יוני 2012. ורד דניאל, תושבת עגור, מגיעה לבית שמש כדי לרכוש עגלה עבור בתה בת השבעה חודשים. מחוץ לחנות, בעודה אוחזת בידה את התינוקת, היא מותקפת על ידי עשרות גברים חרדים, חלקם אבות לילדים, שרוגמים אותה באבנים. 
 
נילי פיליפ, תושבת בית שמש, לא מצליחה להישאר אדישה. אומנם היא בעצמה ספגה כבר אינספור תקיפות מסוגים שונים, אך המקרה של האם חסרת האונים, המגוננת על בתה הקטנה בגופה, גרם לה להבין שהיא צריכה לצאת לפעולה. “חוויתי התקפות והטרדות במשך שנים פה", היא מספרת. “הייתי ספורטיבית והייתי רצה, וספגתי לא פעם קריאות גנאי ויריקות. פעם אפילו אבן שזרקו פגעה לי בראש, למזלי הייתי על אופניים וחבשתי קסדה. אבל ההתקפה של ורד דניאל הייתה מזעזעת במיוחד כי היא הייתה עם תינוקת בידיים. דיברתי איתה לאחר מכן, והיא סיפרה לי שהתלבשה באופן שלדעתה היה צנוע מאוד, כי ידעה שהיא נכנסת לשכונה חרדית. לבשה חצאית וחולצה עם שרוולים ארוכים. היא דווקא התחשבה מאוד באורח החיים של השכונה, ובכל זאת תקפו אותה. זה החזיר אותי לסיפור של עמלק - בני ישראל יוצאים למדבר, ואת מי תוקפים? את הנשים והטף. המסורת שלנו אומרת משהו חשוב מאוד על התקפה של מישהו חסר אונים, והרגשתי שזה לא יכול לעבור לסדר היום".
 
פיליפ חברה לקבוצה של נשים ויחד הן פנו לעירייה בבקשה להסיר את השלטים הרבים שהיו תלויים עד אז ברחבי העיר, שמדירים נשים מאזורים מסוימים ודורשים מהן להתלבש באופן צנוע. “זו הייתה זעקה לעירייה לעשות סדר", היא אומרת. "בחרנו בשלטים כסמל לשליטת הבריונים ולהיעדר שלטון החוק. אבל הבנו מהר מאוד שההדרה פה היא עמוקה מאוד, וגם המשטרה שיתפה במידה מסוימת פעולה עם המנגנון הקיים. כך גם בממשלה, ברמה הארצית. הבנו שצריך להיות פה מאבק רחב מאוד. ויצרנו קשר עם עורכת הדין שלנו, אורלי ארז־לחובסקי, וגייסנו כוחות, דתיות ורפורמיות, ואורלי הגישה תביעה".
 

בדצמבר 2017 קבע בית המשפט העליון כי על העירייה להסיר את השלטים מיד, והטיח ביקורת במשטרה, שנתבקשה להגביר נוכחות וליזום פעולות נגד הדרת נשים. פסק הדין האחרון ניתן באוקטובר 2018, שעות ספורות לאחר שנבחרה ראש העיר החדשה של בית שמש, עליזה בלוך, שהורה גם על הסרת כתובות הגרפיטי ועל הצבת מצלמות. “הסירו את השלטים, אבל החליפו אותם בגרפיטי, ועדיין יש סמלים של הדרת נשים", מסבירה פיליפ. “הבעיה עדיין לא נפתרה. אנחנו בקשר עם ראש העיר החדשה, היא לוקחת את זה ברצינות והיא מודעת לפסק הדין. היא קיבלה הארכה לביצועו עד 30 ביוני כדי לעשות עבודה בשטח, ואנחנו מכבדות את זה". 

"המאבק הוא ברמה החברתית - בשטח, בדיבורים, בפאנלים בבתי הספר". נילי פיליפ. צילום: סטיב קמילר

 
***
 
פיליפ (51), חרדית, נשואה ואם לחמישה, עוסקת בעריכת פטנטים. בעקבות המאבק הציבורי והמשפטי שבו הייתה מעורבת היא הפכה לאחרונה גם לסטודנטית למשפטים באוניברסיטת תל אביב. לפני יציאתה למאבק היא קיבלה מבן זוגה את ברכת הדרך. "היו לנו הרבה שיחות והרבה ויכוחים לפני שיצאתי פומבית, ולא הייתי יכולה לעשות את זה ללא התמיכה שלו", היא מספרת. "אני חושבת שכל אדם שיוצא למאבק מגיע ממקום של חוזק, והחוזק הזה בא מהמשפחה. גם הילדים ושאר בני המשפחה תומכים".
 
למה בעצם לא עזבת את בית שמש?
“היו מחשבות, אבל אני אוהבת את העיר הזאת, היא הבית שלנו. יש לנו פה קהילה, איכות חיים גבוהה, הילדים גדלו פה, טוב לנו פה ויש לנו שכנים ובתי ספר מצוינים. בית שמש היא לא רק הדרת נשים, יש עוד הרבה דברים נפלאים, ובגלל זה אנחנו נאבקים על העיר שלנו". 
 
ומה עכשיו?
“אפשר לנצח בבית המשפט, אבל המאבק האמיתי הוא כשזה מחלחל לחברה. היום בבוקר הייתי באולפנה של הבת שלי והייתה לנו שיחה מרתקת עם הנערות על כל הסיפור של הדרת נשים, על הקונפליקט בין אוטונומיה של הפרט וכבוד לאחר, מה הגבול, מתי מותר לכפות עליך קוד לבוש, מתי את מחויבת או איך ראוי שתכבדי את האחר, אם יש לי זכות להיכנס לשכונה חרדית, אם זה ראוי ונכון. הרגשתי שהמאבק שלנו חלחל לנערות האלה. עצם זה שהן רוצות להביע את דעתן, זה כבר ניצחון והצלחה. המשך המאבק הוא ברמה החברתית - בשטח, בדיבורים, בפאנלים בבתי הספר".
 
בעקבות פשרה שהושגה בין ח"כ רחל עזריה (כולנו) לבין חברת פרסום השלטים כנען - לאחר ששלטי הקמפיין שלה לראשות עיריית ירושלים הושחתו - ולפיה ייתלו תמונותיהן של 50 נשים משפיעות למשך שבועיים על אוטובוסים, מככבת תמונתה של פיליפ גם ברחבי הבירה ונושאת את המסר “יש לי חלום שכל אישה תרגיש בטוחה במרחב הציבורי". “העוזרת של רחל עזריה פנתה אלי ושאלה אם אני מעוניינת להשתתף", היא מספרת. "אני מכירה אותה עוד לפני שהייתה חברת כנסת ואני מחבבת אותה מאוד, אז ודאי שאמרתי שאשתף פעולה. אני מרוצה מאוד מהקמפיין, ואני חושבת שהוא חיובי והופך את העולם למקום טוב יותר".