זה לא סוד שבעולם ההייטק מספרן של הנשים נמוך באופן משמעותי מזה של הגברים, 76% מול 24% ליתר דיוק, אך זוהי לא כתבה נוספת המתארת את הפערים בין נשים וגברים בתחום זה, אלא בפעולות שנוקטות הנשים שאכן נמצאות במשרות אלו, על מנת לקדם ולעזור לנערות להצליח בכל תחום שירצו, כי גם הן יכולות. 



לפני שש שנים החליטו נעמה שפירא ולאה קראוס, עובדות בכירות בחברת PTC, שהן רוצות לעשות שינוי, וכך הקימו את הפרויקט "בנות יכולות". "זה הגיע מהרצון שלנו להחזיר בחזרה לחברה. כל אחת התבשלה עם הרעיון, וחשבנו מה אנחנו יכולות לעשות. בחנו המון רעיונות, והתגבשנו לפרויקט הייחודי הזה", מספרת נעמה. במסגרת הפרויקט מגיעות נערות בכיתות ח', המתגוררות בטירת הכרמל, ומתארחות בחברה ליום אחד, במהלכו הן עוברות סדנאות והרצאות שונות המעניקות להן השראה וידע - סדנה על שפת גוף וביטחון עצמי, הדפסה במדפסת תלת מימד ייחודית בה משתמשים גם בנאס"א, ושיחות אישיות עם נשות הקריירה של החברה.  



נעמה, מאפיינת חווית משתמש בכירה בחברת PTC, מספרת כי "אנחנו מביאות אותן לנשים שיש להן קריירה ושהגשימו את עצמן, אנחנו מוציאות אותן מהסביבה שלהן ומביאות אותן אלינו. גם התכנים שלנו מעבירים הסתכלות נטולת מניירות על לימודים וסביבה. הן עוברות סדנאות ואנחנו מנסות לתת להן את הכלי הזה כדי לחזק את הביטחון העצמי". 



לאה, כתבת תכנית בכירה בחברה, וזו שיזמה את הפרויקט לצד נעמה, מוסיפה: "אנחנו רוצות להתמקד בבנות שלא התמקדו בהן, כי יש המון בנות שיכלו להצטיין עם קצת עידוד. אנחנו רוצות להרים את אלה שצריכות את העידוד הנוסף הזה". 



בנות יכולות



מדוע בחרתן דווקא בנערות בכיתה ח'? 


לאה: "משתי סיבות - בשלב הזה הן שנה לפני שהן בוחרות את המגמה שלהן בתיכון, ואנחנו רצינו להגיע אליהן לפני זה, שבמידה ונדליק אצלן איזושהי תנועה או רעיון אחר, שיהיה להן זמן לשנות כיוון או להסתדר יותר בבית ספר כדי להשיג את הציונים הנדרשים. חוץ מזה מהפן החברתי, כיתה ח' זה מאד משמעותי, לחברות יש השפעה מאד גדולה, ואם יש חברות שחושבות שזה מגניב לשאוף לעתיד, את הרבה יותר עשויה לעשות את זה. מצד שני אם יש חברות שמבריזות וכל פעם שאת רוצה להצטיין הן יורדות עלייך זה גם משפיע. אז מאד חשוב לנו לחזק אותן".



מה אתן שומעות מהבנות? אילו שאלות הן שואלות אתכן?


לאה: "באחת השיחות האישיות שהיו לי השנה הייתה בחורה אחת שסיפרה לי על החלטה מסוימת שהיא עשתה, ואני אמרתי לה שהיא מאד אמיצה בגלל ההחלטה הזו, וזה דברים כאלה, שיחה קטנה, שאני בטוחה שזה השפיע עליה ונתן לה תחושת מסוגלות כזו".



