בימים האחרונים מתנהל ברשת קמפיין ושמו "גני טרום, טרום, טראומה" אותו מובילים, בין היתר, פורום ועדי ההורים היישוביים, המונה כ-80 ועדי הורים יישוביים ועמותת "כולנו משפחה", קמפיין שאליו נכנסו כ-800 הורים ששלחו מכתב המצורף לקמפיין, ומדוברר לראש הממשלה המתפקד כרגע כשר החינוך, למשרד החינוך ולחברי הכנסת, בנוגע לתנאים בגני "טרום-טרום חובה".



"גנים של 35 ילדים בגילאי 3, בהשגחה של גננת וסייעת אחת בלבד, בלי התאמה לצרכים הפיזיים והרגשיים של פעוטות כה רכים, פוגעים בהתפתחותם התקינה ומסכנים את בטיחותם", נכתב בקמפיין  הדורש שלא לחכות עד לאחר הבחירות, כדי למצוא פיתרון לבעיה האקוטית. 

על פי נתוני משרד החינוך, בישראל ישנם 400,000 ילדים במערכת החינוך הרך, מתוכם כ-1600 לומדים בגני טרום חובה ו-8496 במוסדות גן מעורב (גילאי 3-5). לבנות השירות הלאומי, המהוות תחליף לסייעת שנייה, הוקצו 1200 תקנים, מתוכם מאוישים כ-920 גנים, אך בשאר הגנים ברחבי הארץ אין כמעט מענה לבעיה, מלבד מספר רשויות, בעיקר ממרכז הארץ, שפתרו את הבעיה לשנת הלימודים הנוכחית, על ידי מימון הסייעת החלופית מכיסם.

"לאחר שנתיים שבהן חוק חינוך חינם יושם בגנים של ילדים בני שלוש, קמה צעקה של ההורים ברחבי הארץ על התנאים הבלתי נסבלים בגנים, פנינו למשרד החינוך וגם היינו בדיונים בנושא בוועדת החינוך, אך הפיתרון של בנות השירות הלאומי התברר כממש לא יעיל וגם הוא לא ניתן בכל הגנים", הסביר ישראל אליסף, מרכז תחום גנים בפורום ועדי ההורים,  את מהות הקמפיין.

"אני גננת בגן טרום-טרום חובה, מתחילת השנה יש לנו רק סייעת אחת ל-33 ילדים. התחלנו את השנה עם כשמחצית מהילדים לא גמולים ואנחנו רוב הזמן מתעסקים בהחלפות לילדים, אני נכנסת לגן ואחרי שש שעות אני מותשת ולא מצליחה להנות מהחינוך של הילדים. אם כבר משרד החינוך אישר חוק חינוך חובה חינם לבני שלוש, שידאג לכוח אדם נוסף", מבקשת גננת לגילאי שלוש בגן בראשון לציון.
"הגננות בשטח צועקות "הצילו". מגיעות לגנים בנות שירות, בנות 18, שמגיעות לסייע רק בדברים מסוימים, לא עברו הכשרה ואסור להן גם להחליף", מסבירה דורית חזן, סגנית יו"ר ארגון גננות מחנכות וגננת בטרום טרום חובה בירושלים. "אם כבר נותנים סייעות, אז שייתנו מישהי עם הכשרה. יש בחלק מהגנים סייעות שלא הוכשרו לעבוד בגן הילדים, צריך לקבל אישור להיות מחנך".
 
בימים האחרונים הולך ומתגבש מכתב מטעם "שימו לב הורים"- התנועה האזרחית של הורי תל אביב, הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, האגודה לזכויות האזרח וארגונים חברתיים נוספים, שמצטרפים לדרישה להוספת סייעת לגנים המדוברים, שישלח בקרוב למשרד החינוך.
"המדינה לקחה תקן של גני החובה (גילאי 5-6) והעתיקה אותו לפורמט של גני הטרום-טרום, בלי להתאים אותו לצרכים החינוכיים והתפתחותיים של גילאי השלוש –ארבע", טוען עו"ד הרן רייכמן העובד בקליניקה למשפט. "שיקבעו תקן חדש על פי אמות מידה מקצועיות שדנו בעבר בנושא, כגון ועדת רוזנטל (ינואר 2009) מטעם משרד התמ"ת וועדה של האקדמייה הלאומית למדעים שערכה מחקר ב-2008, ושתיהן המליצו על תקן של גננת וסייעת לכל 14 תלמידים  בגילאי 3-4, בדומה לממוצע הקיים במדינות הOCED".
דוגמא להתארגנות אקטיבית של הורים שדרשו סייעת שנייה וגם קיבלו,  הינה בתל אביב, שם הייתה התארגנות ספונטנית של הורים בתחילת השנה, שיחד עם חברת המועצה, ציפי ברנד, הגישו עשרות הצעות לסדר ומכתבים בבקשה לסייעת שנייה והצליחו להשיג תקציב לארבעה חודשים שהסתיימו בסוף דצמבר. "אנחנו לא סיימנו את המאבק  שלנו במישור העירוני והארצי. גני הילדים נמצאים במשבר חמור, כרגע באין שלטון מרכזי אני חושבת שהתפקיד של הרשויות שיכולות להרשות לעצמן, הוא  לממן סייעת נוספת", מסרה ברנד.
"חובה להציב סייעת נוספת בגן הילדים שבו לומדים מספר תלמידים בגילאי 3. הצורך לתת מענה חינוכי וראוי לתלמידים שנמצאים בראשית דרכם במערכת החינוך נמצא מזה שנים על שולחן משרד האוצר, אך לצערינו נדחה שנה אחר שנה למרות הצורך והחשיבות בנושא", מסר אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי חינוך.
ממשרד החינוך נמסר כי: "יישום החלטת הממשלה לחינוך חינם הגדיל את אוכלוסיית ילדי הגנים במערכת הציבורית ואנחנו שמחים על כך ורואים חשיבות רבה במתן חינוך מיטבי. יחד עם זאת, במשרד מודעים לקשיים שאיתם מתמודדים הצוותים החינוכיים ושוקדים לקידום פתרונות שונים. אחד מהם יושם החל משנת הלימודים תשע"ד בשיבוץ בנות שרות לאומי כמו כן המשרד מרחיב את הייעוץ להורים שילדיהם לא נגמלו עד כניסתם לגן, במטרה לעודד תהליך גמילה ולהגיע לסיומו במהרה. יצוין, כי כבר בשנתיים הראשונות לרפורמה למעלה מ-90 אחוז מילדים בגילאי 3-4 שולבו בגני הילדים וזכו לחינוך חינם והוריהם חסכו למעלה מ-8,000 שקלים בשנה. נתוני הביקוש מעידים על רצון ההורים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הציבורית". 

לחתימה על העצומה לחצו כאן