אין דבר מגוחך יותר מאשר התהייה אם אביגדור ליברמן ידע או לא ידע מה קורה בישראל ביתנו. ודאי שחזקת החפות היא זכות בסיסית של כל אדם, ואסור להתגולל על אי מי בלא הוכחות; אבל רבאק, יש מצבים, בייחוד כשמדובר בדפוס התנהגות קבוע, שבהם השכל הישר גובר על הפרוצדורה המשפטית.

הוא הרי המנהיג, כמו גדעון וצבא המלקקים שלו, שאמר "ממני תראו וכן תעשו". וגם אם ליברמן לא ידע מה מתרחש תחת גפנו ותחת תאנתו - בכל זאת האופי האנושי הוא תעלומה מרתקת והפכפכה - הוא חוטף אותה בהפוכה, מה שקרוי צדק פואטי. מה רע? ועדיין פאינה ושות' הם כסף קטן מול הסכומים שזלגו בחשאי להתנחלויות, כולל מינוי אנשי שלומנו.
 
בכלל, מעולם לא הייתה האמירה MONEY THE FOLLOW נכונה כמו בימים של ההסתערות התת-ימית של כרישי הכנסת על הכסף של כולנו. על פי פרופ' ירון זליכה, "היקף הפטורים ממכרזים נע סביב ה־85% מכל ההתקשרויות הממשלתיות. מדובר בעשרות מיליארדים ובהפסד נטו של אזרחי המדינה בהיקף של כ־30 מיליארד שקל בשנה". עוד אני קורא ש־50 מיליארד שקל עברו בוועדת הכספים מחוץ לתקציב המדינה בלי שהיו"ר, ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), טרח לדווח על מה ולמה.
 

מה שמביא אותנו לח"כית סתיו שפיר, ז'אן דארק של המוני בית ישראל (שמצביעים לימין כמובן). שפיר יודעת לספר, בין השאר, שפוקדים של הבית היהודי מקבלים כסף מהמדינה - אז למה צולבים רק את ליברמן?
 
לפני כמה חודשים הסבירה שפיר כיצד זורמים כספים קואליציוניים להתנחלויות ללא פיקוח. כשלעצמה היא חפרנית מעולה בזיהוי החורים השחורים שדרכם
נספגים כספי אזרחים, אבל חברת כנסת אופוזיציונית נועזת, גם אם היא ג'ינג'ית, לא מסוגלת לעצור את השור בדישו. בינתיים היא צועקת בוועדת הכספים, וזה חשוב לפריימריז שלה. סלומינסקי מגרש אותה, וגם זה חשוב לפריימריז שלו.
 
אם יש לך הפרטים, שאלתי אותה באותה פגישה, ואנחנו רואים את התוצאות, זה כמו נסיבות לרצח גם אם אין אקדח מעשן - למה שלא תגיעי לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגורייך ותגישי תלונה? שהמשטרה תעשה את העבודה. אתה צוחק, אמרה. העובדה המרה היא שכדי להגיע להוכחות צריך תחקירנים ומשפטנים וזמן וכסף. כל שיש למתנחלים ואין לשפיר.
***
 
הליקויים (באין הוכחות לא ניתן לכנות אחרת את תעלולי התקציב הללו (אינם ייחודיים רק להתנחלויות, אבל שם מדובר בהתחשבנות פוליטית. יש חילוקי דעות, לגיטימיים, בשאלה אם ההתנחלויות הן נכס או נטל. מה שלא לגיטימי הוא ניצול הרוב הקואליציוני לצורכי הזרמת כספים חשאית. החשאיות, אגב, היא לא רק בגלל הציבור שמתנגד להתנחלויות, או בגלל החוק שמתנגד למעקפים מסוג זה. החשאיות נועדה להסתיר את העובדות והמספרים מפני הציבור בתוך הקו הירוק, בייחוד אלו שתומכים בימין המתנחל - כדי שלא יידעו עד כמה ההזרמות להתנחלויות פוגעות בתקציבי הבריאות, הביטחון, הרווחה והתשתיות שלהם; שלא לדבר על כך שכל אגורה שחוצה את הקו הירוק מתחזקת התנחלויות, שחלקן בלתי חוקיות ברמה הפלילית) ראו החלטת בית המשפט העליון השבוע במקרה עמונה) וחלקן בלתי קבילות ברמה המדינית.
ההתנחלויות, גם כאשר הממשלה מאשרת את קיומן, הפכו להיות העסק הפרטי של הנהגת המתנחלים ומפלגות הימין בממשלה, בדיוק כפי שהקיבוצים
הפכו העסק הפרטי של ממשלות השמאל בראשות מפא"י, מפ"ם ואחדות העבודה; בהבדל מהותי מכריע: הקיבוצים היו בעבר, בימי הגבולות השבירים של אז, רשת הביטחון הקיומית של המדינה. גם כיום עדיין קיבוצי הנגב המערבי הם חומת המגן האמיתית, ומבצע צוק איתן הוכיח זאת. ההתנחלויות אינן מהוות
תוספת לביטחון המדינה אלא גורעות ממנו בכל פרמטר.
 