נעמה: "הן שואלות הרבה פעמים 'כמה אתן מרוויחות', ו'מי מוציא את הילדים מהגן'. אז אני מסבירה להן שיש להם גם אבא שהוא גם מוציא מהגן, וזאת תשובה לא קלה לעיכול. סיפרתי להן שאני טסה לארה"ב בסוף החודש לשבוע, והן שאלו 'אבל איך את מחזיקה מעמד להיות רחוקה מהילדים שלך לכל כך הרבה זמן', ועניתי להן שזה לא קל לי, אבל כשאני בנסיעה הזאת אני מממשת את היכולות שלי בצורה שלא הייתי יכולה אם הייתי נשארת במשרה יותר מצומצמת, ושבסופו של דבר זה תורם לילדים שלי כי אם הייתי מתוסכלת זה היה מזיק להם יותר".



בפרויקט של בנות יכולות משתתפות עוד 25 מתנדבות, שלוקחות את הנערות בשלב הקבוצות הקטנות, מנהלות איתן שיחות אישיות, מציגות את עצמן ואת התפקיד שלהן. "אנחנו רוצות להראות להן שאם הן רוצות הן יכולות להיות נשות שיווק, הנהלת חשבונות או כל תחום אחר, כי הנה - יש אישה כזו. כשאת רואה משהו מול העיניים זה אחרת", מספרת נעמה. 



בנות יכולות


אילו סדנאות הן עוברות ביום עצמו?


לאה: "יש לנו מהנדסת שמעבירה להן סדנה לגבי איך למדל בתוכנה התלת מימדית שלנו, שזו בדיוק אותה התוכנה שמהנדסים בנאס"א משתמשים בה. אחרי זה אנחנו עושות סדנה על שפת גוף וביטחון עצמי. אני מלמדת אותן על זה ואנחנו מתרגלות את זה, אנחנו קוראות לזה 'הנשק הסודי שלהן'. אני למשל מדברת איתן על איך בנים יושבים בכיתה לעומת בנות, זה אולי מעצבן שהם מתפרסים על פני שני שולחנות, אבל תראו איזה ביטחון עצמי יש להם".



נעמה: "בהמשך אנחנו מדברות על נשים ואיזה תפקידים בהייטק יש, ועל חוסר השוויון שקיים, מספרים שמדברים על רמות אבסורדיות בקרב נשים כסמנכ"ליות, ואז אנחנו עוברות על התפקידים האלה בהייטק והמתנדבות מציגות את עצמן. אחר כך יש את הקבוצות הקטנות. בין 3-4 בנות עם כל מתנדבת. אנחנו לוקחות אותן למשרדים שלנו, והמסרים הן זה השכלה, התמדה, הזדמנויות, סביבה תומכת, עצמאות, התמודדות עם אתגרים וכבוד במובן של לא לחכות שייתנו לך, אלא לכבד את עצמך, ולא לתפוס פוזה של מתקרבנת".



הפרויקט המיוחד אף גדל השנה והופך להיות עבור חלק מהבנות לשיתוף פעולה קבוע. "השנה גם אנחנו קיבלנו תקציב מוגדל, ואנחנו הולכות להביא פעם בשבוע משהו כמו 10 בנות באופן קבוע למשרדי החברה, שם אנחנו ניתן להן או עזרה במתמטיקה או נשוחח איתן באנגלית", אומרת נעמה. 

"ככה הן ידמיינו את עצמן בעתיד"


לאה: "כל המשתתפות ביום הפתוח הן נשים, זה לא שאין גברים בחברה, אלא זה כי זה מאד חשוב לנו שהבנות יראו נשים שמנהיגות את היום הזה ומעבירות את כל התכנים הטכניים. ככה הן ידמיינו את עצמן בעתיד, אם הן יפגשו את הנשים שעובדות פה". 



נעמה: "תמיד שואלים אותנו 'למה רק לבנות, למה לא לכולם'. אנחנו בחרנו להתמקד בפלח האוכלוסייה הזה, בגיל הזה, כי בינתיים גברים הם 76% מההייטק. עם זאת אני חושבת שהעצמה אישית - "לך בדרך שלך, אתה לא חייב להיות כמו כולם כדי להצליח" - אלו תכנים שהם בעולם המודרני חשוב שיידעו אותם. ילדים שמחים להבין את זה, החיבור למה שאני אוהב וטוב בו, הוא חשוב לכולם". 



לאה ונעמה ביום הפתוח