זוהי שעתם היפה של אנשי השוק. האידיאולוגיה שלהם אלסטית, הם יכולים להתאים את עצמם לימין ממש כמו לשמאל, שהרי ממילא היום כולם "מרכז". השמות שלהם מתגלגלים בכלי התקשורת כבר כמה ימים. מומחה דגול לכלכלה הוזכר כבר כמועמד לשלוש רשימות. אלוף במילואים מנהל מו"מ במפלגה אחת ומחכה לראות מה תציע השנייה. רב פופולרי הצהיר בריש גלי לפני שלושה ימים שירוץ "או בבית היהודי או בליכוד או אצל כחלון". ציפי לבני עשתה שוק וסגרה בעבודה. חלק מחבריה לסיעה עדיין מתלבטים לאיזה כיוון לפנות. 



אריאל שרון - שלקח איתו שורה ארוכה של אנשים שהלכו לישון בלילה "ארץ ישראל השלמה" וקמו בבוקר "מחנה השלום" - היה מבשר מותה של האידיאולוגיה. מאז שנבחר לראש הממשלה לא ברור עוד מהו ימין ומהו שמאל. הכל נראה כמעט אותו הדבר. כמעט כולם יכולים לרוץ בכל רשימה. במקום 
שמפלגה תתבייש שאי אפשר לזהות בה תפיסת עולם ברורה, רוב המפלגות מתגאות בהיותן גוף "שיש בו מקום לכולם". 
 


מבשר מותה של האידיאולוגיה. שרון מודיע על ההתנתקות. צילום: רויטרס


המפלגות המרכזיות הובילו בשנים האחרונות את "אידיאולוגיית הכלום" הזו, וגררו אחריהן את העם. עד כדי כך גררו, שמפלגתו של משה כחלון שטרם הציבה מצע, שעוד לא סיפרה מי ומי ההולכים בה, שאפילו לא פרסמה בעד מה היא ונגד מי, כבר צוברת למעלה ממניין מנדטים בסקרים.


מי הם, לעזאזל, אנשי הכלום הללו, שאילפו אותם כך לברוח אל המרכז החמים שבו יש הכל חוץ מדרך ברורה. שמוכנים להצהיר על תמיכתם במפלגה שעד לפני שעתיים אפילו לא ידעו את שמה. שחושבים ש"מרכז" הוא תפיסת עולם אידיאולוגית ולא עיר מקלט שאליה בורחים אנשי שמאל שמפחדים שהקהל שלהם הולך ונעלם ואנשי ימין שמשוכנעים שזה המקום שממנו אפשר לגנוב קצת קולות גם מהצד השני. על מצע אין כבר מזמן מה לדבר, שהרי איך אפשר בכלל לחבר מצע שיכיל את מגוון המוצרים שהמפלגה מציעה לקהל הרחב?


וכך אנחנו מוצאים את עצמנו בעיצומה של מערכת בחירות, במרכזו של השוק הפוליטי הכי חשוב בדמוקרטיה, ואין לנו שמץ של מושג מהי הסחורה הזו המונחת על המדפים. משה כחלון הוא האיש ההוא שהיה במורדים של הליכוד או שהוא כחלון החדש המתגעגע לליכוד שידע לפנות יישובים? יאיר לפיד, זה ההוא שנשבע לירושלים בנאום אריאל או זה שהתנגד לבנייה בה? ואביגדור ליברמן, האם מדובר במי שהפציץ את סכר אסואן והציע טרנספר מרצון או במי שמבקר עכשיו את מדיניות החוץ של הממשלה ולא פוסל ממשלה עם הרצוג ולבני? מישהו יכול להסביר לנו מה קורה פה? 
 

זה שנשבע לירושלים או זה שמתנגד לבנייה בה? לפיד. צילום: מרק ישראל סלם

הגיע הזמן שאוסף המפלגות המציעות את עצמן לבחירה יפסיקו למרוח אותנו. שיגידו באופן הכי שקוף עם מי הן רוצות ללכת לקואליציה, עם נתניהו או עם הרצוג ולבני. אם הן בעד או נגד מדינה פלסטינית. אם התנחלויות הן ברכה או קללה. ו-0% מע"מ על ירקות, האם הוא תפיסת עולם או מצע לבחירות? דברו ברור. כי מי שלא מדבר ברור, לא ראוי לקבל את הקולות שלנו.