דוח שפורסם בדצמבר 2014 על ידי משרד הבריאות בנושא אי־השוויון בבריאות בדק את שיעור הנשים בגילאי 50 ־ 74 המבצעות בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד. הדוח הראה כ 62% מהנשים שהגדירו את עצמן כדתיות מאוד ביצעו את הבדיקה לעומת 75% מהנשים מקרב כלל האוכלוסייה. 

לנתונים אלה מתווספים נתוני קופות החולים אשר מציגים אחוזי היענות נמוכים מאוד לבדיקת הממוגרפיה בסניפים הממוקמים בריכוזי אוכלוסייה חרדית (פחות מ-30%). הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת דנה לאחרונה בנושא בדיון תחת הכותרת: "בריאות ונשים חרדיות: מניעה, הנגשה ומודעות". אף שמספר מקרי סרטן השד בקרב החרדיות נמוך יותר בהשוואה למקרים בקרב חילוניות, כנראה הודות לאורח החיים של נשים חרדיות (ילודה בגיל צעיר, מספר לידות גבוה, הנקות), אחוז התמותה בקרב נשים חרדיות גבוה בהשוואה לשאר הקבוצות, וזאת לנוכח אבחון מאוחר של המחלה, המשפיע על הריפוי וההחלמה.



בקרב הקהילה החרדית קיימים חסמים המעכבים ולעתים אף מונעים מנשים לבצע את הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד. הראשון שבהם הנו חוסר ידע על המחלה והיעדר מודעות לחשיבות הגילוי המוקדם. חסם נוסף הנו טעמי הצניעות המונעים שיח פומבי על המחלה (שאינה מכונה בשמה, אלא ברמיזה, "המחלה", "מחלת הנשים", מחלת האיבר"). נשים חולות חשות בושה, ולכן נוטות להסתיר את מחלתן. בקרב חלק מהציבור קיימת תפיסה שלפיה בדיקות סקר לאבחון מוקדם של מחלות אינן עולות בקנה אחד עם ההלכה היהודית, בבחינת "במופלא ממך – אל תדרוש".



האמונה שדי בתפילה כדי לשמור על האישה מרחיקה לעתים נשים מביצוע הבדיקות. חסם נוסף שעמו מתמודדות  הנשים הנו אורח החיים, אשר משפיע על סדרי העדיפויות: העומס הרב הנובע מגידול משפחה מרובת ילדים, טרדות פרנסה ועומס במטלות היומיום גורמים לכך שהדאגה של האישה לבריאותה נמצאת בתחתית. בנוסף, בקרב הנשים קיים חשש מכך שהיוודעות דבר המחלה עלול להטיל כתם על המשפחה ולפגוע בשידוך לבנות המשפחה. בשל הבושה וההסתרה הנשים במשפחה אינן מודעות לעובדה שהן עשויות להיות בסיכון, ולכן אינן נבדקות.



הבנת המציאות החברתית־תרבותית וההכרה בבעיה הן הצעדים הראשונים לצמצום הפערים בביצוע בדיקות רפואיות בכלל ובדיקת ממוגרפיה בפרט. קיים צורך להשקיע משאבים ייעודיים לטובת העלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם והגברת ההיענות לבדיקות, תוך התאמה תרבותית של המסרים לנשים חרדיות. בנוסף, יש לבצע פעולות להעלאת המודעות למחלה בקרב גורמים רפואיים ופרה־רפואיים  בקהילה החרדית הנמצאים בקשר רצוף עם הנשים. לצד זה, חשוב לגייס את ההנהגה הדתית לתמיכה פומבית בלגיטימיות של בדיקות לאבחון מוקדם ולבנות תוכניות המותאמות לכל סקטור מתוך ההבנה שהמגזר החרדי אינו מקשה אחת. עמותת "אחת מתשע", בשיתוף עם קופות החולים, מפעילה תוכנית להעלאת המודעות לסרטן השד בקרב נשים חרדיות, שמטרתה להביא לעלייה בשיעור הנבדקות בבדיקת ממוגרפיה. העמותה מקיימת סדנאות ומכשירה את עובדות הקופות כ"נאמנות בריאות" אשר משמשות כסוכנות שינוי.



הכותבת היא מנכ"לית עמותת "אחת מתשע"