החיכוך האזרחי והצבאי בשטחים מייצר טרור, מונע הסדר ופוגע בביטחון. ואין קשר בין העובדה שבני ההתנחלויות הם חיילים מעולים לבין המרכיב הלאומי של ביטחון הנגזר מעצם קיום ההתנחלויות. שלא לדבר על חרמות בינלאומיים ועל הסיכוי הברור שבעתיד (אני מקווה הלא רחוק) חלקן הגדול יפונה. הנכון הוא שגם הקיבוצים, כאשר חלקם קרס בראשית שנות ה־90, זכו לסיוע מהמדינה מעבר להסכמה הכללית על צדק חלוקתי.

בינתיים העולם השתנה בעוד התמיכה בקיבוצים הייתה גלויה וזכתה לביקורות זועמות (הקשת המזרחית) מהדהדות, הנה התמיכה החשאית בהתנחלויות עוברת ואין פוצה פה ומצפצף, למעט הילדה הג'ינג'ית שמסולקת מהגנון כל פעם שהיא צועקת המלך הוא עירום - וגנב.

גרשון מסיקה, יו"ר מועצת שומרון וחבר הליכוד, ישב מאחורי סלומינסקי וחיכך ידיים בהנאה כאשר זה סילק את שפיר מישיבת ועדת הכספים. כאשר "ידיעות אחרונות" פרסם תחקיר שחשף את מעורבותו, תבע את העיתון (גם זה מומן בכספי ציבור) וכמובן נסוג מתביעתו. ואה... הוא גם אחד החשודים בפרשת פאינה. 

***
אחד הגופים שמזרימים להתנחלויות כספי מדינה מתחת לשולחן (בצד 
הזרמות ועדת הכספים) הוא החטיבה להתיישבות של הסוכנות השייכת להסתדרות הציונית. השבוע הגיעה לשם המשטרה ואספה מסמכים, שככל הנראה 
קשורים לפרשת השחיתות. 
 
מנכ"ל החטיבה הוא ירון בן עזרא, איש ישראל ביתנו. את סיור העבודה הראשון שלו אחרי בחירתו ב־2013 ערך במועצה האזורית שומרון, אצל אותו גרשון מסיקה. "המתיישבים בשומרון", אמר שם בן עזרא, "הינם שליחי מדינת ישראל... אני סבור כי חובת רשויות המדינה לסייע לכלל אזרחיה ובכללם תושבי השומרון, ובמיוחד כאשר המטרה היא ניהול חיים נורמלי ובכבוד... החטיבה להתיישבות פועלת בשומרון מכוח החלטות ממשלה, ואולם מוגבלת בפעולותיה בגלל מדיניות מקבילה ולעתים סותרת של משרד הביטחון". 

הוא כיוון את הדברים לעבר שר הביטחון דאז אהוד ברק, שהגביל את הבנייה. בעיקרון, כספי החטיבה, עד האחרון, הם כספי מדינה. בשנות ה־60 החליט ראש הממשלה לוי אשכול שהביקורת על החטיבה תהיה רק במסגרת ההסתדרות הציונית (שלה 50% בסוכנות). מאחר שמדובר בכספי מדינה שהאוצר מזרים אותם, אמורה מערכת הבקרה של החטיבה להתיישבות להתנהל ממשרד האוצר. חשבת האוצר הממונה על תקציב החטיבה היא רחל ירום. אי אפשר לדרוש ממנה להתמודד עם שיקולי הזרמת הכספים בגוף ששיקוליו הם גם פוליטיים והוא נתמך בידי הממשלה.

מי שאמור לבקר ברצינות את החטיבה הוא מבקר המדינה. משום מה, ב־15 השנים האחרונות הוא לא עסק בה. גם הכנסת, משום מה, לא כללה את החטיבה להתיישבות בחוק חופש המידע. למה? כיוון שהחטיבה היא גם חלק מההסתדרות הציונית העולמית. אז מה? אולי מפני שלא בודקים בציציות של כסף יהודי. כמובן, אין לי שמץ הוכחה למעשה לא כשר, גם אם הוא מסריח, אבל רק עכשיו נחשפנו לעסקאות הלבנה סיבוביות של כסף יהודי בבנק לאומי. זה רק עניין של אסוציאציה פראית כמובן, ואני לא מאשים איש. רק את העם הנבחר שבחר להיות הפראייר של נבחריו.