סוגיות שכר המינימום, עובדי הקבלן והעסקת בעלי המוגבלויות תפסו משום מקום את סדר היום הציבורי. מאז חותר מזכ”ל ההסתדרות אבי ניסנקורן לקדמן בכל הכוח. הוא הכריז על סכסוך עבודה שהיה אמור להוביל להשבתת המשק בעוד שבוע (בינתיים נדחתה השביתה בשלושה ימים).




ניסנקורן, שתפקד תחת עופר עיני כיו”ר האגף לאיגוד מקצועי, ממשיך בתפקידו זה במקביל לתפקיד המזכ”ל. הכוח העצום שבו הוא מחזיק מאפשר לו לנקוט בגישה המיליטנטית של הכל או לא כלום. 90% מהסכסוך נוגע להעלאת שכר המינימום. את הנושאים האחרים ניתן לפתור בשעתיים. שכר המינימום עודכן לאחרונה ב-1 ביולי 2011 : בשלב הראשון ב-250 שקל, וב-1 באוקטובר 2012 ב -200 שקל נוספים. מאז לא עודכן, אף שעל פי חוק הוא צמוד לשכר הממוצע במשק. עניינית, יש בהחלט מקום להעלאת השכר. השאלה בכמה?




ניסנקורן דוחף ל-5,300 שקל ללא סלקציה, כאלף שקל תוספת. חברי כנסת דורשים עדכון גבוה יותר. באוצר מדברים על עד 300 שקל ודורשים להתמקד בבעלי שכר נמוך. להערכתי, שכר המינימום יתעדכן לבסוף סביב ה-5,000 שקל בשתיים־שלוש פעימות. בקרב השלישייה המובילה את המגעים קיים חוסר אמון: חשדנות בסיסית בין ניסנקורן ליו”ר התעשיינים צביקה אורן, שמחובר ליאיר לפיד, שאין לו קשר אישי לניסנקורן.


 

זהו מצב הפוך לזה שהיה קיים לפני כארבע שנים. את המגעים ניהלו עיני ושרגא ברוש, שהביאו את ההסכמה ביניהם כעובדה מוגמרת לשר התמ”ת לשעבר, בנימין בן אליעזר. שר האוצר יובל שטייניץ נאלץ להתיישר. ניסנקורן נלחם כי הוא מרגיש שהפסיקו לספור אותו ומשום שסוגרים חשבון עם ההסתדרות.
הכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית הצעת חוק של איילת שקד המגבילה את זכות השביתה. זה עבר בשקט מדהים.


משרד המשפטים יוזם מהלך לשינוי חוק האגודות העותמאניות, שיוביל לפיקוח על ההסתדרות; הרפורמה ברשות השידור עבדה כמעט מבלי שקולה של ההסתדרות נשמע; ולשכות התעסוקה סגורות ולאף אחד לא אכפת. כל סעיף כזה היה מהווה אצל עיני עילה לשביתה. לניסנקורן אין ברירה. הוא חייב ללכת עד הסוף. ה אוצר , ע ם רוח גבית מהתעשיינים ובנק ישראל, מנסה למרוח אותו עם נתונים על “השכר הכולל”.


במקרים רבים, הנמצאים מתחת לשכר המינימום מרוויחים יותר בזכות שעות נוספות, כוננויות, אשל והוצאות טלפון. זהו לא שכר קבוע אלא משתנה. שכר מינימום הוא רשת ביטחון. לפיד שלח למו”מ סגנים מאגף הממונה על השכר ואגף התקציבים. הם הגיעו עם אג’נדה שאת ההעלאה יש למקד בבעלי השכר הנמוך, שצריך לטפל בנושא פריון העבודה ושההסתדרות תיתן משהו. השלישייה המובילה תיפגש היום שוב. השאלה היא אם לפיד יזרוק את טבלאות האקסל ויגיע עם ראש פתוח, או שייתן לפקידיו להובילו. ניסנקורן, בכל מקרה, מתכוון ללכת עד הסוף.