטי)
זליג אשחר (צילום: פרטי)

קת’רין פארק (צילום: פרטי)
קת’רין פארק (צילום: פרטי)

ביג-טק 50 פותחים
הנהלת שותפות המו"פ, ביג-טק 50, פתחה בשני בבוקר את המסחר, לרגל רישומה בבורסה בתל אביב. ביג-טק 50 הוקמה במטרה להשקיע בחברות פרטיות העוסקות במו"פ או רכישת ניירות ערך של חברות העוסקות במו"פ בשוק המשני secondary)), מבעלי מניות קיימים בחברות אלו.

את ביג-טק 50 מובילים: מנכ"ל השותפות יוחאי זייד, לשעבר מנכ"ל קבוצת הפיננסים ISP ; אריק צ'רניאק, יו"ר ובעל השליטה בשותפות שמכהן כשותף-מנהל בקרן Axon Ventures; צחי סולטן יו"ר דיסקונט קפיטל חיתום שמכהן כדירקטור ושותף בשליטה בביג-טק 50. השותפות השקיעה עם הרישום למסחר סך של 17 מיליון ₪ ברכישת ניירות ערך מבעלי מניות של 4 חברות הפורטפוליו - איירון סורס, פאנדבוקס, פיוניר ו- VIA ובכוונתה לייצר אינדקס של 50 חברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל ולאפשר לציבור להיות שותף בהשקעה בהן.

יחידות ההשתתפות צפויות להיכנס בתחילת אפריל 2021, במסגרת המסלול המהיר לחברות חדשות, למדדי הבורסה: ת"א-צמיחה, ת"א גלובל-בלוטק ות"א-טכנולוגיה.

יוחאי זייד ואריק צ'רניאק (צילום: חני כהן)
יוחאי זייד ואריק צ'רניאק (צילום: חני כהן)

התוכנית החדשה של ויקס

 חברת Wix הודיעה אתמול על השקת תוכנית סטודנטים בשם Wix Enter, שתאפשר לסטודנטים למקצועות הפיתוח להשתלב בתעשיית ההייטק ולקבל הכשרה מקצועית ממיטב מומחי הפיתוח של החברה. התוכנית מיועדת לסטודנטים בתחומי לימוד רלוונטיים כמו מדעי המחשב והנדסת תוכנה, עם יתרת לימודים של שנה או יותר, מכל מוסדות החינוך. יניב אבן-חיים - סמנכ״ל הפיתוח ב-Wix: ״כיום, יותר ויותר מפתחים בראשית דרכם מתקשים למצוא עבודה ראשונה בהייטק, מכיוון שחברות רבות דורשות מספר שנות ניסיון כתנאי קבלה. השאיפה שלנו היא לאפשר לסטודנטים בעלי פוטנציאל להצטרף ל-Wix גם ללא ניסיון קודם, ולהעניק להם הכשרה מקצועית וניסיון מעשי תוך כדי לימודים״.

כדי להתקבל לתוכנית, יעברו הסטודנטים מסלול מיון מואץ שיבדוק את כישוריהם, ללא תלות בגיליון הציונים שלהם, ובסופו יוכלו להתקבל לעבודה ב-Wix. ההשתתפות בתוכנית היא ללא עלות, והסטודנטים יקבלו שכר כבר מהיום הראשון לתוכנית.

יניב אבן-חיים  (צילום: אלן צצקין)
יניב אבן-חיים  (צילום: אלן צצקין)

חוות המחקר של קאנבריד
חברת האגריטק והזרעים הישראלית קאנבריד ((CanBreed, בניהולו של עדו מרגלית, העוסקת בפיתוח והשבחה של זרעי קנאביס, הודיעה כי סיימה לבנות חוות מחקר, טיפוח וייצור זרעי קנאביס מהגדולות בישראל הממוקמת בגבעת ח"ן. קאנבריד, אשר קיבלה היתר מיחידת הקנביס הרפואי במשרד הבריאות להפעלת החווה, החלה לבחון את 30 הזנים היציבים הראשונים שפיתחה במקביל לבחינת הזנים בחוות מסחריות נוספות בארץ. החווה החדשה משתרעת על  4.5 דונם, והיא אחת הגדולות בישראל המיועדות בראש ובראשונה למטרות מחקר ופיתוח.

לאחר גמר בחינת הזנים הראשונים בחווה, החברה תחל לייצר את זרעי הזנים הנבחרים בקנה מידה מסחרי לשוק המקומי. כאשר תיפתח האפשרות לייצוא זרעים מחוץ לישראל, החווה תשמש גם לייצור וייצוא של זרעי קנאביס יציבים לשווקים ברחבי העולם.

