כ-5,000 נשים מאובחנות מידי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. יותר מכך, זוהי המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כבכל מחלה קשה, ההתמודדות עם הסרטן כולל קשיים לא רק פיזיים, אלא גם נפשיים, גם לאישה החולה ופעמים רבות גם לבן זוגה. לפני כחצי שנה הקימה עמותת "אחת מתשע" קבוצת תמיכה דיגיטלית למפגשים קבוצתיים, לצורך טיפול ותמיכה רגשית, שיתוף בקשיים וברגשות והיכרות עם אימהות נוספות לילדים צעירים שמתמודדות גם הן עם סרטן השד.
המפגשים נערכים אחת לשבוע, בשעה קבועה ובהשתתפות מנחה, בדיוק כפי שפועלת כל קבוצת תמיכה אחרת. הנשים נפגשות בחדר וירטואלי ונשארות אנונימיות לאורך כל המפגשים. "המטרה היא לעזור לנשים לצלוח את התקופה הזאת, ולחוות את התהליך הזה עם נשים שעוברות בדיוק אותו הדבר. זה נותן המון המון כוח", אומרת חני גיטליס, עובדת סוציאלית ואחת המנחות בקבוצות הדיגיטליות. 
"יש נשים שמסתגרות בכל התקופה הזאת בבית ולא מסוגלות לתקשר עם העולם", היא מוסיפה, "יש משהו בקבוצה הזאת שמאד נותן להן את החוויה הזאת של הביחד, ושל לא להיות לבד". כל קבוצה כוללת כ-6-7 נשים, שחושפות את הקשיים שלהן ופותחות את ליבן אחת לשנייה, משתפות ותומכות.

"תמיד עולה השאלה - למה דיגיטלי? לא מזמן הייתה פגישה בה מישהי אמרה שהיא כבר שבוע מחכה למפגש כי היא מחכה לספר להן מה היא עוברת, כי רק הן יוכלו להבין אותה. משפט כזה ממחיש כמה החוויה של הקבוצה עוברת, אפילו שהן יכולות לחלוף אחת על פני השניה והן לא ידעו מי זו מי", אומרת גיטליס. 

אילוסטרציה של קבוצת תמיכה. צילום מסך


מתחברות מחדר בית החולים

המטרה העיקרית בקיום המפגש הדיגיטלי, הוא מתן האפשרות לנשים להתחבר מכל מקום, בלי לצאת מהבית ובלי לטרוח כדי להגיע לפגישה. "פעם מישהי התחברה לקבוצה מחדר בית החולים, או אחרי הניתוח. לפעמים זאת פריבילגיה, לקום, לצאת וללכת לפגישה", אומרת מנחת הקבוצות.  
בנוסף, קיום המפגשים בצורה הדיגיטלית מאפשרת לגשר על פערים רבים, ביניהם מקום מגורים. "יש קבוצות שיושבות בה נשים מהצפון ונשים מהדרום. הייתה אפילו מישהי מארה"ב שרצתה להשתתף. זאת המשמעות של הקבוצה הדיגיטלית - היא פתוחה לכולן". 
בתוך כך, בשל ההצלחה של הקבוצות הדיגטליות והפידבק החיובי המגיע מן הנשים שהשתתפו בהן, ב"אחת מתשע" שוקלים כעת לפתוח קבוצה גם של בני הזוג, "גברים ותהליכים רגשיים זה לא דבר שבא תמיד בקלות, אבל אנחנו רוצות לקוות שזה משהו שיעבוד, כי בכל הקבוצות שעבדתי איתן עד עכשיו הנשים אמרו לנו - תנו תמיכה גם לגברים", אומרת גיטליס. 
הקבוצות מתקיימות בשיתוף פעולה עם מיזם ישראלי שנקרא Chairs 7, אפליקציה שמאפשרת קבוצות דיגטליות למגוון אוכלוסיות - נוער בודד, בני משפחה שמתמודדים עם הפרעות נפשיות, חולי סרטן ועוד. לכבוד יום הסרטן הבינלאומי בעמותת "אחת מתשע" מציינים כי הגילוי המוקדם  של הסרטן יכול להציל חיים, ולכן מקומות עבודה וארגונים יכולים להזמין סדנאות והרצאות מהעמותה בנושא גילוי מוקדם ללא עלות.