אחרי מצוד של חמישה ימים - ארבעה מששת האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע נעצרו בתוך שעות: מאמצי החיפוש המשולבים נשאו פרי כאשר שניים מהמחבלים, מחמוד עראדה ויעקב קאדרי, נלכדו אמש באזור נצרת, ובמהלך הלילה נלכדו גם זכרייה זביידי ומחמוד עראדה בחניון משאיות באזור אום אל גאנם הסמוכה. כעת נמשכים החיפושים אחרי שני המחבלים הנותרים שטרם נתפסו.

המפכ"ל קובי שבתאי על מבצע החיפושים אחרי האסירים: "הם נואשים" (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ליווה הלילה את הכוחות שפעלו ללכידת ארבעת המחבלים וקיים הערכת מצב בחפ"ק המשטרה בגן נר, בסיומה אמר: "הודות לשיתוף הפעולה בין כל ארגוני הביטחון ולפריסה המאוד גדולה של כוחות המשטרה ומג"ב בשטח, הצלחנו לשים את היד על ארבעה מתוך שישה המחבלים והמצוד נמשך".

המפכ"ל הדגיש: "חייבים להמשיך לשמור על עירנות אל מול קריאות ה- 100 ואבטחת היישובים בגזרה. מדובר באנשים במצב של נואשות וחייבים להיות ערניים לכל תזוזה שיש בשטח. אני קורא לאזרחים שהתנהגותם עד כה ראויה לשבח, להמשיך בשגרת יומם לצד עירנות גבוהה לכל דבר חשוד. אנו נגיב לכל קריאת 100 ולכל דיווח במהירות בכדי לשים את היד על שני המחבלים שעדין נמצאים בבריחה".

זבידיי ועראדה לאחר מעצרם (צילום: ללא קרדיט)
זבידיי ועראדה לאחר מעצרם (צילום: ללא קרדיט)

השר לביטחון הפנים עמר בר לב התייחס למעצר האסירים שנמלטו מכלא גלבוע וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון שסייעו להם על התפיסה המוצלחת של שני המחבלים הנמלטים הנוספים. שהיתי הלילה בחפ״ק לצד ראש הממשלה בנט שעה שהכוחות עסקו במרדף וסגרו על הנמלטים. המטרה עתה להמשיך בדבקות עד שנתפוס את השניים הנותרים וזה יקרה!".

בהמשך הוסיף השר: "לצד המחמאות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון על הביצוע המוצלח עד כה, ומבלי להתעלם מהעובדה שהמשימה עדיין לא תמה, ברצוני להודות לאזרחי ישראל הערבים שסייעו בתפיסות המחבלים. במשך ארבעה ימים הסתובבו הנמלטים, מאמינים שימצאו מחסה ועזרה בקרב ערביי ישראל - אך טעות הייתה בידם. בכל מקום אליו פנו וזוהו, השיבו האזרחים הערביים את פניהם ריקם וחייגו 100. ישר כוח לכל האזרחים האחראיים!".

נפתלי בנט ועמר בר לב בחפ''ק החיפושים (צילום: דוברות המשטרה)
נפתלי בנט ועמר בר לב בחפ''ק החיפושים (צילום: דוברות המשטרה)

מדובר בהישג מרשים ליחידה המרכזית של מחוז צפון במשטרה כאשר חוקרי מחוז צפון בפיקוד מפקד המחוז ניצב שמעון לביא, כוחות השב"כ, כוח ימ"מ (של מג"ב), יחידות סיוע מיוחדות וכוחות צה"ל, אשר היו מעורבים מאז בוקר יום שני בחיפושים קדחתניים אחר ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, הביאו למעצרם של ארבעה מששת הנמלטים וביניהם ראש החוליה והאסיר המבוקש ביותר, זכריה זביידי.

נציין כי מיד אחר מעצרם של שני האסירים הביטחוניים מחמוד עראדה ויעקב קאדרי אמש בנצרת ולאחר הובלתם לחקירה בשב"כ המשיכו הכוחות בביצוע החיפושים, כאשר הנחת העבודה היתה שלפחות חלק מהאסירים הנמלטים שוהים עדיין בישראל. בהערכות מצב שקיימו הכוחות עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ודרגי הפיקוד הבכירים עלתה ההערכה לפיה האסירים שוהים באזור הצפון כאשר הפעם המוקד היה אזור אום אל גאנם.

מעצרם של שני האסירים הנמלטים ( צילום רשתות חברתיות)

עוד נדגיש כי ללא מידע מוקדם אלא מתוך פעילות יזומה של הכוחות המשולבים תוך סיוע ברחפנים הגיעו לוחמי ימ"מ אל מקום המסתור שם הו זביידי ומחמוד עראדה. לוחמי הימ"מ הודיעו להם על מעצרם, זביידי ניסה להתנגד למעצר אולם לא יכל ללוחמי הימ"מ שהכניעו אותו וכבלו אותו באזיקים יחד עם חברו לבריחה עראדה. השניים נמסרו לכוחות השב"כ והובלו לחקירה.