עדו מרגלית  (צילום: באדיבות קאנבריד)
עדו מרגלית  (צילום: באדיבות קאנבריד)

חתונה ירוקה
באין אירועים או אפילו מקומות פתוחים לקיומם, התלבטו בחברת הקנאביס הרפואי 'טוגדר' (בראשותו של יוחנן דנינו), כיצד לחגוג 50 שנות נישואים ולחדש נדרים, לבני זוג עובדי החברה. החברה החליטה להתגייס למשימה הרומנטית ולהפיק את טקס חידוש הנדרים בחממת הגידול של טוגדר, ליד אשקלון, על רקע שיחי קנביס מלבלבים.

מוטי ונורית שיק הם הסיפור הקלאסי של אהבת נעורים. הם גדלו יחד, למדו אפילו באותה כיתה בקיבוץ גבעת ברנר, והפכו לזוג מאז היו בני 13. אחרי 50 שנות נישואין וארבעה ילדים (ועוד אחת מאומצת), מוטי חלם להפתיע את נורית בחגיגה מפוארת שלא היה יכול להעניק לה בימי צעירותם בקיבוץ.

ניסים ברכה - מנכ"ל טוגדר, שבה עובדים בני הזוג, נרתם למשימה יחד עם צוות ההנהלה והעובדים, וכך התארגן לו האירוע בחממת הגידול של צמחי הקנביס. מוטי הגיע למקום בחליפת חתן –מה שלא עשה לפני 50 שנה - והציע לנורית המופתעת הצעת נישואין מחודשת – ביחד עם טבעת נוצצת וחדשה, והיא מצידה אמרה 'איי דו'. 

מוטי ונורית שיק וניסים ברכה  (צילום: באדיבות טוגדר)
מוטי ונורית שיק וניסים ברכה  (צילום: באדיבות טוגדר)

בכירים מתחסנים | גבי אקשטיין מנכ"ל חברת ארט יודאיקה 

גבי אקשטיין (צילום: סהר רועי)
גבי אקשטיין (צילום: סהר רועי)

 "אני טוען שחיסוני הקורונה הם הדבר שיציל את האנושות וחייבים להתחסן, זה הדבר היחיד שיכול להחזיר אותנו ל-90 אחוז מהחיים שחיינו לפני שנה. אני עדיין לא מאמין שנזכה לחזור לחיים של לפני שנה במלואם. מי שבוחר לא להתחסן הוא נבער מדעת, כי בתקופה קשה זו מוכרחים לעשות כן.

היות וחלק מעובדי המפעל שלי לא רצו להתחסן, החלטתי שעלי לשכנע אותם אחד על אחד, התיישבתי לצידם וכמו אב המסביר לבנו, פניתי אליהם, אחד אחד. לדעתי חשוב שכל בעל חברה או מפעל ישוחח עם עובדיו ויציג בפניהם את החובה שבהתחסנות , כמו שאני עשיתי והשגתי תוצאות מעולות.

אני בן 82 ומאוד נזהרתי. במהלך כל חודשי הקורונה לא באתי במגע  עם בני משפחתי הקרובה , המונים לפחות 20 איש, כעת לאחר החיסון השני אני חש יותר בטוח, אך מפאת גילי ממשיך להיזהר ולשמור על מרחק נאות מכולם ולא מוותר על המסכה. בגלל מוצרי היודאיקה אותם אני מוכר, אני קרוב מאוד לעולם החרדי וחשוב לי להעביר להם מסר מקרוב שהסיבה שדתיים כה רבים חולים  אינה נעוצה, בסיבה ,שהם טוענים  שהילדים עוד לא התחסנו , אלא בעובדה שרבים מאוד מקרב הקהילה לא התחסנו ושאינם שומרים באופן קבוע על כללי הבטיחות דבר המחמיר את המצב.

 למרות שהחברה שלי נפגע בתקופת הקורונה אני יודע ומאמין שמזון גשמי קונים בסופרמרקט ואילו מזון רוחני מגיע מריבונו של עולם וכל המוצרים שאנו מייצרים הינם לשם עבודת השם, אז תמיד יימצא מי שייקנה ואנו נחזור למימדים של פעם. אני מאוד רוצה לקוות שההמצאה הישראלית , תהיה התרופה המובילה  לחולי קורונה ושמספר המתים יפחת מיום ליום".