חוקרי יחידת להב 433 של המשטרה למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן ממשיכים בניסיונות לשכנע את אחד המעורבים הבכירים בפרשת ישראל ביתנו לשמש כעד המדינה נוסף בתיק. גורמים המעורים בחקירה מצביעים על סטס מיסז׳ניקוב, שר התיירות לשעבר מטעם המפלגה, ששמו נקשר בעבר לפרשיות שחיתות שונות. במשטרה לא מאשרים אם אכן יש בידיהם עד מדינה נוסף, אבל מבהירים: "גם בלי עד מדינה נוסף יש בידינו תיק חקירה מוצק, הכולל ראיות מספיקות".



מנגד טוענים עורכי דינם של החשודים כי אין לשלול את האפשרות שמדובר בספין שאמור לדחוף את המועמד הפוטנציאלי להפוך לעד מדינה. ״אנחנו עומדים על קרקע מוצקה", אמר אמש בכיר במשטרה ל"מעריב־השבוע". "אחרי שנה של חקירה סמויה הגענו לממצאים חשובים ולראיות חשובות״. לדבריו, החוקרים תיעדו כמה מקרים של העברות מזומנים בין נותני ומקבלי השוחד, וגם העברות של כספי שוחד בדרכים אחרות, שאף הן תועדו ונתפסו. עוד נודע כי עד המדינה הראשון שהמשטרה גייסה, תיעד מפגשים ומסר לחוקרים ראיות חותכות ומוצקות לכאורה, המשיך במשך כמה חודשים נוספים להעביר ראיות ומסמכים.



מכל מקום, בימים האחרונים מנסים החוקרים לגייס עדי מדינה נוספים, שיאששו פרטים בחקירה. שלב החקירה הגלויה בפרשה נכנס לשבוע השני, אחרי חקירה סמויה שארכה קרוב לשנה, ובאגף החקירות במשטרה מעריכים כי היא תארך עוד כמה חודשים, ״מדובר באלפי מסמכים, עשרות עדויות, גרסאות שונות של החשודים - והרשימה ארוכה״, אומרים חוקרי יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) בלהב 433. בשלב הזה של החקירה צפויים החשודים להתעמת עם הגרסאות השונות שמסרו חלקם, ועם החשדות שעלו במשטרה באשר למנגנון העברת הכספים.



מדובר בהעברת תקציבים ממשלתיים בתמורה לשוחד ומינויים ביותר מ־ 15 פרשיות משנה שונות. הבוקר יובאו חלק מהחשודים לדיון בהארכה נוספת של מעצרם. עד כה נעצרו 29 חשודים במעורבות בפרשה, ובמשטרה מעריכים כי בשבועות הקרובים יתקיימו עוד כמה סבבי מעצרים הקשורים בפרשה. לקראת שבת הוחלט לשחרר למעצר בית מלא את רנית קרישנבאום, בתה של סגנית השר לשעבר מטעם ישראל ביתנו ח"כ פאינה קירשנבאום, וכן את ויקטור אפרימוב ומשה קליסקי. מבין החשודים בפרשה, ח״כ קירשנבאום נהנית בינתיים מחסינות ממעצר מהיותה חברת כנסת מכהנת.



בכיר במערכת המשפט הסביר בסוף השבוע כי הליך מעצר לח״כית החשודה הוא לא תסריט ריאלי. ״מדובר בהליך מורכב, ועצם הכניסה להליך מייתרת את המשמעות של המעצר", הוסיף הבכיר, "הרי הכל כבר פורסם ואין חשש לשיבוש חקירה, וגם לא סביר שהמשטרה תגיש בקשה כזאת". ח״כ קירשנבאום חשודה בעבירות של שוחד, מרמה והלבנת הון. על פי החשד, קירשנבאום התנהלה באופן שיטתי למען קבלת טובות הנאה אישיות תוך שימוש בכספי הציבור שהועברו כתקציבים למוסדות ולעמותות שונות, חלקם באמצעות מנגנון הרשויות המקומיות. השר לשעבר מיסז׳ניקוב חשוד בין היתר בתיווך לקבלת שוחד.



עצור בכיר נוסף הוא דאוד גודובסקי, יו״ר המטה של ישראל ביתנו. ביום חמישי עצרו חוקרי יאח"ה גם את ויקה רבין, העוזרת הפרלמנטרית של קירשנבאום, בחשד לשיבוש מהלכי חקירה. לטענת המשטרה, מיד אחרי שהתפרסמה הפרשה השמידה רבין מסמכים חשובים הקשורים לחקירה בניסיון לטשטש עקבות. בתוך כך החליטה הכנסת להשעות באופן זמני את אישור הכניסה למשכן מהלוביסט סטיבן לוי מחברת הלובינג אימפקט, אחד העצורים בפרשה החשוד במתן שוחד. זאת בעקבות פנייה של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת בראשות שבי גטניו ליו"ר הכנסת וליועץ המשפטי לכנסת. בפנייתה טענה העמותה כי לוי חשוד במתן שוחד בכמה הזדמנויות לח"כ קירשנבאום ולראש המטה גודובסקי בתמורה לקבלת תקציבים, וכי הוא חשוד גם בתיווך בשוחד בפרשיות נוספות.