נציין כי זביידי ועראדה הסתררו בחניון למשאיות באום אל גאנם, סמוך מאוד לכפר שיבלי שבמורדות המזרחיים של הר התבור. עוד נדגיש כי למרות שהחקירה והחיפושים בארבעת הימים הראשונים החלו ללא קצה חוט ונקלעו לא אחת למבוי סתום, המשיכו הצוותים לגשש באפלה וכל שבב מידע שהגיע נבדק בקפידה על ידי כוח החשיבה וקיבל את חוות הדעת של אגף המבצעים במשטרה, מפכ"ל המשטרה ומפקד המחוז לביא.

המחבלים שנתפסו (צילום: רשתות חברתיות)
המחבלים שנתפסו (צילום: רשתות חברתיות)

ביממה האחרונה חלה התפנית החדה, הדרמטית והמשמעותית בחקירה ובחיפושים, שעה שבשעות הצהרים של שישי הגיעו הצוותים אל השטחים הפתוחים באזור בלפוריה, שם איתרו חפצים שנבדקו על ידי כוחות מז"פ, ובשעות הערב כזכור מתקבל אותו מידע מאזרח בנצרת, מרחק של כ-30 דקות הליכה מהמקום בו נמצאו החפצים, ולפיו פגש בשני חשודים שביקשו ממנו אוכל וניסו להסתיר את פניהם.

כוחות משטרה שהיו דרוכים וערוכים באזור הגיבו בבהילות ותוך דקות בודדות פגשו באזרח, קיבלו ממנו מידע והחלו בכוחות מתוגברים לסרוק את האזור. נצרת נכנסה למצוד ובתום שעה הצליחו שוטרי היס"מ של המחוז הצפוני ללכוד שניים מהמחבלים, מוחמד עראדה ויעקב קאדרי. השניים הובלו לחקירה בשב"כ ומאותו רגע המשיכו הצוותים בחיפושים ובסריקות כאשר כל בדל מידע סייע לצוותים להרכיב פאזל שהוביל בסופו של דבר למעצרם של שני האסירים הנוספים, מחמוד עראדה וזכריה זביידי.

 נבהיר כי עתה עסוקים הכוחות בהמשך החיפושים והמרדף אחר שני הנמלטים האחרונים, אם כי לפי הערכת המצב שמובילה את החקירה לא מן הנמנע כי הם התפצלו. מקום הימצאם לא ידוע בשלב הזה ושהותם בשטח ישראל מוטלת בספק. 

חיפושים אחרי האסירים הנמלטים (צילום: דובר צה''ל)
חיפושים אחרי האסירים הנמלטים (צילום: דובר צה''ל)

אל מאמצי החיפוש המשותפים הצטרפו גם לוחמי יחידת ‘מרעול׳, שסייעו להוביל את כוחות הביטחון למקום בו העריכו כי מתחבאים שניים מהמחבלים הנמלטים. יחידת המילואים 'מִרעוֹל' כעת מ-60 חיילי מילואים הוקמה בצה"ל בעקבות לקחי מבצע "שובו אחים" בשנת 2014 ומאמצי החיפושים שנערכו אז אחרי שלושת הנערים. ייעוד היחידה הוא איסוף מודיעין גלוי, מעקב והתחקות אחרי תנועה בשטח. היחידה לוקחת חלק במשימות ברחבי הארץ, ביניהן, מרדפים אחר מבוקשים, איתור אמל"ח ומיפויי כוחות בשטח.

רס"ל (במיל') רועי סימון סיפר: "מהרגע שהוזנקנו למילואים, הלוחמים עזבו את ביתם בחג, עזבו את בתי הכנסת והתייצבו למשימת החיפוש. אנחנו עושים הכל על מנת לאתר את האסירים הנמלטים. כיחידה שלקחה חלק במבצע "שובו אחים", ומאז ביצעה פעילויות רבות, ביניהן מרדפים אחרי מחבלים, חיפושי אמל"ח ומיפויי שטח, ובעזרת הלקחים ושיתוף פעולה בין-ארגוני של כלל גופי הביטחון הצלחנו לשים יד על האסירים. היחידה לא עצרה את עבודתה והיא ממשיכה במאמץ עד שייתפסו כלל המחבלים הנמלטים". 

המצוד אחר המחבלים הנמלטים (צילום: דוברות המשטרה)
המצוד אחר המחבלים הנמלטים (צילום: דוברות המשטרה)