הערב (ראשון) מתכנסים מאות מפגינות ומפגינים בכיכר רבין בתל אביב לתהלוכת הזיכרון השנתית לנשים ששילמו בחייהן השנה על מחדלי הממשלה במיגור האלימות במשפחה, 21 במספר עד כה, השנה הרצחנית ביותר בחמש השנים האחרונות. בתהלוכה שצעדה לעבר רחבת הסינמטק בעיר נטלו חלק ארגוני הנשים, בהם נעמת ושדולת הנשים, ביחד עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית והעמותות כולן ורוח נשית. 


מרים שלר, מנהלת מרכז הסיוע בתל אביב אמרה: "בחמש השנים האחרונות עלו הפניות למרכזי הסיוע ב-53% אבל 84% מתיקי עבירות המין נסגרים. מבטיחים לנו תכניות לאומיות ותקציבים אבל הכל נשאר על הנייר וההבטחות מתפוגגות בכל פעם מחדש". בעצרת נשאו דברים חברות כנסת רבות, בהן יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני, יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג ויו"ר ועדת הכנסת למעמד האשה, ח"כ אעידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת). המשתתפות חבשו כובעים ורודים כהזדהות עם מחאת הנשים העולמית שהחלה בצעדות הנשים בארה"ב. 
 
במקביל, קבוצת פעילות חברתיות העלתה היום קמפיין רשת בשיתוף פייסבוק ישראל, שהזמינה למעלה ממיליון גברים בישראל בחמש שפות להחליף את תמונות הפרופיל שלהם ולתמוך במאבק. בשעה 21:00 בניין עיריית תל אביב הואר בססמת הקמפיין. עו"ד ורד עובדיה, יוזמת הקמפיין, אמרה:"התייצבותם של גברים לימין המאבק הזה, מייצרת חזית של אמירה אחידה וברורה, שהמאבק הזה הוא של כולנו, ולא שייך רק לקבוצה אחת של נשים ולשיח הפמיניסטי".

הפגנת הנשים בכיכר. צילום: אבשלום ששוני

 
כמדי שנה ביום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, פרסמה ויצו את דו"ח האלימות השנתי, אשר חושף את ממדיה הנרחבים של התופעה. על פי הנתונים עולה כי למרות התגברות התופעה והעלייה במספר הנשים הנפגעות, מספר המטופלים מקרב הגברים והילדים החשופים לאלימות נמוך מאוד ביחס לכלל המטופלים בכלל, וביחס למספרם באוכלוסייה בפרט. כך למשל מתוך כ-200 אלף גברים אלימים מטופלים פחות מאחוז אחד במרכזים למניעת אלימות.
 

בשנת 2017 פעלו 113 מרכזים למניעה ולטיפול באלימות במשפחה, מתוכם 37 לחברה הערבית, וארבעה לחברה החרדית. במרכזים טופלו 8,746 משפחות ו- 10,337 יחידים, 66% מהם נשים ורק 25% גברים. בקו הייעוץ והסיוע של ויצו לגברים, היחיד בארץ, התקבלו כאלף פניות של גברים, עליה של 100%. ילדים ובני נוער מהווים רק 7.5% מכלל המטופלים במסגרת קבוצות טיפול בילדים, והם מהווים פחות מחצי אחוז מהילדים החשופים לאלימות במשפחה, כחצי מיליון ילדים בישראל.

על פי הנתונים שנאספו על ידי ויצו בכל יום נפתחים בממוצע 50 תיקים בגין אלימות במשפחה, ובסך הכול בשנה האחרונה טופלו ברשויות השונות למעלה מ- 13,000 נשים נפגעות אלימות. 21 נשים נרצחו השנה על רקע אלימות במשפחה, עלייה של -18% בהשוואה למספר הנרצחות בשנת 2017 , אשר עמד על 17 נשים. בעשור האחרון נרצחו 192 נשים. מחצית מהנשים שנרצחו ב 2016-2017 התלוננו במשטרה לפני הרצח, חלק מהתיקים האלו נסגרו. בויצו מבקשים להדגיש כי מעבר למספרים אלו קיימים עוד מאות אלפים שחיים במעגל האלימות אך לא ידועים לרשויות.

יום המאבק באלימות נגד נשים מצויין בספרד. צילום: רויטרס


יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת אמרה בראיון ל"מעריב אונליין" כי "אלימות נגד נשים היא בעיה של החברה, זו סוגיה ציבורית, וזו אחריות של המדינה לטפל בה. אני באמת פונה מעל כל במה אפשרית לממשלת ישראל לקחת אחריות ולהקצות את המשאבים הראויים, ולהתאים אותם לטיפול במאבק באלימות. אם לא יטפלו בזה, בשנה הבאה יהיו לנו עוד מקרי רצח". 

עוד הוסיפה יו"ר ויצו כי על מנת לטפל בשורש הבעיה המדינה חייבת לטפל בגברים המכים: "הסוגיה הזו של מספר נמוך של גברים מטופלים הוא אחד משורשי הבעיה. אנחנו כל הזמן מטפלים בקורבנות, ובעצם אנחנו מטפלים בסימפטום ולא במחלה. כדי שהאלימות תימנע צריך לטפל בגברים לפני שהם מרימים את היד". 

בתוך כך, בויצו הוציאו השנה קמפיין בהשתתפותו של השחקן ליאור אשכנזי, הפונה לאוכלוסייה לקחת חלק במאבק נגד האלימות במשפחה, "הקמפיין קורא לכל החברה להוציא את ה'מחושים' ולהקשיב למה שקורה סביבם, כי ליד כולנו מסתובב גבר אלים. אנחנו צריכים להבין מתי יש אלימות ולפתוח את העיניים ולהגיד לאנשים המעורבים ללכת לטיפול. המטרה של הקמפיין היא להעלות את המודעות של כל החברה", אמרה אשרת ל"מעריב אונליין". 

קמפיין ויצו להעלאת המודעות במאבק באלימות במשפחה. צילום: ארגון ויצו